Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 12 V LEDS voor pwr-led en hdd-led + toets vraag

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-11 22:43
Ik ben bezig met een casemod, en voor in m'n case komen 4 leds en 4 toetsen:

code:
1
2
3
4
PowerSW----------------------------------------\
ResetSW--------------------------\                  |
  Fan on/off   licht on/off          |                 |
    Toets 1       Toets 2        Toets 3        Toets 4

Zo komen de 4 komen. Toets 3 en 4 zijn geen probleem, want een normale case maakt ook gebruik van zulk soort toetsen die een klein stroompje doorlaten voor het gewenste effect (reset, of power).

Toets 1 en 2 wordt echter wel een probleem. Aangezien dit ook toetsen zijn, en geen aan/uit schakelaars (die zijn niet in hetzelfde model leverbaar), moet ik iets verzinnen waardoor ergens op een printplaat erachter iets ervoor zorgt dat als ik 1 keer die toets indruk, dat (in dit geval licht of fans) aan of uit blijven. Met een toets zou ik normaal gesproken de knop de hele tijd moeten indrukken :/. Hoe pak ik dit aan?

Volgend probleem is het aansturen van de ledjes. Onder de 4 toetsen komen allemaal een LED. Deze LED heeft 12v nodig. Voor toest 1 en 2 is dit niet belangrijk, omdat deze toch alleen maar de fan en licht status laat zien, toets 3 en 4 worden een probleem. 3 wordt de HDD led en 4 de power LED. 4 hoeft niet perse op het moederbord te worden aangesloten, dus dat is ook nog geen ramp. 3 daarintegen wel. Het moederbord levert maar 5 volt ofzo voor die led, terwijl die 12 nodig heeft.

Als er HDD activiteit is moet deze vel gaan branden, als er geen activiteit is moet deze uit zijn. Als ik 12-5=7 volt er aan toevoeg, zal de led altijd voor de helft gaan branden als er geen activiteit is. Dit is dus niet de bedoeling. Hoe pak ik dit aan?

Toetsen en LED's waar het over gaat:

LED:
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/prodimg/5erleds.jpg
5 Stück grüne LED's in 5 mm Ausführung mit extrem hoher Leuchtkraft (11000 mCad). Gehäusefarbe: glasklar. Lieferung erfolgt mit passenden Vorwiderständen für Anschluss an 12V.

ACHTUNG: NICHT DIREKT IN DEN STRAHL SEHEN. EINE SCHÄDIGUNG DER NETZHAUT IST MÖGLICH!
Toetsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/DD/DDDB953E4AC1D98EE10000000A010251.GIF
productomschrijving:

Modern plat ontwerp, voorkant volledig van metaal gemaakt. De gebruiker is beveiligd tegen aanslag. De toets kan worden ingebouwd in frontplaten tot 8 mm dik en wordt bevestigd met een metalen moer. In ingebouwde toestand voldoet de toets aan veiligheidsklasse IP67.
Omvang levering: Platte stekkerbussen 2,8 x 0,5 mm.
Technische spec.: Afm. voorkant-Æ 25 mm, hoogte via de frontplaat 1,3 mm, inbouw-Æ 22 mm, inbouwdiepte 48,4 mm. Stekkeraansluitingen: 2,8 x 0,5 mm · Contactbelasting: 250 V~/6 A (opener of sluiter) en 24 V= / 10 A · Contacten galvanisch gescheiden (1x NC + 1x NO) · Elektrische gebruiksduur bij 250 V~ / 6 A 50.000 schakelingen, bij 250 V~/2,5 A 300.000 schakelingen. VDE-gekeurd conform DIN 0660 T200 (IEC 947-5-1), CE-conform.

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 17:01
Een 12volt led heeft alleen 12volt modig om volluit te branden, maar op 5 volt zal die ook nog voldoende branden (zover ik dacht tenminste)

MTB Trail Traffic

• Milenco
-LA- schreef op 27 April 2003 @ 20:30:
Een 12volt led heeft alleen 12volt modig om volluit te branden, maar op 5 volt zal die ook nog voldoende branden (zover ik dacht tenminste)
Het probleem is dan dat de ene led dan een stuk veller brandt dan de andere. Dit is natuurlijk op te lossen door ze allemaal op 5 volt te zetten, maar mooier is natuurlijk voluit, als dit mogelijk is uiteraard :)

Verwijderd

Die LEDjes van jou hebben helemaal geen 12V nodig, je hebt er alleen weerstandjes bij gekregen om ze op 12V te kunnen aansluiten.
Je sluit ze op 5V aan met een andere weerstandswaarde.

En 12volts LEDs bestaan niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 20:56 ]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

De leds kun je direct aansluiten, mits je een kleinere waarde voor de weerstand gebruikt. Je kunt even kijken wat het resultaat is als je ze direct op de betreffende aansluitingen van je MB aansluit. Als ze dan niet fel genoeg zijn is de makkelijkste oplossing om een opto-coupler te gebruiken.

Voor je schakelaar probleem heb je een flip-flop nodig.
Geschikt hiervoor is bijvoorbeeld de 4013 (pin-out).
Hierin zitten twee flipflops, je zou dan dus maar 1 chippie nodig hebben.
1Q/2Q zijn de uitgangssignalen voor het aansturen van een relais of een transistor (op dezelfde manier als op een parallele poort).
/Q wordt aangesloten op D (dus /1Q op 1D en /2Q op 2D...), RST en SET worden allebei met een weerstand van 100kohm op de massa aangesloten.
CLK krijgt ook een weerstand van 100k, maar dan naar de VCC (5V), parallel aan deze weerstand zit een condensator van 100nF voor ontdendering. Deze pin (CLK) gaat ook nog naar je drukschakelaar, die vervolgens doorgaat naar de massa.
Door of de SET of de RST via een condensator (ook weer 100n) met de 5V te verbinden kun je instellen hoe de flip-flop opkomt (dus aan of uit).

Ik hoop dat je dit een beetje kunt volgen, anders moet je het maar even uittekenen.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

inderdaad

• Milenco
Henk B schreef op 27 April 2003 @ 21:03:
De leds kun je direct aansluiten, mits je een kleinere waarde voor de weerstand gebruikt. Je kunt even kijken wat het resultaat is als je ze direct op de betreffende aansluitingen van je MB aansluit. Als ze dan niet fel genoeg zijn is de makkelijkste oplossing om een opto-coupler te gebruiken.

Voor je schakelaar probleem heb je een flip-flop nodig.
Geschikt hiervoor is bijvoorbeeld de 4013 (pin-out).
Hierin zitten twee flipflops, je zou dan dus maar 1 chippie nodig hebben.
1Q/2Q zijn de uitgangssignalen voor het aansturen van een relais of een transistor (op dezelfde manier als op een parallele poort).
/Q wordt aangesloten op D (dus /1Q op 1D en /2Q op 2D...), RST en SET worden allebei met een weerstand van 100kohm op de massa aangesloten.
CLK krijgt ook een weerstand van 100k, maar dan naar de VCC (5V), parallel aan deze weerstand zit een condensator van 100nF voor ontdendering. Deze pin (CLK) gaat ook nog naar je drukschakelaar, die vervolgens doorgaat naar de massa.
Door of de SET of de RST via een condensator (ook weer 100n) met de 5V te verbinden kun je instellen hoe de flip-flop opkomt (dus aan of uit).

Ik hoop dat je dit een beetje kunt volgen, anders moet je het maar even uittekenen.
Nee ik volg het inderdaad niet echt :D. Ik zal het straks even proberen uit te tekenen. Zijn er geen sets beschikbaar waar ik dit kant er klaar op kan aansluiten (dus met 4 aansluitingen? 2 voor de toets en 2 voor de 'gefixte schakelaar')?
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 20:56:
Die LEDjes van jou hebben helemaal geen 12V nodig, je hebt er alleen weerstandjes bij gekregen om ze op 12V te kunnen aansluiten.
Je sluit ze op 5V aan met een andere weerstandswaarde.

Dat had ik nog niet gezien. Ik zou dus de ledjes voor het mobo en de hdd dus gewoon kunnen aansluiten zonder weerstand, en die andere 2 met weerstand op 12 volt om hetzelfde percentage licht te krijgen (in grote lijnen)?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 20:56:

Niet !? Zoek bij conrad maar eens op TLRG4420

12v ledje :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine, je weet zelf ook wel dat dit LEDs met voorschakelweerstand zijn..

