Foute shell tekens in text-based applicaties

Pagina: 1
Acties:

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 15:37
Ik gebruik vaak de applicatie MC op linux servers wanneer ik bezig ben met het beheren van bestanden.

Nu valt mij echter op dat MC er niet altijd even goed uitziet, omdat de shell tekens niet kloppen. Dit ligt niet aan de ssh applicatie (putty), want die gebruikt voor beide servers dezelfde basis instellingen. Ik neem dus aan dat het een server instelling is van een tekenset. Waar kan ik dit instellen? want ik heb geen flauw benul en kan het niet vinden.

Hieronder 2 links naar 2 plaatjes van mc waar m'n probleem zichtbaar is
http://www.redbay.nl/~egev/fout.gif
http://www.redbay.nl/~egev/goed.gif

bedankt

Verwijderd

Zie je TERM setting. De TERM setting specificeerd wat voor type terminal er ge-emuleerd word. Op dit moment staat ie op een terminal die dus niet de line characters ondersteund. Probeer anders TERM=vt220 of TERM=xterm om te zien of dat werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 12:18:
Zie je TERM setting. De TERM setting specificeerd wat voor type terminal er ge-emuleerd word. Op dit moment staat ie op een terminal die dus niet de line characters ondersteund. Probeer anders TERM=vt220 of TERM=xterm om te zien of dat werkt.
Klopt, wanneer je BASH gebruikt kan je door: export TERM="vt100" een ander type term emuleren. Als je TCSH gebruikt gebeurt dat met setenv.

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 15:37
met xterm heb ik nette gekleurde schermen maar met die rare tekens. Met vt220 en vt100 krijg ik zwart-wit schermen inplaats van kleur, maar ook met rare tekens... dus die 2 zijn het niet..

Verwijderd

simpel.

xterm-color en alles is perfect.
instellen in putty, of zoals in eerdergenoemde post staat uitgelegd.

Verwijderd

Ik had laatst ook iets dergelijks. Bij mij bleek het aan het font te liggen wat standaard gebruikt wordt. Stond op Latijns Hewbreeuws bij mij. Bij jou is het misschien ook iets soorgelijks. Verklaard trouwens niet echt waarom het de ene keer wel goed lijkt en de andere keer niet maar misschien heb je er wat aan.

Dit is een stukje uit mijn (Slackware) rc.font file.
# This selects your default screen font from among the ones in
# /usr/share/kbd/consolefonts.

-edit : bij mij was het in console 1 altijd goed en in console 2 en hoger was het font niet leesbaar..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 17:04 ]

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Dit moet er staan in /etc/sysconfig/i18n:

code:
1
2
3
4
[G@meM@ster@anaconda]# cat /etc/sysconfig/i18n