Toon posts:

Temp van je CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje,

Ik heb een AMD Athlon XP +2800 gekocht en nou zou ik graag willen weten wat de gemiddelde temperatuur moet zijn van mijn CPU. Momenteel heb ik 3 fans in mijn kast.

Een casefan aan de achterkant , een in de voeding en een set van een passieve koeler van Zalman CNPS6000Cu CPU Cooler (SocketA) met de bijbehorende fan.

Nu hangt mijn pc na een tijdje rond de 59 graden C en blijft daar. Maar zit ik dan aan de hoge kant?! Of is de temperatuur goed?

Overige gegevens:
Moederbord: MSI K7N2G-L,SockA,nForce2
Geheugen: 512 MB DDR
Win 2k Pro NL

Verwijderd

Check in je BIOS of download Sisoftsandra. Verder kon je de search wel gebruiken hoor. Zie @ ook Technische PMG FAQ : Processoren

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry , had de search al geprobeerd maar kon niet echt mijn antwoord vinden met mensen met dezelfde CPU. Maar als hij 59 graden is heb ik geen vastlopers.
Ik zal proberen om dat Sisoftsandra te downloaden.

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Handige meuk:

Speedfan
Motherboard Monitor
Aida32

Veel plezier ermee :)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

ja hoor als je verder niet wilt gaan oc'en is deze temp makkelijk te doen.
je hebt er ook een zalman op, dus zal je temps iets hoger liggen dan met een active cooler.

Still King

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:58
hangt van aantal coolers af in je kast en wat je allemaal in je kast hebt hangen, ventilatie gaten en al...

collega van me heeft 2 hdd's en geen extra casefan, blijf dat ding netjes op de 54c stressed hangen en op zo'n iets onder de 50 op idle.

heb je coolpasta er goed op gedaan? gebruik anders silver spul

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb er de koelpasta van Zalman opgedaan die bij de set zat. Ik neem aan dat dat wel goed is.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:58
je hebt al 3 fans in je kast, dan zal ik toch echt denken dat je een lage temp zal halen.
Maar 59 is beetje te hoog voor een standaard 2800+.

Hoe heb je de fans van je kast? welke richting blazen ze?

Verwijderd

Topicstarter
De voedingfan automatisch naar buiten. De Casefan ook . En de zalman fan hangt boven de CPU en blaast er vanaf.

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Imhotep schreef op 28 april 2003 @ 14:09:
ja hoor als je verder niet wilt gaan oc'en is deze temp makkelijk te doen.
je hebt er ook een zalman op, dus zal je temps iets hoger liggen dan met een active cooler.
Een Zalman is een actieve koeler. Tenminste als je de fan aan hebt staan.... B) De TS meldt dat de fan aan staat.

Aan de TopicStarter:
Over de maximale temperatuur van je processor kan je écht wel genoeg vinden @ GoT.

Maar goed. De maximale temperatuur die jouw XP2800 kan hebben voordat ie overlijdt is 90 graden celsius. Bij die waarde, gemeten door de interne sensor in de core, schakelt de proc zichzelf uit. Geen kans op onherstelbare schade dus :)

In de praktijk zal je computer al vastlopen, vér voordat die temperatuur is bereikt. Bij welke temperatuur is moeilijk te zeggen.

Jouw processor wordt behoorlijk heet, maar dat maakt niets uit, zolang ie maar stabiel loopt. Test dat even met CPUburn en Prime95. De levensduur van een processor gaat er wél op achteruit als ie constant érg warm is (>60 graden), maar dit zorgt ervoor dat hij wellicht op 10-jarige i.p.v. 15-jarige leeftijd overlijdt..... :) En hopelijk voor jou heb je dan al weer een andere PC.....
Overigens zijn voortdurende temperatuurschommelingen ook niet echt bevoordelijk voor de levensduur, een koetje draaien biedt uitkomst. (in jouw geval wordt ie wat te warm met een koe!)

