Verbinding tussen 2 bedrijfslocaties

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Hoi,

Waarschijnlijk moet ik eind dit jaar een zeer bescheiden dataverbinding gaan opzetten tussen twee bedrijfslocaties binnen dezelfde plaats. Waarschijnlijk zal deze verbinding alleen gebruikt worden voor simpele database transacties met wat klantgegevens en zo dus bijster snel moet hij niet zijn (ik denk minimaal 64k).

Ikzelf heb de volgende opties in mind:

[1]: VPN via de lokale kabelboer.
Voordeel: Behoorlijk snel
Nadeel: Betrouwbaarheid niet optimaal (Zeelandnet ligt er regelmatig uit)

[2]: Huurlijn via KPN.
Hier weet ik niet zo bijster veel van af. Ik heb een beetje rondgesurft op de site van KPN maar volgens mij is dit behoorlijk duur in aanleg.

[3]: Wireless verbinding
Voordeel: Geen vaste kosten + behoorlijk snel
Nadeel: Ik heb open zicht nodig (dat begrijp ik altans?), dus ik zou een mast of iets dergelijks nodig hebben (gezeik met gemeente etc) + weeromstandigheden die tegen kunnen zitten waardoor de verbindig gedeeltelijk of geheel wegvalt.

Even voor de duidelijkheid: Op dit moment heeft geen van de twee locaties een vaste internetverbinding dus als er gekozen wordt voor VPN zou dit wel degelijk als extra kosten gerekend moeten worden.

Voor welke optie zouden jullie gaan?

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 20:13

ralfbosz

xm create bosz -c

DSL verbinding via een andere partij dan KPN???

Ik hoor dat die goedkoper zijn dan huurlijnen van de KPN, en je hebt ook de mogelijkheid later de lijn te upgraden mocht er toch meer over moeten dan alleen die transacties...

rm -r *

Verwijderd

Met welke interval worden updates gedaan en hoe belangrijk is continue synchronisatie van de data? Anders zou je ook nog kunnen denken aan een telefoonlijn.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Je kunt een Analoge spraak verbinding laten leggen. Als de 2 locaties niet verder dan +/- 5 tot 10 KM van elkaar liggen, is dit voor ongeveer 50 euro per maand te regelen bij KPN.
Aansluitkosten zijn wel hoog (rond de 300 euro).

Maar hiermee zou je aan een kant een inbelmodem kunnen neerzetten, aan de andere kant een simpele inbelserver. Dan kun je dus in princiepe een 56k verbinding opzetten....

• Gilles
Het gaat om een verhuurbedrijf dus continue synchronisatie is behoorlijk belangrijk. Het moet echt live uit dezelfde database komen dus ik moet continue een fatsoenlijke datalijn hebben.

• blackd
  • Niet online
Naast de kosten denk ik dat er ook wat andere aspecten een rol (moeten cq kunnen) spelen in de keus voor welke verbinding je gaat.

1) Hoe betrouwbaar moet de verbinding zijn? (Krijg je een alternatief wanneer de lijn down is, denk aan een SLA)

2) Hoe veilig moet de verbinding zijn? Kan het over het publieke netwerk, moet het over een eigen netwerk, eventueel encrypted. Is het erg als (delen van) pakketten onderschept kunnen worden?

Je kunt namelijk via het Internet (mits je een betrouwbare verbinding hebt, en niet een simpel kabelabonnement imho, maar dat is maar net hoe serieus je er tegenaan kijkt) best een VPN verbinding opzetten tussen je twee locaties. Deze sessie is dan encrypted als je met de juiste protocollen werkt. Zo is je data niet of nauwelijks te bekijken / wijzigen.

Maar je kunt ook voor een draadloze verbinding gaan. Maar let dan wel op dat bijv. de WEP encryptie te kraken is, als je maar genoeg packets onderschept. De details weet ik er echter niet van.

Huurlijn is de meest dure oplossing, maar ook de meest veilige en betrouwbare.

