Toon posts:

Psion 5 Series, touchscreen bevroren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van mn vader een bijna perfecte psion 5 series gekregen (een oud dingetje, maar nog altijd leuk om e-mail mee te versturen e.d.)

Nu heb ik dus een probleem met dat ding, het touchscreen werkt niet!

Het scherm zelf werkt perfect, en ik kan bij alle menu's dmv toetsencombinaties... alleen met het pennetje kan ik niets :?

Het ding heeft ongeveer 3 jaar stilgelegen en is daar voor zeer weinig gebruikt... een brakke flatcable kan het dus niet zijn, ook omdat het schermpje zelf perfect werkt..

Iemand die weet hoe zoiets kan? of hoe het opgelost kan worden (lijkt me sterk trouwens, maar ik kan het altijd proberen :) )

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het zou een softwarematige fout kunnen zijn (al acht ik de kans klein), maak een back-up van je data, doe een soft reset, als dat het niet oplost een hard reset.

Als dat niet helpt dan is het de schermkabel. Het signaal van het touchscreen gaat er ook doorheen, als er een probleem is met het scherm is een van de aderen in de schermkabel gebroken, vaak is dit er een van het scherm, maar regelmatig ook een van het touch screen.

Je hebt nu een aantal opties:
- zonder touch screen werken (er zijn ook snelkoppelingen voor de "soft buttons", de icoontjes onderaan/links van scherm)
- een schermkabel bestellen en zelf proberen te repareren, wel erg riskant
- Psion laten repareren, dat zal in het buitenland moeten gebeuren en kost je al minstens 100 euro
- Psion verkopen en er nog wat voor vangen.

Veel meer info kun je vinden in de forums van www.symbian.info en www.pdastreet.com

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 27-04-2003 22:33 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Probeer je scherm eens opnieuw te kalibreren.
Misschien werkt dat :?
Of een hard reset :)

Anders weet ik het ook niet :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Johnny schreef op 27 april 2003 @ 22:32:
Het zou een softwarematige fout kunnen zijn (al acht ik de kans klein), maak een back-up van je data, doe een soft reset, als dat het niet oplost een hard reset.
[...]
Volgens mij is die kans nieteens zo klein. Ik kom op mijn PalmOS PDA ook geregeld hele vage fouten tegen.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 27 April 2003 @ 22:32:
Beiden geprobeerd, mocht helaas niet baten :'(
Je hebt nu een aantal opties:
- zonder touch screen werken (er zijn ook snelkoppelingen voor de "soft buttons", de icoontjes onderaan/links van scherm)
Die werken ook niet :'( ik dacht btw dat die knopjes ook onderdelen van het ts waren?
- een schermkabel bestellen en zelf proberen te repareren, wel erg riskant
- Psion laten repareren, dat zal in het buitenland moeten gebeuren en kost je al minstens 100 euro
Een nieuwe schermkabel is me toch iets te duur voor zo'n oud ding :>

Dan maar werken zonder touchscreen :(

Ik hoor net van mn vader dat deze psion op een zgn display in de etalage van zijn winkel heeft gestaan, kan het zo zijn dat het display is aangetast door de zon oid?

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 00:11:
[...]
[...]

Die werken ook niet :'( ik dacht btw dat die knopjes ook onderdelen van het ts waren?
ik bedoelde toetscombinaties (met je toetsnebord dus), kan zo snel echter geen lijstje vinden.
Een nieuwe schermkabel is me toch iets te duur voor zo'n oud ding :>

Dan maar werken zonder touchscreen :(

Ik hoor net van mn vader dat deze psion op een zgn display in de etalage van zijn winkel heeft gestaan, kan het zo zijn dat het display is aangetast door de zon oid?
De kabel wordt niet aangetast door de zon, maar gewoon door het apparaat open/dicht te doen, uiteindelijk krijgt ieder apparaat hier last van. Je kan slijtage bevorderen door hem dicht te laten klappen in plaats vanrustig dicht te laten gaan terwijl je hem blijft vasthouden, of er stof/vet/vocht/vuil in te laten komen waar de kabel dan langs schuurt.

De nieuwe kabels zijn verstevigd op de plaats waar de breuken vaak voorkomen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 28 April 2003 @ 01:02:
[...]

ik bedoelde toetscombinaties (met je toetsnebord dus), kan zo snel echter geen lijstje vinden.

[...]

De kabel wordt niet aangetast door de zon, maar gewoon door het apparaat open/dicht te doen, uiteindelijk krijgt ieder apparaat hier last van. Je kan slijtage bevorderen door hem dicht te laten klappen in plaats vanrustig dicht te laten gaan terwijl je hem blijft vasthouden, of er stof/vet/vocht/vuil in te laten komen waar de kabel dan langs schuurt.

De nieuwe kabels zijn verstevigd op de plaats waar de breuken vaak voorkomen.
Ja dat snap ik :)
Maar kan het zo zijn dat het display is aangetast door de zon?

Anders is t een beetje zonde om voor 45 euro zo'n nieuwe schermkabel te bestellen...

/me gaat hem morgen maar eens even open schroeven.

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 01:16:
[...]

Ja dat snap ik :)
Maar kan het zo zijn dat het display is aangetast door de zon?

Anders is t een beetje zonde om voor 45 euro zo'n nieuwe schermkabel te bestellen...

/me gaat hem morgen maar eens even open schroeven.
Het display is niet lichtgevoelig, dus aantasting door de zon lijkt me uitgesloten.

Als je hem gaat openschroeven inspecteer dan de banen in de schermkabel nauwkeurig, waarschijnlijk zit er ergens een miniscule breuk.

Nog iemand met hetzelfde probleem:
http://www.symbian.info/f...read.php?s=&threadid=4024

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 09:33

supersook

Professioneel prutser

het probleem ligt denk ik echt in de schermkabel, schijnt bij bijna alle psion 5 series een knelpunt te wezen (letterlijk en figuurlijk). Een vriend van me heeft dus helemaal geen beeld meer, en is inderdaad ook op zoek naar een goedkopere oplossing dan een nieuwe schermkabel (IA misschien een idee).

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Ik heb ook zo'n niet werkend touchscreen gehad. Toen het apparaat opengeschroefd, schoongemaakt en de verbindingen (zoals dat kabeltje) losgemaakt en weer vastgezet. Daarna werkt het touchscreen weer. Tis wel een vervelend klusje...

Verwijderd

Topicstarter
KorZijl schreef op 28 April 2003 @ 14:10:
Ik heb ook zo'n niet werkend touchscreen gehad. Toen het apparaat opengeschroefd, schoongemaakt en de verbindingen (zoals dat kabeltje) losgemaakt en weer vastgezet. Daarna werkt het touchscreen weer. Tis wel een vervelend klusje...
Dan gaan we dat vanavond maar eens proberen :)
Pagina: 1