Toon posts:

Mandrake 9.l: Kan met KDE 3.1 niet inloggen als root

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas geleden Mandrake 9.1 geinstalleerd.
Daarvoor gebruikte ik Mandrake 8.0.
Wat me opviel is dat ik bij Mandrake 9.1, als ik via KDE 3.1 inlog, geen ROOT symbool kan aanklikken om als ROOT in te loggen, terwijl dit met Mandrake 8.0 wel nog ging.
Ik kan me wel aanmelden als root met "su" maar ik zou ook graag grafisch als root willen kunnen werken.

Wie weet hoe ik dit kan verhelpen?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 13:14:
Wie weet hoe ik dit kan verhelpen?
Aanleren om dit toch maar niet te doen.

met:
#gdmsetup (runnen als super user :) )
kun je het wel ergens aanzetten.

[ Voor 37% gewijzigd door irondog op 27-04-2003 13:23 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• irondog

irondog

edit:
dubbel

[ Voor 91% gewijzigd door irondog op 27-04-2003 13:22 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op 27 April 2003 @ 13:20:
[...]
met:
#gdmsetup (runnen als super user :) )
kun je het wel ergens aanzetten.
En je weet niet toevallig waar.....

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ach, ik kan me wel voorstellen zijn dat er gevallen zijn waarin je als root wilt werken, bijv. als je problemen hebt met het startren van KDE of dat soort dingen. Maar écht als root gaan werken is zeker wel af te raden. Maar voor het probleem: er zit nu toch ook zo'n programma in de control panel waar je dit soort dingen in kunt stellen voor kdm? Kijk eens of je daar niks mee kunt, ik weet niet welk inlogding mandrake standaard gebruikt, maar als KDE de standaard desktopomgeving is dan lijkt me dat dat eerder kdm is dan gdm.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 13:27:En je weet niet toevallig waar.....
Het is niet verboden om zelf ook wat te doen he ;)
Wil je dat niet, dan kun je altijd de supportlijn van je distro bellen..in Amerika >:)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
/offtopic je kan ze ook in Frankrijk bereiken hoor :)

[ Voor 22% gewijzigd door nicxz op 27-04-2003 13:36 . Reden: nummer niet zo nuttig ]

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 08:13
is het niet gewoon inloggen als root en startx intypen?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 08:13
SirDupre schreef op 27 april 2003 @ 13:28:
Ach, ik kan me wel voorstellen zijn dat er gevallen zijn waarin je als root wilt werken, bijv. als je problemen hebt met het startren van KDE of dat soort dingen. Maar écht als root gaan werken is zeker wel af te raden. Maar voor het probleem: er zit nu toch ook zo'n programma in de control panel waar je dit soort dingen in kunt stellen voor kdm? Kijk eens of je daar niks mee kunt, ik weet niet welk inlogding mandrake standaard gebruikt, maar als KDE de standaard desktopomgeving is dan lijkt me dat dat eerder kdm is dan gdm.
ik denk dat mandrake een zelfgemaakte inlog-ding gemaakt heeft (mdm?)

wat is eigenlijk de echte naam voor dingen zoals kdm en gdm? want ik betwijfel dat het "inlog-ding heet" :)

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 13:27:

En je weet niet toevallig waar.....
Geen flauw id. Deze computer draait geen Unix :|
Als jij werkelijk gdm gebruikt, dan kun je het heel gemakkelijk veranderen met gdmsetup. Maar misschien gebruik je dus mdm, xdm of kdm.
Mayco2 schreef op 27 April 2003 @ 13:39:
wat is eigenlijk de echte naam voor dingen zoals kdm en gdm? want ik betwijfel dat het "inlog-ding heet" :)
Een "display manager"

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mandrake 9.1 gebruikt by default de mdkkdm, een afgeleide van KDM aldus de naam doet vermoeden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53
in KDE bij systeem -> login beheerder en het vinkje weghalen bij root als verborgen gebruiker....
En voila, hij doet het. Misschien is XSU installeren ook iets voor je. Kun je su, maar dan grafisch. Je geeft een commando als root en wachtwoord en klaar. Je runt het als user. Heb ik ook al een keer mee gezeten en gepost...

