Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM]Nieuw Projectje: RGB led veranderen met HD als clk.

Pagina: 1
Acties:

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Mijn grijze massa heeft weer eens lopen knarsen en kraken wat betreft een nieuw ideetje wat ik heb.

Ik ben namelijk altijd een beetje snel uitgekeken op 1 kleur.
Dus ik hou nog wel eens van een beetje afwisseling.

Wat mij dus gaaf lijkt is een schakelingetje bouwen voor een drietal leds... Namelijk Rood Groen en Blauw om zo elke kleur te vormen die mogelijk is.

Nu blijft het daar niet bij... Ik wil een beetje flexibiliteit inbouwen in het geheel, wat overigens niet onmogelijk is...
Ik wil het zo hebben dat je kan switchen tussen zelf de auto (HDclk) setting en handmatige RGB incrementie d.m.v. kleine druk switches.
Dat wil zeggen dat je dus naast het auto kleurswitchen ook je eigen kleur setting kan kiezen door de RGB waarden er in te rammen :)

Een mooie toepassing van deze mod zou bij de mod van Smoky zijn _/-\o_
Maar het zou bij alles gebruikt kunnen worden.

Je moet de layout dan een beetje alsvolgt zien op de kast.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.vanstijn/RGBMod/front.JPG

Anyway.... Dat is allemaal relatief gezien nog maar bijzaak.

Want this is where the plot thickens!

Zelf heb ik al aardig gedacht over een aansturing, en ik ben een eind gekomen.
Echter kan ik wel wat hulp gebruiken. Zeker wat betreft de realisatie van het geheel! (Welke chips kan ik het beste gebruiken en al dat soort kwesties)

Zie hier een layout van het geheel:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.vanstijn/RGBMod/Layout.JPG

Ik ben dus uitgegaan van een basis op 3 flipflops om aan te geven hoe het kleurverloop moet gaan...
Om dubbele kleuren te vermijden moet je een solide opbouw en volgorde van zaken hebben.
Deze wordt verzorgd door de FlipFlop aansturing, en dat is bijzonder makkelijk te realiseren zonder enige poespas. Dit vereist dus ook geen verdere aandacht.

Ik heb een simpele 3 bits overloop structuur gemaakt die de kleuropbouw moet weergeven. De bits geven uiteraard RGB weer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
RGB
001 We beginnen met Blauw 
011 Blauw => Blauw & Groen
010 Blauw & Groen => Groen
110 Groen => Groen & Rood
111 Groen & Rood => Groen & Rood & Blauw
101 Groen & Rood & Blauw => Rood & Blauw
100 Rood & Blauw => Rood
001 En uiteindelijk gaan we van rood naar Blauw.

Code 000 wordt gebruikt voor handmatige settings die direct op de RGB sampler worden aangestuurd (onderste blok in Layout)

Deze code is gebasseerd op enkele bit wijziging per status verandering.
Dat zorgt er voor dat elke kleur maar 1 keer aan bod komt.
Echter is bij de sprong van de laatste status naar de eerste niet het geval, dus als iemand nog iets beters weet: geef suggesties!

Enfin... het is de bedoeling dat die overgangen zelf ook in stapjes gaan anders vliegen de kleuren zo snel om de oren dat je nog steeds alleen maar wit en/of basis kleuren ziet.

Daarom wil ik de opbouw in stapjes maken. Ik denk zo minimaal 16, maar wellicht wel (veel?) meer... Afhankelijk van de snelheid in de praktijk.
Dit alles vind plaats in de nog onbekende RGB sampler.

De RGB sampler leest dus zijn status af van de flipflops... Hij zal dus afhankelijk van de code één van de kleuren op- of afbouwen, en wanneer dat klaar is zal hij de Color_Ready hoog maken zodat de eerst volgende clk puls ook de flipflops zal veranderen. De daaropvolgende puls zal de Color_Ready uiteraard weer laag worden want de RGB sampler moet weer een volgende taak uitvoeren.

Nu is dus het vraagstuk duidelijk...

Hoe moet de RGB sampler er uit zien?
Het moet minimaal iets bevatten waarbij er een X spanning gesampled moet kunnen worden in een Y aantal stapjes wat op-/afgebouw moet kunnen worden d.m.v. klokpulsen.
Globaal heb ik al wel wat ideëen, maar het is echt puur de sampler sectie zelf waar ik niet 1,2,3 uitkom, puur omdat ik de praktsche know-how niet heb. (Ik weet dus niet of er een chip voor bestaat ja of nee)

Mensen... Stort uw hart uit! :)

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Ik wil ongeveer hetzelfde doen bij mijn mod. Via een inkoopactie heb ik rgb led's gekocht en ik ben net wat aan het klooien met PIC controllers.
(soort mini computertje) ;)
Met een PIC controller kun je relatief makkelijk mooie rgb verlopen maken en ook heel simpel triggeren met je hdd input. :7

Ben vandaag al wezen experimenteren maar wegens het ontbreken van een goede serieele kabel heb ik m nog niet kunen testen. :(
(kabel nodig om het programma in de PIC te krijgen)

Op Ciruitsonline.net staat een leuke tutoral over PIC controllers.

Je zult ff wat tijd moeten steken in het begrijpen van de controller en de dingen daar omheen, maar dan kun je er echt hele leuke dingen mee doen in combinatie met led's :9

**denk aan nightrider, rgb kleurverlopen, vu-meters, etc...... _/-\o_

/me think about it... (8>

ps, ik gebruik een pic 16f84a, maar er zijn ook een hoop andere alternatieven...

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Hmmmm dat zou inderdaad een hoop onderdelen onder één noemer kunnen gooien.
Beter dan allerlei losse poorten, flipflops e.d..

Maar ach, het is maar een concept hè? :)

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

WarMaster schreef op 27 April 2003 @ 23:44:
Hmmmm dat zou inderdaad een hoop onderdelen onder één noemer kunnen gooien.
Beter dan allerlei losse poorten, flipflops e.d..

Maar ach, het is maar een concept hè? :)
Doe er je voordeel mee... ;)

En natuurlijk pics showen als t af is he.. :P :9

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Hmmmmm die PIC controller is slechts maar de helft van het verhaal merk ik al, want je kan er niet analoog mee schakelen! :(

Ik moet iets hebben dat digitaal gestuurd van weerstand, of voltage verandert, en dat in een bepaalde samplingrate (tenminste 16 samples).

Weet iemand of zo iets bestaat?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:26
Het is volgens mij niet onmogelijk om kleuren door temperatuurwaarden te laten veranderen.
Als ik ff heel simpel denk dan moet zo'n simpel temperatuurmetertje die digitale cijfers laat zien voldoende zijn. Die uitgang die de cijfers laat zien koppelen aan "iets" wat voor elke temperatuurwaarde een ander RGB combi afgeeft. Ff alle temperatuurwaardes en RGB aan elkaar koppelen in een chip of zo. Moet kunnen toch? :?

Verwijderd

Gebruik gewoon een AT90S2313 ofzo. Misschien moet je het is aan je goede vriend Bouwman vragen... ;)

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Het kan allemaal veel simpeler WarMaster. Alleen ben je net te laat daarvoor :). Ik heb namelijk meegedaan aan de IA met RGB-LEDs , oftewel, LEDs die rood-groen-blauw weergeven! Perfect want als je Rood en Blauw aanzet wordt het paars :+. En dat verschillende kleuren dat je daar verteld kan heel makkelijk met een PCB'tje . Zo ben je goedkoop en makkelijk klaar! Overigens, als je laupro net gemist hebt, hebben ze bij conrad ook voor 4 euro ofzo RGB-LEDs. Veel suc6 en laat wat meer van je exprerimentje weten :).

