[NT] Kan dit werken?

Pagina: 1
Acties:

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hoi,

Ik wil mijn netwerk gaan verleggen, maar omdat ik niet alle mogelijkheden heb om veel kabels te leggen, heb ik zitten denk om het zo te doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.koloebo.nl/gijs/meuk/Computers/Netwerk.JPG

Ik heb dan in elke kamer een aparte switch liggen.

Als ik dan de utp kabel van een van die 5ports switch cross maak, dan kan ik hem toch gewoon op een normale poort doen in de 8 ports switch? Of word het te traag :?

Graag tips en commentaar :)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:49
wat hier staat moet gewoon goed werken alleen moeten dus meerdere pc in sommige gevallen 1 lijntje gebruiken. Tussen de switches moet inderdaad crosslink kabel (tenzij je uplink aan 1 kant gebruikt, of auto-sensoring switches gebruikt, bij mijn 3com maakt cross of straight nooit iets uit)

maar voor het kabel tekort is een oplossing om 2 verbindingen door 1 kabel te doen ( staat in de faq )
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Negotiator/pxs/nt_2utp1kabel.png

[ Voor 24% gewijzigd door robbert op 27-04-2003 23:25 ]

• Go0s
robbertkrebbers schreef op 27 April 2003 @ 23:24:
wat hier staat moet gewoon goed werken alleen moeten dus meerdere pc in sommige gevallen 1 lijntje gebruiken. Tussen de switches moet inderdaad crosslink kabel (tenzij je uplink aan 1 kant gebruikt, of auto-sensoring switches gebruikt, bij mijn 3com maakt cross of straight nooit iets uit)

maar voor het kabel tekort is een oplossing om 2 verbindingen door 1 kabel te doen ( staat in de faq )
Ja, 4 draadjes voor de ene, en 4 voor de andere. Maar een eigen switch op mijn kamer is ook niet verkeerd als ik snel ff een bak aan internet ofzo moet hange :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Go0s schreef op 27 April 2003 @ 23:17:
Hoi,

Ik wil mijn netwerk gaan verleggen, maar omdat ik niet alle mogelijkheden heb om veel kabels te leggen, heb ik zitten denk om het zo te doen:

[afbeelding]

Ik heb dan in elke kamer een aparte switch liggen.

Als ik dan de utp kabel van een van die 5ports switch cross maak, dan kan ik hem toch gewoon op een normale poort doen in de 8 ports switch? Of word het te traag :?

Graag tips en commentaar :)
Verhaal klinkt goed
....... en stja die kabels dubbel gebruiken is ook ok maar ik vind het persoonsollijk toch fijner om een hubje extra neer te leggen ....

Iperf

• Go0s
Nou, vandaag een Edimax 5 port switch gekocht. Nu gaan we kijken of het gaat werken ;)

Verwijderd

Moet perfect werken. Met 2 rj45's op één UTP. Kan wel werken over 'korte afstand' maar zal denk ik probs opleveren over langere afstanden en qua performantie zal het ook wel schelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 22:13:
Moet perfect werken. Met 2 rj45's op één UTP. Kan wel werken over 'korte afstand' maar zal denk ik probs opleveren over langere afstanden en qua performantie zal het ook wel schelen.
Nee hoor. Als je een gewone kabel neemt, en die op 100Mbit laat werken gebruikt-ie echt maar 4 aders. En dat extra verkeer door die andere aders, daar is zo'n kabel juist op gemaakt :) Je merkt bij 100Mbit he-le-maal geen performance-verlies.

En Go0s, die schets klopt. Dat gaat prima werken!

• Go0s
Hmm, ik heb net het ene deel gemaakt. Van de 8 port switch naar de switch rechtsboven. Dat is een cross kabel, maar de lampjes gaan niet branden :? :( Ze zitten gewoon op een poort van de switch. Geen een switch heeft uplink hier :/ Is de kabel goed? Ik heb aan bijde kanten de stekker erop nieuw aangemaakt.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Wat ik me afvraag is waarom je 3 switches gebruikt, je hebt zeven aansluitingen nodig in totaal. Dus nog eentje over voor tijdelijk. En als je toch kabels gaat trekken uit beide kamers naar de 8 poorts waarom dat niet voor elke pc eentje?
En aangezien je router misschien ook 4 poorten heeft dan heb je er 5 over..

[ Voor 19% gewijzigd door RawPeanut op 01-05-2003 17:26 ]

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

ik zat ook te denken aan wat RawPeanut zegt.....

Welk type switch heb je dan? zover ik weet hebben de meeste (zelfs goedkopere merken) een uplink (zelfs ken ik dualhubs met uplink)

• Go0s
Nou, die kabels liggen er al. En als er nog een paar bij moeten, moet ik de hele tent afbreken eigenlijk :/

Ik heb het volgende spul:

1x Edimax Router type BR-6104
1x Edimax Switch 5 prt zonder uplink :/
1x Sweex Swtich 8 prt zonder uplink :/

Vraag niet hoe het kan, want mijn oude dode switch had wel een uplink :/

Verwijderd

Met een crosscable kan je inderdaad een normale poort gebruikt. Maar heb je de stekkers wel volgens de standaard gemaakt? Een crosscable moet aan één kant een afwijkende volgorde hebben, en aan de andere kant de 'standaard'.. Zie ev. NT-FAQ :)

Je kan de kabel ook even testen door hem tussen twee computers te hangen en te pingen :)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

dus: de 2 switches aansluiten op de router: beide kabels crosslink, of 1 om 1 en dan de 'straight' kabel in de up-link aansluiting van de router.

[ Voor 4% gewijzigd door Brothar op 01-05-2003 18:06 ]

eagle

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ondersteund die Edimax switch geen auto-MDI/MDI-X?

