Maxpower voeding gemod, potmeter verkeerd

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Hoi,

Ik heb dus een 300W maxpower. Ik had ergens gelezen dat ik daarmee de 5V lijn kon opkrikken dmv een potmetertje in de voeding. En mijn 5V lijntje werd zo'n 4,6V onder volle belasting :P.

Het potmetertje heb ik gevonden, ik heb hem alleen een paar keer rondgedraait (vraag niet waarom) en nu weet ik niet meer hoe hij hoort te zitten |:( :(.

Kan ik de voeding nu gewoon veilig op mijn systeem aansluiten of heb ik dan kans om de boel op te blazen? Waar ik totaal geen zin in heb aangezien ik net een nieuwe mobo, proc en geheugen heb :P.

tvw

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat dacht je van een multimeter :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:22
Voeding aanzetten dmv wiretrick (weet alleen niet welke je moet hebben). Dan dmv een multimeter hoe hoog/laag je 5V zit.

• iets
Damn, ik heb helaas geen multimeter, morgen zal ik er een lenen.

Je moet trouwens toch een voeding belasten als je hem aanzet? Ik heb hier een 110W AT voeding waaraan je minimaal 2 HD's moest hangen anders ging hij raar zoemen en brommen (klonk iig niet goed).

Weet iemand hoe ik zo'n wiretrick moet uitvoeren? [Search=ATX wiretrick] leverde niks op ;(.

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 28-04-2003 00:32 ]

tvw

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 22:51
Pak een draadje, strip de uiteinden, vouw die om, prop er een in de groene(power on) van de PSU en een in de zwarte (aarde).

Ziezo: een draaiende ATX PSU :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Een voeding zou ook aan moeten gaan zonder dat er iets aanhangt ja, zie post van SuperKevin (2 puten met elkaar verbinden, je kan er ook gewoon een tang of schaar insteken, als het maar geleidt)

en niet een geheel ijzeren schaar erin steken natuurlijk maar eentje met handvaten 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door dreeke op 28-04-2003 00:43 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op 28 april 2003 @ 00:43:

en niet een geheel ijzeren schaar erin steken natuurlijk maar eentje met handvaten 8)7
van 5 volt krijg je geen stekels hoor :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
dreeke schreef op 28 april 2003 @ 00:43:
Een voeding zou ook aan moeten gaan zonder dat er iets aanhangt ja
Alleen ATX (maar daar gaat het waarschijnlijk ook om). Aan een AT voeding moet je doorgaans wel een belasting hangen voor hij aan gaat.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
SuperKevin schreef op 28 April 2003 @ 00:39:
Pak een draadje, strip de uiteinden, vouw die om, prop er een in de groene(power on) van de PSU en een in de zwarte (aarde).

Ziezo: een draaiende ATX PSU :)
en grijs met zwart (power good)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Vertel wat je waardoor hebt vervangen, als je dat weet,

Stel, de weerstand was 100 Ohm en de potmeter is 200 Ohm, zet je hem namelijk gewoon in het midden. (Is ook het waarschijnlijkst.)

Als je de potmeter bekijkt, zijn er drie aansluitingen. De middelste en 1 van de buitenste aansluitingen zijn waarschijnlijk aangesloten. Als je de regelaar nu helemaal naar de aansluiting aan de buitenkant toe draait die is aangesloten, is de weerstand nu nul.

Als je b.v. 1/3 van de hele open/dicht slag open draait, bekeken van die 'nul weerstand' zit je in bovengenoemd geval op 200/3 is circa 67 Ohm.

Wanneer dit alles te vaag overkomt, draai dan gewoon de regelaar naar het midden, start de PC op in de BIOS bij de voltages, en verdraai de potmeter een klein beetje..
Eventueel na het draaien opnieuw booten eerst, als je geen verschil ziet met het draaien. )

Ik zou nog effe niet meteen opstarten.. ;)

PS Kijk trouwens wel een beetje uit met wat je doet. Ik zie dat het een XP 1700+ Thoroughbred is die naar boven de 2.3 Ghz is overgeklokt. Een 300 Watt voeding is daarvoor eigenlijk wel te licht vind ik....

De 5Volt lijn ga je nu dik overbelasten ... ;(

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 10:11 ]

• iets
elgringo schreef op 28 April 2003 @ 07:29:
[...]

en grijs met zwart (power good)
Ja wat is het nou 8)7?
Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 10:03:
Vertel wat je waardoor hebt vervangen, als je dat weet,

Stel, de weerstand was 100 Ohm en de potmeter is 200 Ohm, zet je hem namelijk gewoon in het midden. (Is ook het waarschijnlijkst.)