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Niek_ schreef op 28 April 2003 @ 19:10:
Het is volgens mij niet onmogelijk om kleuren door temperatuurwaarden te laten veranderen.
Als ik ff heel simpel denk dan moet zo'n simpel temperatuurmetertje die digitale cijfers laat zien voldoende zijn. Die uitgang die de cijfers laat zien koppelen aan "iets" wat voor elke temperatuurwaarde een ander RGB combi afgeeft. Ff alle temperatuurwaardes en RGB aan elkaar koppelen in een chip of zo. Moet kunnen toch? :?
Hoe kom jij in vredensnaam bij temperatuurswaarden??
GsJosh schreef op 28 April 2003 @ 19:50:
Het kan allemaal veel simpeler WarMaster. Alleen ben je net te laat daarvoor :). Ik heb namelijk meegedaan aan de IA met RGB-LEDs , oftewel, LEDs die rood-groen-blauw weergeven! Perfect want als je Rood en Blauw aanzet wordt het paars :+. En dat verschillende kleuren dat je daar verteld kan heel makkelijk met een PCB'tje . Zo ben je goedkoop en makkelijk klaar! Overigens, als je laupro net gemist hebt, hebben ze bij conrad ook voor 4 euro ofzo RGB-LEDs. Veel suc6 en laat wat meer van je exprerimentje weten :).
Kijk... DAAR heb je nou wat aan...

Maar wat betreft die RGB led, dat is totaal niet relevant...
Je kan immers zelf kiezen wat je er voor neemt...

ff die schakeling bestuderen!
Het feit dat er een 555 inzit geeft al aan dat je de HDD puls kan gebruiken om de kleur te veranderen... Mooi! :)

Hmmmm die condensatoren voor het vloeiend verlopen van de kleuren kan nog wel een probleem worden wellicht gezien het hoge ritme van het knipperen van de HDDled...

Wellicht wordt dat wat experimenteren met verschillende condensator waarden.

[ Voor 57% gewijzigd door WarMaster op 28-04-2003 20:10 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Sorry ik heb niet goed gelezen, het is voor je HDD led... Wist ik niet

Graag gedaan trouwens O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Josh op 28-04-2003 20:23 ]

Verwijderd

WarMaster schreef op 28 April 2003 @ 18:57:
Hmmmmm die PIC controller is slechts maar de helft van het verhaal merk ik al, want je kan er niet analoog mee schakelen! :(

Ik moet iets hebben dat digitaal gestuurd van weerstand, of voltage verandert, en dat in een bepaalde samplingrate (tenminste 16 samples).

Weet iemand of zo iets bestaat?
Je kunt led's ook digitaal dimmen... ;)
Door middel van PWM (puls wide modulation). (8>

Je laat ze zeg maar heel erg snel knipperen, en door dan de tijd te varieren dat ze aan staan kun je ze feller of minder fel laten branden. :)
Zoek maar eens op internet op PWM.
GsJosh schreef op 28 April 2003 @ 19:50:
Ik denk dat dit idd in dit geval de beste oplossing is, is namelijk het simpelst te maken. :P
WarMaster schreef op 28 april 2003 @ 20:02:
Kijk... DAAR heb je nou wat aan...

Maar wat betreft die RGB led, dat is totaal niet relevant...
Je kan immers zelf kiezen wat je er voor neemt...

ff die schakeling bestuderen!
Het feit dat er een 555 inzit geeft al aan dat je de HDD puls kan gebruiken om de kleur te veranderen... Mooi! :)

Hmmmm die condensatoren voor het vloeiend verlopen van de kleuren kan nog wel een probleem worden wellicht gezien het hoge ritme van het knipperen van de HDDled...

Wellicht wordt dat wat experimenteren met verschillende condensator waarden.
Gewoon condensatoren met een kleinere waarde nemen, dan lopen de kleuren sneller in elkaar over. Zoals je zelf al aangeeft, gewoon een beetje experimenteren... ;)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ah... PWM... Dat is ook handig idd...
Echter kom ik daar weer op een probleem uit gezien ik daar ook weer een IC voor moet vinden. Maar gelukkig staat er ook wat op die ene schakelingsite.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat er niet een digitale dimmer bestaat.