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 14:23
De Edimax switch heeft auto-MDI/MDI-X!.
de type ES-3105P ES-3108P ES-3116P zeker.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dan heb je daar geen crosskabels voor nodig.

Verwijderd

Dus als je de 5ports edimax hebt is dat de ES-3105P Fast Ethernet Switch With Auto-MDI/MDI-X

maar wat wel vreemd is, op de edimax site wordt er weinig over gezegd of er uplink poortje op zit. zelf heb ik thuis de 16ports switch van edimax, maar op die zit wel een uplink (deze heb ik namelijk via de uplink naar een edimax 5port hub voor een 2 tal printservers)

<dit draagt niet bij aan of het kan werken of niet, maar draagt bij ter verduidelijking van zn switches>

en wat gebeurt er als je de cross vervangt door een straight?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 20:49:
Dus als je de 5ports edimax hebt is dat de ES-3105P Fast Ethernet Switch With Auto-MDI/MDI-X

maar wat wel vreemd is, op de edimax site wordt er weinig over gezegd of er uplink poortje op zit. zelf heb ik thuis de 16ports switch van edimax, maar op die zit wel een uplink (deze heb ik namelijk via de uplink naar een edimax 5port hub voor een 2 tal printservers)

<dit draagt niet bij aan of het kan werken of niet, maar draagt bij ter verduidelijking van zn switches>

Als-ie Auto MDI/MDI-X is, maakt het juist niets uit of je een straight- of crosscable gebruikt. Da's het mooie ervan :)

Overigens heb ik 2 Edimax switches, één met, en één zonder uplink..

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01

WouterG

Dit is geen ondertitel

De uplink poort in een hub/switch is toch gewoon een normale poort maar dan intern gekruisd zodat je een straight kabel kunt gebruiken? Correct me if i'm wrong.

• Go0s
Ik ga morgen ff een gewone utp kabel ertussen hangen. Kijken of het dan wel werkt. Bedankt voor de tips e.d. :)

Verwijderd

Tomcat schreef op 01 mei 2003 @ 22:44:
De uplink poort in een hub/switch is toch gewoon een normale poort maar dan intern gekruisd zodat je een straight kabel kunt gebruiken? Correct me if i'm wrong.
Klopt helemaal :) En als al je poorten 'Auto MDI/MDI-X' zijn, zoekt de switch per poort automatisch uit of 'ie moet crossen of niet :) Leuk systeem, maar ik doe het liever handmatig..

En Go0s, als ik zo die setup bekijk, en lees wat je zelf gedaan hebt moet die kabel haast wle slecht zijn. Je hebt een crosscable tussen gewone poortjes gehangen. Dat hoort gewoon te werken.
Weet je zeker dat je de kabel volgens de standaard gemaakt hebt? Misschien nog even twee nieuwe stekkertjes aan krimpen, of ev. een nieuwe/andere kabel proberen?
Je kan er in principe vanuit gaan dat er *iets* niet goed is. De structuur klopt, hij zou gewoon moeten werken :)

• Go0s
Geloof het of niet, maar de kabel moes gewoon strait zijn :P 8)7. Ik had de router en de 5 port switch even naast elkaar gelegt, en er een gewone utp kabel tussen gedaan, en toen gaf ie wel gewoon contact. Dus ik aan de lange kabel (van zolder naar de kelder) weer een nieuwe connector aan gefixt, en nu werkt het :P
Het maakt ook niet uit in welke poort ik de kabel doe, werkt altijd :D

Gaar he :P

Verwijderd

Moet allemaal werken. het eigenlijk het zelfde als een patchkast alleen staan de hubs/switches over meer kamers verspreid.
gewoon ff linken en het werkt. ik heb het zelf zo ook draaien met 3 switches op 4 verschillende kamers

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 20:49:

Is die switch van jou fast ethernet of (slow) ethernet? Ik heb verleden week een 16 poorts fast ethernet switch gekocht en daar zag geen uplink op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 15:36:
Moet allemaal werken. het eigenlijk het zelfde als een patchkast alleen staan de hubs/switches over meer kamers verspreid.
gewoon ff linken en het werkt. ik heb het zelf zo ook draaien met 3 switches op 4 verschillende kamers
Lees jij topics überhaupt wel door? :? |:(
Go0s schreef op 02 mei 2003 @ 13:04:
Geloof het of niet, maar de kabel moes gewoon strait zijn :P 8)7. Ik had de router en de 5 port switch even naast elkaar gelegt, en er een gewone utp kabel tussen gedaan, en toen gaf ie wel gewoon contact. Dus ik aan de lange kabel (van zolder naar de kelder) weer een nieuwe connector aan gefixt, en nu werkt het :P

Da's wel gek :? Dan is die switch sowieso auto MDI/MDI-X, alleen zou dan een crosscable ook gewoon moeten werken. Naja, het werkt iig :) Feli!

• Go0s
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 15:23:
[...]

Lees jij topics überhaupt wel door? :? |:(

[...]

Da's wel gek :? Dan is die switch sowieso auto MDI/MDI-X, alleen zou dan een crosscable ook gewoon moeten werken. Naja, het werkt iig :) Feli!
Ja bedankt :) Nu kan ik eindelijk al mijn pc's aan het netwerk hangen ;) :D

Verwijderd

Olav, mijn is fastethernet

Dus GoOs heb nu alles goed staan????

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 23:13:

Dus GoOs heb nu alles goed staan????
Go0s schreef op 02 mei 2003 @ 13:04:

Go0s schreef op 04 mei 2003 @ 11:57:
[...]

Ja bedankt :) Nu kan ik eindelijk al mijn pc's aan het netwerk hangen ;) :D
Mja ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 09:53 ]

• Go0s
Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 23:13: