w2k3 laat 1 specifieke PC niet toe voor upload

Pagina: 1
Acties:

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Topicstarter
Probleem kort:
Met Ghost Bootdisk Wizard (Ghost Corporate 7.5) valt tijdens het booten de netwerkverbinding weg.

Omschrijving:
Ik heb met de Bootdisk Wizard van Ghost een bootable floppy aangemaakt op basis van PC-DOS. Ik gebruik een 3Com 3C905-TX (revisie 4) netwerkkaart (PCI). Als ik nu boot vanaf floppy wordt de protocol-manager geladen. Op dat moment is er nog een netwerkverbinding (link op switch brandt). Als Netbind (5.24) geladen wordt, valt de verbinding permanent weg.

Ik heb deze NIC uit een andere PC gehaald en daar werkte dezelfde bootable floppy (en Netbind) wel naar behoren. Daarmee heb ik ook images kunnen uploaden naar de Ghost Corporate Server.

Gerelateerd probleem:
Onder Windows XP Pro : Het uploaden van grote bestanden (>50Mb) over zowel internet als intranet met deze PC breekt af wegens time-out problemen. Dit probleem treedt op onafhankelijk van het lid zijn van een domain of niet. Het downloaden is geen enkel probleem.

Al geprobeerd:
  • Gezocht op de website van Symantec en gemaild, echter nog geen reaktie.
  • Gezocht in de topics hier.
  • Netwerkkaart opnieuw getest in systeem waar bij uitkwam.
  • Netwerkkabels vervangen
  • 3 andere NIC's geprobeerd (Realtek 8139, HP-1270EN, Digital 21143).
  • MS-DOS op bootable floppy in plaats van PC-DOS.
  • Nieuwe NDIS2-drivers en nieuwe package drivers via 3Com
  • De instellingen van de NIC aangepast (10Mbit en 100Mbit, Half Duplex en Full Duplex, AutoNegotiate)
  • BIOS op mobo probleem-PC geflashed naar laatste versie (1.16 naar 1.20)
  • Vast IP toegekend en via DHCP verkregen IP.
  • Netwerkkabel uit werkende PC in probleem-PC gestoken.
  • Andere poorten op de switch, inclusief de poort van de wel werkende PC
  • De probleem-PC een andere machinenaam gegeven, een andere NETBIOS naam, uit het domain gehaald, weer terug in domain, zowel met dezelfde naam als met een andere naam.
Systeemgegevens:
Server waar Ghost Corp. Server op draait:
AMD 2100XP met 1Gb PC2100 geheugen, Windows 2003 Enterprise Server (beta), NIC 3C905-TX-M

Werkstation met problemen:
AMD 1.2Ghz (T-bred) met 512Mb PC133 geheugen, mobo Aopen AK73 Pro (A) met Bios 1.16, Windows XP Pro, NIC 3Com 3C905-TX

Er zijn op de w2k3 Server geen Quota's ingesteld en het gebruik van quota's is uitgeschakeld.
Ik log in als adminstrator met alle rechten van domain-admin etc.

Netwerk:
IP-range 192.168.1.x
Mask : 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
Switch : Sitecom 8 poorts 10/100
Kabel : UTP CAT5E, lengte max. 25 meter

Mijn creativiteit is na 2 dagen speuren en uitproberen zo ongeveer uitgeput. Wie heeft nog meer opties die ik kan proberen?

[ Voor 2% gewijzigd door nightowl op 28-04-2003 18:17 . Reden: memory typo ]

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Subtiel kickje.

Het is niet dat ik een kant en klare oplossing verwacht, maar ik zal toch niet de enige zijn die dit soort problemen overkomt? :?

Verwijderd

Je geeft zelf aan dat het een BETA versie van win2k3 server is, maybe zit het probleem hier?

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 22:41:
Je geeft zelf aan dat het een BETA versie van win2k3 server is, maybe zit het probleem hier?
Uiteraard heb ik hier ook aan gedacht. Toch begrijp ik dan niet waarom specifiek deze ene machine wordt uitgezonderd cq. de upload geweigerd wordt.
Ondertussen heb ik de probleem-PC opnieuw geformatteerd en voorzien van een nieuwe XP Pro. Dit loste het probleem ook niet op.