Als je de potmeter bekijkt, zijn er drie aansluitingen. De middelste en 1 van de buitenste aansluitingen zijn waarschijnlijk aangesloten. Als je de regelaar nu helemaal naar de aansluiting aan de buitenkant toe draait die is aangesloten, is de weerstand nu nul.

Als je b.v. 1/3 van de hele open/dicht slag open draait, bekeken van die 'nul weerstand' zit je in bovengenoemd geval op 200/3 is circa 67 Ohm.

Wanneer dit alles te vaag overkomt, draai dan gewoon de regelaar naar het midden, start de PC op in de BIOS bij de voltages, en verdraai de potmeter een klein beetje..
Eventueel na het draaien opnieuw booten eerst, als je geen verschil ziet met het draaien. )

Ik zou nog effe niet meteen opstarten.. ;)

PS Kijk trouwens wel een beetje uit met wat je doet. Ik zie dat het een XP 1700+ Thoroughbred is die naar boven de 2.3 Ghz is overgeklokt. Een 300 Watt voeding is daarvoor eigenlijk wel te licht vind ik....

De 5Volt lijn ga je nu dik overbelasten ... ;(
Ik heb er niks aan gemod eigenlijk, er zit een potmeter in het ding ingebouwd. :) Beetje foute topictitel sorry.

Dus ik moet die potmeter ongeveer in het midden zetten? Ik denk dat ik maar even wacht tot vanavond, dan kan ik wel zo'n multimeter regelen :).

En ja die 300W is te weinig :(. Het ding wordt al gloeiend heet, maar ik heb even geen geld voor een nieuwe voeding ;(.

Ik heb er even tijdelijk een andere 300W voeding in gehangen (Codegen) maar die is nog brakker:

Maxpower:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/temps.png

Codegen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/got/temps2.png

Gaat je 12V lijntje trouwens ook mee omhoog met de 5V? Anders kan ik dit beter laten denk ik :X.

tvw

Verwijderd

mijn maxpower voeding doet de 12 volt omhoog als ik de 5 volt meer belast :X

zit nu op 4.23 volt ipv 5 :X en 13.2 volt ipv 12 :X

• iets
Wel GVD :(.

Als ik de multimeter direct aansluit op de voeding zonder iets ertussen meet ik zo'n 6V.

Als ik hem aansluit op de PC meet ik 4,4V met een 12V lijn van 11,2 :X :(. Hoeveel ik ook aan de potmeter draai, er gebeurt niks. Kan ik hieruit concluderen dat de potmeter de geest heeft gegeven? ;(.

tvw

Verwijderd

ik hoop dat je handig bent met een soldeerbout.....
Als ie niet reageert kan ie best gesneuveld zijn...ff losbakken met een soldeerbout en met de ohmmeter nameten.

• iets
Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 18:27:
ik hoop dat je handig bent met een soldeerbout.....
Als ie niet reageert kan ie best gesneuveld zijn...ff losbakken met een soldeerbout en met de ohmmeter nameten.
Laatst nog een mobo gesloopt met solderen, maar ik zal het proberen :P.

tvw

Verwijderd

succes ermee >:) >:) >:)
zie dat je dat ding weer heel krijgt :)

• iets
Ik heb hem even doorgemeten. De potmeter heeft een weerstand van 2,5 Ohm in elke stand. Dat geeft dus 4,4V. Hoeveel Ohm moet de potmeter dan zijn als ik een nieuwe ga kopen?

tvw

Verwijderd

Als het goed is staat er op het lopertje een waarde ingeslagen....is het zon zwarte plastik potmeter dan aan de zijkant van de behuizing.....Als ik het zo lees is je potmeter inderdaad vern#$%#$kt.post die waarde ff .Kun je niets vinden speur dan ff de printplaat af op waarden.

Ik zou toch eens heel rap gaan kijken naar een nieuwe voeding....als je je spanningen met behulp van de interne potmeters moet bijregelen loop je het risico dat je je voeding uiteindelijk opblaast met alle gevolgen van dien.

Bij mij heeft een opgeblazen voeding ook een systeem onherstelbaar beschadigd :'( :'( :'(

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 10:18 ]

• iets
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 10:15:
Als het goed is staat er op het lopertje een waarde ingeslagen....is het zon zwarte plastik potmeter dan aan de zijkant van de behuizing.....Als ik het zo lees is je potmeter inderdaad vern#$%#$kt.post die waarde ff .Kun je niets vinden speur dan ff de printplaat af op waarden.

