Toon posts:

[EL] Normale hd aansluiten op laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een laptop liggen waarvan de hd helaas de geest heeft gegeven. En om me helemaal te pesten werken beide floppydrives ook al niet :'( .
Hij start nog wel op maar hij kan dus nergens op booten.

Nou heb ik geen andere laptop hd liggen en wou ik graag een normale hd er op aansluiten alleen zijn de pinnen anders 8)7 .
Kan mij iemand het verschil aangegeven en of er een interface voor te maken is.

alvast bedankt voor de hulp

Verwijderd

Je kan hem extern aansluiten, via usb/ usb2.0/ firewire

Verwijderd

Topicstarter
oh sorry vergeten te vermelden dat het gaat om een zeer oude 386 laptop die geen enkele moderne interface ondersteunt. Wil hem graag gaan gebruiken om status info weer te geven.

Verwijderd

Dan zal je volgens mijn weten, alleen een nieuwe hd moeten aanschaffen om hem draaiende te krijgen. Aangezien het een 386 is zou ik gaan voor een splik splinter nieuwe laptop gaan, als je echt een laptop nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een goede 1600 mhz laptop liggen maar die oude wil ik gaan gebruiken om via lpt of com status informatie van een server weer te geven en nog wat andere dingen

Verwijderd

Dan kan je volgens mij geen normale hd op je laptop aansluiten. Wordt een nieuwe hd als je het geld er voor over hebt.

Verwijderd

een laptop hd heeft gewoon de ide interface. 44 pins ipv 40 pins omdat er nog voeding bij zit. er zijn overal convertors te koop om een laptop hd in een gewone pc te hangen, dus als je die weet te modden kan je een gewone hd op de ide van je laptop aansluiten (de hd zal er fisiek gezien natuurlijk niet in passen ;) )

Verwijderd

Zoals hierboven al vermeld kan jij in de meeste goede winkels wel converters krijgen om laptop HD's in normale systemen te hangen....
Misschien kan je met wat goed zoeken ook wel de omgekeerde convertors vinden ;)
Probeer conrad en winkels die in de embedded pc markt zitten...

Hoewel nieuw (of tweedehands) kopen waarschijnlijk het makkelijkst (en redelijk betaalbaar) is.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Andersom wordt lastiger omdat een laptop IDE aansluiting de 5V voedingsspanning in de connector opgenomen heeft en het allergrootste probleem is dat de 12V compleet ontbreekt. Een laptop-hdd werkt op 5V, een normale hdd heeft 12V nodig. Dus je zult ook al een extra voeding moeten gaan gebruiken. Een andere oude laptop kopen of een vervangende hdd zal handiger zijn, het gaat best een gerotzooi worden.

En je kunt problemen krijgen met de ondersteuning van hdd's. Oudere laptops zitten vaak vast aan 1 specifieke harddisk, nieuwere kunnen al zelfs harddisk-parameters detecteren, maar ik durf niet te garanderen dat ze elke hdd zullen herkennen.
Een 386? dan laat hdd's boven de 850MB maar in de kast liggen. De kans dat je een bios-update gaat vinden voor die laptop om een kleine 20GB harddisk te herkennen is zeer klein en dan ben ik nog optimistisch.

Misschien is het een optie om te booten vanaf een pcmcia device? (ibm microdrive, compactflash kaart, netwerk?)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 11:41

virus.elektro

profesionele monitor sloper

dit is een oude laptop he.

tijd geleden heb ik zo'n ding uit elkaar gehaald, en hellaas alles weg gegooid. maar bij het opmaken zag ik dat er een normale harde schijf in zat. en een opgevouwen normaal mobo. dus misschien heb je geluk en is dat bij jou ook zo.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Tuurlijk moet dat kunnen, het is beide gewoon IDE. Pin-out is exact hetzelfde, op een paar draadjes na die stroom leveren voor het beestje. Daar zit 5 volt in, maar geen 12. Die moet je dus ergens vandaan zien te regelen.

Het creatieve jatwerk:

Pin I/O Signal Name Pin I/O Signal Name
1 I -RESET 2 N/A Ground
3 I/O D7 4 O D8
5 I/O D6 6 O D9
7 I/O D5 8 O D10
9 I/O D4 10 O D11
11 I/O D3 12 O D12
13 I/O D2 14 O D13
15 I/O D1 16 O D14
17 I/O D0 18 O D15
19 NA Ground 20 NA (key)
21 NA 22 NA Ground
23 I -IOW 24 NA Ground
25 I -IOR 26 NA Ground
27 O IORDY 28 NA Reserved
(VCC pullup)
29 NA Reserved 30 NA Ground
31 O IRQ 32 O -IOCS16
(VCC pullup)
33 I A1 34 I/O -PDIAG
35 I A0 36 I Dev.-addr. A2
37 I -HFCS0 38 I -HFCS1
39 NA -DASP 40 NA Ground
--- --- 44-Pin IDE SFF --- --- 44-Pin IDE SFF
41 PWR +5V(logic) 42 PWR +5V(motor)
43 PWR GND 44 I -Type(0=ATA)

Volgens mij zijn pin 41, 42, 43 en 44 gewoon extra bij een laptop-aansluiting en is de rest identiek.

[ Voor 8% gewijzigd door m-m op 28-04-2003 10:55 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, 't is gewoon mogelijk inderdaad.. Maar bedenk wel dat je behalve die spanning ook nog rekening moet houden met de grootte van de hdd.. Zo'n oude laptop heeft een bios-limiet van 512MB, dus zonder allerlei truukjes gaat een grotere hdd niet werken..
(zie ook de OM faq hierover).

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

En daar schoppen we 'm ook maar es ff heen, want we vonden t toch meer OM dan CME :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik weet nu denk ik wel genoeg om er aan te beginnen. Ja sorry als de post verkeerd stond ik bekijk eigenlijk alleen maar casemodding en devschuur
Pagina: 1