Toon posts:

Kabelsignaal slecht met nieuwe tv

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb vorige week een nieuwe tv gekocht. Philips 100HZ 82 cm dingetje :9~

Mooi natuurlijk, mits het goed beeld en geluid geeft. Het geluid is geen probleem maar over het beeld ben ik niet tevreden. Op alle zenders zie ik ruis; niet dat het in het oog springt, maar storend is het wel.

Een grove schets van de bekabeling:

1. Van AOP naar splitter 1 (een naar C+ decoder, andere naar kabelmodem)
2. Van C+ decoder naar splitter 2 (een naar boven, ander naar tv beneden)
3. Van aansluiting boven naar splitter 3 (een naar tv slaapkamer, andere naar tv-kaart computer)

De tv beneden is dus die nieuwe 100Hz televisie.

Alle splitters zijn van staal maar geen Hirschmann enzo. Verder is de rest van de bekabeling ook gamma kabel.

Ik heb geprobeerd om de tv beneden alleen op de AOP aan te sluiten (met en zonder gamma versterker ertussen) maar dit geeft nog steeds ruis. UPC gebeld maar die hebben op afstand het signaal gecontroleerd en zeggen dat een monteur sturen niet noodzakelijk is.

Momenteel weet ik het ff niet meer:

- Ligt het aan de bekabeling?
- Of aan de AOP?
- Of aan de TV?

Iemand een idee :?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

dat lijkt me aan de bekabeling liggen.
als jij van die goedkope troep van de gamma in je huis neerlegt, en dan verwacht dat je dan ook nog goed beeld krijgt met 2 tv's pc en decoder?

Verwijderd

je hebt de tv al direct op de hoofdaansluiting geprobeerd zonder andere tv/versterkers er op?

als de tv dan nog steeds ruist zou ik hem terug naar de winkel brengen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:33

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

@ DAMSTER:
HET BEELD IS BENEDEN ZONDER METERS GAMMA SNOER NOG SLECHT geeft de topicstarter aan...

verder:
Wat voor bekabeling jij bij de gamma of praxis haalt, maak je nog altijd zelf uit.
der snoer van 1 euro per meter tot 3 euro....hetzelfde met de kwaliteit die van 3 eiro zal beter afgeschermd zijn....en wat is er toch altijd tegen de gamma en praxis?! :?

Tweakers zijn toch DOE-HET-ZELFERS.....erg onprofessionele reactie dus.

Ik zou UPC nog maar es belle ;) ze kunne buiten in een kastje het signaal versterken.....laat ze iig niet EERST binne....nix word verholpen....behalve 50 euro op je rekening (minder dus :P )

(btw: hoe is het signaal OP ANDERE tv`s??) dit kan een hint zijn voor nieuwe (maar slechte tv :'( )

suc6

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 28-04-2003 14:27 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Bel anders eens een electroboer op ofzo. Die het signaal ff komt nameten. :)

[ Voor 78% gewijzigd door megaleo op 28-04-2003 14:27 ]

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kaasie heb gelijk, verder: hoe was de ontvangst met het oude toestel?

• job

job

Michael Knight schreef op 28 April 2003 @ 14:25:
HET BEELD IS BENEDEN ZONDER METERS GAMMA SNOER NOG SLECHT geeft de topicstarter aan...

volgens mij heeft de topicstarter alleen getest met alle apparaten aangesloten.
ook al heb jij je tv aan 3 meter coax en een ander aan 10 meter. het signaal wordt dan leuk verdeelt over de totale hoeveelheid kabel.
aah oke, sorry, niet goed gelezen dus |:(

[ Voor 7% gewijzigd door job op 28-04-2003 14:29 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:33

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

damster schreef op 28 April 2003 @ 14:27:
[...]

volgens mij heeft de topicstarter alleen getest met alle apparaten aangesloten.
ook al heb jij je tv aan 3 meter coax en een ander aan 10 meter. het signaal wordt dan leuk verdeelt over de totale hoeveelheid kabel.
HIJ HEEF EM OP DE AOP aangesloten....direct dus :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:38

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Tja ook zoiets: ik split mijn antenne in de meterkast zodat ik zowel beneden als boven tv kan kijken. In de woonkamer heb ik perfect beeld en geluid (ook radio) maar boven is het beeld om te huilen, meer ruis dan beeld... en dat terwijl de afstand niet eens zoveel groter is. Ik gebruik geen versterkers by the way.
:?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

kijk nou eerst even of je tv goed werkt voor dat je heel de bekabeling gaat afkraken :)

dus gewoon even de tv direct op de hoofdaansluiting aansluiten..

natuurlijk is het zo dat hoe meer tv's je aansluit des te meer signaal verlies je hebt. Dit ligt totaal niet aan de kabelboer, maar aan het feit dat je meer dan 1 tv aansluit. Verder kan een kabelmodem en een signaalversterker erg op elkaar storen. Het beeld wordt vaak een stuk minder met een versterker er bij. Ook kan het helpen om bij de hoofdaansluiting een 'filter' te plaatsen. Dat is een kastje die je op de hoofdaansluiting zet. Deze splits vervolgens de hoofdkabel in 3 signalen.
-tv signaal
-radio signaal
-kabelmodem signaal

Hier door kan je iets hogere snelheden halen met je kabelmodem en het beeld op de tv's in huis is dan gelijk een stuk beter.

bij ons thuis, 4 tv's, 2 video's en kabelmodem werkt dit perfect zonder een extra versterker

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-07 09:31
Quantor schreef op 28 april 2003 @ 14:26:
Kaasie heb gelijk, verder: hoe was de ontvangst met het oude toestel?
en hoe is het beeld op de andere tv's boven, is dat wel nog gewoon goed of in ieder geval hetzelfde als voorheen?

