Toon posts:

Delta Delta FFB-120HP fan op moederbord aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is komt morge mijn Delta FFB-120HP binnen. })
Deze wil ik op mijn moederbord aansluiten zodat ik de snelheid kan regelen via het programma speedfan.

Er zit nu een 80 mm fan op dat is geen probleem, maar die Delta heeft een vermogen van 24 Watt en verbruikt 2 Amp, trekt mijn moederbord dit wel? Het is een MSI K7t266 pro2

edit: In het moederbord boekje staat er nx over in

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 18:05 ]

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 15:19
niet doen dat ding trekt volgens de sticker erop 3 amp dus 36 watt mijn rheobus van pc-mods is doorgebrand met deze jongen

Verwijderd

De banen in je moederbord zullen dit stroomverbruik niet aankunnen.

Dus ik zou het maar niet doen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 18:08:
De banen in je moederbord zullen dit stroomverbruik niet aankunnen.

Dus ik zou het maar niet doen :)
Waar baseer je dat op?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:15

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 18:43:
[...]

Waar baseer je dat op?
omdat een mobo daar niet voor gemaakt is en op een aantal sites waar deze fans verkocht worden staat dat je ze niet op je mobo moet aansluiten

[specs]

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 18:43:
[...]

Waar baseer je dat op?
Is algemeen bekend dat je dat beter niet kan doen tenzij je een ander moederbord wil :)

iStockphoto

Verwijderd

oei oei niet doen of je moet een nieuw mb willen gewoon stroom via moelex en rpm draad(geel)meestal, op mb aansluiten.
nooit meer als 7watt op mb aansluiten volgens de experts.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de reacties :)
petervandamned schreef op 28 April 2003 @ 18:07:
niet doen dat ding trekt volgens de sticker erop 3 amp dus 36 watt mijn rheobus van pc-mods is doorgebrand met deze jongen
Een rheobus is dus ook niet verstandig :'(

Dan maar een schakelaartje vinden die geschikt is voor +/- 3 Amp.. dan kan ik iig nog kiezen tussen 7 V en 12 V ;)

Verwijderd

Nee, jullie hebben helemaal gelijk. Je moet hem niet op je mobo aansluiten. Ik heb het even niet goed gelezen. Ik heb hem zelf ook met een molex aangesloten met een schakelaar voor 12 en 7V. Een rheostat werkt inderdaad ook niet, die wordt gloeiend heet en verbrand.

Ik heb er vandaag nog een verkocht aan ene Richard B. ;) Morgen heeft hij hem inderdaad wel binnen.

BTW Ik heb de mijne in de bodem van mijn kast gemonteerd.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Een rheobus of baybus werkt wel.. Alleen moet je ervoor zorgen dat ie het vermogen van 36W aankan.. En er zijn er weinig die dat kunnen >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Steve op 28-04-2003 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nicowico, jij hier? :)

ontopic: Er is dus geen mogelijkheid om hem helemaal traploos te regelen?
Ook niet met een 1 of ander electronisch schakelingetje?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ja, het kan.. Maar dan moet je een potmeter vinden die 36W aankan.. Succes ;)

Of je haalt gewoon 7 of 5V uit je voeding.. Dan kan je al kiezen tussen 5, 7 en 12V.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Gewoon uitrekenen wat voor Potje ertussen moet komen. Beetje basis natuurkunde ;)

Verwijderd

Toch zal dat moeilijk worden, een 4 Ohm 35 Watt potmeter. Misschien een luidspreker potmeter.

Heb je nog een lekkere boembox in de auto ..? :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoeveel lawaai maakt deze koeler wel niet? :/

searchvraagje... :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 18:18
dual-zip schreef op 29 april 2003 @ 01:41:
Hoeveel lawaai maakt deze koeler wel niet? :/

searchvraagje... :/
Uit m'n hoofd volgens de specs iets van 67 dB. Uit ervaring kan ik zeggen dat het net een stofzuiger is :+