Dus de tegenvraag aan jou is: Hoe bedrijfscritisch is de verbinding, en hoe veilig moet deze zijn?
gilles schreef op 27 April 2003 @ 19:58:
Het gaat om een verhuurbedrijf dus continue synchronisatie is behoorlijk belangrijk. Het moet echt live uit dezelfde database komen dus ik moet continue een fatsoenlijke datalijn hebben.
Als dat het geval is, zou ik in ieder geval niet over een (particuliere) kabel of ADSL internetverbinding gaan werken. Neem iets betrouwbaarders.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Cutebritney schreef op 27 april 2003 @ 19:57:
Je kunt een Analoge spraak verbinding laten leggen. Als de 2 locaties niet verder dan +/- 5 tot 10 KM van elkaar liggen, is dit voor ongeveer 50 euro per maand te regelen bij KPN.

Maar hiermee zou je aan een kant een inbelmodem kunnen neerzetten, aan de andere kant een simpele inbelserver. Dan kun je dus in princiepe een 56k verbinding opzetten....
volgens mij haal je dan op die lijn geen 56k, omdat 56k alleen gehaald kan worden bij het downloaden, echter als aan de andere kant ook een 56k modem staat dan kan die geen 56k uploaden..

heb dit namelijk 2 jaar geleden eens bij een bedrijf geimplementeerd,de maximale snelheid die ik haalde was 19k2, bij een hogere snelheid lag de lijn er regelmatig uit :/

zelf hebben we op het werk ook 2 vestigingen verbonden via een adsl lijn (bij xs4all) en daarover een citrix verbinding, loopt als een speer nu al bijna 1 jaar, ZONDER dat er noemenswaardige problemen waren)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Behalve de (dure) digistream lijnen (de conventionele huurlijnen) levert KPN al een tijdje op DSL gebaseerde verbindingen; vergelijkbaar met een standaard ADSL oplossing, met het verschil dat je over een eigen netwerk van KPN (Epacity) heen gaat, ipv internet. Er zijn ook andere aanbieders die iets dergelijks aanbieden. Dat zit dus een beetje tussen een huurlijn en VPN over internet in, en qua zekerheid van je data hoef je je in dit geval dus geen zorgen te maken.

• StevenK
  • Laatst online: 19:10
Mooiste is nog steeds een KPN Digistream. Belangrijkste voordeel is de 99.8% garantie, de aansluitkosten + aanschafkosten van twee routers maken het wel een dure oplossing.

Van alle oplossingen biedt een digistream zowieso de laagste latency en daarnaast vallen de maandelijkste kosten bij kleine afstanden hard mee.

Op de KPN site kun je een progje downloaden om de kosten uit te rekenen.

Ook zijn er partijen die over SDSL een point-to-point verbinding leveren, maar deze verbindingen zijn over korte afstanden behoorlijk duur en kunnen niet gegarandeerd worden.

Een straalverbinding lijkt me niet handig, omdat daar de afstand te groot voor is. (De zenders die dat aankunnen en toegelaten zijn in Nederland zijn erg duur)

Een VPN via de kabel zou ik zowieso niet doen, omdat je dan veel te grote verschillen in snelheid krijgt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Ik zou zeggen: neem een ADSL verbinding!
2 routertjes, VPN-verbinding er overheen en je bent klaar!!!

Dan ben je aan hardware max. € 1500,- kwijt in totaal.
installatiekosten ADSL ergens tussen de € 100,- en € 200,- denk ik.....
en verder alleen je maandelijkse kosten voor de ADSL-lijn.
(en je hebt ff iemand nodig die weet hoe ie weet een VPN moet bouwen en hoe ga je die 2 netwerken aan elkaar koppelen.)
Enige kennis van zaken is GEEN overbodige luxe!! (het gaat hier wel om bedrijven! en die zullen het niet leuk vinden wanneer er informatie op straat komt te liggen door een "foutje" in de configuratie!!)

En ff voor diegene die gelijk zullen vallen over die € 1500,- dat het ook voor minder kan.....
Ja, misschien wel, maar voor een privé persoon is een DrayTek goed, maar voor een bedrijf zal ik het nooit adviseren.
Net zoals ik een WatchGuard wel voor bedrijven zal adviseren, maar niet voor privé personen!

Verdere oplossingen die bij KPN beschikbaar zijn als DigiStream / City-ring / local-connect / etc....
leuk, maar waarschijnlijk beetje duur voor datgene wat ze je bieden.
(City-ring is iig beschikbaar tot 1Gbps)
En is ook niet altijd overal beschikbaar waar ADSL vaak wel beschikbaar is!

