Ik ben bezig met een casemod, en voor in m'n case komen 4 leds en 4 toetsen:
Zo komen de 4 komen. Toets 3 en 4 zijn geen probleem, want een normale case maakt ook gebruik van zulk soort toetsen die een klein stroompje doorlaten voor het gewenste effect (reset, of power).
Toets 1 en 2 wordt echter wel een probleem. Aangezien dit ook toetsen zijn, en geen aan/uit schakelaars (die zijn niet in hetzelfde model leverbaar), moet ik iets verzinnen waardoor ergens op een printplaat erachter iets ervoor zorgt dat als ik 1 keer die toets indruk, dat (in dit geval licht of fans) aan of uit blijven. Met een toets zou ik normaal gesproken de knop de hele tijd moeten indrukken
. Hoe pak ik dit aan?
Volgend probleem is het aansturen van de ledjes. Onder de 4 toetsen komen allemaal een LED. Deze LED heeft 12v nodig. Voor toest 1 en 2 is dit niet belangrijk, omdat deze toch alleen maar de fan en licht status laat zien, toets 3 en 4 worden een probleem. 3 wordt de HDD led en 4 de power LED. 4 hoeft niet perse op het moederbord te worden aangesloten, dus dat is ook nog geen ramp. 3 daarintegen wel. Het moederbord levert maar 5 volt ofzo voor die led, terwijl die 12 nodig heeft.
Als er HDD activiteit is moet deze vel gaan branden, als er geen activiteit is moet deze uit zijn. Als ik 12-5=7 volt er aan toevoeg, zal de led altijd voor de helft gaan branden als er geen activiteit is. Dit is dus niet de bedoeling. Hoe pak ik dit aan?
Toetsen en LED's waar het over gaat:
LED:

code:
1
2
3
4
| PowerSW----------------------------------------\
ResetSW--------------------------\ |
Fan on/off licht on/off | |
Toets 1 Toets 2 Toets 3 Toets 4 |
Zo komen de 4 komen. Toets 3 en 4 zijn geen probleem, want een normale case maakt ook gebruik van zulk soort toetsen die een klein stroompje doorlaten voor het gewenste effect (reset, of power).
Toets 1 en 2 wordt echter wel een probleem. Aangezien dit ook toetsen zijn, en geen aan/uit schakelaars (die zijn niet in hetzelfde model leverbaar), moet ik iets verzinnen waardoor ergens op een printplaat erachter iets ervoor zorgt dat als ik 1 keer die toets indruk, dat (in dit geval licht of fans) aan of uit blijven. Met een toets zou ik normaal gesproken de knop de hele tijd moeten indrukken
Volgend probleem is het aansturen van de ledjes. Onder de 4 toetsen komen allemaal een LED. Deze LED heeft 12v nodig. Voor toest 1 en 2 is dit niet belangrijk, omdat deze toch alleen maar de fan en licht status laat zien, toets 3 en 4 worden een probleem. 3 wordt de HDD led en 4 de power LED. 4 hoeft niet perse op het moederbord te worden aangesloten, dus dat is ook nog geen ramp. 3 daarintegen wel. Het moederbord levert maar 5 volt ofzo voor die led, terwijl die 12 nodig heeft.
Als er HDD activiteit is moet deze vel gaan branden, als er geen activiteit is moet deze uit zijn. Als ik 12-5=7 volt er aan toevoeg, zal de led altijd voor de helft gaan branden als er geen activiteit is. Dit is dus niet de bedoeling. Hoe pak ik dit aan?
Toetsen en LED's waar het over gaat:
LED:

Toetsen:5 Stück grüne LED's in 5 mm Ausführung mit extrem hoher Leuchtkraft (11000 mCad). Gehäusefarbe: glasklar. Lieferung erfolgt mit passenden Vorwiderständen für Anschluss an 12V.
ACHTUNG: NICHT DIREKT IN DEN STRAHL SEHEN. EINE SCHÄDIGUNG DER NETZHAUT IST MÖGLICH!
productomschrijving:
Modern plat ontwerp, voorkant volledig van metaal gemaakt. De gebruiker is beveiligd tegen aanslag. De toets kan worden ingebouwd in frontplaten tot 8 mm dik en wordt bevestigd met een metalen moer. In ingebouwde toestand voldoet de toets aan veiligheidsklasse IP67.
Omvang levering: Platte stekkerbussen 2,8 x 0,5 mm.
Technische spec.: Afm. voorkant-Æ 25 mm, hoogte via de frontplaat 1,3 mm, inbouw-Æ 22 mm, inbouwdiepte 48,4 mm. Stekkeraansluitingen: 2,8 x 0,5 mm · Contactbelasting: 250 V~/6 A (opener of sluiter) en 24 V= / 10 A · Contacten galvanisch gescheiden (1x NC + 1x NO) · Elektrische gebruiksduur bij 250 V~ / 6 A 50.000 schakelingen, bij 250 V~/2,5 A 300.000 schakelingen. VDE-gekeurd conform DIN 0660 T200 (IEC 947-5-1), CE-conform.