Thans ben ik bezig w2k3 beta te vervangen door een final. (Server wordt geformatteerd, het is slechts een testomgeving). Over een paar uur kan ik het opnieuw proberen.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
hoe is het ip verkeer tussen de probleem-pc en een niet-w2k3 pc ?

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Ik heb ondertussen een niet-beta van w2k3 (Enterprise) geinstalleerd. Het probleem blijft precies hetzelfde.
arikkert schreef op 30 April 2003 @ 19:05:
hoe is het ip verkeer tussen de probleem-pc en een niet-w2k3 pc ?
Met betrekking tot het IP-verkeer tussen de probleem-pc en een niet-w2k3 pc: elke andere pc kan downloaden van de probleem-pc (zowel grote als kleine bestanden) maar de probleem-pc kan niet uploaden naar welke andere pc dan ook. De upload loopt enkele seconden tot enkele minuten en geeft een time-out error.

Andere pc's kunnen de probleem-pc pingen en andersom. Met net view kan ik de shares ook zien.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 14:37
Als je snel uit de problemen wilt zijn zou ik de NIC vervangen. Misschien is ie overleden bij het swappen oid.

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Maarten.O schreef op 30 April 2003 @ 19:45:
Als je snel uit de problemen wilt zijn zou ik de NIC vervangen. Misschien is ie overleden bij het swappen oid.
Het is fijn dat je wil helpen maar als je de openingspost goed had gelezen had je gezien dat ik drie andere reeds heb geprobeerd en tevens dat de huidige NIC in een andere PC heeft gezeten en daar goed werkte (en na terugplaatsing nog steeds goed werkt).

Helaas helpt dit dus ook niet.

• arikkert
lijkt dus niet aan win2k3 te liggen.
probeer : crosscable tussen probleem pc en andere pc (zonder dhcp), om uit te sluiten dat het iets met de switch en/of andere IP-apparaten te maken zou kunnen hebben.

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. :z Ga ik gelijk ff doen.

Verwijderd

heb je de nics ook al es in een ander pci slot geprobeerd?

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Heb de probleem-pc rechtstreeks (met cross-cable) aan een ander werkstation (met Windows XP Pro) gehangen : geen probleem. Kan uploaden vanaf de probleem-pc en downloaden.

Echter : rechtstreeks aan w2k3 Ent. Server (met cross-cable): no-go. Upload naar server toe begint soms maar meestal niet. Als de upload begint, duurt het slechts enkele seconden om met een time-out error te eindigen.

Om het nog spannender te maken: als ik de w2k3 server fysiek uitzet dan heeft de probleem-pc ook geen problemen meer. Daarom had ik eerder al getracht de probleem-pc uit het domain te gooien en zelfs een andere naam te geven.

Ook zijn er geen GPO's ingesteld, niet op tree-level, domain-level, machine-level of user-level.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

SED

Als ik het probleem terugbreng tot de ware proporties gaat het dus eigenlijk om en probleem met de data via het netwerk naar de probleemPC.
Ghost e.d hebben daar geen oorzaak in, maar zijn slechts uitingen van het probleem. Klopt dat?

Dan lijkt namelijk het probleem op het moederbord van de gewraakte pc te zitten. Mogelijk dat in de PCI hoek nog iets gevonden kan worden of dat er een subtiel conflict is met bepaalde hardware in deze PC. ( legacy in bios?)
In dat geval alle kaarten behalve de video en de NIC eruit slopen en opnieuw proberen.

Copyright and left by SED...

• nightowl

nightowl

Topicstarter
SED: je analyse lijkt me prima. Ik heb daarvoor de NIC al door anderen vervangen. Deze heb ik ook al in andere PCI-sloten gedaan. Ik had er bewust voor gekozen andere merken te testen. De kaarten zijn opnieuw gedetecteerd en van de nieuwste drivers voorzien. Andere PCI-sloten boden ook geen soelaas.

Het probleem is niet data via het netwerk naar de probleem-pc toe maar juist andersom : van de probleem-pc naar het netwerk toe. Ik kan bijvoorbeeld wel forse bestanden van het interne netwerk downloaden maar niet uploaden.

Behalve de NIC zit er alleen nog een video kaart in. Wat ik niet begrijp is waarom er verschil is tussen upload en download.