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Cutebritney schreef op 27 april 2003 @ 19:57:

Dit kan mooier, door ipv 56K modems, ASMI50 bridges van RAD neer te zetten, dan kun je snelheden tot 1Mbit halen. Niet goedkoop (een setje van 2 van deze apparaten kost ruim 2000 euro) maar lage maandlasten en een snelle verbinding.

Zorg alleen dat je zeker weet dat je op dezelfde wijkcentrale zit, maar vraag dit nooit aan KPN, want dan komen er filters tussen en kun je fijn alleen nog 56K'en!!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 13:33
En de optie van 2 ISDN routertjes??
Dit systeem heb ik laatst nog toegepast en dat werkt tot nog toe perfect!
En met meerdere ISDN lijnen gaat het nog sneller ook...

• StevenK
  • Laatst online: 19:10
SniperGuy schreef op 27 april 2003 @ 20:28:
En de optie van 2 ISDN routertjes??
Dit systeem heb ik laatst nog toegepast en dat werkt tot nog toe perfect!
En met meerdere ISDN lijnen gaat het nog sneller ook...
Bij continu verkeer is dat veel duurder dan een digistream.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

eightValve schreef op 27 April 2003 @ 20:21:
[...] maar lage maandlasten en een snelle verbinding.
Jaja...........
En wat gaan je veriabele kosten worden???
Dus kort gezegd je telefoontikken per dag!
2,35 ct/min. (standaard tarief van 08:00-19:00 uur)
dat is 1,41 per uur = € 11,28 PER DAG
Dan komen we op een gemiddelde van ca. € 245,- per maand / per benodigde tel-lijn!!
Tel daar je abo kosten bij op...........

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 20:19:
Ik zou zeggen: neem een ADSL verbinding!
2 routertjes, VPN-verbinding er overheen en je bent klaar!!!

Dan ben je aan hardware max. € 1500,- kwijt in totaal.
installatiekosten ADSL ergens tussen de € 100,- en € 200,- denk ik.....
en verder alleen je maandelijkse kosten voor de ADSL-lijn.
(en je hebt ff iemand nodig die weet hoe ie weet een VPN moet bouwen en hoe ga je die 2 netwerken aan elkaar koppelen.)
Enige kennis van zaken is GEEN overbodige luxe!! (het gaat hier wel om bedrijven! en die zullen het niet leuk vinden wanneer er informatie op straat komt te liggen door een "foutje" in de configuratie!!)

En ff voor diegene die gelijk zullen vallen over die € 1500,- dat het ook voor minder kan.....
Ja, misschien wel, maar voor een privé persoon is een DrayTek goed, maar voor een bedrijf zal ik het nooit adviseren.
Net zoals ik een WatchGuard wel voor bedrijven zal adviseren, maar niet voor privé personen!

Verdere oplossingen die bij KPN beschikbaar zijn als DigiStream / City-ring / local-connect / etc....
leuk, maar waarschijnlijk beetje duur voor datgene wat ze je bieden.
(City-ring is iig beschikbaar tot 1Gbps)
En is ook niet altijd overal beschikbaar waar ADSL vaak wel beschikbaar is!
och, die draytek kan ook 168bit encryptie (3des) dit werkt prima, heb al menig MKB bedrijfje uitgerust met deze routertjes. om 2 vestigingen met 5 man aan elkaar te knopen heb je echt geen cisco pix 515e nodig.... das allemaal zwaar overkill dan

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Volgens mij ben je geen 245 euro per maand kwijt per lijn maar voor 1 lijn op de andere bel je alleen in dus dat kost niks.

Volgens mij is een goede oplossing ISDN te nemen, ISDN legt immers razendsnel een verbinding, dus wanneer je klaar bent met het gebruik van de database gooi je gewoon de verbinding eruit, heb je hem nodig dan maak je weer opniew verbinding met de database.

Het is alleen wel zaak om een niet grafische interface te nemen voor het werken in de database i.v.m de snelheid.

De grote autoverhuurbedrijven werken ook op deze methode, ik heb er meerdere jaren gewerkt op een behoorlijk druk kantoor maar meer verbindingstijd dan 4 a 5 uur op een dag hebben we nooit gehad.