Ik zou toch eens heel rap gaan kijken naar een nieuwe voeding....als je je spanningen met behulp van de interne potmeters moet bijregelen loop je het risico dat je je voeding uiteindelijk opblaast met alle gevolgen van dien.

Bij mij heeft een opgeblazen voeding ook een systeem onherstelbaar beschadigd :'( :'( :'(
Ow tnx. Dan ga ik maar eens snel sparen voor een andere voeding. Het laatste wat ik nu wil is een opgeblazen systeempje :P.

tvw

Verwijderd

mag ik je toch vragen waar dat schema staat? :P

mijn 350 watt loopt te mierenneuken :|

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07
Als ik jouw was zou ik in één keer gelijk een goede PSU kopen van een vertrouwd merk Enermax/Antec schijnen erg goed te zijn.

Mijn Enermaxje (EG465AX-VE(FCA)):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lammers/volts.jpg

Oeps, ik denk dat deze misschien een beetje buiten budget gaat vallen voor je (kost mij €136,20) :X .

Natuurlijk kun je ook als je echt niet veel te besteden heb een Q-Tec of zelfs een Sweex voeding nemen (al 3 tevreden draaien(uitzonderlijk goed nog)) :P :*)

edit:
Beetje gecomprimeerd :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door XoReP op 29-04-2003 20:16 ]

• iets
Ziet er goed uit :).
Maar zoveel geld heb ik niet. Ik weet dan je eignelijk geen brakke voeding mag kopen, maar ik ga toch maar voor een Qtec 550W ;( :P.

Btw die Sweex lijken me wel erg uberbrak, nog goedkoper dan Qtec 8)7.

tvw

Verwijderd

Als je geen overklokker bent zul je met een q-tec voeding weinig problemen hebben.
Ben je dat wel kijk dan toch even naar iets beters voordat je de zelfde problemen weer krijgt. :)Q-tec voedingen zijn voor een standaard bak op stock speed prima voedingen.Ga je ze zwaarder belasten door b.v. overklokken dan zakt je 5V lijn(of 12v ljin ligt eraan waar je mobo de stroom van je cpu vandaan haalt) gegarandeerd weer in net als bij je vorige voeding met alle gevolgen van dien.

P.s. Ga toch eens kijken voor een antec truepower,het 330 watt model kost +-€75
Ik weet niet waar je woont maar als je toevallig een vestiging van conrad in de buurt hebt zitten kun je ook eens gaan kijken voor een voeding van hun eigen merk.Die schijnen ook goed te zijn. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 09:42 ]

• iets
;(

Dan blijf ik wel even sparen voor Antec. Maar niet voor een 330, dan ga ik wel meteen voor een 450, dan heb ik meteen genoeg voor een nieuwe upgrade (hoop ik). Maakt zo'n antec veel herrie trouwens?

Verder tnx voor de tip _/-\o_
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 18:38:
mag ik je toch vragen waar dat schema staat? :P

mijn 350 watt loopt te mierenneuken :|
Heb ik niet, zit ingebouwd :Y).

tvw

Verwijderd

nee ze zijn redelijk stil :) en heel wat stiller dan die q-tec dingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 09:35:
Als je geen overklokker bent zul je met een q-tec voeding weinig problemen hebben.
Ben je dat wel kijk dan toch even naar iets beters voordat je de zelfde problemen weer krijgt. :)Q-tec voedingen zijn voor een standaard bak op stock speed prima voedingen.Ga je ze zwaarder belasten door b.v. overklokken dan zakt je 5V lijn(of 12v ljin
Niet echt, ik zit met een Qtec 550 watt van 57 Euro, XP2100+ @ 2600 (2.1 Ghz) 5 Harddisks, 128MBGF4Ti4200, CDrom, DVD-brander etc.

Ook op vollast blijven de 5 en 12 V gewoon staan.

Wat bekend mag wezen, het is de 400 en 450 Watter van hun die zwak zijn, de 550'er is stabiel.

Verwijderd

Dan heb je mazzel! :) Ik heb een 350er gehad en dat was echt doffe ellende.
Toch halen de Q-tec voedingen hun vermogens bij langena niet.(zelf getest).
En op de langer termijn verliezen ze hun stabiliteit.Mijn voorkeur gaat toch uit naar Antec.prima voedingen die superstabiel zijn en blijven!Maar voor een standaard pc zul je er nogmaals geen problemen mee hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 17:47 ]

Pagina: 1