Verwijderd

CAP-Team schreef op 28 April 2003 @ 14:31:
Tja ook zoiets: ik split mijn antenne in de meterkast zodat ik zowel beneden als boven tv kan kijken. In de woonkamer heb ik perfect beeld en geluid (ook radio) maar boven is het beeld om te huilen, meer ruis dan beeld... en dat terwijl de afstand niet eens zoveel groter is. Ik gebruik geen versterkers by the way.
:?
in de meterkast is het signaal nog niet gesplits voor radio/tv signaal, dus weet niet of je een kabel direct van meterkast naar je tv hebt lopen dat werkt namelijk niet goed :+

Verwijderd

Topicstarter
Het toestel in de slaapkamer geeft een redelijk goed beeld maar het is een goedkope tv en ik ben er tevreden mee. De ontvangst op de pc is slechter maar dat kan ook liggen aan het 3x splitten of driver van de tv-kaart (Terratec cinergy 400).

Ik heb dus vanmorgen de tv beneden direct op de AOP aangesloten met 10M kabel ertussen.Gaf hetzelfde resultaat als met de eerste splitter. Daarna een versterker ertussen maar nog steeds ruis.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
stekkertjes er goed opgezet? :)
offtopic:
hier thuis, 5 tv's +1 tv kaart + kabelmodem+3 tuners(radio via de kabel dus) en het is allemaal GLAS HELDER!, ik had hier voreger ook problemen mee, maar nu is alles gewoon perfect.
Gewoon een HELE dure versterker gekocht, waar ik alles aan kon hangen, en die versterker dus gelijk aan de muur zeg mar

[ Voor 85% gewijzigd door Animal op 28-04-2003 15:13 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Had je er ook nog toevallig een videorecorder opzitten voorheen? Die dingen zijn nl voorzien van een interne versterker. Ik heb het zelf gehad dat het beeld rechtstreeks op het AOP slecht was, maar met video er tussen wel goed. Probeer het eens zou ik zeggen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Uhm.. noobalert .. maar we hebben hier in ons servicecenter speciale 100hz coaxkabel van Hirschmann in gebruik.. Hintje ?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:24

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 15:22:
Uhm.. noobalert .. maar we hebben hier in ons servicecenter speciale 100hz coaxkabel van Hirschmann in gebruik.. Hintje ?
Uhm.. sprookjes alert.... 100Hz coaxkabel. :+
Die 100Hz slaat natuurlijk als een tang op een varken... Dacht je nu echt dat dat speciaal kabel is voor 100Hz televisies... Goede reclamestunt van die fabrikant. Het zal gewoon wat betere kwaliteit kabel zijn, maar dat werkt net zo goed op een 50Hz televisie. of je nu een 50 of een 100Hz televisie hebt, 't signaal wordt er niet anders van.
Hebben ze soms ook 50Hz coaxkabel? Zo ja, dan moet je eens een monster van de kernen van die 2 verschillende kabels laten vergelijken, zou me niks verbazen als uit dat onderzoek dan de conclusie komt dat er geen verschil in zit...

Verwijderd

Topicstarter
Er is me wel gezegd dat die kabel die bij de tv zat met die twee beads (filters) eraan een 100Hz kabel is ! :?

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik iedere electraboar kunnen vragen om het bij mij ff te komen doormeten of heb je daar speciale bedrijven voor. De tv omruilen wordt een beetje moeilijk want ik heb deze bij de interne verkoop gehaald van Philips en daar kennen ze geen on-site garantie.

Verwijderd

En dat is dus BS. 100Hz zegt nl. totaal niets over het antennesignaal, maar over de refreshrate van het scherm. Ik geloof best dat een betere kabel met een goed filter beter is dan een knaakland-kabel, maar er bestaat domweg niet zo iets als een 100Hz kabel.

Controleer even of je TV niet toevallig een antenna/cable selector heeft. In sommige situaties kan het kabelsignaal te sterk zijn. Sommige TV's hebben daarvoor een selector.

Anders eerst de fabrikant/leverancier van de TV bellen (immers andere TV gaf wel goed beeld ? ) en daarna pas UPC.

Check ook even de kabel _in_ je AOP, zit die nog wel goed vast, inclusief mantel?

//edit
ok, je postte dat 'interne verkoop' verhaaltje (klinkt als een gevalletje van de vrachtwagen :) ) terwijl ik dit aan het typen was. Scratch mijn leverancier-remark.

Gewoon UPC bellen en zeggen dat het bull is dat zij het signaal wat uit jouw AOP komt (remote) kunnen meten. Dat kunnen ze namelijk domweg niet, ze kunnen hooguit zeggen wat de status van het signaal is in het laatste versterkerstation voordat de kabel jouw huis binnenkomt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 16:00 ]

Verwijderd

servaas : you're right, punt wat ik probeerde te maken is dat er behoorlijk verschil kan zitten in de gebruikte kabel. Tuurlijk kan 100hz kabel voor 50hz gebruikt worden :) dat begrijp ik ook wel ..

