[Access SQL] Exporteren query resultaten naar Excel*

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21
Hallo, ik ben bezig met een Access applicatie welke bijna af is. Om data naar excel te transporteren wil ik een query bouwen.

Eerst een klein stukje uit het ER-model:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~c.ottens/p0rn.png
Let niet op mijn brakke gpaint skillz :P

Samenvattend is er een batch waar tijdens de productie meerdere incidenten bij kunnen optreden. Zo'n incident vind plaats op 1 afdeling. Er zijn meerdere incident typen (oorzaken) mogelijk. Dit onderscheid wordt gemaakt door oorzaak nummer.

Wat ik nu wil is een query welke per maand de incidenten die zijn opgetreden eruit vist en telt hoevaak een incident a een incident b enz.. (dus op oorzaak nummer als het ware) in een maand zijn voorkomen op een afdeling. Om het wat te verduidelijken heb ik een excel bestandje online gezet waarmee het hopelijk wat duidelijker kan worden wat ik bedoel. Deze kan je hier te pakken krijgen

Zelf heb ik wat zit prutsen met als resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
SELECT incidenten.[oorzaak nummer], Count(incidenten.[inc nummer]) AS [CountOfinc nummer], 
Month(([batch].[invoer datum])) AS Expr1
FROM batch INNER JOIN (afdeling INNER JOIN incidenten ON afdeling.[afdeling nummer]
 = incidenten.afdeling) ON batch.[batch nummer] = incidenten.[batch nummer]
WHERE (((afdeling.[afdeling nummer])=
[Forms]![PI_data_verwerking]![afdeling]))
GROUP BY incidenten.[oorzaak nummer], 
Month(([batch].[invoer datum]));

Nu werkt dit opzich wel alleen het resultaat is erg moeilijk te exporteren naar excel. Volgens mij moet dit nl perfect in een matrix te gieten zijn welke zo naar excel geexporteerd kan worden op een manier dat ie in het vb.xls staat. Maar ik heb geen idee hoe dit verder aan te pakken?

En andere optie is misschien om het andersom aan te pakken en vanuit excel data te importeren. Hier heb ik kort even naar gekeken maar volgens mij heeft dit niet veel voordelen tov het exporteren.

Ik hoop dat jullie het begrijpen, is nl moelijk uit te leggen als je er zelf al een tijd mee bezig bent geweest en alles logisch lijkt.

Ik hoop dat jullie je briljante ego's de vrije loop willen geven. Alvast bedankt.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:19
Ik heb ff de titel aangepast, want 'Opstellen query' dekte niet echt de lading....

https://fgheysels.github.io/

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Ik ben niet zo'n Access held, maar heet dat niet "crosstab queries" om te bereiken wat jij wil?
Misschien moet je daar eens op zoeken.

Today's subliminal thought is:

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21
Nou ik heb het gelukkig opgelost door eerst een simpele query uit te voeren welke de data selecteerd voor een tweede crosstab query. Deze selecteerd en berekend nu netjes de data per maand.

Erg omslachtig voor mijn gevoel, maar vooruit maar weer.