[CSS] subelement in een ID-element stylen

Pagina: 1
Acties:

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24
ik ben al ff aan het prutsen en wat gebladerd op Google maar kan het net ff niet vinden:

Binnen een element met een ID, een DIV in dit geval, wordt een element gekwakt zonder ID (een tabel in dit geval), nu wil ik dat subelement een style meegeven maar ik kan het niet via een ID aanspreken.
Waarom niet? omdat die DIV onderdeel is van een template en het niet bekend is wat daar allemaal in gaat komen.
Is er een mogelijkheid om overerving te bewerkstelligen voor dat element?

stel:
- voor de DIV: id="melp"
- daarin een id-loze tabel

pseudo-CSS:

code:
1
2
3
#melp.table{
    styles
}

Maar dat werkt natuurlijk niet..

Iemand een tipje hoe ik dit kan doen?

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

#melp table.tablestyle {
}

of bedoel je dat niet? kunnen d'r meerdere tables in die div zitten?
als het het eerste element is, kan je wellicht wat met de first-child pseudoclass

of:
#melp > table.tablestyle {
}

maar dat zit niet overal al in meen ik

info: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html#q1 en http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html#child-selectors

edit: aangepast omdat je de tabel een class wou geven

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 18:13 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24

crisp

Devver

Pixelated

zie mophor, en die paar IE-gebruikers moeten het dan maar zonder doen ;)

Edit: descendant selector werkt wel in IE6 (vroegere versies dacht ik niet), child selectors, first-child pseudoclass en dat soort dingen worden nog niet ondersteund.

[ Voor 63% gewijzigd door crisp op 28-04-2003 18:31 ]

Intentionally left blank

• Hangloozz
@mophor:
er kunnen meerder tabelllen in die Div terecht komen, die moeten dan allemaal die table-style erven.
(dit om te voorkomen dat een gebruiker van het CMS, die nare code copy/paste, de layout vernaggelt)

Ik moet in dat geval dus je eerste voorbeeld toepassen?

En crisp, de site is juist geoptimaliseerd voor IE-gebruikers ;(

www.jurgroessen.nl

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hangloozz schreef op 28 April 2003 @ 23:23:
@mophor:
er kunnen meerder tabelllen in die Div terecht komen, die moeten dan allemaal die table-style erven.
(dit om te voorkomen dat een gebruiker van het CMS, die nare code copy/paste, de layout vernaggelt)

descendant selector is gewoon zo:

#melp table {
/* hier je tablestyles */
}

ik *hoop* voor je dat IE5.5 het ook al ondersteund, maar vrees met grote vrees...

Intentionally left blank

Verwijderd

Ben ik nou gek, maar heet het niet ook wel eens de contextual selector en wordt het al niet sinds Internet Explorer 3 ondersteund?
http://devedge.netscape.c...pport/css1/oldschool.html

• Hangloozz
Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 23:39:
Ben ik nou gek, maar heet het niet ook wel eens de contextual selector en wordt het al niet sinds Internet Explorer 3 ondersteund?
mja, dat eerste durf ik natuurlijk niet tegen te spreken ;)
Maar het zou kunnen dat dit al zo oud is als de digitale snelweg naar Kralingen, maar ik wist echt ff niet (meer) hoe ik dit nou moest tackelen... :/

de door mophor en crisp gegeven oplossing is idd de juiste..
vreemde is dat ik dat al getest had maar dat het niet werkte, vandaar dat ik hier te rade kwam..
Los in een html-doc werkt het in ieder geval, nou morgen nog ff in m'n project testen :)

thnx voor nu.

www.jurgroessen.nl

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 23:39:
Vreemd dat het dan pas gepromoot wordt eigenlijk sinds CSS2; ik kom het 'in het wild' eigenlijk nauwelijks nog tegen namelijk, en gezien de gebrekkige ondersteuning van IE voor alle andere vormen van selectors was ik van mening dat het vrij nieuw moest zijn.
Ik heb helaas niet dagelijks de beschikking over oudere versies IE, dus heb het ook nog niet kunnen testen (iets wat ik normaal wel doe), maar als het inderdaad al 'oldschool' is, dan is Hangloozz bij deze denk ik zeer geholpen :)

Intentionally left blank

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ken geen enkele browser die iets van CSS begrijpt maar niet de descendant selectors zoals ze in CSS2 genoemd worden. Dus je kunt er wel vanuit gaan dat je die gewoon kunt gebruiken hoor ;)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Of gewoon CSS1 waar ze Contextual selectors genoemd worden.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Hangloozz schreef op 28 April 2003 @ 23:23:
@mophor:

Schort er dan niet al iets aan je CMS? Als domme gebruikers mogelijk vernaggelende code in KUNNEN voeren? HEt hele idee van een CMS is dat domme gebruikers zonder verstand van html en internet toch lekker hun site bij kunnen houden. En dit zonder mogelijkheden om de layout van de site te verneuken...

Of ben ik nu gek? :P

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 29-04-2003 09:42 ]

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

André schreef op 29 april 2003 @ 00:59:
Of gewoon CSS1 waar ze Contextual selectors genoemd worden.
* Annie is benieuwd wat onze vrienden van het w3c voor volgende versies van de specs allemaal voor geinige naampjes verzinnen ;)

Today's subliminal thought is:

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Annie schreef op 29 April 2003 @ 09:49:
* Annie is benieuwd wat onze vrienden van het w3c voor volgende versies van de specs allemaal voor geinige naampjes verzinnen ;)
Ik ging er vanuit dat het gewoon getzelfde zou blijven, maar voor de zekerheid nam ik toch een kijkje in de CSS3 Selectors Candidate Recommendation waar ze descendant-combinators genoemd worden 8)7

* tomato thanks Annie voor de inkopper :*)

• Hangloozz
Bosmonster schreef op 29 April 2003 @ 09:41:
[...]

Schort er dan niet al iets aan je CMS? Als domme gebruikers mogelijk vernaggelende code in KUNNEN voeren? HEt hele idee van een CMS is dat domme gebruikers zonder verstand van html en internet toch lekker hun site bij kunnen houden. En dit zonder mogelijkheden om de layout van de site te verneuken...

Of ben ik nu gek? :P
ook aan jouw laatste opmerking wil ik niet twijfelen ;) :+

Het CMS is van een andere partij en die hebben een contenteditable iframe'pje met daarin een functie om Word-docs te schonen.
Daarnaast mag er html gebruikt worden om (interne)links e.d. toe te voegen.
Op zich een heel mooi CMS maar een gepaste table waar styles in voor komen is serverside bijna niet te ontleden zodat er geen opmaak meegegeven wordt.
En als het dan toch te doen is dan kost het teveel...
Om toch de controle te behouden over de layout is het redelijk eenvoudig om de styles te overrulen mbv een stylesheet.

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1