We maken hier echter maar al te vaak mee dat er verkeerde kabels gebruikt worden

Verwijderd

Das het nadeel als je een goede tv koopt heh :) Mooi beeld, maar de storing zie je ook mooier ;)

En daarbij komt ook; UPC is enorm brak. Ik heb een tuner waarop ik het signaal niveau in DB kan aflezen en dat is echt sterk gedaald sinds UPC het van Nuon heeft opgenomen.

Ikzelf heb een redelijk grote Philips 50Hz tv, een oudje. Ik zie geen storing. Maar beneden op de tv (iets groter maar veel scherper beeld) is de storing wel zichtbaar. Komt echt een beetje door de beeldbuis... ze zijn te goed.
Je kunt het vergelijken met een goede speakerset, daar hoor je soms ook gehijg van een zanger, op een microsetje hoor je dat niet. Dus ook hier een te goed geluid.

En laat inderdaad eens een service monteur langskomen die een meter heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 16:08:
servaas : you're right, punt wat ik probeerde te maken is dat er behoorlijk verschil kan zitten in de gebruikte kabel. Tuurlijk kan 100hz kabel voor 50hz gebruikt worden :) dat begrijp ik ook wel ..

We maken hier echter maar al te vaak mee dat er verkeerde kabels gebruikt worden
Er bestaat simpelweg niet zoiets als een 100Hz kabel. Er is dus ook geen sprake van een 100Hz kabel gebruiken voor 50Hz. Er bestaat hoge kwaliteit kabel en lage kwaliteit. That's it. Vertel ook alstjeblieft je klanten die onzin niet...

Verwijderd

Topicstarter
Ze zeiden (UPC) dat ze mijn signaal hadden getest door de signaalsterkte van de kabelmodem remote te testen. Kan dit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 18:08:
Ze zeiden (UPC) dat ze mijn signaal hadden getest door de signaalsterkte van de kabelmodem remote te testen. Kan dit?
Ja, dat kan.

• megaleo

megaleo

Special member

Ja de signaalsterkte wel ja. Maar dat zegt nog niks over de ruis die jij dus in je beeld hebt. Die kunnen ze niet meten of zien vanaf daar.
Je kunt bijvoorbeeld een Expert bellen die dan langskomt om je signaal te meten.

Verwijderd

Nee dat kan niet. Op die manier testen ze het signaal van je kabelmodem, en die werkt op andere frequenties. Een rot filter ergens in de verbinding, of een rot stuk kabel wat werkt als een verbinding, en je hebt een perfect signaal op je modem, en een brak signaal op je TV.

Klikt als "meneer, wijs ons dat riet, dan hebben wij het kluitje om u er in te sturen".

Typisch UPC dus.

Verwijderd

Vergeet niet dat de tv's van tegenwoordig veel gevoeliger zijn voor een wat minder signaal.
Met een goed signaal vaak superscherp maar met een beetje te weinig of gestoort signaal vaak baggerbeeld.
Probeer het voor de gein eens eerst met een goede video/band (koopvideo) met het liefst de bijgeleverde kabel (vaak bij Philips tv's) en dus niet de scart.
Is dat beeld wel goed dat is het de tv niet, blijft nog over het signaal van de kabelboer, stekkertjes, kabel, splitter, In het geval van een wat mindere (vaak bouwmarkt) kabel ligt ie misschien langs een voedingskabel ??

Verwijderd

Ik weet niet of een kabelmodem verschillende frequenties kan aftasten, volgens mij zit een breedbandverbinding ergens op de 8Mhz en de tv's rond de 400Mhz. Over het algemeen is het volgens mij zo dat hogere frequenties eerder last hebben van storingen dan lage frequenties. Dus dan zou de tv het niet kunnen doen terwijl je toch nog kunt internetten.

Maar misschien kun je met een kabel modem wel een breed spectrum meten, daar heb ik geen verstand van. Trek je zoiezo niet zoveel aan van deze info; ik heb namelijk vorige week een 3,1 gehaald voor mijn Communicatie-Techniek tentamen :(

Verwijderd

Er bestaat simpelweg niet zoiets als een 100Hz kabel. Er is dus ook geen sprake van een 100Hz kabel gebruiken voor 50Hz. Er bestaat hoge kwaliteit kabel en lage kwaliteit. That's it. Vertel ook alstjeblieft je klanten die onzin niet...
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze kabel is er wel degelijk.
Dit is een speciale kabel voor 100hz toestellen met ferrietkern om ongewenste signalen uit de tv te onstoren.

Verwijderd

Das dan een vette verkoop truc. Het boeit namelijk geen ene reet welke kabel je voor een 100 Hz tv gebruikt. Het beeld wordt namelijk 2x vaker ververst; maar er wordt niet meer informatie getoont.
Hij laat gewoon 2x hetzelfde beeld zien in 2 flikkeringen waar een 50Hz tv er 1 flikkering over doet. En een kabel heeft daar echt geen invloed op. Een goede 50Hz tv laat net zoveel storing zien als een 100Hz tv.

Een leuk en effectief verkoopspraatje; evenals de Van de Hul interlinks en "gouden" scartkabels voor 500 euro.

Verwijderd

Das dan een vette verkoop truc. Het boeit namelijk geen ene reet welke kabel je voor een 100 Hz tv gebruikt.

Als je iets niet 100% zeker weet zeg het dan gewoon niet.
Of maak er IK DENK DAT van.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 00:13 ]

Verwijderd

jep kan..(doormeten dus.. weet btw niks van tv signaal)

ik heb zo problemen met kabel modem gehad...
totdat ik de centraale aansluiting es open maakte en de (inmiddels zwart geworden) koper draadjes van de hoofd kabel een keer schoonkrabde en alles opnieuw aansloot...

mischien tip? ff alles op corrosie sjekken? en je zal idd met een dure tv meer storing zien als met een taiwan bras ding

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 00:26 . Reden: ff aanvullen) ]

Verwijderd

Dit is een speciale kabel voor 100hz toestellen met ferrietkern om ongewenste signalen uit de tv te onstoren.
Goed.. blijkbaar weet jij dit erg zeker.. dan mag je dit gaan uitleggen. Welke signalen hebben we het dan precies over? Welk signaal heeft een 100Hz televisie wel, welke een 50Hz televisie niet heeft, en in hoeverre helpt die ferrietkern daar tegen?

Verklaar je eens nader... je bent zo zeker van je zaak, dat moet geen probleem zijn.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
@hezik IDD gewoon een verkoop truc, echt klets.
Het zal gewoon een betere dikkere kabel zijn ofzo.
Net of je meer ruis met een 100HZ tv hebt... :?

• job

job

ik heb, herinner ik me nu, wel eens gehoord dat je bij een te zwak signaal op een 100hz tv meer last hebt van ruis dan bij een 50hz tv.
het hoe en wat weet ik niet.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 29-04-2003 01:06 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
1) Controleer of de stekketjes goed zijn aangesloten van binnen. Met de huis/tuin/keuken stekkertjes is het vrij eenvoudig om beide koper gedeelten in de kabel met elkaar in aanraking te laten komen ---> storing dus.

2) Kabel vervangen. In mijn laatste woning in Nederland lag een 10 jaar oude kabel ofzo.... had dus ook last van slecht beeld. Ben een zaterdagochtendje gaan klussen en voila: PERFECT beeld! Koop dan wel GOEDE kwaliteitskabel, en niet dat oerdunne hema materiaal.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

http://www.el.utwente.nl/tel/vakken/Coll_5_2000.pdf
Ga maar lekker lezen.
Stom van philips en grundig dat ze een tijdje die kabels standaard bij 100hz toestellen hebben geleverd want ik lees hier dat het een verkooptruc is.
Ook raar dat elke nieuwe monitor een ferrietkern heeft , ook zeker nutteloos?
Zeker nooit een portable radio bij je pc gehad en gedacht wat stoort dat ding toch?
En waarom zou een tv die steeds meer op een pc begint te lijken van binnen niet storen
met zijn kunstof behuizing?

Verwijderd

-----------------------------------------------------------
Kabel kan wel specifieke eigenschappen hebben (afscherming, reflectie, demping, weerstand, frequentiespecifieke karakteristieken etc) waardoor de kabel meer geschikt is voor bepaalde bandbreedtes en signalen (en daardoor toepassingen)....

Er is wel degelijk een speciale kabel voor 100Hz toestellen die problemen hebben met ontvangst van VHF/UHF signalen via de antennebus. Deze kabel bevat een tweetal ferrietkernen (net als PC's al jarenlang hebben).

Persoonlijke ervaring: 50Hz perfect beeld, ging kapot, 100Hz neergezet en brak beeld. Filterkabel (0,5 Mtr) ertussen en beeld is weer perfect - nog mooier dan ooit tevoren...

Afbeeldingslocatie: http://www.ishop.co.uk/ishop/images/923/108-350.jpg
Video leads ideal for 100Hz TV and other high resolution TV applications. Coaxial plug to coaxial plug with an integral noise filter fitted at each end.
Voor het geval dat je zelf een (actief?)filter wilt maken/ontwerpen:
Het moet een highpass filter zijn die van 54MHz (kanaal 2 VHF) tot tenminste 806 MHz (kanaal 69 UHF) doorlaat. Nog beter: 1 highpassfilter die alles onder de 50Mhz filtert ivm de 100Hz TV en 1 lowpassfilter die alles boven 810MHz filtert ivm PC.

Nostalgische info: dat TV begint bij 54MHz met kanaal 2 VHF was problematisch indien je buurman een fanatiek 27MC'er was met lineairs - de spiegelfrequentie komt dan overeen met kanaal 2 - gevolg: storing zodra hij z'n mike inkneep...

Tegenwoordig zijn veel monitoren naast ferrietkernen om kabel ook afgeschermd met een interne kooi - leuk als je wilt knutselen daarbinnen, want je moet hem eerst helemaal demonteren en vervolgens half inelkaar zetten om hem te kunnen nameten... Ook geinig als je er achter komt dat het bereik van je mobiele apparatuur afneemt omdat je de TV/PC aanzet en je niet aan de EMI-regels gehouden hebt....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 01:50 ]

Verwijderd

Euss:

Je bedoelt zo'n monitor waarbij je eerst 30 boutjes moet verwijderen en denk zo
die is open.
Vervolgens haal je alleen de deksel van het metalen omhulsel af en kom je nergens bij.
Dan moet je alle connectoren loshalen op er een print uit te halen.
Dan denk je dat je het gevonden hebt en moet ie weer helemaal in elkaar omdat de draadjes te kort zijn om hem even uit elkaar te kunnen testen.
Dan doet ie het nog niet en moet ie weer uit elkaar.
Vervolgens staat ie jaren in de kast, zo'n monitor.

PS : eindelijk erkenning

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 01:47 ]

Verwijderd

psies (ik heb zo op die manier tig monitoren nagekeken - vooral de Eizo's zijn een nachtmerrie om te repareren, maar een goddelijk iets om werkend te hebben), maar laat ik nou net zo'n Sony TV hebben - ook met die mooie afscherming (had een paar defecte elco's bij de kleurendecoder en de afbuigafregeling - maar doet het nu perfect).

Er zitten daarbinnen een drietal stalen platen, die de magnetische straling van de beeldbuis afdekken (en er zitten gaatjes in voor ventilatie) - zodra ik die eraf haalde en de TV in ontkoppelde toestand ging nameten had ik behoorlijke storing op m'n radio....

Kortom, niet alleen monitoren, maar ook (sommige) TV's hebben afscherming.

(natuurlijk niet die hassiebassie plastic toestellen van de Blokker [nofi], maar die staat toch bij mensen die ook de plastic DVD-surround van de Kruidvat [nofi] hebben en die lezen in het boekje dat je dan je apparaat moet verplaatsen [in plaats van het probleem oplossen dus het probleem ontwijken of de negatieve effecten van slechte filtering/aarding/ontwerp/behuizing etc verdoezelen] )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 02:05 ]

• Part
  • Laatst online: 07-08 18:24

Part

Helemaal niets.....

De ferrietkern is alleen nodig om de TV aan bepaalde normen te laten voldoen.

De TV is van binnen afgeschermd zodat storing er niet uit kan, alleen een aangesloten kabel kan als antenne gaan werken waardoor storing er wel uit kan komen. De ferrietkern op de kabels moet dat voorkomen.
De ferrietkern voor de 220 kabel zit al in de TV direct op de plaats waar de kabel naar binnen gaat.
Voor de coax kabel is dat niet mogelijk omdat deze direct aan afschermende blik moet zitten van de tuner. Daarom is deze op de coax kabel geplaatst.

Het signaal word niet beter door gegeven als een kabel zonder ferrietkern, de bandbreedte word alleen iets beperkt. Deze beperking ligt echter ver boven de maximale frequentie van het antenne signaal en onder de frequentie van de storing.

Bij 50Hz tv's was dit niet nodig omdat daar geen beeldverwerkende hardware (geheugen, processor, DSP, DAC, ADC, enz) in zit veel storing kan genereren.

Verwijderd

Ga maar lekker lezen.
Goh.. leuk document hoor. Jammer dat het hier niets mee te maken heeft.
Stom van philips en grundig dat ze een tijdje die kabels standaard bij 100hz toestellen hebben geleverd want ik lees hier dat het een verkooptruc is.
In sommige systeemkasten zit er standaard zo'n kern om de draadjes voor het speakertje, de ledjes etc. Totaal nutteloos, maar omdat de fabrikant het daar geplaatst heeft, moet het wel nuttig zijn, nietwaar?

//edit
Philips heeft gewoon goede kwaliteit kabels meegeleverd met hun toestellen. Diezelfde kabels krijg je ook bij de duurdere 50Hz toestellen, heeft (dus) niets te maken met het aantal Hz waar de TV op werkt.
Ook raar dat elke nieuwe monitor een ferrietkern heeft , ook zeker nutteloos?
Je gaat nu het signaal wat door een VGA kabel zit, vergelijken met een antennesignaal? Tuurlijk, zijn ook echt dezelfde signalen he... |:(

Saillant detail: mijn samsung heeft zo'n ding niet. Zo'n ding is dan ook niet nodig voor het correct functioneren van je monitor. Het wordt er soms omgezet om aan de emissie-eisen te voldoen. Meer niet.
Zeker nooit een portable radio bij je pc gehad en gedacht wat stoort dat ding toch?
En dat ga jij oplossen met zo'n ding om je monitorkabel? Veel succes..
En waarom zou een tv die steeds meer op een pc begint te lijken van binnen niet storen
met zijn kunstof behuizing?
In dat geval zou je zo'n kern om de hele TV moeten zetten.

Oftewel; je draagt geen enkel (geldig)argument aan, en hebt geen antwoord gegeven op mijn vragen. Wat is precies het verschil volgens jou tussen een 50Hz TV en een 100Hz TV waarom die 100Hz TV zo'n ding wel nodig heeft, en die 50Hz niet?

Het is gewoon verkoopbabbel, waar typische megapool verkopers instinken.

Nieuwe TV's kunnen wat kritischer zijn tav. het geleverde signaal, om drie redenen. a) de tuner is beter en b) het beeld is scherper en c) er wordt uitgegaan van een (sterk) kabelsignaal, ipv een brak antennesignaal zoals vroeger nogal eens voorkwam. Vanwege die redenen is het aan te bevelen voor zo'n TV gewoon een goede kwaliteit kabel te gebruiken. Dus niet die 0,7mm dikke kabel (buitendiameter) van de gamma met zo'n gammel witte connector eraan, nee een lekker dikke (van goede kwaliteit) en metalen connectoren. Dan is je kabel gelijk afgeschermd, en is zo'n ferrietkern echt overbodig.

