Toon posts:

[PROC] Athlon 1,4 @ meer dan 100 graden

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon 1,4 ghz en een Biostar M7V1B mobo. Ik heb met de Rekenmachine de faculteit (=!) van een groot getal uitgerekend. Daarbij kwam de temperatuur, volgens hwmonitor, boven de 100 graden. Tenminste, dat neem ik aan. Hij gaf op een gegeven moment 100 graden aan en daarna gaf hij geen waarde meer aan, ik neem aan dus boven de 100 graden. Nou is mijn vraag, is dit normaal en evt. schadelijk. Als ik mn pc een tijdje uit zet is de temperatuur 62 graden. Zo gauw je wat gaat doen stijgt hij tot meer dan 90 en bij 0% blijft hij bij 87 graden hangen. Is dit allemaal wel normaal of moet ik serieus aan meer koeling gaan denken. Heb de pc trouwes al meer dan een jaar (temp valt me nu pas op) en hij staat sindsdien bijna 24 uur per dag aan, alleen in vakanties uit.

Iemand een idee?

AxePlode

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12 12:19
denk serieus maar een betere cooling
zet er een case fan bij ofzo helpt genoeg

Verwijderd

denk een rotte sensor die willen op somige mobo`s wel ens rot zijn.

is de pc gewoon stabiel -> geen probleem voel alleen even of het koelblok niet super heet aanvoelt.

is de pc instabiel -> extra koeling erop.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien ik de temperatuurmeter wel kapot, dus even controleren :)
Als de temp idd zo hoog is een betere cooler kopen (Coolermaster HHC-001 oid)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
LoL, ik zag deze topic-titel op de frontpage, moest meteen al lachen :)

Anyway, probeer ff wat meer temp monitors (zoals MBM, of gewoon in BIOS).
Maar denk zelf dat 100 graden wat overdreven is, want dan zou het ding niet meer naar behoren functioneren...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Of je cooler zit er niet goed op, haal er hem eens af en smeer er eventueel (NIET TE VEEL!) coolpasta op. Misschien dat dat helpt. En voel idd eens aan je coolblok of hij idd zo heet is.

Twitter | Linkedin

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12 19:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

We gaan tosti's maken!!!

Nou ik zal die 100c maar niet te serieus nemen, dan was ie al lekker bruin geworden. :)

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

Denk eraan, vele programma's kunnen de temperatuur niet goed aflezen. De temperatuur in je BIOS is altijd de juiste. En ik zou die 100° niet te serieus nemen, je prossesor zou dan heel instabiel zijn :P ...

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-12 10:15

xos

Zijn het graden is het niet Farhenheid. Al zal het dan wel erg goed gekoeld zijn :p

Maar waarschijnlijk een brakke sensor als ie al een jaar zonder probs draaid.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Zijn het graden is het niet Farhenheid.
Op zich een hele goede opmerking ja :)
Alleen is 100 graden Fahrenheit gewoon 38 graden Celsius en dat is niet superkoel, maar gewoon normaal...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik zou idd even de koeler er af halen, proc en blok schoonmaken en pasta vervangen..
Ook even alles stofzuigen enzo.. :)

Ik denk btw dat die temps niet kloppen, hoor, maar wel dat hij te warm is, aangezien de temp wel flink stijgt...
Het zou ook wel kunnen dat het in Fahrenheit is idd :)
Maar check t even in je bios idd..

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 11:24

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Check je koelblok:

- Is ie gloeiend heet: kijk in je BIOS of het voltage (Vcore) wel 1.75V is en niet (veel) hoger
-Is ie warm maar wel aan te raken: Je temperatuursensor is kapot (of het Fahrenheit verhaal)
-Is ie koud (of iig echt niet warm): je koelblok raakt je processor niet of niet goed. Zet hem er opnieuw op met eventueel wat koelpasta ertussen. Dit hoeft maar een heel dun laagje te zijn. Op de meeste koelblokken zit al wat koelpasta maar is meestal afgedekt met een plakkertje. Dit moet je er wel afhalen, plastic geleid namelijk nogal slecht!!

Succes!

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

Verwijderd

Topicstarter
ik heb es ff wat nagekeken:
- heatsink is gloeiend heet
- vcore = 1,78 V
- bij reboot zie ik in bios cpu temp en ligt rond de 90 graden celcius en iets van 190-200 graden fahrenheit, dus dat is het niet.
- pc reboot wel es spontaan, misschien 1x in de 2 maanden, verder alles wel gewoon stabiel.
- ik zo'n gare kast dat ik er geen extra casefans bij kan doen. zit een cpu koeler en een chipset koeler in. verder een koeler in de voeding, maar dat boeit niet. verder dus nix.
conclusie: die meer dan 100 graden klopt wel. ow ja, ik heb wel mbm geprobeerd maar die komt met hele vage waarden van meer dan 125 graden aan dus dat werkt ook niet echt...

heb er nu geen problemen mee, maar was bang dat er in de toekomst iets fout kan gaan en dan ben ik genaaid... iemand verder een idee? kapotte tempsensor zou idd kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 23:24 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
LoL, lijkt er toch echt op dat ie echt zo heet wordt :?

