[WinXP] Netwerk cable unplugged om de 5 secs

Pagina: 1
Acties:

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 17:28

Kama

Aritifical Intelligenticus

Topicstarter
Beste allen,

Een raar probleem, wat ik niet opgelost krijg:

Situatie:
Nieuwe PC gekocht, Sitecom PCI kaartje (LN-020, volgens mij geen Realtek) erbij en internetten maar. Bijna... Het internetten op zich gaat wel, maar zodra er verkeer is op het netwerk meldt WinXP "A network cable is unplugged" (geel ballonnetje rechts onderin). Na 1 a 2 sec wordt de verbinding weer als verbonden gerapporteerd en vervolgt het internetverkeer. Dit herhaalt zich om de 5 tot 30 seconden (variabele tijden). Zodra er geen verkeer meer is, houdt het probleem direct op. Downloadsnelheden zijn om die reden allerbelabberdst...

Het kaartje is verbonden met een ADSL modem (Allied) van Demon. De kabel zat eerst in een oude PC met Win98 en werkte daar (ogenschijnlijk??) altijd prima... Ook als ik hem terugsteek in de oude bak werkt het allemaal prima... Mja, wellicht is Win98 niet kritisch genoeg oid... (of XP te kritisch).

Alle NW-instellingen zijn zoals de Demon handleiding voorschrijft. De netwerkkaart werd in eerste instantie standaard door Windows herkend en geinstalleerd. Toen dit probleem zich ging voordoen heb ik de drivers van Internet geprobeerd, maar dit verhielp het probleem niet. Ook de kaart in een ander PCI slot steken helpt niks. Verder zitten er geen kaarten in die PC, alleen een GeForce4. Oude NIC is ISA, dus die kan ik niet overzetten...

De enige aanwijzing die ik nog heb (via Google) is dat het door een aardingsprobleem komt. De PC is inderdaad niet geaard, die Allied ADSL modem ook niet... Maar voor ik me daar op stort....

Herkent hier iemand iets in? Tips?

Niels

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33
Dat klinkt toch als een brakke kabel die zoveel stoort dat de hele verbinding verbroken wordt.

Heb je hem zelf geknipt? Ligt hij langs stroomkabels? Heb je een andere kabl om te testen? Heb je, voor de zekerheid, een andere netwerkkaart om te testen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kama

Kama

Topicstarter
Nou bijkomend probleem is dat er een metertje of 10 a 15 kabel tussen ligt (zelf geknipt, maar niet m'n eerste kabel oid). Ik kan wel m'n oude PC er eens naastzetten en er een kruiskabel tussen leggen... (niet zelf geknipt).

Ligt niet langs stroomkabels. Andere netwerkkaart ook niet aanwezig...

Niels

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Probeer autosensing uit te zetten, en een vaste snelheid te kiezen die de modem aankan.

PGEQRZEM

• Kama

Kama

Topicstarter
Reeds geprobeerd... Helaas zonder effect :-(

Niels

• Kama

Kama

Topicstarter
Getest met andere kruiskabel... Kabel is toch rot...

Niels

Verwijderd

Ik neem aan dat je vorige reply geen oplossing was?

Gebruik je toevallig een DHCP-server met een leasetijd van 5 seconden?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 01:45 ]

• Kama

Kama

Topicstarter
Nou, met een andere kruiskabel werkte het wel probleemloos, dus ik ga er vanuit dat de oude kabel rot is, die moet ik alleen nog even fixen om te kijken of dat het echt was... Heb alleen ff geen krimptang in de buurt :/

Wel vreemd dat die oude PC het er gewoon op doet, maar dat zal wel toeval zijn dan.

DHCP is trouwes van Demon, dus daar heb ik geen invloed op, maar de leastijd staat op een uurtje... (En afaik hoef je geen moment zonder IP te zitten als je lease verloopt)... Maar bedankt voor het meedenken :*)

[ Voor 27% gewijzigd door Kama op 29-04-2003 10:54 ]

Niels

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kama schreef op 29 April 2003 @ 10:52:
Nou, met een andere kruiskabel werkte het wel probleemloos, dus ik ga er vanuit dat de oude kabel rot is, die moet ik alleen nog even fixen om te kijken of dat het echt was... Heb alleen ff geen krimptang in de buurt :/

Wel vreemd dat die oude PC het er gewoon op doet, maar dat zal wel toeval zijn dan.

