Toon posts:

Brander [slackware 9.0]

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken naar een manier om mijn brander aan de gang te krijgen.
Maar op een of andere manier ziet hij mijn brander gewoon niet.

Mijn DVD speler doet het gewoon goed en ik kan ook gewoon dvd's bekijken.
Maar mijn 12 speed brandertje van lite-on doet het weer niet :(

Weten jullie misschien hoe ik hem aan de gang kan krijgen?
en welk programma ik het beste kan gebruiken om te branden?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wat heb je al geprobeerd uit deze howto :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat heb je tot nu toe geprobeerd om die brander aan de praat te krijgen? Ik heb een lite on 48x en die werkt prima onder Slack 9, dus het kan prima hoor. Hoezo 'ziet' hij je brander niet?

Welk programma, dat ligt helemaal aan jezelf. Ik vind het prima om dmv. CLI een cd te branden, anderen prefereren een GUI. Welke prefereer jij?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
bij slackware 8.1 kon ik mijn cd-writer wel gewoon mounten
nu gaat dat zelfs niet eens meer dus ik kan niet eens een cd uitlezen.

Als ik in de dev dir kijk dan zie ik ook alleen maar een cdrom en geen cdrom1 bv

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Waarschijnlijk heb je je brander gewoon als ide-device laten herkennen, onder linux moet je je branders als "nep-scsi" laten herkennen. Doe bij het opstarten een "hdc=ide-scsi" bij je lilo regel erbij, ervan uitgaande dat je brander inderdaad /dev/hdc is.
Daarna zal je brander herkent worden...
[edit]Natuurlijk wat onvolledig. Hiermee word je brander dus /dev/scd0 en /dev/sr0 uit mijn hoofd. Nu is het zaak om ook scsi-generic te laden omdat dit de driver is waarmee de linux-brandprogjes werken. Dus hdc=ide-scsi bij het opstarten bij lilo erbij zetten (en als dat werkt toevoegen met "append=" in /etc/lilo.conf
En dan dus ide-scsi en scsi-generic als module laden (tenzij statisch in je kernel gecompileerd)

[ Voor 44% gewijzigd door Kippenijzer op 27-04-2003 14:50 ]

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 14:47:
nu gaat dat zelfs niet eens meer dus ik kan niet eens een cd uitlezen.
Krijg je errors, en zo ja welke? Wordt de writer wel herkend tijdens booten (dmesg)?

En nogmaals : wat heb je geprobeerd, heb je scsi emulation toegepast zoals hierboven beschreven staat?

[ Voor 69% gewijzigd door blackd op 27-04-2003 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
met dmesg kan ik niets vinden over de cd-writer daar kan ik alleen maar mijn USB en bluethoot apparaten in vinden. maar geen errors van de brander

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 27 April 2003 @ 14:48:
Waarschijnlijk heb je je brander gewoon als ide-device laten herkennen, onder linux moet je je branders als "nep-scsi" laten herkennen. Doe bij het opstarten een "hdc=ide-scsi" bij je lilo regel erbij, ervan uitgaande dat je brander inderdaad /dev/hdc is.
Daarna zal je brander herkent worden...
[edit]Natuurlijk wat onvolledig. Hiermee word je brander dus /dev/scd0 en /dev/sr0 uit mijn hoofd. Nu is het zaak om ook scsi-generic te laden omdat dit de driver is waarmee de linux-brandprogjes werken. Dus hdc=ide-scsi bij het opstarten bij lilo erbij zetten (en als dat werkt toevoegen met "append=" in /etc/lilo.conf
En dan dus ide-scsi en scsi-generic als module laden (tenzij statisch in je kernel gecompileerd)
Ik zal dit eens gaan proberen dat had ik inderdaad nog niet gedaan.
Ik was ook nog aan het stoeien met mijn scsi tapestreamer en hardenschijf misschien dat ik dat er na ook wel aan de praat krijg.

• blackd
  • Niet online
Als je dat nog niet gedaan hebt, dan lijkt het me verstandig om ook even de howto die door moto-moi is genoemd door te lezen, aangezien dat daar ook verteld staat. Daar staan overigens ook links naar veelgebruikte grafische en command-line programma's om CD's te branden.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Lees NOS policy - updated 01/04/03 eens door. Het is de bedoeling dat je zelf zoekt en probeert voordat je hier een topic opent, en dat heb je duidelijk niet gedaan.

Als je een topic opent, dan moet je ook meer informatie geven. Wat heb je al gedaan? Waarom hielp dat niet? Wat zijn eventuele foutmeldingen?

Je topic gaat daarom op slot. Als je ècht zelf geprobeerd hebt, en je komt er dan nog niet uit, dan kun je een nieuw topic openen, maar hou de punten die ik hierboven gaf in de gaten en lees de policy.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.