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dat zo'n ding niet rechtstreeks op een mobo mag lijkt me inmiddels duidelijk.. Maar regelbaar maken zou mogelijk moeten zijn.. Een spanningsregelaar die >2A kan leveren is volgens mij wel te vinden (dus dan kun je hem met een simpele potmeter gewoon traploos instellen), en via een redelijke transistor en wat weerstanden kun je ook gewoon de aansluiting op je moederbord gebruiken.
(je gebruikt dan de spanning van je moederbord om de transistor open te schakelen.. Het werkelijke vermogen komt dan alsnog uit de voeding :))

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 29 april 2003 @ 07:52:
en via een redelijke transistor en wat weerstanden kun je ook gewoon de aansluiting op je moederbord gebruiken.
(je gebruikt dan de spanning van je moederbord om de transistor open te schakelen.. Het werkelijke vermogen komt dan alsnog uit de voeding :))
Dat lijkt me nog een goedkopere oplossing ook :*)
Ik ga ff searchen naar een schema ;)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:18

Whuzz

Dodgeball!

Jupiler schreef op 28 april 2003 @ 21:24:
Een rheobus of baybus werkt wel.. Alleen moet je ervoor zorgen dat ie het vermogen van 36W aankan.. En er zijn er weinig die dat kunnen >:)
Juist. Ik heb er zelf 1 gebouwd met een LM370, met daarop een stevig koelblok.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd ff gesearched, en ik heb met mijn super paint kunsten het volgende in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/transistor.jpg

Ik heb geen verstand van transistors e.d. dus kan iemand me vertellen welke componenten ik hier voor nodig heb?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 12:01:
Zoals beloofd ff gesearched, en ik heb met mijn super paint kunsten het volgende in elkaar gezet:

[afbeelding]

Ik heb geen verstand van transistors e.d. dus kan iemand me vertellen welke componenten ik hier voor nodig heb?
wow dude , volgens mij moet je op de collector een potmeter zetten die naar de 12 V gaat en op de emmitor je fan.

Correct me if i am wrong !

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling van dit schema was dat ik hem juist niet met een potmeter ging regelen, maar via een moederbord-connector.

De spanning die op dat moederbord-connectortje staat, die kan ik regelen via het programma speedfan. Dat zou moeten kunnen als ik het verhaaltje van Twynn lees.
Misschien moet het topic verplaatst worden naar [CME] ?

Verwijderd

MikeN schreef op 29 april 2003 @ 03:52:
[...]

Uit m'n hoofd volgens de specs iets van 67 dB. Uit ervaring kan ik zeggen dat het net een stofzuiger is :+
Het is 59DB bij 4000tpm. Als je hem op 7 volt laat draaien, draait hij ongeveer 2400tpm.
BTW, je wilt hem traploos in kunnen stellen, maar onder 7V werkt hij niet meer, dus het lijkt mij toch het handigst, gemakkelijkst en goedkoopst als je gewoon een 3 standenschakelaar tussen zet. 12V, uit, 7V.
Ik heb dat ook zo gedaan. Bij 12V lijkt het alsof je systeemkast op wil steigen en kan je last krijgen van verkoudheid door de tocht :) en op 7V koelt hij nog redelijk en is het geluid niet storend.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem zojuist binnen gekregen, (gelijkt!!!! op 5 Volt gemod.. 59 DB is toch wel veel) en draait perfect op 5 V.. hij maakt dan minder lawaai dan mijn CPU koeler (koelermaster 6 cm herrie maker..)

Voor lanparty's e.d. laat ik hem wel op 12 volt draaien, dan hoor je hem toch niet met al die muziek! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 12:01:

[afbeelding]

Hmm, ik denk niet dat je 't gaat redden met die opstelling hoor.

'T probleem ligt 'm namelijk in 't feit dat je 3A gaat trekken, met een nog hogere inschakelstroom.

En dan heb je toch een transistor nodig die een voldoende hoge versterkingsfactor (hfe) heeft. Omdat je anders alsnog te veel stroom door de basis trekt en de potmeter 't loodje legt. En juist de transistoren die geen moeite hebben met grote stromen, hebben een lage hfe.

Je kan 't op pakweg twee manieren oplossen: 1. Je neemt een zgn Darlington transistor, of 2. Je maakt een emitter-follower van 2 transistoren zodat de uiteindelijke versterkingsfactor groot genoeg is.