Los van bovenstaande: dat is alleen een kwaliteitsverschil tussen kabels. Ik betwist niet dat het verstandig is een goede kwaliteit kabel te kopen. Wat ik betwist is dat er speciale 100Hz kabels zijn, of dat een 100Hz televisie speciale kabels nodig heeft. Want dat is gewoon pure quats.

De overige verhalen bewijzen niets. Daar waar het beeld beter wordt door vervanging van de kabel; blijkbaar werdt er eerder een kabel van inferieure kwaliteit gebruikt.
Bij 50Hz tv's was dit niet nodig omdat daar geen beeldverwerkende hardware (geheugen, processor, DSP, DAC, ADC, enz) in zit veel storing kan genereren.
Helaas.. het klinkt heel aannemelijk, maar blijft incorrect. Je vertelt eerst dat een TV afgeschermd is, alleen de kabel niet. Daarna vertel je dat het signaal uit die kabel je (afgeschermde TV) gaat storen, en dat je daarom de kabel ook moet afschermen. Daarnaast zit er in de betere 50Hz toestellen (nog steeds het merendeel van de markt) dezelfde 'beeldverwerkende hardware'. De reden voor die kern zou (dus) hetzelfde zijn, wat het verhaal dat die kabel speciaal voor 100Hz toestellen is al onwaar maakt. Als laatste: in dat geval is het een specifieke functie (beeldverwerkende hardware) welke de kern nodig maakt, niet het feit dat de TV op 100Hz draait.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 03:38 ]

Verwijderd

Daar waar het beeld beter wordt door vervanging van de kabel; blijkbaar werdt er eerder een kabel van inferieure kwaliteit gebruikt.
De dikke groene coaxkabel van Casema die ze gebruiken vanaf de wijkkast tot aan het AOP. Lijkt mij niet inferieur (de kabel bedoel ik, Casema weet ik wel :) ).... Overigens werd de kabel niet vervangen, alleen het ferrietkern coaxkabeltje ertussen vlakbij de TV.

Daarnaast is het zo dat dezelfde kabel eerst gebruikt werd voor kabel-internet met gem. 33-77Kbyte/sec:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Motorola EuroDocsis Modem - SB4200E-0.4.4.2-SCM01-NOSH

Downstream:
- Frequency 242000000 Hz Locked
- Signal to Noise Ratio 29 dB
- Power Level -12 dBmV
Upstream:
- Frequency 18000000 Hz Ranged
- Symbol Rate 1.280 Msym/s
- Power Level 52 dBmV
Iedere kabelleverancier die EuroDocSis gebruikt kan dit remote uitlezen.
Nee dat kan niet. Op die manier testen ze het signaal van je kabelmodem, en die werkt op andere frequenties. Een rot filter ergens in de verbinding, of een rot stuk kabel wat werkt als een verbinding, en je hebt een perfect signaal op je modem, en een brak signaal op je TV.
nb: De Docsis zijn zeikmodems wat betreft kabel in verhouding tot de Demos en Com21 imo - vooral met betrekking tot hun signal to noise ratio en het feit dat ze zichzelf configureren mbt upstream-zendvermogen met een maximum van 58dBmV door feedback van de wijkkast (prachtig voor Casema, maar jammerlijk voor de 70-80% van de mensen die inderdaad WEL met inferieure kabels werken en onafgeschermde plastic pluggen.
Bij een brakke kabel weigert een DocSis modem verbinding met de wijkkast omdat hij dan boven zijn ingestelde maximum van 58 dBmV moet zenden. Je hebt dan nog steeds normaal TV beeld, terwijl het modem op zijn bek gaat. Natuurlijk kun je ook zo'n brakke verbinding hebben dat je TV beeld ook aangetast wordt, maar tegen die tijd is het modem er allang mee opgehouden om succesvol aan te melden op de DocSis voor Up/Down channels om maar te zwijgen over verbinding maken met de DHCP van je provider om te kunnen internetten. Het klopt dat de frequentie anders is, zie mijn log (242MHz Down / 18MHz Up) maar een TV is een stuk makkelijker qua signaal als een DocSis kabelmode en zou dan op zijn minst signaalaantasting moeten hebben op de VHF: 54MHz (kanaal 2) tot 216MHz (kanaal 13).
In sommige systeemkasten zit er standaard zo'n kern om de draadjes voor het speakertje, de ledjes etc. Totaal nutteloos, maar omdat de fabrikant het daar geplaatst heeft, moet het wel nuttig zijn, nietwaar?
Over de ferrietkernen bij reset/power/led/speaker:
Ik heb 'n nieuwe (Optische-PS/2) muis die ik nog moet modificeren, want ik heb last van storing. M'n oude (Bal-PS/2)muis, (PS/2)toetsenbord, PC in geheel en switchbox etc hadden dit ook, maar die had ik aangepast met 1 ferrietkern + 1x 0,1~100nF C'tje per stoorapparaat/draad. USB2.0 had ik slechte ervaringen mee, zoals dit artikel ook uitlegt waarom. Zoals velen wel zullen weten is elke lange draad tevens een goede antenne, een ferrietkern zoals die meestal bij de PC geleverd zit dient ervoor om de EMI te verminderen vooral in het 1 - 1000 MHz bereik.