Verwijderd

LoL, als je een beetje grote database heb dan is 16 kb/s upload al snel te weinig.
Tenzij je constant de pc`s laat updaten.
[funmode]Kun je zelf niet een illegaal 100Mbit netwerkje leggen ;) [/funmode]

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 20:44:
[...]
Jaja...........
En wat gaan je veriabele kosten worden???
Dus kort gezegd je telefoontikken per dag!
2,35 ct/min. (standaard tarief van 08:00-19:00 uur)
dat is 1,41 per uur = € 11,28 PER DAG
Dan komen we op een gemiddelde van ca. € 245,- per maand / per benodigde tel-lijn!!
Tel daar je abo kosten bij op...........
Hmz... het kan zijn dat ik er niet helemaal bij ben, maar het ging volgens mij over een huurlijn.....!! Geen tikken dus!!! :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 21:00:
Volgens mij ben je geen 245 euro per maand kwijt per lijn maar voor 1 lijn op de andere bel je alleen in dus dat kost niks.
Heb ik gezegd dat dit per locatie was???
Maar wat ik ermee duidelijk wil maken is dat je wel heel goed moet uitkijken met welke oplossing je gaat nemen!!
En wat jij zegt is ook waar, neem ISDN en bouw de verbinding op zodra je die nodig hebt....
Maar hoeveel keer is in de 4 tot 5 uur per dag de verbinding opnieuw opgebouwd???
Je bespaard dan wel 3 tot 4 uur belkosten, maar je krijgt er wel iedere keer de nieuwe starttarieven bij!!
en dat á 3,48 ct / start.
Let dus heeeeeeeeel goed op WAT de idle-disconnect gaat worden!
Wordt die te kort, dan heb je een paar honderd keer een starttarief voor je kiezen per dag.
Zet je 'm te lang, heb je gewoon die verbinding alsnog de hele dag open staan.
Zet daar een ADSL (1024 / 512) verbinding tegenover voor een bedrag van € 55,- tot € 70,- (afhankelijk van de provider <*niet KPN netwerk*>) per maand tegenover....
of bedragen van rond de € 80,- tot € 90,- voor een 1536 / 256 (KPN-netwerk) ADSL-verbinding...
En zelf als ik een optimale configurtie heb en effectief nog maar 4 uur per dag aan bel-kosten heb, bel ik nog steeds voor zo'n € 140,- tot € 150,- per maand!
Dat is nog steeds meer dan de bovengenoemde tarieven voor ADSL en voor een lagere snelheid.
En de topicstarter gaf al aan dat ie waarschijnlijk minimaal 64kbit nodig heeft.
Dan kan je op je ISDNlijn nog wel gaan bundelen, maar daarmee gaan je variabele kosten alleenmaar omhoog en kan je nog steeds maar tot 128 kbit.

• Xandrios
zwelgje schreef op 27 April 2003 @ 20:02:
[...]

volgens mij haal je dan op die lijn geen 56k, omdat 56k alleen gehaald kan worden bij het downloaden, echter als aan de andere kant ook een 56k modem staat dan kan die geen 56k uploaden..

heb dit namelijk 2 jaar geleden eens bij een bedrijf geimplementeerd,de maximale snelheid die ik haalde was 19k2, bij een hogere snelheid lag de lijn er regelmatig uit :/

zelf hebben we op het werk ook 2 vestigingen verbonden via een adsl lijn (bij xs4all) en daarover een citrix verbinding, loopt als een speer nu al bijna 1 jaar, ZONDER dat er noemenswaardige problemen waren)
Opzich kun je de lijn zien als een doodgewone telefoonkabel. Het is dus ook zo dat er geen spanning op staat, wat normaal bij een telefoonlijn wel het geval is.
Het is echt puur een kabel tussen de 2 locaties.

Je kunt dus ook niet met 2 standaard modems verbinden, want die hebben spanning op de telefoonlijn nodig.

Vandaar dat je op 1 locatie een hele kleine inbelserver zet (welke een ISP ook neerzet om klanten op te laten inbellen) welke de telefoonlijn kan voorzien van stroom. Aan de andere kant kun je dan wel een gewoon 56k modem gebruiken.
(En door de inbelserver kun je dus ook gewoon op 56k inbellen).
eightValve schreef op 27 April 2003 @ 20:21:
[...]

