geen beeld / cmos reset = no go

Pagina: 1
Acties:

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
K, het zoveelste topic hierover, ik weet het, ik heb de search gebruikt, dr staar ook genoeg over hetzelfde probleem maar toch kom ik dr niet uit.

Ik heb dus zins een week een nieuwe computer, hier de specs:
mobo: Msi K7n2 (nforce 2 chipset)
cpu: Amd Athlon xp 2100+ stepping b0 @ 2Ghz
gpu: Connect 3d ati radeon 9500Pro unlocked (zelf gedaan met hex editor, geen vereemde bios dr op dus) @ 330/305
Memory: noname ddr 512 pc3200 reepje
Soundcard: Soundblaster live 5.1
voeding: codegen 350W

aller eerst:
mn systeem was stabiel totdat ik de fsb omhoog ging halen naar 12X160 (stond eerst op 13X152.
hij boote niet, maar normaal gesproken moet je met een jumper m kunnen reseten om vervolgens in de bios m weer terug te clocken,
dit wilde dus niet, terwijl het al verschillende keren heeft gewerkt,toen heb ik een andere jumper omgezet, doe moet 100fsb foceren,
deed het ook niet,
cmos reset, ook niet
toen ben ik op de d-brachet gaan leten, hij blijft hangen bij het geheugen.
maar 160 FSB is mischien te veel voor de cpu maar mn geheugen moet dat makelijk aankunnen, dus het lijkt me sterk dat mn reepje in rook is op gegaan.

ik heb in sommige soortgelijke topics gelezen dat een geaard stopcontact kan helpen, dat heb ik nog niet geprobeerd, wel een draadje naar de verwarming (hopelijk heeft dat niet voor doorbranden gezorgt) dr kwamen aardig was vonkjes van af.
kan iemand toelichten hoe dat zit met aarde enzo?
en als mijn geheugen echt kapot is, heb ik dan nog garantie? mn geheugen is namelijk niet overclocked :+

edit:

als ik opstart zonder dimm dan piept ie (1 piep, volgens de "bios piep guide" is dr dan wat met het geheugen, dus dat klopt :P
maar met start ie op en blijft ie op hetzelfde punt hangen: memory detection test, alleen dan zonder piep, betekend dat dat nm geheugen het nog doet en dat het probleem ergens anders in zit?

greetz Da Union (ik weet het, geen groeten, maar een wanhopig mens doet rare dingen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Da Union op 27-04-2003 20:50 ]

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 23:27
CMOS reset kun je trouwens ook nog proberen door het batterij-tje er even helemaal uit te halen (dan weet je zeker dat hij ge-cleared is).

Misschien een ander dimmetje (PC1600/2100 mag ook) of een CPU (Duron mag ook) in de buurt om wat te kunnen uitwisselen? Je kunt dan alle onderdelen stuk voor stuk langslopen om te kijken wat (nog) werkt.

• Da Union
k, ik heb dat dimmetje ff in een andere comp geprobeerd, en die doet het, maar toen ik die omruilde deden de anderen het niet, mischien ook niet compatible, cpu ligt het denk ik niet aan aangezien dat het eerst is wat ie test (volgens de d-bracket)
maar aangezien dr niks mis is met de dimm ligt het dus waarschijnlijk aan de mobo,
of kan het ook door een kaart komen?
clean booten gaat bijna niet omdat alles (op audio en video na) onboard is en hij niet totaan de bios komt.

edit:

Ik hoor ook allemaal rare verhalen over de nForce chipset dat spontaan crashed enzo, maar alsdat het geval is dan is het knap lullig dat ik zwaar aant overclocken was op dat moment, en dat de bios van mn radeon nog geunlocked is :P

[ Voor 21% gewijzigd door Da Union op 27-04-2003 22:27 ]

Verwijderd

Check eens andere belangrijke onderdelen zoals 3d-kaart enzo, door ze in een andere pc te stoppen.
Verder kan het probleem ook aan je moederbord zelf liggen, ik denk hierbij aan "ontplofte" condensatoren. Dit zijn de lange buisjes op je mobo, als je er eentje met een gatje vind, weet je direct wat het probleem is :P
Ik heb nog nooit verhalen van gecrashte Nb'en gehoord dus hieraan kan het niet liggen.
En weet je zeker of je je bios wel goed cleard ? Jumper er gewoon af, op de andere twee pinnen stoppen, 5sec wachten en terug op de juiste plaats zetten.

• Da Union
nou, geen zichtbare schade, een opsomming dan maar;

ddr ram in orde, maar hij pakt ook geen geheugen uit ander comps.
aan de videokaart ligt het denk ik niet, aangezien hij al hangt bij de geheugen test, de radeon deed niks in een andere computer maar dat kan ook komen door dat hij geen 4/8X ondersteund.

het lijkt dr dus op dat mn bios kapot is, is dr een moelijkheid om te flashen terwijl hij niet eens door de post heen komt?

en heb ik nog garantie op mn mobo? ik heb immers alleen overclocked via de bios, die een hele nacht zonder stroom zat dus die zal wel keurig op default staan, alleen mn bios van mn radeon heb ik geflashed met die 5de byte truc, maar als ik die weer unflash, heb ik dan mn garantie terug?
of is het wel duidelijk dat het om overclocken gaan?