Ik ga morgen wel ff experimenteren met wat schakelingetjes, want ik twijfel nog steeds ernstig aan de functionaliteit van de rainbowled schakeling wanneer er een HDDled clock op zit...

En ja het wel is een coole schakeling GsJosh: Bedankt :P

Oh, en ik ga niet voor de simpelst te maken schakeling! :)
Het moet gewoon werken! :P

edit:

Ik kom ineens op een idee om toch analoog (somewhat) een LED te dimmen!
En wel met een soort VU IC (die niet terugloopt)
Wat je kan doen volgens mij is de uitgangen belasten met een diode en een X weerstand en al die uitgangen aansluiten op een LED.

Wat je dan krijgt is dat naar mate meer uitgangen hoog worden er meer stroom door de LED gaat lopen == feller licht!

Dit vereist dus een soort IC dat dus uitgangen hoog maakt naar mate het pulsen ontvangt, en dat moet dus ook andersom moeten kunnen waarbij de IC uitgangen laag maakt als hij pulsen krijgt!

Het liefst moet die IC veel mogelijk uitgangen hebben (== aantal samples) maar volgens mij kan je dat soort dingen ook wel cascaden!

[ Voor 44% gewijzigd door WarMaster op 28-04-2003 21:14 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:26
Hoe kom jij in vredensnaam bij temperatuurswaarden??
Ai, 8)7 heb 2 topics door elkaar gehaald, in dat andere topic wilde iemand voor bijvoorbeeld temp in z'n case tussen 20 en 25 graden de kleur blauw, van 25 tot 30 graden kleur groen enz.
Zo kwam ik erbij.... :) |:(

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Niek_ schreef op 28 april 2003 @ 21:08:
[...]

Ai, 8)7 heb 2 topics door elkaar gehaald, in dat andere topic wilde iemand voor bijvoorbeeld temp in z'n case tussen 20 en 25 graden de kleur blauw, van 25 tot 30 graden kleur groen enz.
Zo kwam ik erbij.... :) |:(
Dat klinkt ook ERRUG leuk :)
URL! :P

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Een lichte kick. Is wel gepast want op LauPro is nu weer de RGB-Actie terug. Perfect dus om jouw projectje af te sluiten :) http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=255

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Das een goeie!

Ditmaal zal ik eens mee doen...

Ik zoek nog steeds een IC die digitaal kan dimmen of iets kan zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.vanstijn/RGBMod/fictievecounter.JPG

Een technonerd zal dit ongetwijfeld begrijpen...
Ik wil een counter die de outputs één voor één omhoog zet wanneer hij een puls krijgt... en dat ook houdt als hij al zijn uitputs hoog heeft!

En hij moet ook terug kunnen tellen!

[ Voor 39% gewijzigd door WarMaster op 30-04-2003 21:31 ]

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Er bestaan teller IC's die digitaal tellen en een up down ingang hebben en die dus bijna doen wat jij wilt. Alleen dat vasthouden wordt ff extra uitzoeken.

[ Voor 80% gewijzigd door Lamborghini op 01-05-2003 00:09 ]

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ik kan me ook haast niet voorstellen dat zo iets niet bestaat...

Er bestaat echt wel ergens een systeem waar je met tiptoetsen een lamp kan laten dimmen die ook niet meteen uitgaat wanneer je over de hoogste setting heen gaat!

Ik kan het in basic elementen zo opbouwen, maar dan moet ik gaan werken met allerlei chips en/of PIC's wat de kosten er op zal jagen!

Voor de mensen die precies willen weten hoe die teller moet werken: Een EWB filetje!

[ Voor 19% gewijzigd door WarMaster op 01-05-2003 00:45 ]

Verwijderd

Lamborghini schreef op 01 May 2003 @ 00:07:
Er bestaan teller IC's die digitaal tellen en een up down ingang hebben en die dus bijna doen wat jij wilt. Alleen dat vasthouden wordt ff extra uitzoeken.
Dat doet die 4029 dus al, die van het regenboogLEDje, maar dan...

