Toon posts:

Geen bassen in mijn kamer :(

Pagina: 1
Acties:
  • 518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje, en dat is dat ik weinig bassen kan krijgen als ik op de bank zit. Het vreemde is dat als ik achter mijn bureau zit of sta ik behoorlijk strakke bassen hoor, het is dus niet dat de speakers het niet aankunnen maar waarschijnlijk is de acoustiek in de kamer behoorlijk brak is.

De front speakers staan in de kast, samen met de tv. Dit zijn 2-weg Magnat Vintage speakers met de reflexpoort aan de achterkant. Deze poorten staan gericht naar de hoeken van de kast. Ze staan ongeveer 20cm van de achterkant af.

Op deze afbeelding staat het allemaal een beetje globaal op:
http://members.chello.nl/bjhm.velthuis/kamer.bmp

De speakers achter hangen aan de muur, deze hebben de reflex poort ook aan de achterkant. Deze poort zit ongeveer 5 cm. van de muur af.

Om te testen heb ik de grote Missions van mijn ouders geleend. Deze hebben een veel grotere woofer en de poort aan de voorkant, maar hier treedt hetzelfde probleem op als bij mijn boekenplank speakers.
Mijn kamer is wel behoorlijk hoog, zo'n 4,5 meter. LxB is 5 x 7 meter. Dit zou een probleem kunnen zijn, maar toch blijf ik het raar vinden dat de bassen bij mijn bureau (zie afbeelding) gewoon goed zijn.

Heeft iemand misschien tips?

specs:
Yamaha 4x140 W versterker -> voor front speakers
Yamaha 3x 50 W DSP + versterker -> voor rear speakers
4x Magnat Vintage boekenplank speakers

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
goed nakijken of je ze wel goed hebt aangesloten je weet wel de + en de -
als dit niet klopt wil het wel eens voorkomen dat ze elkaar opheffen met hoog merk je weinig van zoiets maar je laag verdwijnt.
anders bied een eq mischien de oplossing

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

heb er ff een .gifje van gemaakt voor je... .BMP is een beetje overkill :P

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/kamer-in-gif.gif

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je ontkomt waarschijnlijk echt niet aan het schuiven met je speakers. Experimenteer daar eens mee. Je kan ook nog proberen je voor- of achterspeakers beiden om te polen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat klinkt heel erg als een fase probleem. Juist bassen kan je overal horen. Behalve als de speakers in tegenfase aansluit. Dan heb je overal plaatsen waar je het wel hebt en waar je het niet hebt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Dit is relatief normaal. Controleer iig. even of je luidsprekers goed (in-fase) zijn aangesloten. Ompolen, zoaks wekkel suggereert, lijkt me een vrij domme oplossing, je vernaggelt op die manier in een keer je complete stereobeeld.

Schuiven met je speakers is idd. de enige oplossing. Handige tip: zet je speakers op je luisterplek, en ga rondlopen in je kamer. Zoek een plek waar de bas goed is en je een speaker qua plaatsing zou tolereren. Zet daar je speaker neer :)

//edit

het 'juist bassen kun je overal horen' verhaal is quats. In elke setup is het zo dat er dode punten in je bas zit, plekken waar de bassen van beide speakers elkaar opheffen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 12:36 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 12:35:
Ompolen, zoaks wekkel suggereert, lijkt me een vrij domme oplossing, je vernaggelt op die manier in een keer je complete stereobeeld.
Als je links en rechts beiden ompoolt niet :)

Verwijderd

Wekkel schreef op 28 April 2003 @ 12:36:
[...]

Als je links en rechts beiden ompoolt niet :)
Klopt, maar dan is het effect ook nul, aangezien de situatie dan nul komma nul niets veranderd is ten opzichte van de oorspronkelijke situatie..

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Jawel, ten opzichte van je achterspeakers wel :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is wel een slimme, maar over het algemeen komt er nooit tegelijk dezelfde bas uit je voor en achterspeakers. Er zit maar een ding op en dat is de opstelling omgooien, zodat je bank veel dichter bij de muur komt. Je zou bijvoorbeeld je bed tegen de muur kunnen zetten waar nu je TV en speakers staan en je bank op de plek waar je bed staat en dan de set een meter of anderhalf naar voren trekken (zodat je bed er ook daadwerkelijk kan staan ;)).

Je kan ook je setup een kwartslag draaien zodat je bank tegen de zijmuur komt, je bed je bed blijft (en op dezelfde plaats) en je set dwars in de buurt van de 'bovenmuur' komt te staan. Dan staan je speakers mooi vrij en zit je waarschijnlijk niet in een 'knoop', qua laag.
Een andere oplossing is een subwoofer kopen en die dusdanig strategisch neerzetten dat-ie op je bank lekker klinkt. Dit probleem is bekend, ik heb het met mijn setup ook een beetje.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Wekkel schreef op 28 April 2003 @ 12:40:
Jawel, ten opzichte van je achterspeakers wel :)
Argh, kappen nu met dat gelijk hebben :)

Wat betreft die bank: waarom dichter bij de muur? Waarom draaien? In mijn ervaring verschilt het per ruimte. Soms is een metertje schuiven voldoende, soms moet je het hele pand gewoon slopen en nieuwbouwen :)

Er zijn geen regels voor, anders dan dat het een trail-and-error proces is. Er zijn horde's audiofielen welke vinden dat speakers in een langwerpige kamer 'in de lengte' gezet moeten worden, maar er zijn evenzoveel die beweren dat 'in de breedte' de beste oplossing is.

