[mobo?] probleem met 512mb pc2700, 256 pc 2700 is wel ok

Pagina: 1
Acties:

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Hallo,

Ik heb een nieuwe computer gebouwd, en daar zou 512MB geheugen in moeten. Maar als ik dat dus doe dan start windows niet normaal meer op; Blauwe schermen, spontane resets enzo. Maar als ik er 1 reepie uit haal, dus dat ik dan nog 256 MB over houd, dan werkt alles wel perfect. :/
Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd om het wel werkend te krijgen met 512MB. Nieuwste BIOS geflashed, geheugen tests, geheugen settings in BIOS veranderd, zelfs een nieuwe proc gehaald... niets werkt. Alleen als ik het geheugen op CAS 3 zet en de rest van de geheugen instellingen op auto laat staan dan start windows goed. Maar wil ik dan 3Dmark 03 draaien dan loopt windows alsnog vast of 3Dmark doet helemaal nix na het laden van de eerste test. ;(

Verder heb ik hier bij de search gekeken of er wat te vinden is. Dat wel, zelfs topics met het zelfde soort probleem, alleen daar staat nooit een oplossing bij die ook werkt bij mij. Ook een email naar AMD mocht niet baten (dacht eerst dat mn proc kapot was dus ik vragen of dat een bekend probleem was. Kreeg bericht terug dat als mn proc kapot was dat ik m om kon ruilen bij waar ik m gekocht had... 8)7 ). Op Google vond ik nix bruikbaars, en ook niet op de site van MSI.

Okee, hier nog even een korte lijst met hardware in mijn computer die er misschien mee te maken heeft:

- AMD Athlon xp 2600 fsb 333 2.08GHz (thoroughbred core als ik me niet vergis)
- MSI KT4V moederboord, FSB staat op 166
- 2 x 256 MB Dane-Elec PC2700 DDR geheugen 333 MHz CAS 2.5, verschillende keren getest met linux geheugen tester en omgerolen met mijn vader's reepjes, die precies het zelfde zijn.
- Aopen silent 300W voeding
- Sapphire Radeon 9700

Nou is dus mijn vraag: Wat is nou het probleem dat er voor zorgt dat het niet goed werkt? :? Ik kom er niet uit...

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

dus als ik het goed begrijp heb je een nieuw systeem gebouwd en daar probeer je een windows op te laten draaien wat op een heel andere systeem geinstalleerd is ?

als dat zo is, ga dan maar snel windows opnieuw installeren want anders gaat het nooit stabiel werken

• brute51
Nee nee, dat is dus niet zo. Alles is nieuw behalve mn DVD speler en mn CD schrijver en mn TV tuner kaart. Ik heb windows opnieuw geinstalleerd, maar het werkt gewoon niet goed met 512MB. Zelfs tijdens de installatie van windows deed mn computer al gek met 512 MB. Met 256 nix aan het handje..

• Shunt
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

wat zijn je voedings waardes ?
het kan zijn dat die 256 mb net iets te veel van je voeding eist ;)
nu is namelijk een 300 W voeding al ONDER de min eisen van die kaart die je in je sys heb zitten :P

mare duik je bios eens in en geef hier je voedings waardes eens

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik denk dat 1 van die 2 reepjes geheugen brak is, aangezien het wel werkt zodra je 1 reepje eruit haalt.
Dat is een conclusie die ik uit jouw verhaal trek...

Wat krijg je te zien bij memtest?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

als meneertje zo vriendelijk wil zijn te zeggen welke windows hij gebruikt ;)
Als je xp of 2000/NT hebt weet ik het zo niet, draai je wiindows 98/M(eer)E(llende)ofzo dan ligt het aan de hoeveelheid geheugen.Bij meer dan 256mb geheugen gaat windows raar doen.
Ik zelf denk dat de gebruiker windows ME of 98 draait door deze problemen die hij nu heeft :+
Ik ben benieuwd 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 01:37 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Bij meer dan 256mb geheugen gaat windows raar doen.
Dat heb ik dan ff gemist :?
Ik ken de theorie over meer dan 640MB in Windows maar 256+??
Waar heb je dat gezien/gelezen? Want dat wil ik dan ook ff lezen.
Nooit te oud om te leren...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• brute51
Huh is mijn verhaal dan zo onduidelijk? okee ik heb niet gezegd welke windows ik gebruik maar verder staat toch alles er in?

Nou ik gebruik dus windows xp. Als ik in mijn nieuwe computer een 2 reepjes van het zelfde geheugen en van 256 mb doe, dan start mijn computer niet normaal op. Spontane resets, blauwe schermen... Haal ik 1 reepje weg dan doet ie het wel prefect. Doe ik dat eene reepje weer terug en zet ik in de BIOS de CAS op 3 dan doet windows het wel maar 3Dmark 03 niet, maar met 256MB deed dat het wel.

