[k3b]videocd maken van een mpg

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53
Ik heb met gmencoder een divx omgezet in een mpg-file. Deze zou ik nu als videocd willen branden met k3b.
Op het moment dat ik die film.mpg naar het video-project sleep, krijg ik een foutmelding van k3b: Only MPEG1 and MPEG2-files are supported.
Op zich logisch, maar ik heb hem toch juist omgezet?

Instellingen gmencoder (is trouwens een gui voor mencoder):
codec: mpeg1video - mpeg1 video :) (van lavcodec)
Output-file: /home/paul/Two_Weeks_Notice.mpg (ik moet zelf een naam opgeven, maar .mpg klopt toch?)
File from Source: /mtn/win_d/Two_Weeks_Notice.avi

signaal dat doorgegeven wordt naar mencoder:
mencoder "mnt/win_d/Films/Two_weeks_notice.avi" -o "/home/paul/Two_Weeks_Notice.mpg" -ovc -lavc -lavcodec = mpeg1video:vhq:vbitrate=816:vpass=1 -ofps 23,976000 -oac copy

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Wat is de resolutie en bitrate (video/geluid)?

• Paultje3181
Geluid is iig 128, resolutie 576x306 geloof ik

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:53
Maakt mencoder er niet altijd een AVI van met dan als Codec bijvoorbeeld MPEG? Dat is dus wel een verschil of het echt een MPEG bestand is of een AVI waarvan de codec MPEG is.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Hoe ik altijd een svcd van een mpg maak:
Via het programma vcdimager maak ik een image(bin/cue) van de mpg en die brand ik dan met cdrdao.

Command line:
vcdimager -t svcd -l "Titel" -c svcd.cue -b svcd.bin file.mpeg
cdrdao write --device 0,0,0 --speed 24 svcd.cue

Links:
http://www.vcdimager.org/
http://cdrdao.sourceforge.net/

• Paultje3181
dat lukt me ook wel, dat doet k3b namelijk voor me... Maar ik wil dus van een divx een svcd maken om te branden en dan in mijn dvd-speler op de tv afspelen, en niet op de computer. mencoder kan volgens mij alles wat mplayer kan afspelen in elkaar omzetten. Maar of dat dan een avi opglevert zonder MPEG codec of een mpegfile, weet ik ook niet. Lijkt mij dat ie gewoon een mpeg ervan maakt.

Verwijderd

Gebruik anders mplayer -vo yuv4mpeg en mjpegtools om je mpeg te maken. mpeg2enc (mjpegtools mpeg encoder) is een stuk slomer, maar geeft wel 10x zo goede kwaliteit als ffmpeg (lavcodec).

Iets als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
cd /tmp
mkfifo stream.yuv
mkfifo audiodump.wav
mkfifo video.m2v
mkfifo audio.mp2
mplayer -noframedrop -vo yuv4mpeg -ao pcm -waveheader -v -osdlevel 0 &
yuvscaler -O SVCD < stream.yuv | mpeg2enc -f 4 -q 7 -I 1 -V 200 -o video.m2v &
mp2enc -V -o audio.mp2 < audiodump.wav &
mplex -o video.mpg video.m2v audio.mp2
rm -f audio.mp2 video.m2v audiodump.wav stream.yuv

Zie ook de MJPEG HOWTO. :).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 13:27 ]

• Paultje3181
Ik heb ernaar gekeken, maar eerlijk gezegd snap ik er niks van. :?
Ik krijg een fout dat de avi niet in jpeg 4:2:0 of 4:2:2 is?
Grafisch vind ik toch wat makkelijker. Maar het zou toch gewoon moeten kunnen met mencoder?

[ Voor 21% gewijzigd door Paultje3181 op 28-04-2003 14:29 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hier de mpeg specs voor mpeg 1 video cd

http://www.b-way.com/Broa...oadway_Specifications.pdf

resolutie, bitrate etc ;)

• Paultje3181
ehm, wat kan ik hiermee?