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Dat regenboogledje is gebasseerd op een standaard timing, waarbij heel eventueel alle kleuren bereikt worden, maar dat is bij mijn project niet het geval...

En volgens mij deed die 4029 niet echt wat ik wilde... Dat is gewoon een binaire teller, dus die maakt niet successievelijk de uitgangen hoog of laag...

Verwijderd

Als je achter die 4029 een 4515 zet, dan worden er 16 uitgangen successievelijk hoog en kun je ook up en down tellen.
Misschien kun je dan met wat dioden aan de outputs zo schakelen dat achtereenvolgens elke kleur aan bod komt.
Als je van puzzelen houdt....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 01:23 ]

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Nou die 4515 gaat niet helemaal op omdat hij gewoon een lage pin doorschuift afhankelijk van de binaire input...

Alle pinnen mee werken... Dus dat ze én allemaal laag kunnen zijn, en allemaal hoog, en dat opbouwend...

Maar ik heb gisteren ergens een AVR (wat beterkent die afkorting) thread gelezen met idd weer dat PWM gebeuren, en daar ging het er een tikkie die-hard, maar het zag er zeer goed uit!

Als ik me daar in kan verdiepen kan ik in principe met 1 pic klaar zijn...

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ik bedenk me trouwens na enig pijnzen dat die binaire waarden voor het overlopen van de kleuren niet gaat werken omdat simpelweg de gecombineerde halftoon waarden niet bereikt zullen worden.

Inmiddels heb ik al een ander plan bedacht waarbij om en naarbij 16 bits aan kleuren te bereiken moet zijn.
Dit geheel moet dan in een spectrum worden uitgezet en per kleur gesampled worden in 40 delen. (40^3 == 64.000).
Dat moet dan weer op een goede manier gecombineerd worden door de pic.
Het is dan wat programmeerwerk, maar dat lijkt me vrij eenvoudig.

Als er iemand goede tutorials heeft, en goede verwijzingen naar producten/benodigdheden.... dan hou ik me aanbevolen.

Verwijderd

Is er ook een schakeling beschikbaar die meerdere leds tegelijk aanstuurt (ik wil verschillend kastjes verlichten) met individuele schakelingen krijg ik volgens mij de kleuren nooit in sync

Verwijderd

nice guy's

de mijne werkt alweer een hele tijd

[img]=http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/images/rgb1.gif[/img]

tja ipv heel moeilijk doen kan je natuurlijk ook een pic controller nemen

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 21:56 ]

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Dat zeg ik; Ik wil wel een PIC, maar dat is gewoon een tikkie lastiger voor me...

Ik weet (nog) niet hoe je dat moet programmeren, en ook niet welke PIC ik moet/kan gebruiken en ook niet wat alle mogelijkheden zijn!

Die tutorial is prima basismateriaal, maar dat is dan ook alles.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

hey laserguy, dat GIFje heb ik eerder gezien. Is dat van die kleine-PCBtjes-voor-je-casemod site? Want ik ben benieuwd, of je er ook meerdere LEDs op aan kan sluiten en hoe het dan zit met de werking en felheid?

Verwijderd

Lamborghini schreef op 01 May 2003 @ 00:07:
ja klopt maar aan tellen opzich heb je niks net als in het regenboog schema zijn het eigenlijk de condensatord die de kleuren regelen het ic geeft alleen maar binaire code uit

een echte rgb controller werkt op pwm zo heb je meer controle over de kleuren en zijn deze vast instelbaar

Verwijderd

GsJosh schreef op 01 May 2003 @ 22:16:
hey laserguy, dat GIFje heb ik eerder gezien. Is dat van die kleine-PCBtjes-voor-je-casemod site? Want ik ben benieuwd, of je er ook meerdere LEDs op aan kan sluiten en hoe het dan zit met de werking en felheid?
ja dat gifje van me is al weer aan jaar oud of zo deze loopt gewoon standalone dus is nog niks aan in te stellen maar wordt aan gewerkt
en ja heb hem zo gemaakt dat je tot 1 amp per kanaal aan rgb leds er op zou kunne hangen dus een hele rgb led cluster zou nog makkelijk lukken

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 22:23 ]

Verwijderd

WarMaster schreef op 01 May 2003 @ 22:11:
Dat zeg ik; Ik wil wel een PIC, maar dat is gewoon een tikkie lastiger voor me...