De memory test van SuSE Linux zegt dat alles okee is met die 2 reepjes. Heb ze allebei gewoon erin gezet op CAS 2.5, volgens de specificaties van het geheugen.
Ik heb ook allebei die reepjes bij mijn vader's computer erin gestopt en daar was niks mee aan de hand, bij hem werkt het gewoon. Heb ook die van hem in mijn computer gestopt.... weer problemen :(

Ik hoop dat het nu duidelijker is..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het zou kunnen dat je mobo kaduuk is, dwz, dat je 2e geheugenslot brak is, echter zou het ook heel goed kunnen liggen aan de zwakke voeding, icm een athlon en je videokaart...
Op wat voor manier "doen" de programmaas het niet btw? Bij windows een bsod, okee, maar als je hem op cas3 zet (dacht dat je bij DDR enkel uit 2.5 en 2 kunt kiezen btw, is je geheugen wel "echt" cas2?) maar bij 3dmark, reboot hij dan, of ook een bsod?

• brute51
Shunt schreef op 28 April 2003 @ 01:21:
wat zijn je voedings waardes ?
het kan zijn dat die 256 mb net iets te veel van je voeding eist ;)
nu is namelijk een 300 W voeding al ONDER de min eisen van die kaart die je in je sys heb zitten :P

mare duik je bios eens in en geef hier je voedings waardes eens
Nou... alles stond op Auto! Behalve het voltage naar mijn processor, die heb ik op 1.625 gezet (het laagste dat kon) omdat hij naar mijn smaak te heet werd.

Spread Spectrum: Disabled
CPU FSB Clock: 166MHz
CPU Ratio: Auto
CPU Vcore (V): 1.625
DDR Voltage: Auto
Temination Vol (V): Auto
AGP Voltage (V): Auto

Bij PC Health staat onder andere dit:

Vcore: 1.648 V
+ 5.0V: 5.113 V
+12.0V: 12.410 V
-12.0V: -12.153 V
- 5.0V -5.177 V
Battery: 3.440 V
+5V SB: 5.042 V

Alle waardes schommelen een klein beetje.

Dus je denkt dat mijn voeding misschien te zwak is? Dat ga ik dan is uitproberen. Ik zet gewoon mijn andere computer, waar ik nou op zit naast mijn nieuwe computer en sluit de voeding van die videokaart op die computer aan. Moet hij toch wel kunnen hebben, zo veel zit er niet meer in.

• brute51
Kippenijzer schreef op 28 April 2003 @ 10:23:
Het zou kunnen dat je mobo kaduuk is, dwz, dat je 2e geheugenslot brak is, echter zou het ook heel goed kunnen liggen aan de zwakke voeding, icm een athlon en je videokaart...
Op wat voor manier "doen" de programmaas het niet btw? Bij windows een bsod, okee, maar als je hem op cas3 zet (dacht dat je bij DDR enkel uit 2.5 en 2 kunt kiezen btw, is je geheugen wel "echt" cas2?) maar bij 3dmark, reboot hij dan, of ook een bsod?
Die voeding ga ik straks is uit proberen (zie vorige post).

Eerst starte windows na elke boot opnieuw op. Spontaan, vanzelf. Nu heb ik in het conf scherm bij systeem er voor gezorgd dat hij niet vanzelf opnieuw opstart bij een systeem fout. Nu krijg ik dus steeds blauwe schermen. Eerst ook wel maar dan minder vaak.
Misschien dat ik dan een raar moederboord heb ofzo.. maar ik kan echt kiezen tussen CAS 1.5 tot CAS 3. En ja, mijn geheugen is echt CAS 2.5...
Bij 3Dmark 03 als hij geladen heeft, dus wanneer hij eigenlijk die demo zou moeten spelen, dan hoor ik mijn beeld uitvallen. Je weet wel, net alsof hij in power save mode gaat. Dus ik krijg een zwart scherm en verder gebeurd er niks.
Heb tjdens het typen van dit bericht alles nog 1 keer gedaan. Dit keer heb ik een tech demo van Ati aangezet en ook nu krijg ik een zwart scherm.

Verwijderd

welke chippies zitten erop dat geheugen?
samsung? oid .....
als het samsung is kan het zijn dat je een foute serie hebt is het geen samsung dan kan je geheugen bank brak zijn

• brute51
Nanya geloof ik, kan dat? Het is iig Dane-Elec geheugen.

Er zit 1 DIMM in de eerste bank. De andere DIMM zit in bank 3, maar in bank 2 deed ie het ook niet goed. Allebei die banken kapot?

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 14:05
Je hebt blijkbaar een FSB333 processor. Loopt je geheugen ook op 166 MHz? En heb je het geheugen op 166MHz laten lopen toen je het in je vader z'n pc testte?
Ik had een soortgelijk probleem met mijn geheugen en toen bleek dat 1 van mijn 2 latjes perfect werkte op 133 maar niet op 166 MHz. Probeer ze eens allebei in jouw pc op 133 MHz en kijk eens of ie het dan wel trekt. Zo niet denk ik dat het 2e latje brak is
Pagina: 1