• hammerhead
Zoeken op google levert trouwens ook wel wat informatie op. Ik weet niet welke versie van mplayer je gebruikt, ofdat je deze met RPM of wat dan ook geinstalleerd hebt. Als je de source van mplayer download zit er onder de subdirectory TOOLS een script mencvcd. Het is in principe bedoeld voor het omzetten van DVD naar (S)VCD maar het moet niet al te moeilijk zijn om dit te gebruiken.

Maar het was dus wel zeer makkelijk om te vinden dat dit script bestaat door even google te gebruiken.....

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

transcode is een handige toolset voor het identificeren van je input file; zie http://www.theorie.physik...n.de/~ostreich/transcode/
en doe dan: tcprobe <divx naam> dan weet je in ieder geval hoe je input divx in elkaar zit, dan kan je toch het snelst en het best met mjpegtools de file decoderen. en dan SVCD iso maken met vcdimager.

[edit]
]hammerhead schreef op 28 april 2003 @ 16:13:
Maar het was dus wel zeer makkelijk om te vinden dat dit script bestaat door even google te gebruiken.....
[/quote]

a) je komt met een slechte oplossing, waarvan je zelf niet eens weet of het werkt
b) je maakt de indruk dat de topicstarter maar beter zelf moet gaan zoeken.

Had dan niks gepost, hier help je niemand echt mee
[/edit

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 16:26 ]

• hammerhead
[b][message=17644760,noline]pakje_bakmeel schreef op 28 april 2003 @
a) je komt met een slechte oplossing, waarvan je zelf niet eens weet of het werkt
b) je maakt de indruk dat de topicstarter maar beter zelf moet gaan zoeken.

Had dan niks gepost, hier help je niemand echt mee
Punt a:
Voor zover ik kan nagaan kom ik zeker niet met een slechte oplossing. Zoals ik al aangaf is het betreffende script bedoelt voor het omzetten van DVD naar (S)VCD. Aangezien het met mencoder niet echt uitmaakt wat het input formaat is, is mijn oplossing dus wel degelijk goed, aangezien het uiteindelijk alleen maar op de uitvoer gaat. Verder is het ook zo dat er misschien zeer relevante informatie in dat script staat over opties enzo....

Punt b:
Ik geef niet zo zeer aan dat de TS zelf maar moet gaan zoeken. Ik geef aan dat hij waarschijnlijk totaal nog niets gezocht heeft. Het invullen van de relevante trefwoorden van zijn verhaal leverde op google toch wel wat informatie op die de TS had kunnen gebruiken. Als je op de eerste llink van de gevonden resultaten klikt zie je een pagina met uitleg over Ripping DVDs to VCD and AVI to VCD with mencvcd (Linux) .

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat er toch wel enige actie van de TS verwacht mag worden voordat hij een topic opent. Dus mijn reactie was puur bedoeld om de TS in een richting te sturen waar hij zijn antwoorden kan vinden. In dat opzicht vind ik mijn post dus wel bijdragen aan het geheel en zal dit soort antwoorden dan ook zeker blijven posten aangezien ze iemand zeker wel kunnen helpen ;)

--Eddie Rickenbacker

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien op klikken? ;)

VCD's worden met bepaalde specs geboren. Resolutie, bitrate etc zijn allemaal afgesproken werk.

Voor een beetje standaard mpeg1 videocd formaat moet je dus 352x288 resolutie hebben, 1150 bitrate video, 224 audio mp2.

Een klein beetje meedenken mag wel :D

Verwijderd

Paultje3181 schreef op 28 April 2003 @ 14:04:
Ik heb ernaar gekeken, maar eerlijk gezegd snap ik er niks van. :?
Ik krijg een fout dat de avi niet in jpeg 4:2:0 of 4:2:2 is?
Je moet letterlijk die commando's die ik gaf intypen. Die HOWTO kun je ook volgen, maar dan moet je 'em helemaal lezen. :+. Dan is dat letterlijk intypen makkelijker. ;).

Ik denk dat je 'lav2yuv' gebruikte in plaats van 'mplayer'. :).
Grafisch vind ik toch wat makkelijker. Maar het zou toch gewoon moeten kunnen met mencoder?
Mjah... Soms is commandline krachtiger. :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 17:27 ]

Pagina: 1