Als je je een beetje tweaker voelt, dan zal je een zo laag mogelijke temperatuur willen. In jou geval zou ik even nagaan of de koeler goed is bevestigd, met voldoende koelpasta (niet te veel) en of je airflow technisch wel goed in elkaar zit. (even kijken in de DOC FAQ).
Ook als je wil overklokken is een lagere temp een must.

Conclusie: - Temp is wat hoog, maar zolang stabiel, geen probleem.
- Voel je je tweaker, doe er dan wat aan! :D

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
ik ga is ff rondneuzen om dat voor elkaar te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 14:37 ]

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Tweeke schreef op 28 April 2003 @ 14:32:
[...]
Een Zalman is een actieve koeler. Tenminste als je de fan aan hebt staan.... B) De TS meldt dat de fan aan staat.

.......
ja, weet ik :7

maar ik doelde eigenlijk op een vulcano of iets in die richting met een delta fan ofzo erop.
Weet zo niet welke luchtkoeler op dit moment een van de beste is (heb zelf wc-cooling :) ) maar ik vind een zalman eigenlijk meer gemaakt voor passief koelen, denk dus ook dat die fan die mirror er op heeft zitten niet op volle toeren draaien.

Still King

Verwijderd

Je kan de zalman 6000cu fan sneller laten rondraaien als je aan het pinnetje draait. Die zit op de speed connector. Ook kan je de ideale stand voor je 92mm zalman fan opzoeken. Vaak is het beste dat de bladeren over de heatsink blazen ipv dat je het hart van de fan boven het hart van de heatsink hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Imhotep schreef op 28 April 2003 @ 14:40:
[...]
<knip> denk dus ook dat die fan die mirror er op heeft zitten niet op volle toeren draaien.<knip>
Ik heb bij het pakketje een fanmate gehad. Die heb ik meteen aangesloten toen ik hem installeerde in de pc en sinds het begin heb ik hem op volle toeren draaien. (naar rechts gedraaid :) )

Verwijderd

Gaat de temperatuur omlaag als je je kast open zet ? Zo ja, dan is je airflow niet goed.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Heb je onder in je systeem, voorin dus nog ruimte voor een fannetje? Doen!

Dan krijg je namelijk een windtunnel effect in je kast.

Heb nu zelf in mijn chieftec 2 onder laag, 1 in zijkant ( handig voor je videokaart ) en een Q-Tec 550 W voeding, verder 2 achter hoog ( die met de zomer op volle toeren mogen draaien van mij ) , ik draai nu op een dubbele windtunnel dus, een voor mijn Videokaart een een die naar boven langs mijn processor over mijn northbridge heengaat.

De northbrigde draagt nu een extra groot koelingsblokje van zalman, ..ja de 32J waardoor die met zijn kop in de luchtstroom hangt

Warmte...stabiel! De MB temp verzet geen stap no matter what load!

Om je kast te koelen moet je dus gewoon lucht tunnelkes maken, voorin laag aanzuigen, achter bovenaan afzuigen!

Moederbord...well..hangt van de dag af maar stabiel 30 graden is normaal ( kan lager met actieve koeling )

Processor, zo'n 35 graden normaal een zo'n 43 stressed. Hoe het gaat met de warmte van een hitte golf moet ik nog uitvinden maar...zal zoal onder de 50 blijven hangen.

Binnenkort misschien toch maar een P4 Zalman koeler....zit nu nog op oem koeler :-(

[ Voor 25% gewijzigd door swampy op 28-04-2003 14:56 . Reden: fannetje vergeten ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 14:30:
de zalman fan hangt boven de CPU en blaast er vanaf.
Blaast er vanaf?? De 92 mm fan zuigt dus? Ik denk dat in jou set up blazen veel beter zal gaan werken. Probeer maar.

Ook vertel je niet of die 59 graden stressed is of ilde. Je schrijft alleen: na een tijdje. De stressed temperatuur daar gaat het namelijk om.

Ook wil ik graag weten welke kast en harddisks je hebt.

Verwijderd

Dit is echt te basic voor GoT.. Sorry..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.