Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 15:17:
Iets heel stoms, maar heeft die ander zijn IE instellingen niet aangepast? Kijk in Ie bij "Beeld" -"tekengrootte". Deze moet op gemiddeld of normaal staan. Heb ik ooit eens bijna ruzie om gehad met een collega die telefonisch door gaf wat hij van mijn nieuwe ontwerp vond. Hij vond het lettertype te grof, terwijl ik 8pt had gebruikt.... Dan kun je lang discusseren als hij het beeld op "groter" heeft staan!
IE kan ook nog 6pt aan, maar (correct me if i'm wrong) dit valt buiten de W3C specs en wordt door bijvoorbeeld Mozilla niet ondersteund.
Als je de voorstaande mensen had gelezen, en je had afgevraagd waarom zij pixels als fontmaat aanraden, wordt je opmerking enigszins 'mosterd na de maaltijd':
pixels hebben een 'vaste grootte' nl. het aantal schermpixels; een maatgeving in .pts scaled mee.
Overigens valt zeker aan te raden bewust om te gaan met maatvoering; vaste maten voor fonts dien je enkel te gebruiken voor werkelijk 'vaste' blokken, vaak in navigatie-elementen:
voor broodtext is er veel te zeggen voor een definitie van fonts in pts, de gebruiker kan dan zelf zijn gewenste fontgrootte het beste instellen:
font-size: medium geld dan als standaard broodtext leesbare-grootte (afhankelijk van scherm, en eventueel gerelateerd aan het font)
je opmerking over 'buiten W3C-specs vallen' en geen ondersteuning van mozilla, snap ik niet geheel, wat bedoel je daar eigenlijk mee? ik vermoed dat je daar ge-'corrected' dient te worden aangezien het me erg 'wrong' lijkt:
zowel mozilla alswel Explorer kunnen fonts aan in 3px/pts of zelfs kleiner (wel onleesbaar); enkel Opera stopt het afbeelden van kleinere font-grootte bij naar ik meen 5px (is dus de minimale font-grootte).
Dit is zeker geen onderdeel van de W3C-CSS1/2-spec, die zich enkel enigszins uitlaat over font-verhoudingen, mogelijk zou het een onderdeel kunnen zijn van de WAI-spec, maar zelfs dat betwijfel ik.
overigens raad ik (maar dat is losstaand van dit probleem), eigenlijk ook aan om de font-size, maar 1 keer (of hooguit twee keer, 1x voor een 'vast' font, 1x voor een 'relationeel scalend' font) te definieren binnen een stylesheet.
de andere font kun je dan vastleggen mbv font-grootte in procenten, die dan via het parent-element bepaald wordt (eigenlijk zou via em/ex nog mooier zijn, maar die is in sommige browsers buggy).
de font-groote in een document is dan makkelijk schaalbaar geworden, en onderling gerelateerd, dat voorkomt dat je te makkelijk bepaalde fonts gaat vergroten waarbij je anderen laat relatief laat 'krimpen' en ze te ver wegvallen.
[
Voor 22% gewijzigd door
RM-rf op 28-04-2003 16:05
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen