[RAID1] HDD in bracket voor extra safety?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:45

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Promise Fasttrack 100 RAID kaart met 2x Maxtor 40Gb 7200RPM

Nu dacht ik voor nóg meer veiligheid het volgende.

HDD1 blijft altijd in het systeem en HDD2 zetten we in een removeable bracket.
Overdag trekken we die bracket er uit en 's nachts stouwen we hem er ff in of desnoods 's avonds even 20 min.

Nu is de vraag, maakt de RAID controller dan direct weer een backup up die 2de HDD, ookal is hij dus halfvol van de backup van de dag daarvoor.

Zo kan ik dus die tweede hardeschijf ergens anders bewaren om te voorkomen dat er iets verloren gaat.

De RAID kaart is 100% hot-swap-able

Verwijderd

Is het niet logischer om de disk er overdag in te stoppen (waardoor deze in sync blijft met de andere disk) en deze 's avonds bij het afsluiten er uit te halen ?

Scheelt een hoop "werk" ...

Dan blijft ook nog het werk van die dag bewaard !

En heb je overdag de zekerheid dat er een disk uit mag knallen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 15:27 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 15:25:
Is het niet logischer om de disk er overdag in te stoppen (waardoor deze in sync blijft met de andere disk) en deze 's avonds bij het afsluiten er uit te halen ?

Scheelt een hoop "werk" ...

Dan blijft ook nog het werk van die dag bewaard !

En heb je overdag de zekerheid dat er een disk uit mag knallen.
ja ook best.

maar de vraag is dus.

In het begin is de 2de HDD leeg.
Wordt hij er in gezet dan wordt ie gesync'ed met de eerste.
je trekt die 2de er uit, maar als je hem er dan weer in zet staat er al data op, gaat dat wel goed?
Blijven het dan wel exacte kopiën van elkaar?

Verwijderd

Daar zou je het beste je handleiding van de Promise op na kunnen slaan (tenzij iemand hier het uit de praktijk weet...)

Volgens mij is het verstandiger om de disk er "cold swap" uit te halen, dan hoef je je ook niet druk te maken om uit sync zijn van de disken. Deze tweede disk voor het opstarten er weer in en je systeem / controller heeft niets in de gaten !

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Het zouden extacte kopiën van elkaar moeten blijven..

Maar ik vraag me af of dit een goede werkbare situatie is.. Ik weet bijv. niet of het syncen een handmatige actie is (dus omdat er iets gewijzigd is => eerst in de bios van de controller => sync).
En verder kan ik me voorstellen dat als je werkt met gewoon een enkele disk, de raidcontroller wel wat meldingen gaat geven..
Lijkt me in ieder geval geen optimale situatie..

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 16:03:
Daar zou je het beste je handleiding van de Promise op na kunnen slaan (tenzij iemand hier het uit de praktijk weet...)

Volgens mij is het verstandiger om de disk er "cold swap" uit te halen, dan hoef je je ook niet druk te maken om uit sync zijn van de disken. Deze tweede disk voor het opstarten er weer in en je systeem / controller heeft niets in de gaten !
het probleem is die server draait 24/7

het is een web/file server

Verwijderd

Wat is (volgens jou) het grote voordeel van de tweede disk uit het systeem halen ?

Ik neem aan dat alle relvante data op back-up gezet wordt...(?)
En als de serverruimte afbrand, heb je niet zo veel aan een losse disk.
Tenzij je een tweede identiek systeem hebt staan (maar dan kan je er voor kiezen om deze op een andere lokatie te zetten !)

Misschien wil je nog iets meer info geven !?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 16:18:
Wat is (volgens jou) het grote voordeel van de tweede disk uit het systeem halen ?

Ik neem aan dat alle relvante data op back-up gezet wordt...(?)
En als de serverruimte afbrand, heb je niet zo veel aan een losse disk.
Tenzij je een tweede identiek systeem hebt staan (maar dan kan je er voor kiezen om deze op een andere lokatie te zetten !)

Misschien wil je nog iets meer info geven !?
nee, ik heb dus (nog) geen tweede backup alleen die twee HDD's

Dus ik wilde dan die HDD uit de bracket halen en dan op een andere locatie bewaren voor als er dus wat gruwelijks mocht gebeuren in die server ruimte.

het is dus echt alleen om die data te beschermen

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-03 16:12
misschien een tapesteamer?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
M1lamb3r schreef op 28 April 2003 @ 19:12:
misschien een tapesteamer?
dan moet ik weer met de hand aan gaan geven dat ie moet gaat copy'en.
Het leek me wel zo makkelijk, ramt HDD in bracket, gaat bakkie koffie drinken, komt terug en je mirror is er!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Snow_King schreef op 28 April 2003 @ 19:46:
dan moet ik weer met de hand aan gaan geven dat ie moet gaat copy'en.
Mjah, elk beetje redelijk backup programma kun je gewoon schedulen, dus als je gewoon snachts een backup laat lopen, en smorgens de tape even ophaalt (en meteen een nieuwe tape in de drive propt) dan heb je hetzelfde effect..
Het leek me wel zo makkelijk, ramt HDD in bracket, gaat bakkie koffie drinken, komt terug en je mirror is er!
Als je toch hot swap hebt, dan kun je zoiets wel gewoon doen met bijv. robocopy ofzo.. gewoon die drive erin, batchfiletje o.i.d. aanroepen en als je terug komt heb je ook de mirror..
Pagina: 1