DHCP is trouwes van Demon, dus daar heb ik geen invloed op, maar de leastijd staat op een uurtje... (En afaik hoef je geen moment zonder IP te zitten als je lease verloopt)... Maar bedankt voor het meedenken :*)
Werkt die oude PC toevallig alleen maar op 10 mbit/s?

• Kama

Kama

Topicstarter
Gezien de leeftijd van de PC waarschijnlijk wel... Ik had desondanks ook de sitecom kaar top halfduplex 10Mbit gezet...

Niels

• Kama

Kama

Topicstarter
Het probleem is opgelost.

Vreemd genoeg was de kabel prima, maar blijkbaar ondersteunt de kaart geen 8-aderige cross-cable. Nadat ik 4 adres had doorgeknipt werkte het prima. Er toch maar een nieuwe connector opgezet (van die losse draadjes dat staat ook niet :p)

Bedankt voor de suggesties.

Niels

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Kama schreef op 05 mei 2003 @ 16:00:
Het probleem is opgelost.

Vreemd genoeg was de kabel prima, maar blijkbaar ondersteunt de kaart geen 8-aderige cross-cable. Nadat ik 4 adres had doorgeknipt werkte het prima. Er toch maar een nieuwe connector opgezet (van die losse draadjes dat staat ook niet :p)

Bedankt voor de suggesties.
Ik geloof dat de extra 4 aders worden gebruikt voor full duplex

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 05 May 2003 @ 18:44:
[...]

Die worden gebruikt als "shielding" voor de 4 aders waar data door gaat. :)

• Paul
  • Laatst online: 15:33
pierre-oord schreef op 05 mei 2003 @ 18:44:
[...]

Nee nee en nog een NEE :P Wie dat fabeltje verzonnen heeft? Geen idee.

10 en 100 mbit gebruiken 2 (twee!!) aderparen, 1 om te zenden en 1 om te ontvangen. Full danwel half duplex hangt puur van de gebruikte hardware, deze moet in staat zijn gelijktijdig te ontvangen en te verzenden.

Gigabit over koper gebruikt WEL alle 4 de aderparen, maar dat heeft nog (bijna) niemand thuis, en zelfs zakelijk is dat buiten het serverhok een zeldzamheid.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kama

Kama

Topicstarter
Wel vreemd dat die kaart dan perse wil dat die 4 "redundante" aders niet aangesloten zijn. Of zou die Allied modem daar rotzooi mee lopen uit te halen?

Niels

Verwijderd

Dan zou ik maar eens fatsoenlijk je kabel krimpen. :)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb dit probleem nu ook bij mijn ouders.

Het is een Windows XP computer, SP1, alle MS updates.

3com 3c905TX kaartje met de laatste drivers. SpeedTouch ADSL modem op dezelfde kamer, kabel tussen modem en NIC is 3 meter lang.

Ik heb het volgende geprobeerd:

- Kabel vervangen door een gloednieuwe, 5 meter kabel.
- Kaart op full duplex, 10 en 100, half duplex 10 en 100 geprobeerd.
- Alle Windows Updates geinstalleerd.

Het ballonnetje "network cable unplugged" komt meestal alleen naar voren als ik ook upload. Als ik websurf komt het af en toe naar boven, (website requests = upload), maar als ik bijv. bittorrent start (ben nu virusscanner aan het downen voor ze) dan komt het ballonnetje elke paar seconden terug.

De verbinding zelf lijkt onaangetast: de download loopt stug door, en de verbindingstijd zegt me vrolijk dat ik al een uur of 2 verbonden ben - sinds de laatste reboot na alle updates enzo.

Ik heb dus al zitten spitten in de search (vandaar dit ouwe topic weer even gekicked) maar kan nog geen oplossing vinden. De kaart heeft geen "powersavings" tab, dus ik kan bijvoorbeeld ook niet "allow this device to sleep to save power" uitschakelen ofzo om te voorkomen dat ie telkens probeert "in te slapen" ofzo.

Heeft iemand nog meer oplossingen?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1