Toon posts:

[Access] tussen subformulieren switchen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hoofdmenu met daarin een subformulier. Ik wil doormiddel van knoppen kunnen switchen tussen subformulieren.

Ik heb alle variaties uitgeprobeerd van:

SubHoofdmenu.SourceObject = Forms!Programmas

(subhoofdmenu is het subformulier veld in het hoofdmenu en Programmas is het formulier wat ik wil weergeven als ik op de knop klik)
Foutmelding: Typen komen niet overeen

iemand ideeen?

Verwijderd

Ik zou lekker alle forms die je mogelijk als subform zou willen tonen alvast in een subformobject neerzetten en in je menu de juiste zichtbaar maken. Ik geloof namelijk niet dat wat jij wil kan (niet getest).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat idee idd. wel eens bij iemand gezien, maar dat levert nou niet de meest mooie code op. Daarnaast vraag ik me af hoeveel geheugen dat inneemt. Is het niet zo dat als objecten niet visible zijn, dat ze toch geladen worden? (en daarmee een hoop onnodige queries uitgevoerd worden etc.)

Verwijderd

Klopt, de forms die je niet visible maakt worden wel geladen. Dat zorgt er gelijk wel voor dat je deze forms snel op je scherm hebt als je wilt switchen tussen de forms (want dat is namelijk de reden om dit te doen begrijp ik). Echt veel geheugen neemt het niet in beslag lijkt me. In je subform staan hooguit een paar regels, anders is het niet echt een nuttig subform.

BTW. Access levert sowieso niet "de meest mooie code op"

Verwijderd

Topicstarter
Uhm.. het gaat wel om berekeningen tussen zo'n 10 - 30.000 records. Het idee erachter is dat het hoofdmenu in de hele applicatie zichtbaar blijft. vergelijkbaar met de linkerframe van een website bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, het probleem is opgelost :D

SubHoofdmenu.SourceObject = "programmas"

Zo laad hij wel het subformulier. blijft een vaag taaltje dat VBA.

Verwijderd

Aha, nou, heb ik ook weer wat geleerd. Niet dat ik het zo zou gebruiken....

Waarom maak je niet gebruik van een MDI omgeving (kan dat eigenlijk in Access)? Waarom maak je niet een hoofdmenu aan (dat is behoorlijk eenvoudig te doen met behulp van de macro's herinner ik me), vanwaaruit je formulieren opent zoals je normaal gesproken ook doet.

Verwijderd

Topicstarter
Van MDI heb ik nog nooit gehoord (ben net met stage begonnen, dus ben nog niet heel erg bekend met alle mogelijkheden). Met macro's kun je volgens mij alleen nieuwe formulieren openen. Dus als alles op 1 scherm zou moeten zitten zie ik geen reden om alles in aparte vensters te openen. Op deze manier heb je ook nog eens altijd een menubalk aan de zijkant.
Pagina: 1