Dit kan mooier, door ipv 56K modems, ASMI50 bridges van RAD neer te zetten, dan kun je snelheden tot 1Mbit halen. Niet goedkoop (een setje van 2 van deze apparaten kost ruim 2000 euro) maar lage maandlasten en een snelle verbinding.

Zorg alleen dat je zeker weet dat je op dezelfde wijkcentrale zit, maar vraag dit nooit aan KPN, want dan komen er filters tussen en kun je fijn alleen nog 56K'en!!
Das het probleem...bij mijn weten plaatst KPN die filters altijd. En daarnaast; als ze het al niet zouden doen, ben je dus eigenlijk gewoon een dienst aan het forceren. Kun je als particulier mischien doen, maar als bedrijf kun je het niet maken.

Verwijderd

eightValve schreef op 27 april 2003 @ 21:09:
[...]Hmz... het kan zijn dat ik er niet helemaal bij ben, maar het ging volgens mij over een huurlijn.....!! Geen tikken dus!!! :9
Sorry, ik ging er ff vanuit dat deze 56k verbinding over een kieslijn ging....
mijn fout...... 8)7
Heb hier zo ff geen kostenplaatje van een 56kbit huurlijn bij de hand liggen, maar de kans dat die boven de kosten van ADSL uitkomen zijn niet geheel ondenkbaar.
Die kosten worden nog altijd berekend per km en als ik het goed heb ook nog met een bepaald minimum.
en daarbij is die afstand dan wel bepaald als zijnde:
de afstand vanaf lokatie A tot aan de centrale PLUS de afstand van lokatie B tot aan de centrale.
[lokatie A] <==> [Centrale] <==> [lokatie B]
en dus niet de afstand hemelsbreed / via de straat / kortste weg.
*EN* daarbij is de vraag hoelang die truuk met die apparatuur van RAD blijft werken.
Want als KPN er achteraf alsnog filters tussen zet heb je wel heel dure apparatuur staan om een 56k verbinding te bouwen, en aanspraak maken bij KPN hoef je niet want je betaald tenslotte maar voor 56k en die heb je ook!

• TheGhostInc
  • Niet online
gilles schreef op 27 April 2003 @ 19:47:
[...]
[1]: VPN via de lokale kabelboer.
Voordeel: Behoorlijk snel
Nadeel: Betrouwbaarheid niet optimaal (Zeelandnet ligt er regelmatig uit)
[...]
Ik zou echt voor deze optie gaan in combinatie met een ISDN inbel systeem.

Mocht een van de 2 locaties eruit gaan, dan kun je de software wel zodanig fixen dat hij meteen inbelt. (winRoute ed.)

Ander voordeel is dat je meteen internet op beide locaties hebt, wat tegenwoordig wel als nette service aan je werknemers wordt gezien.
(Je moet uiteindelijk altijd je werknemers te vriend houden, zij verdienen het geld voor je)

Want wat doe je als je hyper reliable systeem op z'n bek gaat? Een schadeclaim is leuk bij de KPN, maar dat brengt echt niet die ontevreden klanten terug.
Daarnaast is als backup altijd nog gewoon telefonisch contact nodig:

[voorbeeld]
He Henk, ik heb geen verbinding met de database, staat er nog ... bij jullie.

He lullo, die heb ik net met de heftruck in 2-en gereden...
[/voorbeeld]

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 10:13
Wat is de afstand tussen de 2 panden? Bedrijven worden regelmatig met wireless verbinding aan elkaar geknoopt. Met de juiste antennes kan dit zeker zeer betrouwbaar.
2 goede AP's (LANCOM L-11) a 450 euro. 2 x SD24 antennes, wat kabels en connectoren en je hebt een 11 Mbit of 22Mbit verbinding super stabiel.
Er zijn bedrijven die dit voor je aanleggen en garanderen dat de verbinding en apparatuur het doet.