Ik weet (nog) niet hoe je dat moet programmeren, en ook niet welke PIC ik moet/kan gebruiken en ook niet wat alle mogelijkheden zijn!

nou de software heb ik de pcb heb ik heb alleen iemand nodig die de software kan aanpassen

dus als er nog vrijwillegers zijn ?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

wat aansturing vasthouden betreft:
ik kan mij nog iets herinneren uit halverwege de jaren 70: schakelen met transistoren (=titel boek). Als ik me niet vergis ging het om 2 transitoren, waarbij op de een of andere manier die transistor als schakelaar ging werken, en a.h.w. het relais gesloten hield.

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op 01 May 2003 @ 22:30:
wat aansturing vasthouden betreft:
ik kan mij nog iets herinneren uit halverwege de jaren 70: schakelen met transistoren (=titel boek). Als ik me niet vergis ging het om 2 transitoren, waarbij op de een of andere manier die transistor als schakelaar ging werken, en a.h.w. het relais gesloten hield.
uhmzz een transistor is een schakelaar feitelijk
maar dan nog heb je meer nodig dan dat
je moet met leds echt op pwm basis werken omdat echt spaninig varieren niet genoeg is omdat bijna alle kleuren leds ook andere spaningen gebruiken

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

je gebruikt dan 2 stromen (denk ik): 1 met de variabele spanning (al of niet pwm), een 2de om aan en uit te schakelen (en geschakeld te houden).

Wat je verder nodig hebt weet ik ook niet; ik bengeen techneut (wel geïnteresseerd in electronica o.a.).

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op 01 mei 2003 @ 22:36:
je gebruikt dan 2 stromen (denk ik): 1 met de variabele spanning (al of niet pwm), een 2de om aan en uit te schakelen (en geschakeld te houden).

Wat je verder nodig hebt weet ik ook niet; ik bengeen techneut (wel geïnteresseerd in electronica o.a.).
ik gebruik alleen pwm in dit geval je kan met pwm ook gewoon het licht dimmen of uitschakelen ook al blijft er wel altijd spanning lopen dus echt uit gaat de spanning niet valt alleen net onder de drempel van de led

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Wat jullie allemaal lullen, daar snap ik niets van. Daar ben ik gewoon TE electro n00b voor. Maar Laserguy. Ik wil toch graag wat meer over die schakeling weten. Een leuke schakeling voor RGB-LEDs kan ik hier vinden. Maar daarvan weet ik niet hoeveel LEDs ik erop aan kan sluiten tot de LEDs vaag worden. Jij ging een nieuwe ontwerpen hoorde ik? Wat voor gaat dat precies worden? En zou je daarvan ook ontwerpen kunnen doorgeven? Dus een sporenplan van degene die je nu hebt zou leuk zijn en voor degene in de toekomst. Zelf regelen is natuurlijk erg leuk!! :9~ En vooral als ik meerdere LEDs erop aan kan sluiten. Want om nou voor elke LED zo'n heel schema te maken :?. Ik hoor graag nog van je! En gebruik dit knopje nou eens :9 Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

Verwijderd

Waarom basseer je je schakeling niet gewoon hierop? Dit ding zet gelijk het analoge hdd signaal om naar een digitaal 'VU' signaal, zodat het makelijk te bewerken is:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif
dit ding komt van de Circuits online sit

Vervang de ledjes door opto couplers, en hang daar bv een BS II programmer aan, van , Parallax . Dit ding is te bestallen bij ANTRATEK voor 50 euro of zo... enig minpuntje is, dat dit schakelingetje 10 led's heeft, en je met een 3 colur RGB led, maar 8 combinatie's kan maken:
edit:

1 ) 000 RGB OFF (HDD = stil)
2 ) 001 |
3 ) 010 |
4 ) 011 |
5 ) 100 |
6 ) 101 |
7 ) 110 \/
8 ) 111 RGB volledig aan (HDD = druk bezig)

met dit als resutaalt:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/martijn_damen/HDD_RGB.JPG

Met de Start/Stop knop kan je vervolgen kiezen tussen de HDD optie en de Keuze optie, zodat dus zelf kan kiezen welke combinatie je aan wil hebben..

