Toon posts:

[XP]Hardware malfunction treedt continu op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt me niet om WinXP te installeren op een nieuwe pc.

Symptomen:
zodra alle benodigde software op de HD staat en windows na de configuratie wil opstarten, eindigt dit in een BSOD met vermelding 'Hardware malfunction'. Zeer zelden gebeurt het dat WinXP uiteindelijk wil opstarten, maar zodra ik verkenner open, treedt die foutmelding terug op.

Uiteraard denk je dan aan de hardware, maar het vreemde is dat Windows ME perfect werkt op die pc. Meer zelfs: 3DMark2003, Sisoft Sandra, ... etc Alle benchmarks doorloopt hij perfect en hij is stabiel.

Wat heb ik al geprobeerd?
Dus heb ik geprobeerd met een minimum aan hardware (in het BIOS sound/LAN/USB2.0 disabled) de installatie heropnieuw te starten. Dit door de resultaten die de search opleverde.
Maar wederom dezelfde foutmelding :(

>> ik veronderstel dat aan de hardware niks mankeert, omdat de benchmarks onder WinME perfect draaiden. Daarom dat ik de oorzaak zoek bij WinXP

Specs:

K7N2 Atlon XP2000+
Msi K7N2-L nforce²
Atlon XP2000+
2 x 256 mb ddr pc2700 apacer
Sapphire radeon 9500 Atlantis non-pro
Diamond Maxtor Plus 9 80GB 8mb cache

Verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Neen; omdat de foutmelding veroorzaakt wordt door slechte hardware. Maar onder WinME wordt alles als perfect bestempeld; dus ik vermoed dat het aan de software ligt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 20:01:
Neen; omdat de foutmelding veroorzaakt wordt door slechte hardware. Maar onder WinME wordt alles als perfect bestempeld; dus ik vermoed dat het aan de software ligt.
Windows ME vraagt minder van je hardware dan 2k/XP. Daardoor kan het best zo zijn dat ME perfect draait, maar dat 2k/XP allerlei foutmeldingen gaan geven, zoals nu dus ook bij jou het geval is.

Overigens, heb je zelf al gezocht hier op GoT? Zoeken naar "hardware malfunction". Je bent zo te zien niet de enigste met het probleem :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 20:02:
[...]

Windows ME vraagt minder van je hardware dan 2k/XP. Daardoor kan het best zo zijn dat ME perfect draait, maar dat 2k/XP allerlei foutmeldingen gaan geven, zoals nu dus ook bij jou het geval is.

Overigens, heb je zelf al gezocht hier op GoT? Zoeken naar "hardware malfunction". Je bent zo te zien niet de enigste met het probleem :)
Uiteraard heb ik al gezocht met de search; kben hier al een tijdje en wil het risico niet lopen op een slotje. Vandaar de uitgebreide openingspost ;)

1:

Maar jouw opmerking dat ME minder vraagt van je hardware; daar ga ik niet mee akkoord:

Uiteindelijk moet je met beide OS'en hetzelfde kunnen doen? dus beide systemen moeten dezelfde routines, opdrachten,... kunnen laten uitvoeren door de hardware. Dus WinME zal dezelfde "belasting" op je VGA, CPU,... hebben door een applicatie als diezelfde applicatie die op WinXP draait.

Dus daaruit leid ik af, als ik verschillende benchmarks (geheugen, 3D, cpu, HD,...) succesvol kan draaien die mijn hardware belast; dan zal er aan mijn hardware niks mankeren.

Dus moet het probleem bij WinXP liggen.

2:

Bestaat er geen manier om een WinXP-cd te maken met recente stuurprogramma's? Zoals een XP-instal-cd maken waar SP1 al vervat in zit ?
Hierdoor kan ik de foutmelding misschien omzeilen, aangezien de hardware beter gedecteerd wordt ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 20:54 ]

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 20:49:
Maar jouw opmerking dat ME minder vraagt van je hardware; daar ga ik niet mee akkoord:

Uiteindelijk moet je met beide OS'en hetzelfde kunnen doen? dus beide systemen moeten dezelfde routines, opdrachten,... kunnen laten uitvoeren door de hardware. Dus WinME zal dezelfde "belasting" op je VGA, CPU,... hebben door een applicatie als diezelfde applicatie die op WinXP draait.

Dus daaruit leid ik af, als ik verschillende benchmarks (geheugen, 3D, cpu, HD,...) succesvol kan draaien die mijn hardware belast; dan zal er aan mijn hardware niks mankeren.

Dus moet het probleem bij WinXP liggen.
XP en ME verschillen onder de motorkap enorm. ME is voortgebouwd op de 9x technologie, XP op de NT technologie. Ze spreken je hardware gewoon op andere manier aan, en ondanks dat je geen problemen had met ME is dat geen garantie dat alle hardware prima werkt. ME is sowieso makkelijker met een beetje niet normaal functionerende hardware heb ik gemerkt uit een aantal GoT-topics. Je probleem ligt dus volgens mij in een combinatie van je hardware met XP. Probeer eens je geheugen te testen bijvoorbeeld (www.memtest86.com), een andere videokaart, misschien zelfs een andere IDE-kabel :).
2:

Bestaat er geen manier om een WinXP-cd te maken met recente stuurprogramma's? Zoals een XP-instal-cd maken waar SP1 al vervat in zit ?
Hierdoor kan ik de foutmelding misschien omzeilen, aangezien de hardware beter gedecteerd wordt ?
[rml][ XP] Streaming SP1 en bootable cd maken[/rml]
Pagina: 1