• arikkert
nightowl schreef op 30 April 2003 @ 23:20:

Het probleem is niet data via het netwerk naar de probleem-pc toe maar juist andersom : van de probleem-pc naar het netwerk toe. Ik kan bijvoorbeeld wel forse bestanden van het interne netwerk downloaden maar niet uploaden.
als ik het goed lees is zelfs de datastroom richting niet allesbepalend want je kon met je andere pc's wel grote bestanden van je probleem pc downloaden als je win2k3 pc uit stond. dat kon dus wel alhoewel er dan dus data van je probleem-pc naar het netwerk gaat.
staat er echt helemaal nix in de logfiles of waar windowsmachines dit soort fouten ergens bijhouden. ben niet zo thuis op windows platform

[ Voor 14% gewijzigd door arikkert op 01-05-2003 16:26 ]

Verwijderd

We hebben ook wel eens dit problemen, maar krijgen dan geen DHCP lease. We hebben de BIOS defaults ingeladen (zonder PNP OS aan te zetten). En dan werkt e.e.a. weer...

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 mei 2003 @ 16:13:
We hebben ook wel eens dit problemen, maar krijgen dan geen DHCP lease. We hebben de BIOS defaults ingeladen (zonder PNP OS aan te zetten). En dan werkt e.e.a. weer...
Bedoel je hiermee het BIOS van de server of het werkstation. Zoals in de openingspost stond, heb ik het BIOS van het werkstation al geflashed (en default instellingen getracht).

Ook PnP heb ik uit- en aangeschakeld, DHCP op de server uit en aan, zelfs ACPI uit- en aangeschakeld in het BIOS van het werkstation.

Het is inderdaad een probleem dat door w2k3 veroorzaakt wordt. Zoals boven al staat, kan er inderdaad wel data vanaf de probleem-pc gehaald worden. Echter alleen maar als van deze machine wordt gedownload, de probleem-pc kan zelf niet uploaden.

:?

Ik ga vanavond proberen of een andere NIC in de server het probleem oplost. Dat wordt mijn laatste poging, anders wordt de werkmachine gedegradeerd tot PC voor de kinderen. :D

• SED

SED

Dus data vanaf je XP machine NAAR de W2K3 server lunkt niet?
De rest allemaal wel?

Wat voor bestandssysteem gebruik je op die XP machine en welk op de server?

• arikkert
SED schreef op 01 May 2003 @ 18:48:
Dus data vanaf je XP machine NAAR de W2K3 server lunkt niet?
De rest allemaal wel?

Wat voor bestandssysteem gebruik je op die XP machine en welk op de server?
topicstarter geeft aan dat als w2k3 server uit staat de probleem-pc normaal kan up- en downloaden naar andere pc's.

Verwijderd

Ghost Corporate 7.5 is toch ook niet 100% win2k3 server certified, ik weet dat dat in principe geen prob mag zijn aangezien ie wel gewoon op XP home / pro draait maar je weet het nooit...

Maybe een mailtje naar symantec een goed idee?

edit:

ik neem aan dat je Ghost Corporate 7.5 volledig up2date hebt gemaakt met liveupdate?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 20:10 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
error levels op all zetten en dan je event logs goed nakijken (van beide bakken) ? maar je klikt als een ervaren dude, dus misschien dat je dat al allemaal nakijkt

nog 1 ding, installeer een packet driver en monitor je packet verkeer eens? (zit vast wel in 2k3, network tools, network monitor)

weet niet of je hier iets mee opschiet, maar je kan wel goed zien wat er wel verstuurd word.

• nightowl

nightowl

Topicstarter
Mister_X schreef op 01 May 2003 @ 20:34:
error levels op all zetten en dan je event logs goed nakijken (van beide bakken) ? maar je klikt als een ervaren dude, dus misschien dat je dat al allemaal nakijkt

nog 1 ding, installeer een packet driver en monitor je packet verkeer eens? (zit vast wel in 2k3, network tools, network monitor)

weet niet of je hier iets mee opschiet, maar je kan wel goed zien wat er wel verstuurd word.
Ik heb inderdaad de logs al bekeken maar daar verschijnt niets in (op de server). Op de probleembak de melding dat de connectie verloren is gegaan 8)7 .

Ik ben ook al met ethereal aan de gang geweest maar daar ben ik nog niet veel wijzer mee geworden. Als ik kijk naar de tijd die ik erin heb gestoken dan maak ik liever mijn kinderen blij met deze PC aangezien dit de enige is die problemen heeft.