Het Microcontroller gedeeltje is niet in zijn geheel getekend, Het Volledige schema van deze programmer is te vinden op de site van Parallax: http://www.parallax.com/D...Stamp_2_OEM_Schematic.pdf

edit:

Bye the Way, Dit ding is echt zo easy te programmeren, mijn broetje van 10 snap dat zelf......eitjuuuu

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 01:13 ]

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Die Basic stamp ken ik wel!
Zelfs nog geprogrammeerd :)
Maar waarom zou je dan kiezen voor een LM3914 er voor?

Je kan de HDD OPTO ook gewoon aansluiten op de stamp... Hij kan immers ook gewoon een clock inlezen.

Verwijderd

WarMaster schreef op 02 mei 2003 @ 10:15:
Die Basic stamp ken ik wel!
Zelfs nog geprogrammeerd :)
Maar waarom zou je dan kiezen voor een LM3914 er voor?

Je kan de HDD OPTO ook gewoon aansluiten op de stamp... Hij kan immers ook gewoon een clock inlezen.
Dat kan idd, maar dan heb je wat meer ervaring nodig kwa programmeren denk ik, de reden dat ik het ff zo het gedaan is om hierom:
WarMaster schreef op 01 May 2003 @ 22:11:

Wat je in dit schema in principe hoeft de programmeren zijn de in- en de out's
wat dus gewoon super simpel is....

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Hmmm dat programmeren is echt een eitje...
Gewoon een gecastreerde vorm van Basic®©

Maar ik vind de BS gewoon té fokking duur voor een grappig projectje...
Wellicht een andere/losse PIC? :?

Verwijderd

Ik zou zegge kijke eens op de Circuits online sit daar staan 2 low budget programmers..

Een AVR programmer..
Een PIC programmer..

Misschien dat die wat meer in jouw prijsklasse valle..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 01:11:
Waarom basseer je je schakeling niet gewoon hierop? Dit ding zet gelijk het analoge hdd signaal om naar een digitaal 'VU' signaal, zodat het makelijk te bewerken is:

[afbeelding]
dit ding komt van de Circuits online sit

Vervang de ledjes door opto couplers, en hang daar bv een BS II programmer aan, van , Parallax . Dit ding is te bestallen bij ANTRATEK voor 50 euro of zo... enig minpuntje is, dat dit schakelingetje 10 led's heeft, en je met een 3 colur RGB led, maar 8 combinatie's kan maken:
edit:
1 ) 000 RGB OFF (HDD = stil)
2 ) 001 |
3 ) 010 |
4 ) 011 |
5 ) 100 |
6 ) 101 |
7 ) 110 \/
8 ) 111 RGB volledig aan (HDD = druk bezig)

met dit als resutaalt:
[afbeelding]

Met de Start/Stop knop kan je vervolgen kiezen tussen de HDD optie en de Keuze optie, zodat dus zelf kan kiezen welke combinatie je aan wil hebben..

Het Microcontroller gedeeltje is niet in zijn geheel getekend, Het Volledige schema van deze programmer is te vinden op de site van Parallax: http://www.parallax.com/D...Stamp_2_OEM_Schematic.pdf

edit:
Bye the Way, Dit ding is echt zo easy te programmeren, mijn broetje van 10 snap dat zelf......eitjuuuu
das wel een beetje overkill he als het ook gewoon kan met een klein pic controllertje

Verwijderd

WarMaster schreef op 02 May 2003 @ 10:32:
Hmmm dat programmeren is echt een eitje...
Gewoon een gecastreerde vorm van Basic®©

Maar ik vind de BS gewoon té fokking duur voor een grappig projectje...
Wellicht een andere/losse PIC? :?
ja pic controller is geen punt kost 4 euro meen ik die ik gebruik
wil de schema's en sofware wel ff posten hoor als er nteressen voor is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 18:27:
[...]