Verwijderd

Gilles, ff 1 vraagje..........
Ben jij getrouwd met Zeelandnet???
Kijk eerst eens op adslmetacrawler.com en geef daar de postcodes op van de lokaties waar je het wil hebben!!!
Is daar ADSL beschikbaar???
Indien JA, heb je dus ook helemaal niks met Zeelandnet te maken!!
Want voor iemand die wat info wil hebben geef je wel bijzonder weinig response op de aangeboden voorstellen.....
Geen vragen, geen antwoorden, helemaal niks!
En als jij geen response geef, wordt 't moeilijk zoeken naar andere oplossingen of mogelijkheden, want het is en blijft dan alleen gis-werk voor ons.
Please geef dus eens wat response.........

• Gilles
Want voor iemand die wat info wil hebben geef je wel bijzonder weinig response op de aangeboden voorstellen.....
Ja sorry ik had gister avond nog wat andere bezigheden.

Het is helemaal geen groot bedrijf dus het mag allemaal niet te duur zijn. De afstand tussen de 2 locaties is maar ongeveer 200 meter alleen heb ik geen open zicht, is wireless dan nog steeds een oplossing?

In principe is het geen probleem mocht er eens een downtime optreden. Dit is natuurlijk altijd vervelend maar het systeem is niet dusdanig bedrijfskritisch dat het niet tijdelijk op papier gecached kan worden.

Op dit moment is er helaas nog geen ASL beschikbaar op de locaties dus de ADSL optie valt sowieso al af.

Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met linux networking en zo dus het eventueel opzetten van een VPN moet geen probleem zijn.

Zelf zit ik met vragen zoals: Is het met relatief goedkope hardware mogelijk 2 isdn kaarten/routers aan elkaar te knopen of zou ik dan toch voor een 56k oplossing moeten ga met een analoge centrale aan een kant?

Verwijderd

In dat geval zou ik kiezen voor een ISDN-lijn en de verbinding laten opbouwen zodra je die nodig hebt.
Zet aan beide kanten een ISDN-router neer.
De meeste routers hebben de optie van ML-PPP (MultiLink PPP / channel binding) en vaak ook de optie om het 2e kanaal bij te schakelen pas op het moment dat het nodig is.
Dus standaard gaat ie bellen op 1 kanaal, en mocht er meer bandbreedte nodig zijn dan schakeld ie het 2 kanaal automatisch bij.
Omdat je rechtstreeks inbel op de andere lokatie is het gebruik van een VPN overbodig.

Het enige wat je nodig hebt zijn dan op iedere lokatie een ISDN-lijn en een router.

Dat zou dan denk ik toch de meest handige oplossing zijn denk ik in jou situatie.

• DiGuru
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09-2008
Een gewone ISDN verbinding kost je op die manier al snel meer dan 1000 Euro per maand (ik heb een klant die daar ook van is geschrokken). Als je geen DSL hebt en het moet goedkoop zijn, kun je ook een fixed-rate ISDN lijn aanvragen. Kost je 200 Euro per maand. Dat is zeg maar een goedkope huurlijn.

• Gilles
Ik zag op KPN.com een vaste isdn lijn +/- 100 euro per maand kost. ( http://www.kpn.com/common...cn/18_tarievenVVokt02.pdf ). Heeft iemand een idee wat voor apparatuur hiervoor nodig zou zijn? (Eventueel gewoon een normale ISDN kaart in een server stoppen of zo?)

• DiGuru
gilles schreef op 28 April 2003 @ 12:17:
Ik zag op KPN.com een vaste isdn lijn +/- 100 euro per maand kost. ( http://www.kpn.com/common...cn/18_tarievenVVokt02.pdf ). Heeft iemand een idee wat voor apparatuur hiervoor nodig zou zijn? (Eventueel gewoon een normale ISDN kaart in een server stoppen of zo?)
Volgens mij is dat 100 Euro per aansluitpunt, moet je dus maal twee doen. Dat is ook wat je overal moet betalen.

Het is gewoon ISDN, dus iedere ISDN modem moet gewoon werken. Maar ik kan je toch afraden om met interne ISDN modems te gaan werken. Dat is meestal veel prutsen en problemen. Pak liever een externe.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 10:13
gilles schreef op 28 April 2003 @ 10:55:
[...]