Hier is wellicht ten overvloede een schema van een toggle-switch met goede ontdendering.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/toggle.png

Die tweede flipflop, kunnen de aansluitingen daarvan los hangen of moet er nog wat van aan massa?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 22:45 ]

Verwijderd

Even over het resultaat, straks heb je een lichtshow waarbij je niet eens recht naar je kast kunt kijken omdat je dan verblind wordt door het geval, is het niet iets praktischer om 'gewone' LEDs te nemen?
Die werken gelijk op ongeveer 2-3v zodat je gewoon je powerled en je hdled kunt vervangen en geen moeilijke dingen ertussen hoeft te zetten zodat het 12v wordt.
Als je het toch met die 12v leds wilt doen, prak een transistor of een optocoupler op de moederborduitgang en een 12v-lijntje, en voila.

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 22:40:
Dat maakt niet uit, die vs. weerstand zit in de led behuizing, en dus moet je het dan daarmee doen.
Hier is wellicht ten overvloede een schema van een toggle-switch met goede ontdendering.

[afbeelding]
Dit is inderdaad nog net iets mooier, maar ook meer werk. Een simpel condensatortje werkt meestal net zo goed als ondender 'circuit'.
Die tweede flipflop, kunnen de aansluitingen daarvan los hangen of moet er nog wat van aan massa?
In dit specifieke geval zou je die natuurlijk kunnen gebruiken voor de tweede button, maar anders moet je D, CLK, S(SET) en R(RST) aan de massa hangen (dit zijn de ingangen), Q en /Q kunnen gewoon open blijven.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Dat ontdenderen met een Ctje, dat ging bj mij nou net erg slecht, vandaar m'n greep naar dat 555je. Die diode, 100n, R2k2 mag je ook wel weg laten, is hier een beetje te luxe..
In een Elektuur ben ik eens een schakeling tegengekomen waar ze de 2e flipflop als ontdendercircuit hadden weten te schakelen, zal nog wel es zoeken, dat is natuurlijk nog mooier.

• Milenco
OMG, ik volg het niet meer :'(. Mijn kennis van elektronica is nogal...slecht, en ik begrijp dan ook niets van wat jullie zeggen :/. Ontdenderen, flipflop, 555je, 100n, R2k2, ect.

Kan iemand dit misschien in n00b-taal uitleggen, of moet ik in de boeken kruipen? :+

Verwijderd

Milenco schreef op 28 April 2003 @ 15:13:
OMG, ik volg het niet meer :'(. Mijn kennis van elektronica is nogal...slecht, en ik begrijp dan ook niets van wat jullie zeggen :/. Ontdenderen, flipflop, 555je, 100n, R2k2, ect.

Kan iemand dit misschien in n00b-taal uitleggen, of moet ik in de boeken kruipen? :+
Ontdenderen is het voorkomen dat de dendering van een schakelaar wordt gezien als meerdere 'kliks'. Omdat een schakelaar niet in 1 keer van '0' naar '1' springt (maar ook een heel klein beetje contact kan maken) moet je de storing eruit halen.
Je kijkt bijvoorbeeld of de schakelaar is ingedrukt, zo ja?, dan kijk je 10 milliseconden later of de schakelaar nog steeds is ingedrukt, zo ja?, dan pas wordt het lampje aangedaan. En anders blijft het lampje uit.

Flipflop kun je zien als een schakelaar, zet je hem op '1' dan blijft hij '1', zet je hem op '0' dan blijft hij op '0' staan. Een soort geheugen dus.

555'je is het bekenste teller IC (component). Afhankelijk van de weerstand en de condensator die je hier aanhangt kun je tellen. Met dit IC kun je bijvoorbeeld elke seconde een piepje laten horen. Hier wordt hij voor de ontdendering gebruikt, dus bijvoorbeeld elke 10 milliseconden.

100n is de grootte van de condensator in Nano-Fahrad. Je kunt dit vergelijken met het aantal Ampere van een accu.

R2K2 is een weestandwaarde in Ohm. 2k2 betekent een weerstand van 2200 Ohm (als ik mij niet vergis).

Volgens mij klopt het zo wel een beetje :) Ik ben geen electrotechnicus; maar microcontrollers zijn mijn hobby.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 22:40:
weet ik ;) maar ik moet wat te zeuren hebben :>

overigens moet je heel goed kijken om aan de led het verschil te zien (als in je zou zomaar de verkeerde pakken)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1