Mijn advies: koop een betere koeler en koelpasta...

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
kapotte tempsensor zou idd kunnen.
Lijkt me wel, anders was zijn pc allang vastgelopen, of wat dan ook.

Verwijderd

Even met het handje voelen, kan een idee geven of het waar is, maar idd schoonmaken en nwe pasta = veiliger.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:01

BrZ

r00n187 schreef op 28 April 2003 @ 00:03:
LoL, lijkt er toch echt op dat ie echt zo heet wordt :?

Mijn advies: koop een betere koeler en koelpasta...
Koelpasta is niet het probleem hier. Ok, het helpt wel, maar aangezien zijn koelblok gloeiend heet is, komt de warmte wel terecht in de heatsink vanaf de cpu. Warmtetransport is dus in orde.

Maar het koelblok kan zijn warmte dus niet kwijt. Dat kan in feite 2 oorzaken hebben:
-Fan kan niet genoeg koele lucht aanvoeren, warmte blijft daarom hangen.
-Koelblok is te klein, er wordt meer warmte aangevoerd dan het blok + fan kunnen afvoeren

Ik zou dus eerst controleren of de fan het goed doet, zo niet, fixen/vervangen, en anders echt een ander koelblok erop zetten :)
Yokozuna schreef op 28 April 2003 @ 01:04:
[...]
Lijkt me wel, anders was zijn pc allang vastgelopen, of wat dan ook.
Athlons mogen erg warm worden, in de richting van de 90-95 graden, en dan zouden ze het dus nog probleemloos moeten doen. Stukje er boven moet ook nog wel lukken, en stel dat de temperatuursensor van de TS 10 graden afwijkt (die dingen zijn echt nooit nauwkeurig) dan zit je nog onder de officiele max-temperatuur

[ Voor 24% gewijzigd door BrZ op 28-04-2003 02:18 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik heb eens ergens gelezen/gehoord dat een processor in principe tot 125 graden kan werken (celcius uiteraard), dus of hij dan bruin zal worden bij 100 graden dat denk ik niet... maar dat je heatsink heet aanvoelt is absoluut geen goed teken en ik denk dat men daar dan ook oprecht uit kan concluderen dat die 100 graden wel redelijk klopt wanneer je hem gaat stressen (toch vreemd dat je systeem dan toch zo stabiel blijft), zit je fan wel goed op de heatsink :?

Tsjek ook vooral even hoeveel RPM die fan draait in het bios... want zoals BrZ hierboven zegt, is het transport tussen proc en heatsink wel goed en zal het dus waarschijnlijk ergens tussen heatsink en fan liggen :)

succes

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
heatsink ligt wel tegen mijn voeding aan te blazen, daar zou het aan kunnen liggen. fan draait rond de 5400 rpm dus dat moet ook wel goed zijn. systeem is idd nog steeds stabiel maar ga er op een gare manier 2 casefans bij zetten, kijken of dat helpt :).

Verwijderd

Het zal me niets verbazen dat je koeler vol met stof zit.Een athlon 1400 tb verbruikt gewoon erg veel stroom en word dus erg heet.stof isoleerd en dat kan ertoe leiden dat er haast niet meer gekoeld word.dus ff je koeler goed schoonmaken en nog eens proberen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 23:06

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 21:33:
heatsink ligt wel tegen mijn voeding aan te blazen, daar zou het aan kunnen liggen. fan draait rond de 5400 rpm dus dat moet ook wel goed zijn. systeem is idd nog steeds stabiel maar ga er op een gare manier 2 casefans bij zetten, kijken of dat helpt :).
Ah, zo'n mooie El-Cheapo case waarbij de voeding VOOR de cpufan hangt?

Geen wonder dat dat ding zo heet word. Haal die voeding eruit en leg die zolang OP je case. En ga morgen een nieuwe kast kopen, waarbij de voeding BOVEN de cpu-koeler hangt!

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

NoBody schreef op 28 april 2003 @ 02:36:
ik heb eens ergens gelezen/gehoord dat een processor in principe tot 125 graden kan werken (celcius uiteraard), ...
Dat ligt eraan. Er zijn in principe drie categorien waar electronische componenten in kunnen vallen:
0 .. 70 graden (commerciele specs)
-40 .. 85 graden (industrial specs)
-55 .. 125 graden (militaire specs)

De fabrikant specificeert deze in het databoek; het is mogelijk dat een fabrikant het industriele temperatuur bereik als minimum hanteert voor een bepaalde component. Het gaat altijd om dezelfde component en je kunt ze kopen op temperatuur bereik. Let wel, hoe groter het temperatuur bereik, hoe duurder.