Een subwoofer bijplaatsen is idd. wel een slimme oplossing, de vraag is echter of het werkt. Je introduceert een nieuwe bron van golven, met een andere inteferentiepatroon als gevolg. Gevolg hiervan _kan_ zijn dat je een situatie krijgt waarbij je je nierstenen voelt vergruizen op de plek daar waar oorspr. geen bas was. (dus veel te veel bas ipv. te weinig)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

nou, ik wil dan ook wel eens reageren:
Ik denk (zoals al een paar keer eerder gezegd) dat ie een speaker verkeerd om aangesloten heeft, fase probleem dus.
Toetsje, zoek dat eens uit.

Als dat goed is probeer dan eens beide front of beide rear speakers om te polen. Ze staan recht tegenover elkaar en dat kan in sommige situaties leiden tot het opheffen van het laag.
Uiteraart geld dit alleen als front en rear altijd hetzelfde weergeven. Probeer ze eens om de beurten, eerst alleen front en dan alleen rear, wat is het resultaat?

Alles kan stuk.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik heb het zelfde probleem, met meerdere speakers/versterkers gehad. Nu eigenlijk nog steeds, plaatsing helpt wel, alleen ik kan ze simpelweg niet anders plaatsen, als ik er maar genoeg vermogen tegenaan gooi ga je toch wel lopen, maar ik overweeg een sub die gewoon het laag een beetje bijscherpt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de pooling is 100% zeker weten goed. Nog even nagekeken; maar ik wist dat dit het niet kan zijn omdat ik het verschil ertussen wel hoor.
Het is inderdaad denk ik toch de plaatsing van de speakers die niet goed is... ik ga er nog een beetje mee spelen (voor-speakers eens ophangen aan de muur) om te kijken of dat nog wat uitmaakt. En anders wordt het een actieve subwoofer.

Mijn broer (die heeft eerst op deze kamer gezeten) had dit probleem minder, maar die heeft ook altijd een actieve sub gehad. En dan klinkt het wel zoals het (naar mijn idee dan) hoort.

Bedankt mensen :)

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
als je een 9 volts batterij pakt en op je kabels zet van je speakers moet je kijken of ze naar binnen of naar buiten uitslaan. Normaal gesproken moeten de speakers dus allemaal dezelfde kant uitslaan...

Weet er iemand hoe het komt dat bij mij die juist NIET werkt? Als mijn speakers (zelfbouw breedtexdieptexhoogte 65x35x100, per speaker 2x piezo tweeter, 20cm als midrange speaker en 38cm woofer, merk ben ik kwijt maar 20cm en 38cm speakers zijn hetzelfde merk 4 ohm. Ik heb er een XXL powersound AXPS-250 2x100W RMS versterker op staan) dus zo staan dat de speakers naar dezelfde kant uitslaan dan valt de bas bijna helemaal weg. Als ik 1 van de 2 omdraai trilt het hele huis. Vooral met de ultimate subwoofer test (zoeken op kazaa... kun je lachen)Dan worden je oren dichtgedrukt door de basdruk uit de bozen. Mijn kamer is btw maar 3x4 meter... Zou het daaraan kunnen liggen?

Verwijderd

Topicstarter
m-m schreef op 28 April 2003 @ 12:31:
heb er ff een .gifje van gemaakt voor je... .BMP is een beetje overkill :P

[afbeelding]
dank je wel trouwens :)

Ik heb nog geen Office geinstalleerd waardoor ik in Paint nog niet als een jpg of gifje kan saven.

Verwijderd

Topicstarter
DannyXP1600 schreef op 28 April 2003 @ 15:27:
als je een 9 volts batterij pakt en op je kabels zet van je speakers moet je kijken of ze naar binnen of naar buiten uitslaan. Normaal gesproken moeten de speakers dus allemaal dezelfde kant uitslaan...

Weet er iemand hoe het komt dat bij mij die juist NIET werkt? Als mijn speakers (zelfbouw breedtexdieptexhoogte 65x35x100, per speaker 2x piezo tweeter, 20cm als midrange speaker en 38cm woofer, merk ben ik kwijt maar 20cm en 38cm speakers zijn hetzelfde merk 4 ohm. Ik heb er een XXL powersound AXPS-250 2x100W RMS versterker op staan) dus zo staan dat de speakers naar dezelfde kant uitslaan dan valt de bas bijna helemaal weg. Als ik 1 van de 2 omdraai trilt het hele huis. Vooral met de ultimate subwoofer test (zoeken op kazaa... kun je lachen)Dan worden je oren dichtgedrukt door de basdruk uit de bozen. Mijn kamer is btw maar 3x4 meter... Zou het daaraan kunnen liggen?
Ik durf er geen batterij aan te hangen :) Lijkt me niet zo'n heel flex plan ivm de filters die erin zitten. De speakers zijn nou ook weer niet zoooo mega duur; maar ik moet (of heb ik eigenlijk al gedaan) er wel een aantal weekjes voor werken.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

offtopic:
dat heet ACDSee of IrfanView ;)

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 08:48

amd187

Ondertitel

ik heb precies hetzelfde probleem :)
in het midden van mijn kamer hoor ik de bass helemaal niet "dreunend" en in de uiteinden van mijn kamer is de bass bijna te voelen.
enige oplossing die ik voor je heb is inderdaad je bank dichter aan de rand van je kamer te zetten.
ik gebruik overigens 2 subwoofers, dus dat is de oplossing ook niet denk ik.
Pagina: 1