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Paultje3181 schreef op 27 April 2003 @ 15:04:
in KDE bij systeem -> login beheerder en het vinkje weghalen bij root als verborgen gebruiker....
En voila, hij doet het. Misschien is XSU installeren ook iets voor je. Kun je su, maar dan grafisch. Je geeft een commando als root en wachtwoord en klaar. Je runt het als user. Heb ik ook al een keer mee gezeten en gepost...
Volgens mij heeft dat alleen invloed erop welke gebruikers er getoond worden, niet wie in mag loggen. In kde wordt dat "login-ding" trouwens "login-manager" genoemd. De functionaliteit om X-apps als root te draaien zit trouwens ook al in KDE (Run as Root), je kunt in elke shortcut aangeven onder welke user je dit wilt starten. Dit zou dan inloggen als root onder X volledig overbodig maken. Een andere mogelijkheid is een Xnest, hiermee kun je in een venster compleet nieuw inloggen, ook als andere user dus, zonder dat je je huidige sessie moet stoppen. Alles wat in een shell kan doe je natuurlijk met su.

Natuurlijk is het allesbehalve ideaal om in X als root in te loggen, hier zijn genoeg andere mogelijkheden voor. Soms doe ik het echter ook, om wat dingen te testen, maar dan probeer ik dus een aantal dingen niet te doen: websites bezoeken, irc'en, mail ... eigenlijk alles wat met internet te maken heeft. SSH'en kan als root toch meestal al niet, inloggen niet tenminste.

Ik heb in /etc/kde3/kdm/kdmrc trouwens de volgende entries staan, misschien moet je daar even naar kijken:
code:
1
AllowRootLogin=true

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Hebben ze denk ik expres gedaan, omdat dat wat jij wilt niet verstandig is en al snel kan leiden tot problemen. Iemand die bijv. surft of irced als root (of Administrator in Windows) vraagt om problemen. Wanneer je bak geroot wordt omdat je client lek is ben je de lul. Dit is dus gedaan om de gebruiker te beschermen. Tof van Mandrake. X-Chat geeft (of gaf) een waarschuwing als je 'm als root draait weet ik nog, ook goed van hen.

su en sudo en eventueel X frontends voor deze programma's is the way 2 go. KDE heeft deze frontends zelf al, moet je ff in menu kijken. GNOME vast ook wel...

Voorbeelden:
su -c 'ls'
su
- en dan ls
sudo ls

En check de mans:
man su
man sudo[/i]

Root User ze ;)

• Paultje3181
sebas schreef op 27 april 2003 @ 16:05:
[...]

Volgens mij heeft dat alleen invloed erop welke gebruikers er getoond worden, niet wie in mag loggen. In kde wordt dat "login-ding" trouwens "login-manager" genoemd. De functionaliteit om X-apps als root te draaien zit trouwens ook al in KDE (Run as Root), je kunt in elke shortcut aangeven onder welke user je dit wilt starten. Dit zou dan inloggen als root onder X volledig overbodig maken. Een andere mogelijkheid is een Xnest, hiermee kun je in een venster compleet nieuw inloggen, ook als andere user dus, zonder dat je je huidige sessie moet stoppen. Alles wat in een shell kan doe je natuurlijk met su.

Natuurlijk is het allesbehalve ideaal om in X als root in te loggen, hier zijn genoeg andere mogelijkheden voor. Soms doe ik het echter ook, om wat dingen te testen, maar dan probeer ik dus een aantal dingen niet te doen: websites bezoeken, irc'en, mail ... eigenlijk alles wat met internet te maken heeft. SSH'en kan als root toch meestal al niet, inloggen niet tenminste.

Ik heb in /etc/kde3/kdm/kdmrc trouwens de volgende entries staan, misschien moet je daar even naar kijken:
code:
1
AllowRootLogin=true
Dit heeft wel invloed op wie in mag loggen, aangezien in Mandrake de user root verborgen staat bij mdkkdm (login-manager van Mandrake). Vinkje weg en hij staat er dus bij...

Verwijderd

Kan dit een keer in de FAQ opgenomen worden, dat inloggen als root praktisch altijd kan (in het ergste (beste ;) ) geval init 3, dan inloggen als root, dan startx), maar dat het ten zeerste af te raden is?

En hoe je wel/beter root kunt gebruiken, su en sudo etcetc?
Ik heb het nog nooit nodig gehad, en vind dat dit bij de dingen hoort die een nieuwe linuxgebruiker moet leren over linux (unix): root is voor administratie, niet gewoon gebruik.

Het is geen windows, probeer dat er niet van te maken (daarvoor is er al windows)...

Vooral onder mandrake hoef je echt niet als root in te loggen (grafisch), als je als gewone user mandrake control center start, vraagt hij automatisch om je root password, en je kan nog instellen ook dat je dat niet nogmaals hoeft te geven (tsja, ook niet echt top, maar beter dan je hele desktop als root te gebruiken).

