[Java] Met JBuilder connecten naar Acces

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:51

sus

is druk :+

Topicstarter
Voor school moet ik een programma schrijven waarbij ik een connectie maak met een acces database. Hier moet ik dan gegevens invoeren en verwijderen, en statistieken genereren.

Van de docent hebben we een voorbeeld gekregen. We hebben verder nog geen les gehad in het koppelen tussen Java en databases, dus dit is het enige wat we kunnen gebruiken.

In het voorbeeld staan een aantal import regels. Een daarvan is

code:
1
import com.borland.jbcl.layout.*;

Op mijn computer moet ik een ODBC link maken, en deze koppelen aan de jbcl (zo is ons verteld door de docent). Dit heb ik dus allemaal netjes gedaan, en de bovenstaande regel ook overgenomen (samen met nog wat imports).

Maar, zodra ik die regel invoer/kopieer/copy-paste/noem maar op, komt JBuilder met deze melding:

"todo.java": Error #: 704 : cannot access directory com\borland\jbcl\layout at line 7, column 1

Ik snap er helemaal niks van. Wie kan mij helpen om dit op te lossen. Ik moet het programma na de vakantie inleveren. Ik heb al gezocht bij borland voor iets van een plugin ofzo, maar die is er niet, en anders kan ik hem niet vinden.

Ik vraag dus NIET of jullie mijn huiswerk willen maken, ik heb alleen hulp nodig bij dit probleem. Ik moet het programma meteen na de vakantie inleveren, dus op school vragen lukt ook niet. Dan heb ik nl. geen tijd meer om het af te maken.

[edit]

Voor ik het vergeet. Het is geen programma (application) maar een applet. Dit MOET ook een applet zijn. Is het toch wel mogelijk om met een applet die acces-db te bereiken ???

[ Voor 7% gewijzigd door sus op 28-04-2003 19:16 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Bestaat die directory wel waar je naar verwijst?

https://fgheysels.github.io/

• sus

sus

Topicstarter
waar moet ik die vinden dan ? dit haal ik rechtstreeks uit het voorbeeld vandaan.

Als ik hem zelf wil intikken, krijg ik

import com.sun.*;

JBuilder kent dus com.borland niet (je krijgt zo'n auto-aanvul-schermpje, waar je allerlei dingen kan kiezen. Ik kan alleen sun kiezen, en daarna .*).

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
import com.borland moet toch wel werken. Gebruik je wel de juiste packages (project properties)??

tools -> configure libraries

[ Voor 15% gewijzigd door Postman op 28-04-2003 19:32 ]

• sus

sus

Topicstarter
FlamerX schreef op 28 April 2003 @ 19:29:
import com.borland moet toch wel werken. Gebruik je wel de juiste packages (project properties)??
Dat weet ik dus niet. Ik krijg alleen een voorbeeldje toegeworpen, en daar moet ik het mee doen. In de beschrijving staat dat ik een applet moet maken, geen applicatie. Dus, ik heb een project aangemaakt, applet gekozen, geknutseld met knoppen, velden enzo. Dat werkt allemaal, maar ik krijg die database niet aan de gang.

We (de klas) hebben dit ook nog nooit gedaan, krijgen deze opdracht 1 dag voor de vakantie en na de vakantie moet het klaar zijn.

Ik heb al flink gegoole-ed (ben al de hele dag bezig), en ben nu echt ten einde raad. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen... :/

• sus

sus

Topicstarter
FlamerX schreef op 28 April 2003 @ 19:29:
tools -> configure libraries
Daar heb ik nu rondgekeken, heb jbcl aangeklikt, kreeg een browse schermpje, daar kon ik com/borland enzo kiezen. En het lijkt erop dat hij werkt. Nu eens kijken of ik ook de sql-codes aan de gang krijg.

• sus

sus

Topicstarter
Hij doet het toch nog niet helemaal. Ik kan nu connecten naar mijn database, en er ook keurig data in opslaan. Maar, alleen als ik het applet uitvoer vanuit JBuilder.

Als ik de .class-file oppak, deze aan een .html hang en via Mozilla/IE wil bekijken doet hij het wel, maar slaat hij geen data op.

Ook zelf de .java compilen naar .class werkt niet, ik krijg dan deze error:

code:
1
2
3
4
5
E:\>D:\Progra~1\Develop\JBuilder\jdk1.3.1\bin\javac todo.java
todo.java:7: package com.borland.jbcl.layout does not exist
import com.borland.jbcl.layout.*;
^
1 error

Heeft iemand nog een idee hoe ik dat kan oplossen? Hij doet het dus via JBuilder WEL maar via de browser NIET.

• Postman
Opslaan zal denk ik niet werken ivm de security (applet signen dus).
Verder is het nogal logisch dat je de java file niet zelf kunt compilen. Je zult javac.exe immers moeten vertellen waar de externe packages die je gebruikt te vinden zijn.

Ow ja, het is maar een school opdracht, en ik neem aan dat je op school JBuilder kunt gebruiken. Dus ga geen tijd verspillen met het zoeken naar een oplossing als je die niet echt nodig hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Postman op 28-04-2003 20:10 ]

• sus

sus

Topicstarter
FlamerX schreef op 28 April 2003 @ 20:09:
Opslaan zal denk ik niet werken ivm de security (applet signen dus).
Verder is het nogal logisch dat je de java file niet zelf kunt compilen. Je zult javac.exe immers moeten vertellen waar de externe packages die je gebruikt te vinden zijn.

Ow ja, het is maar een school opdracht, en ik neem aan dat je op school JBuilder kunt gebruiken. Dus ga geen tijd verspillen met het zoeken naar een oplossing als je die niet echt nodig hebt.
Hmm..... Dan heb ik dus een probleem. Ik heb op school inderdaad de beschikking over JBuilder, maar ik moet het programma laten zien met behulp van een webbrowser. Is dit dan een onmogelijke opdracht ??? (zou btw. niet de eerste keer zijn).

Als iemand een tip heeft om dit op te lossen, heel graag. Uiteraard ben ik zelf ook weer op zoek. De database kan ik in ieder geval al bereiken, das een een grote stap in de goede richting.

• Postman
Je applet signen. Zie http://java.sun.com/docs/...ty1.2/toolsign/index.html voor meer info.

Verder lijkt het mij een onmogelijke opdracht, maar alleen het gedeelte van tonen met behulp van een webbrowser.

• sus

sus

Topicstarter
FlamerX schreef op 28 April 2003 @ 23:02:
Je applet signen. Zie http://java.sun.com/docs/...ty1.2/toolsign/index.html voor meer info.

Verder lijkt het mij een onmogelijke opdracht, maar alleen het gedeelte van tonen met behulp van een webbrowser.
Inmiddels ben ik weer wat daagjes verder, en werkt het hele applet vanuit JBuilder zonder problemen. Maar nog altijd niet vanuit een browser. Ik heb dat signen gedaan, maar ook dan doet hij het niet.

Dus, toch een onmogelijke opdracht?

Vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat java (wat toch een webtaal is) niet kan connecten naar een DB, terwijl talen als ASP en PHP dat wel kunnen.

• sus

sus

Topicstarter
Ben ik weer, tis weer poosje terug.

Ik stuit nu helemaaal op een raar probleem, en ik kom er niet uit. Ik heb het programma hierboven inmiddels ingeleverd, was helemaal OK.

Maar nu, inmiddels ben ik met een nieuwe opdracht bezig, en weer krijg ik die error-melding die ook in mijn eerste post staat. Dus, ik heb weer bij de tools -> configure libraries gekeken, maar daar staat die JBCL goed ingesteld. Als ik de vorige opdracht open, doet hij het perfect, maar een nieuw project niet.

Hoe moet ik dit oplossen? Ik snap er werkelijk geen drol van.

• sus

sus

Topicstarter
subtiele kick want ik kom er niet uit...

• nxt
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 10:00

nxt

wat je moet doen is bij de project properties (van je huidige project)
naar het tabblad 'paths' gaan en dan 't tabblad 'required libraries' gaan

en daar kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van de JBCL library waarna JBuilder deze binnen je project kan vinden

en als je gebruik maakt van externe packages kun je voor het distributeren van je applicatie/applet het beste JBuilder een jar-file laten maken (zit onder 'file - new' en dan 't tabblad build
want dan kun je bij dependencies aangeven dat ie de benodigde files uit die externe packages ook in die jar file moet stoppen (meestal is 'include required classes and known resources' genoeg)

• sus

sus

Topicstarter
nxt schreef op 19 mei 2003 @ 20:20:
wat je moet doen is bij de project properties (van je huidige project)
naar het tabblad 'paths' gaan en dan 't tabblad 'required libraries' gaan

en daar kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van de JBCL library waarna JBuilder deze binnen je project kan vinden
Dat was dus inderdaad de oplossing. Ik kwam er niet uit, heb vrijwel overal gekeken, maar dus niet hier :/ JBuilder inmiddels wel 3x opnieuw geinstalleerd :/

Raar dat ze dat op school ook niet konden vertellen :?
Pagina: 1