Het is helemaal geen groot bedrijf dus het mag allemaal niet te duur zijn. De afstand tussen de 2 locaties is maar ongeveer 200 meter alleen heb ik geen open zicht, is wireless dan nog steeds een oplossing?
200 meter? dan kun je haast zelf een kabel leggen. Het hangt ervan af wat er tussen de 2 gebouwen inzit. Als je op het dak staat kun je helemaal niets van het andere gebouw zien? Als er alleen bomen ed tussen staan maakt het niets uit. Een woonhuis oid kun je met grote antennes nog wel doorheen.
zie: http://www.wireless-utrecht.nl

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

voor slechts 200 mtr zou ik inderdaad eerst eens naar alternatieven als zelf een geul erheen graven en er een kabel inpleuren(in overeenstemming met gemeente)

Voordeel geen maandelijkse kosten xdsl of cable. Nadeel bij kabelbreuk zelf oplossen....

Xdsl voordeel bij storing kan je het op andere partij schuiven. Nadeel kan ik zo niet bedenken.

Wat je ook kan doen is Xdsl nemen (xs4all , cistron) en dan ISA servers neer zetten. Deze een VPN oplaten zetten en dan zitten beide segmenten als 1 segment te werken.

Kijk bij de xdsl providers ook vooral naar de upload. xs4all en cistron hebben geloof ik 1024/512kbs abbo's van cistron weet ik het zeker.

• Xandrios
200 meter is ook wireless te doen. Wat staat ertussen?
Wat je ook kan doen is Xdsl nemen (xs4all , cistron) en dan ISA servers neer zetten. Deze een VPN oplaten zetten en dan zitten beide segmenten als 1 segment te werken.
Komop zeg, ISA servers? Nergens voor nodig.

Neem dan 2x Draytek 2300. Die kunnen een secure IPSEC verbinding opzetten, zonder gezeik. Heel wat goedkoper, en een stuk makkelijker...

[ Voor 78% gewijzigd door Xandrios op 28-04-2003 14:15 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 08:53
200m kan prima draadloos. Heb ik 1.5 jaar geleden ook gerealiseerd bij een klant. Daar lag een 128kbit digistream tussen, wat een kapitaal kostte toen.

Dat spul is vervangen door 2 Cisco bridges en 2 omni antennes. Nu blaast het op 11Mbit er vrolijk over. Is een metertje of 300 dan, maar dan wel zichtverbinding. Maar op zulke korte afstanden maakt dat niet zoveel uit, mits goeie antenne's.

Je mag tot 100mW EIRP (legaal) uitzenden, en daarmee kun je, indien gericht, best aardige afstanden mee halen.

Draait bij die klant al 1.5 jaar zonder grote problemen. 2x storing geweest:
1e keer: Bridge was van de muur gepleurd en OP de kachel gevallen.. kachel sloeg aan-> weg verbinding >:)
2e keer: Ijsvorming in de connectoren van de antenne. Drooggefohned en volledig ingetaped, en nooit meer last ;)

Alleen wel even je beveiliging goed regelen, 't is uiteindelijk door de lucht ;)
Eventueel scoor je een 2tal Cisco ISDN routertje op marktplaats als backup.

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 28-04-2003 14:19 ]

• DiGuru
Het grote nadeel van draadloos zonder direct zicht, is dat al dat hoogfrequente spul gaat rondechoën, wat veel storingen op kan leveren. Als je geluk hebt werkt het, als je pech hebt niet. Dat kun je van te voren niet zeggen.

Een eigen kabel laten graven lijkt leuk, maar is (vooral in de stad) heel lastig en langdradig. En erg duur, ook al is het maar 200m. Dat is dus vaak geen optie, alhoewel het altijd interessant is om dat na te vragen.

• BlaTieBla
  • Laatst online: 28-04 19:18

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wireless is leuk, totdat iemand gaat zitten interfereren.
De band (2.4GHz) is voor "vrij" gebruik. In het kort komt het er op neer, dat dan het recht van de sterkste (qua signaal) geld. Als de apparatuur van de andere partij ook gewoon aan de voorwaarden / standaarden voldoet volgens verkeer en waterstaat, dan heb je pech als je wireless outdoor verbinding wordt gestoord of wegvalt.

Ik zou (zonder aanwezigheid van xDSL) voor een lijntje van KPN gaan. Hoge beschikbaarheid en SLA's. Later kan je altijd overstappen naar een DSL variant (als die beschikbaar komt).

[ Voor 21% gewijzigd door BlaTieBla op 29-04-2003 14:44 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1