Het wordt in principe op dezelfde manier getest als met de klok-snelheden. Werkt het op 2GHz, dan is het een 2GHz proc, indien niet, test op 1,8GHz etc.
Mijn ervaring is dat de eerste twee categorien dezelfde specs hebben (afgezien van temperatuur bereik). In het geval van militaire temperatuur range is de spec vaak 'slechter'. Dit om te garanderen dat de component in het hele temperatuur gebied werkt. Dus bv. een processor die commercieel 2GHz haalt, wordt in een militaire spec opgegeven als max 1,8Ghz. Of voor dezelfde component wordt het maximale stroomverbruik hoger opgegeven.

In het geval van componenten voor PCs (processoren, RAM etc) kan de selectie iets anders werken omdat de gegeven benadering te duur is. Alles wordt getest in het commerciele temperatuur bereik aangezien daar de meeste vraag naar is. Als er vraag is naar speciale versies (industrieel/militair), wordt een batch commerciele componenten opnieuw getest. Wat uitvalt blijft commercieel, wat goed gaat krijgt een 'nieuw' stempel.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

Komt ie PC niet toevallig van Mycom :?
Dit vraag ik omdat ik bij een kennis precies zo'n zelfde probleem zag. De voeding "hing" precies boven de cpu/fan met maar 1 a 2 cm speling. Gevolg: de cpu-fan zuigt de warme lucht aan die de voeding naar buiten wil werken naar je koelblok. Conclusie: de warmte kan absoluut de kast niet uit, iig zeer slecht. Ook is/was zijn fan wat aan de magere kant; zo'n plat gevalletje (zeker express gekozen omdat een dikkere nog! dichter op de voeding kwam) die absoluut niet voldoende *cpm over de heatsink kan blazen.

Gelukkig was ie PC nog geen 1/2 jr oud en na mijn advies is ie ermee teruggegaan naar Mycom. Na stevig aandringen (ze wilden ehm eerst een 2de casefan aansmeren, later een kast (op zijn eigen kosten ! :r )) heeft ie uiteindelijk toch een nieuwe kast gekregen; Gratis!
Netjes opgelost achteraf bezien al is het jammer dat ie zich eerst boos moest maken eer ze het zo oplosten

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

oef kan je en eitje op bakken :) ik dacht dat de cpu's bij 80-100 graden kaduk gingen..

ik ben het met de menigte zo een beetje eens:
1) Check stof koeler
2) Check voor circulatieproblemen
3) en met kast open :? hoe heeft wordt ie dan ..
4) Koop pasta (geen electrische geleiddende) en nieuwe heatsink...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tbird 1400 kan wel wat hebben :P
Die van mij is 50 graden met de kast open en 60 met de kast dicht, @ full load..
Dan weet je wat een beetje normaal is :P

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Beekforel schreef op 30 April 2003 @ 09:02:
Die van mij is 50 graden met de kast open en 60 met de kast dicht, @ full load..
Ja, de TB1400 is een van de hetere chips, maar 60 graden valt nog wel mee, hoor :)

Een proc draait op een normale snelheid nog wel stabiel in de 70 graden :)

Maar 60 is toch wel wat minder dan 100, he? :+

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-12 19:49
er zijn ook mensen die vergeten dat folie eraf te halen bij de cooler, die folie die er zit om de coolpasta te beschermen die al voorgesmeerd zit op de heatsink.

Verwijderd

The Conman schreef op 30 april 2003 @ 12:38:
er zijn ook mensen die vergeten dat folie eraf te halen bij de cooler, die folie die er zit om de coolpasta te beschermen die al voorgesmeerd zit op de heatsink.
Lees de draad voor je blaat!
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 22:19:
Heb de pc trouwes al meer dan een jaar (temp valt me nu pas op) en hij staat sindsdien bijna 24 uur per dag aan
lijkt me sterk dat ie t overleeft op 100 C 1 jaar lang.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12 12:18

The Third Man

The Third Jellyfish

Beekforel schreef op 30 April 2003 @ 09:02:
Ja, mijn pc'tje op school met een TB 1400 haalt ook die temperatuur, met zo'n el-cheapo kast met zo'n voeding er boven! Zou dus eigenlijk niet uit mogen maken, maar misschien helpt het om de koeler dezelfde kant op te laten blazen als de voedingsventilator, dan krijg je een mooie luchtstroom.
Pagina: 1