"maar omdat de fabrikant het daar geplaatst heeft, moet het wel nuttig zijn"
Waarom zou een fabrikant onderdelen gebruiken, de kostprijs omhoog brengen en daar vervolgens geen marketinghype van maken dat het zo vernieuwend/beter is? FYI: ferrietkernen werden al toegepast op m'n IBM PC uit 1978 - in overvloed trouwens: binnenin op de keyboard connector, buiten aan de keyboard draad, om elke powerconnector, aan elke digitale signaalkabel (serieel/parallel/modem/tape/floppykabel) en 1 om de monitorkabel.

Ref:
- http://www.steward.com/pd...20Ferrites%20in%20EMI.pdf
- http://www.howstuffworks.com/question352.htm
- http://www.antennex.com/shack/Dec99/beads.htm
- http://lists.contesting.com/_rfi/1998-December/000277.html
- http://www.ukradioamateur.org/c9-1-3.htm
- http://www.bravoelectro.com/html/stetnsb1.html
- http://www.catchnet.com.au/~rjandusimports/rfi.html
- http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_comprfi.html
- http://www.vwlowen.demon.co.uk/radtech.htm
- http://www.totse.com/en/privacy/privacy/tempest1.html
Wat is precies het verschil volgens jou tussen een 50Hz TV en een 100Hz TV waarom die 100Hz TV zo'n ding wel nodig heeft, en die 50Hz niet?
Nieuwe "digitale" 100Hz versus oude analoge 50Hz:

Tegenwoordig wordt apparatuur gebruikt in omgevingen die vol staan met radiostraling. Er is geen apparaat in je huis die op stroom werkt te bedenken die niets uitstraalt (zelfs een GSM in een stalen geëmailleerde braadpan kon ik nog bellen). De gebruikte onderdelen zijn miniatuur, hoogfrequenter, laag vermogen en daardoor gevoeliger etc en bij apparatuur/technologie die al langere tijd bestaat wordt stukje bij beetje afgesnabbeld ivm kosten oa op filtering/afscherming/Signaal-Noise-Ratio. De hoeveelheid klachten/problemen worden dan enerzijds afgewenteld op de disclaimers/andere apparatuur/gebruiksaanwijzing en anderszins gewoon afgeboekt op de support afdeling.

Er zijn 4 belangrijke verschillen:
  • interne frequenties
  • digitale technieken
  • hoger verbruikt (en daardoor hoger uitstralend) vermogen (2x zoveel beeldlijnen = 2x zwaardere lijntrafo
  • verergering van factoren door combinatie van de 3 genoemde.
Saillant detail: m'n (nu al een oudje) Eizo monitor werkt met 4 filters - heeft een ijzeren kooiconstructie binnenin met RFI-coating aan de binnenkant van het plastic en heeft 2 ferrietkernen per ingang (RGB/V/H + D-Sub, dus in totaal 20 kerntjes). Ipv. een 2x3cm koelvoetje op de eindtransistor zit er een koelrib van 16x22cm in. Dit alles in tegenstelling tot een [modernere budget, geen Eizo] monitor die ik hier laatst had die geen afscherming had, geen ferrietkernen en alleen de eindtransistor op een koelrib die ik - terwijl die 20-25meter ver weg stond in de woonkamer, vanuit de schuur kon ontvangen terwijl hij standby stond (PC uit, alleen monitor aan). Je begrijpt wel welke monitor ik gekozen heb en nu voor me neus heb staan...

Verwijderd

De dikke groene coaxkabel van Casema die ze gebruiken vanaf de wijkkast tot aan het AOP. Lijkt mij niet inferieur (de kabel bedoel ik, Casema weet ik wel :) ).... Overigens werd de kabel niet vervangen, alleen het ferrietkern coaxkabeltje ertussen vlakbij de TV.
Ik heb het dan ook nooit over de kabel voor het AOP gehad, maar altijd over het kabeltje tussen AOP en TV. Waarom jij begint over de kabel _voor_ het AOP is mij dan ook een raadsel.
docsys verhaaltje weggeknipt
Feit blijft dat ze niet het televisiesignaal kunnen meten met het kabelmodem. Daar kun je lang over lullen, of kort, maar dat veranderd niets aan de kwestie.
verhaal over ferrietkernen weggeknipt
Ik betwist het bestaan van EMI niet, evenmin betwist ik het nut van ferrietkernen tegen emi. Lees mijn postings nog eens aub.
[...]
Nieuwe "digitale" 100Hz versus oude analoge 50Hz:
Hier geef je het zelf al aan dat het niet in het aantal hertzjes zit, maar in het verscil tussen digitaal/analoog. Hiermee bevestig je nog eens mijn punt dat het feit of de TV nou 50 of 100Mhz is, hier niets mee te maken heeft.

• Part
  • Laatst online: 07-08 18:24

Part

Helemaal niets.....