anyway, toch bedankt allemaal, ik pruts wel weer verder, hulp is altijd mooi meegenomen ;)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
als je zeker weet dat je bios stuk is kun je hier wel een nieuwe bestellen:
http://www.flashbios.org/

verder is het een wat vaag probleem...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Da Union
het vaagste is dat hij blijft steken bij de memory check, maar als ik de reepjes dr uit haal dan piept ie ook nog, anders niet, en ik ben niet over de max fsb van de ddr ram heen gegaan.

wat dus ook raar is is dat de befaamde 100FSB jumper ook niks uithaald.
ik heb voor de rest ook weinig andere kaartjes om dr in te gooien omdat die niet ondersteund worden.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als ik jou was zou ik die radeon 9500 Pro even bij iemand anders in de pc doen en kijken of hij daar wel werkt.
Verder lijkt het voor mij op een kapot moederbord, als zelfs die jumper niets uithaald.

Zolang er geen zichtbare schade (brandschade) op je moederbord zit, kunnen ze na een cmos reset afaik niet bewijzen dat je zat over te klokken.
(omdat er niets te zien is krijg je met een p4 northwood met SNDS gewoon een nieuwe)

• Da Union
nou, ik heb net met mn supplier gebeld en die zegt dat het kan liggen aan het pc3200 geheugen, omdat het mobo dat schijnbaar niet ondersteund, maar dat lijkt me sterk aangezien dat geheugen dan automatisch een standje lager gaat.

is het ook mogelijk om mn bios te flahen zonder dat ik niet eens door de post heen komt?
Hotflashen lijkt me niks en ik heb hier ook geen 2de bord in de weide omtrek.

[ Voor 11% gewijzigd door Da Union op 28-04-2003 21:40 . Reden: wat toegevoegt ]

• Da Union
*kick*
nou ik ben dus bang dat het inruilen wordt en hopen dat ik garantie grijg, waren het niet dat ik mn radeon 9500pro heb unlocked via de bios......wat nu? als ie opstart (deed ie dat maar) staat dr heel leuk <b>ati radeon PRO </b> das heel leuk opsig maar toch wil ik m terug flashen, ik weet echter niet of die kaart nog wel in orde is, en dus boot in een andere comp, is dr zo een sneaky en realistiche (niet van, boormachine dr op) manier om te verklaren waarom ie helemaal niet boot en waarom de video bios helemaal niet te lezen is }) ?

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Heb je al geprobeerd met de 'INSERT' toets ingedrukt op te starten. Batterij eruit. CMOS jumper op reset. Batterij erin. CMOS jumper terug. INSERT ingedouwd houden en de PC aanzetten.

Werkt het nog niet dan kun je je BIOS eruit halen, dit heeft bij mij ook eens geholpen met mn 8RDA+ die ik toen had.

• Da Union
is insert dan de "ga naar bios" toets? dat is hier nl delete,
moet de batterij dr uit als de computer aanstaat??? of is het een opsomming? :P

edit:

net geprobeerd, maar hij zit nog in het begin van de post, dus het keyboard doet het nog niet |:(

[ Voor 33% gewijzigd door Da Union op 29-04-2003 20:31 ]

• Da Union
*trap*

zou het ook zo kunnen zijn dat dr niks kapot is maar dat het aan de nForce2 ligt?
ik heb wel veel gehoord over geheugen dat dr niet op werkt, mischien maar eens proberen om met een ander reepje alles op safe te zetten in de bios?
helaas heb ik niet meer ddr ram en ik weet niet of 168(?) pins ook werkt.

• Da Union
*final kick*
hij draait weer, ik post dit van de computer die eerst dood was, hier ff hoe ik hem gereanimeerd heb:

Ik zit nu op een lanparty, das altijd handig omdat dr meer onderdelen beschikbaar zijn om te kijken of iets kapot is.
ik weet niet precies wat nou het probleem was, maar ik gok dat het een combie was van unlockte radeon 9500 PRO en het geheugen dat blijkbaar maar op bepaalde timing moest werken.
aller eerst heb ik de memory en videokaart omgeruild, memory kan een probleem zijn aangezien mijn mobo blijkbaar alleen ddr pakt, en hij is ook nog kieskeurig kwa merk.
met een noname 256mb pc2100 en mn geforce 2 MX lukte het om te booten,
ik heb gelijk de setting in de bios op failsafe gezet.

toen heb ik mn computer opgestart met die geforce en 256mb,
mn oude bios
van de radeon heb ik gekopieerd naar een andere computer.

vervolgens heb ik de radeon in die andere computer gezet en terug geflashed (hij wou daar blijkbaar wel gewoon booten)

toen heb ik de radeon teruggezet en geboot met de 256mb om te kijken of de radeon geaccepteerd werd,

toen dat het geval bleek te zijn heb ik mn eigen 512 dr weer ingezet en weer geboot

whhhhoooooowhhhhoooooo
( hij doet het dus )

het moraal van dit verhaal:
lanparty's zijn handig, je kunt aldermans geheugen reepjes proberen om het probleem te vinden

Ik hoop dat ik hier mensen mee geholpen heb, en dat het niet erg is dat dit de 3de schop is ;)
Pagina: 1