Kom maar op.. schema's zijn altijd welkom... :9~

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 18:27:
[...]

Post er op los zou ik zeggen!
Ik dacht dat ik er al 1 had gezien ergens, maar ééntje extra kan nooit kwaad.

Ik vraag me af hoe ik het beste thuis kan etsen, want ik heb geen UV bron oid, noch een ets installatie... En met al die chemicaliën thuis te werken, lijkt me ook niet zo'n strak plan...

Bestaan er bedrijven die voor je willen etsen voor een niet al te dure prijs?

Verwijderd

Ik heb van dit spul besteld en dan heb ik alleen dit spul nog nodig....

Ben benieuwd hoe dat uitpakt.....

Verwijderd

aja maak het gewoon op een expirimenteer printje het is maar 1 ictje joh
nadeel is dat je alleen zelf de pic moet proggen

Verwijderd

Ik zal ook zeker eerst met ee test printje beginne, maar ja... voor toekomstige plannen heb ik dat ding dus besteld Wil in de grote vakantie een licht krant gaan maken............en als ik dan allemaal draad bruggen moet maken, zie ik door de draaden de IC's niet meer..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 21:15:
Ik zal ook zeker eerst met ee test printje beginne, maar ja... voor toekomstige plannen heb ik dat ding dus besteld Wil in de grote vakantie een licht krant gaan maken............en als ik dan allemaal draad bruggen moet maken, zie ik door de draaden de IC's niet meer..
nee inderdaad voor een lightkrant is dat niks maar me rgb controller die gebruikt maar 1 ictje en max 2 als je hem tot 1 amp per kanaal wilt gebruiken

Verwijderd

WarMaster schreef op 30 april 2003 @ 21:20:
Das een goeie!

Ditmaal zal ik eens mee doen...

Ik zoek nog steeds een IC die digitaal kan dimmen of iets kan zoals dit:
[afbeelding]

Een technonerd zal dit ongetwijfeld begrijpen...
Ik wil een counter die de outputs één voor één omhoog zet wanneer hij een puls krijgt... en dat ook houdt als hij al zijn uitputs hoog heeft!

En hij moet ook terug kunnen tellen!
Heb nu pas deze thread gelezen.
Voor zoiets heb je een paar J-K FF nodig. Of met een Eeprom met een counter op de adreslijnen.

manier van opbouw via J-K's:
schakeling zelf bouwen met JK-FF's: volgorde tabel; dan voorwaarden J/K ingangen voor transitie (Q > Qt), vereenvoudigen met Karnaugh en dan heb je sequentie die je wilt.

manier van opbouw via Eprom:
Je koopt de kleinste, goedkoopste eprom die 4bit breed is; hangt een simpele 4-teller op de adreslijnen en zo heb je ook deze sequentie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 20:03:
[...]

Heb nu pas deze thread gelezen.
Voor zoiets heb je een paar J-K FF nodig. Of met een Eeprom met een counter op de adreslijnen.

manier van opbouw via J-K's:
schakeling zelf bouwen met JK-FF's: volgorde tabel; dan voorwaarden J/K ingangen voor transitie (Q > Qt), vereenvoudigen met Karnaugh en dan heb je sequentie die je wilt.

manier van opbouw via Eprom:
Je koopt de kleinste, goedkoopste eprom die 4bit breed is; hangt een simpele 4-teller op de adreslijnen en zo heb je ook deze sequentie.
dan is de pic oplossing nog steeds makkelijker
en kost ook maar 2 euro ofzo
enige nadeel is dat je hem moet proggen
Pagina: 1