Maar misschien ligt dit aan mij...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 14:45:
Kan dit een keer in de FAQ opgenomen worden, dat inloggen als root praktisch altijd kan (in het ergste (beste ;) ) geval init 3, dan inloggen als root, dan startx), maar dat het ten zeerste af te raden is?
Mind you: init 3 = init 2 = init 4 = init 5 in Debian.
Ik heb het nog nooit nodig gehad, en vind dat dit bij de dingen hoort die een nieuwe linuxgebruiker moet leren over linux (unix): root is voor administratie, niet gewoon gebruik.

Het is geen windows, probeer dat er niet van te maken (daarvoor is er al windows)...
Mee eens, maar een Windows gebruiker moet imo ook inzien dat het unwise (en not-done) is om als Administrator zaken te doen die ook als user kunnen. Ik zie niet in waarom Linux anders is in dit geval.

Anyways, wel een goed idee. Mee eens! En dan idd erbij zetten hoe je onder X een bpeaalt GUI programma als root kunt draaien, dus ook export DISPLAY uitleg en links naar GUI programma's die dat kunnen (xsu kan het, kdesu ook, verder i dunno)

• Paultje3181
voor X-CD-Roast moet je voor de eerste keer als root inloggen wil je het kunnen gebruiken. Je kunt vast wel met config-files de configuratie zelf doen, maar die optie zit er niet voor niets in. Ik weet het, het kan gevaarlijk zijn, maar het is ECHT VEEEEEEEEEEEL makkelijker om even als root in te loggen, de configuratie op te slaan en dan weer uit te loggen. De gebruiker dient zelf te weten wat de risico's zijn van wel of niet als root in te loggen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Paultje3181 schreef op 28 april 2003 @ 21:59:
voor X-CD-Roast moet je voor de eerste keer als root inloggen wil je het kunnen gebruiken. Je kunt vast wel met config-files de configuratie zelf doen, maar die optie zit er niet voor niets in. Ik weet het, het kan gevaarlijk zijn, maar het is ECHT VEEEEEEEEEEEL makkelijker om even als root in te loggen, de configuratie op te slaan en dan weer uit te loggen.
En wat is er mis met in een terminal su-en naar root en dan XCD-roast te starten? Hoef je niet eens uit te loggen als user ;)

• Paultje3181
O ja, dat kan natuurlijk ook. Wat heb ik altijd moeilijk gedaan... SCHAAM SCHAAM :+

[ Voor 3% gewijzigd door Paultje3181 op 29-04-2003 00:02 ]

Verwijderd

Grafisch inloggen kan alleen maar als je manager dat toestaat(bijv. kdm of xdm). Als je vanuit root startx doet ie niks(je mag eigenlijk niet grafisch werken met root). Volgens mij kun je geen grafische applicaties starten vanuit terminal -> su -> enz. Want dan krijg je hetzelfde effect als met startx doen vanuit root(kan geen contact met xserver maken) . Als het wel kan dan heeft de distro maker het veranderd(of jijzelf), maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Net zoals het uitzetten van computer door niet-superuser.(eigenlijk moet je dan terminal -> su -> init 0)

Verwijderd

Je kan als root zonder meer
X :1 &
doen en dan
export DISPLAY=:1
icewm&
et voila. (Denk ik,,.... heb het nooit geprobeerd, wel X :1, maar de rest niet; realiseerde me dat ik vanuit de verkeerde console het commando gaf)

Maar het hoort niet, en er moet uitdrukkelijk bij vermeld worden dat als je de mist in gaat (1 verkeerde muisbeweging in konqueror en je /etc wordt naar /home/etc verplaatst oid), je het helemaal aan jezelf te danken hebt als je machine het niet meer doet, en vooral ook dat je heeeel blij moet zijn als er iemand is die je nog wil helpen.
(tip als bovenstaande voorbeeld je echt overkomt: knoppix)

Verder is voor beginners die (nog) niet beter weten K3B de gemakkelijkere keuze voor al je cd-rw noden.. imho ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
Okee, het belangrijkste is nu wel duidelijk en het gaat onderhand niet echt niet meer over het originele onderwerp, dus dit topic gaat dicht.

Je moet niet als root inloggen; maar omdat zelfs wanneer Mandrake dit in rode knipperende 26-punts-letters op het login-scherm zou zetten veel nieuwe gebruikers alsnog denken "oh, dat geldt niet voor mij, dat geldt alleen voor n00bs die niet weten wat ze doen" (niets is minder waar), heeft Mandrake de verstandige beslissing genomen dit een stukje lastiger te maken.

Uiteraard kan het dus alsnog wel, maar je moet dan weten waar je mee bezig bent :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 29-04-2003 20:21 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.