Overigens ligt het niet aan Ghost Corporate. Het is inderdaad een zeer dubieus probleem met de w2k3 server. Het lijkt erop of er verkeerde data gecached wordt of de routing gaanderweg gewijzigd wordt.

In het weekend ga ik de etherreal-log uitpluizen. Puur als hobby want deze PC is voor mij nu afgeschreven. :+ Naja, de kids ook weer blij. O-)

Ik laat wel iets van me horen als ik wijzer ben geworden uit de logs van de sniffer.

For the time being: bedankt voor jullie hulp.
;)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Je hebt een beta, kan je dit dan niet beter vragen in de nieuwsgroepen van de beta Microsoft producten zelf.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• SED

SED

Heb je op die server zaken als DFS ingesteld? Of of-line files

Nogmaals , welk filesystem gebruik je?
Voor de duidelijkheid, er is in W2K3 een fikse verandering gekomen in het SMB gebeuren. O.a de fileserver aansturing is geheel herschreven en ik vraag me af of hier geen mogelijke oorzaak ligt.

• nightowl

nightowl

Topicstarter
silentsnow schreef op 02 May 2003 @ 01:23:
Je hebt een beta, kan je dit dan niet beter vragen in de nieuwsgroepen van de beta Microsoft producten zelf.
Ik had in mijn reaktie ook al aangegeven dat ik de beta heb vervangen door een niet beta :) . Het probleem bleef/blijft bestaan.

Ik heb ondertussen de sniffer-logs bekeken en het laatste record geeft het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
1876431 1302.505469 192.168.1.93    192.168.1.60    UDP Source port: 7777 Destination port: 1540

Frame 1876431 (60 bytes on wire, 60 bytes captured)
   Arrival Time: May 2, 2003 02:37:22.821324000
   Time delta from previous packet: 21.089782000 seconds     <== 1
   Time relative to first packet: 1302.505469000 seconds
   Frame Number: 1876431
   Packet Length: 60 bytes
   Capture Length: 60 bytes
 Ethernet II, Src: 00:60:08:46:7d:9f, Dst: 00:04:76:e5:65:b9
   Destination: 00:04:76:e5:65:b9 (xxxxxxx.com)              <== xxxxx = originele domain naam
   Source: 00:60:08:46:7d:9f (2Com_46:7d:9f)
   Type: IP (0x0800)
   Trailer: 0000000000                                       <== 2
 Internet Protocol, Src Addr: 192.168.1.93 (192.168.1.93), Dst Addr: 192.168.1.60 (192.168.1.60)
   Version: 4
   Header length: 20 bytes
   Differentiated Services Field (0x00 (DSCP 0x00: Default; ECN: 0x00)
      0000 00.. = Differentiated Services Codepoint: Default (0x00)
      .... ..0. = ECN-Capable Transport (ECT): 0
      .... ...0 = ECN-CE: 0
   Total Length: 41
   Identification: 0xe1e4
   Flags: 0x00
     .0.. = Don't fragment: Not set
     ..0. = More fragments: Not set
   Fragment offset: 0
   Time to live: 64
   Protocol: UDP (0x11)
   Header checksum: 0x14f6 (correct)
   Source: 192.168.1.93 (192.168.1.93)
   Destination: 192.168.1.60 (192.168.1.60)
 User Datagram Protocol, Src Port: 7777 (7777), Dst Port: 1540 (1540)
   Source port: 7777 (7777)
   Destination port: 1540 (1540)
   Length: 21
   Checksum: 0xe938 (correct)
 Data (13 bytes)

Bij <== 1 blijkt de time-out, dit zou eigenlijk 0.0009 seconds moeten zijn (bij de andere packets)

<== is mijn originele domain naam, deze klopt

<== 2 Trailer komt alleen bij het laatste gesnifte packet voor. De andere packets kennen geen entry voor Trailer.

In de eventlog van w2k3 is niets te zien.

Als reaktie op SED: ik maak geen gebruik van Fileserver role op de w2k3 en voor zover ik in de packet-logger heb kunnen zien wordt ook het SMB protocol niet gebruikt. Verder maak ik ook geen gebruik van DFS. De server draait op NTFS en het werkstation ook. (Windows XP Pro).

Ik geef de pogingen vooralsnog op en maak de kids blij. O+

In ieder geval bedankt voor de hulp.

[ Voor 7% gewijzigd door nightowl op 02-05-2003 12:02 ]

Pagina: 1