Helaas.. het klinkt heel aannemelijk, maar blijft incorrect. Je vertelt eerst dat een TV afgeschermd is, alleen de kabel niet. Daarna vertel je dat het signaal uit die kabel je (afgeschermde TV) gaat storen, en dat je daarom de kabel ook moet afschermen.
Nee dat zeg ik dus niet.
Je schermt de kabel niet af maar hij wordt door de kern die er omheen zit ontkoppeld.
De ferriet kern vormt op een recht stukje kabel een spoel. Dit klinkt misschien een beetje vreemd maar zo werkt dat nu eenmaal.
Deze "spoel" heeft de eigenschap dat het hoge frequenties niet door laat en lage frequenties wel. Hoog en laag zijn hier natuurlijk heel relatief.
De hoogfrequent storing komt tot de ferriet kern (spoel) maar niet verder. Hierdoor kan alleen het korte stukje kabel van het apparaat tot de kern als stoor antenne gaan werken en niet de hele kabel. (Dat is ook de reden dat deze kernen altijd aan de uiteinde van kabels zitten en niet in het midden.)
Alle apparaten die zeer hoogfrequente storing kunnen veroorzaken moeten door middel van bv ferrietkernen ontkoppelt worden van de buitenwereld willen ze aan alle normen voldoen.
Dit zijn vooral digitale apparaten.

Voor het signaal op de kabel hebben de kernen dus totaal geen functie en zoals je zelf ook al aangeeft zit er geen verschil tussen het antenne signaal van een 100Hz en 50Hz TV.
Maargoed daar hebben de ferriet kernen dus ook niets mee te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Part op 29-04-2003 13:11 ]

Verwijderd

Nee dat zeg ik dus niet. [.. knip uitleg .. ]
Ah, ok, iets te snel gelezen, mijn excuses.
Voor het signaal op de kabel hebben de kernen dus totaal geen functie en zoals je zelf ook al aangeeft zit er geen verschil tussen het antenne signaal van een 100Hz en 50Hz TV.
Maargoed daar hebben de ferriet kernen dus ook niets mee te maken.
hehe, gelukkig, een medestander in mijn kruistocht :P

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:28

bladebla

<Piéééép>

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 14:17:
[...]
- Of aan de AOP?
- Of aan de TV?

Ik had ook een dergelijk probleem met een nieuwe tv en een @home aansluiting. Andere tv's deden het overigens prima. Ik heb het voorelkaar gekregen dat er toch een monteur langskwam. Die kon geen problemen in het signaal ontdekken, maar heeft een 'busje' tussen de kabel en tv gezet. Volgens het stickertje is het een 10 dB Attenuator. Ik meen dat hij gezegd heeft dat het signaal daarmee afgezwakt werd. Misschien heb je wat aan deze info.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• megaleo

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 01:46:
Euss:

Je bedoelt zo'n monitor waarbij je eerst 30 boutjes moet verwijderen en denk zo
die is open.
Vervolgens haal je alleen de deksel van het metalen omhulsel af en kom je nergens bij.
Dan moet je alle connectoren loshalen op er een print uit te halen.
Dan denk je dat je het gevonden hebt en moet ie weer helemaal in elkaar omdat de draadjes te kort zijn om hem even uit elkaar te kunnen testen.
Dan doet ie het nog niet en moet ie weer uit elkaar.
Vervolgens staat ie jaren in de kast, zo'n monitor.

PS : eindelijk erkenning
Of bijvoorbeeld zo'n fijne Philips Matchline van vroeger. :P 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 14:17:
Heb vorige week een nieuwe tv gekocht. Philips 100HZ 82 cm dingetje :9~

Mooi natuurlijk, mits het goed beeld en geluid geeft. Het geluid is geen probleem maar over het beeld ben ik niet tevreden. Op alle zenders zie ik ruis; niet dat het in het oog springt, maar storend is het wel.

Een grove schets van de bekabeling:

1. Van AOP naar splitter 1 (een naar C+ decoder, andere naar kabelmodem)
2. Van C+ decoder naar splitter 2 (een naar boven, ander naar tv beneden)
3. Van aansluiting boven naar splitter 3 (een naar tv slaapkamer, andere naar tv-kaart computer)

De tv beneden is dus die nieuwe 100Hz televisie.

Alle splitters zijn van staal maar geen Hirschmann enzo. Verder is de rest van de bekabeling ook gamma kabel.

Ik heb geprobeerd om de tv beneden alleen op de AOP aan te sluiten (met en zonder gamma versterker ertussen) maar dit geeft nog steeds ruis. UPC gebeld maar die hebben op afstand het signaal gecontroleerd en zeggen dat een monteur sturen niet noodzakelijk is.

Momenteel weet ik het ff niet meer:

- Of aan de AOP?
- Of aan de TV?

iemand van philips laten langskomen die verhelpen dit zo met verborgen instellingen is niets ernstigs......

spreek uit ervaring ;)

Verwijderd

Ik had ook een dergelijk probleem met een nieuwe tv en een @home aansluiting. Andere tv's deden het overigens prima. Ik heb het voorelkaar gekregen dat er toch een monteur langskwam. Die kon geen problemen in het signaal ontdekken, maar heeft een 'busje' tussen de kabel en tv gezet. Volgens het stickertje is het een 10 dB Attenuator. Ik meen dat hij gezegd heeft dat het signaal daarmee afgezwakt werd. Misschien heb je wat aan deze info.
Dat strookt met een te sterk signaal. Zo'n ding dempt het 10db. Soms hebben TV's hier een instelling voor, het kan zijn dat deze in het 'verborgen' menu zit. Overigens is er op GoT in de search nog wel te vinden hoe je zelf in die menu's terecht kunt komen, maar een waarschuwing is wel op z'n plaats: je kunt je TV danig vernaggelen op die manier!
Pagina: 1