Ik heb er net even gauw een schema getekend wat zeker zou moeten voldoen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/fanreg.gif
Onderdelen:

C1: 16V 4700uF Elco
R1: 5k 1/25Watt potmeter (koolstofbaan, draadgewonden is niet nodig)
R2: 5k stelpotmetertje
Q1: BC547C NPN transistortje (BC547B mag ook)
Q2: BD244B of BD244C PNP powertransistor

C1 is aan de ruime kant, maar voor een fan die 3A trekt niet overdreven. Je kan een lagere capaciteit nemen, maar ik zou niet lager gaan dan 2200uF ivm instabiele stroomtoevoer ed.

In plaats van R2 kan je eventueel ook een weerstand van 5k nemen. In dat geval kan je de spanning regelen tussen de 6V en 12V. Met een stelpotmetertje (kost geen kont) kan je bv zorgen dat je van 4-12V kan regelen.

De BD244B/C kan een continue stroom van 6A aan. Meer dan genoeg voor jouw doel. Je zal wel een koellichaampje op de powertransistor moeten monteren, maar echt gek warm zal hij niet worden.

Dit schema gebruikt een NPN met hoge hfe samen met een PNP die een hoge stroom aankan, om zo probleemloos een fikse fan aan te sturen.

Een voordeel van de NPN-PNP schakeling is dat je slecht één keer 0,6V verliest over een junction. Dat itt 't gebruik van een Darlington, waarbij je twee maal een NPN junction hebt (en dus 1,2V verliest)

Verder kan je met de stelpotmeter R2 de minimale spanning instellen, zodat je fan nooit stil komt te staan.

Qua kosten is de 5k potmeter 't duurst... Maar al met al zou 't niet meer dan euro of 4 mogen kosten (en dan betaal je waarschijnlijk nog 2,5 euro voor de potmeter :/ )

EDIT

Ik las net pas dat je 'm op je mobo aan wilde sluiten.

In dat geval kan je de '+' van de moederbord header aansluiten op de basis van Q1.

De aarde hoef je in principe niet door te verbinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 13:52 . Reden: Toevoeging ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 13:47:
ik heb hem zojuist binnen gekregen, (gelijkt!!!! op 5 Volt gemod.. 59 DB is toch wel veel) en draait perfect op 5 V.. hij maakt dan minder lawaai dan mijn CPU koeler (koelermaster 6 cm herrie maker..)

Voor lanparty's e.d. laat ik hem wel op 12 volt draaien, dan hoor je hem toch niet met al die muziek! :)
Mooi, dat ie op 5V draait. Volgens de site van Delta is hij alleen werkzaam tussen 7 en 12V. Suck6 ermee. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 14:01:
[...]

Mooi, dat ie op 5V draait. Volgens de site van Delta is hij alleen werkzaam tussen 7 en 12V. Suck6 ermee. :)
Dank je :)

En ik heb weer even heel diep na zitten denken, en kwam op het volgende schema uit:

(dit lijkt steeds meer op (CME) maargoed)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/3keuzeschakeling.jpg

Even een uitleg:

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) laat staan zoals hij nu staat, en je laat schakelaar 2 (enkelpolig) ook staan zoals hij nu staat, dan loopt de stroom van de +5 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S2 naar de GRND van de molex.

Nu draait hij op 5 Volt

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) in de andere stand zet, en je laat schakelaar 2 (enkelpolig) ook staan zoals hij nu staat, dan loopt de stroom van de +12 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S1 EN S2 naar de GRND van de molex.

Nu draait hij op 12 Volt

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) laat staan zoals hij dan staat, en je zet schakelaar 2 (enkelpolig) in de andere stand, dan loopt de stroom van de +12 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S1 EN S2 naar de +5 van de molex.

Nu draait hij op 7 Volt

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) terug zet, en je laat schakelaar 2 (enkelpolig) ook staan zoals hij dan staat, dan loopt de stroom van de +5 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S2 naar de GRND van de molex.

Nu draait hij weer op 5 Volt

------

Kortom, met schakelaar 1 kan je de fan op 5 volt laten draaien, zet je hem in de andere stand, dan kan je met schakelaar 2 kiezen tussen 12 volt en 7 volt

_/-\o_

(correct me if i'm wrong...)
Pagina: 1