Toon posts:

geheugen overclocken: Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 150 mhz geheugen van mushkin
op mn asus A7V-plank
maar dat draait nu op 133mhz
kan ik dit overclocken?
en zoja hoe?

alvast bedankt.

Verwijderd

je CPU draait (normaal gesproken) op 200FSB hoor, dus je ram op 100MHz

'speciaal' ram (pc133+) is naar mijn weten nutteloos voor AMD systemen omdat je daar niet echt de bus aan het overklokken bent maar de multiplier

Verwijderd

Dat is niet helemaal waar hoor. Op de Abit kan je in ieder geval je geheugen wel op 133 MHz laten lopen......en ik neem aan bij de Asus ook. Die chipset heet toch niet voor niets KX133 ofzo?
Op de Abit heb ik zelfs gehoord dat je door het overclocken van je FSB het geheugen ook overclockt wordt met factor 1,33. Zie vorige posts daarvoor.

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 14:42 schreef plop het volgende:
je CPU draait (normaal gesproken) op 200FSB hoor, dus je ram op 100MHz

'speciaal' ram (pc133+) is naar mijn weten nutteloos voor AMD systemen omdat je daar niet echt de bus aan het overklokken bent maar de multiplier
Volgens mij vraagt hij iets over het geheugen en niet over fsb.

Verwijderd

dominique: dus FSB en ram hebben niks met elkaar te maken ?
laat me niet...

Verwijderd

Dat zeg ik niet. Maar jij antwoord hem over de fsb. Naar alle waarschijnlijkheid wist hij ook wel dat de fsb 200 MHz was. Hij vroeg alleen hoe hij het geheugen moest overklokken. Er is toch wel een mogelijkheid om het geheugen afzonderlijk te overklokken.

Verwijderd

ik dacht dus van niet, en dat lijkt niet te kloppen... maar dan was m'n reactie nog niet off-topic :)

Verwijderd

Jij begon ook iets over multiplier? Hoe zit dat, bedoel je dat 133 MHz geheugen = 100 MHz * 1.33 of zoiets?

Verwijderd

Je Busklok is 100 Mhz DDR dus 200 Mhz effectief. En je geheugen kan op de niet erg oude bordjes op 133Mhz draaien. Daar draait het bij jouw nou ook op. Ik weet wel niet hoe je geheugensnelheid wordt als je, je moederbord op 105 Mhz laat draaien, ik denk dat het geheugen dan op 140 gaat draaien. Dus als je wilt dat je geheugen op 150 Mhz draait moet je busclock dan 112 zijn denk ik.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

pffff
fsb is normaal 100Mhz,
het geheugen kan je een +33Mhz boost geven
dus als je je fsb op bijv 105 hebt, en je hebt ook die +33Mhz aan,
dan loopt je geheugen op 105+33=138Mhz
snappie

Verwijderd

Ik dacht dat je geheugensnelheid fsb + pci clock was. Dus als je de fsb naar 105 veranderd dan wordt je geheugensnelheid toch 105 + 35 = 140 MHz.

Verwijderd

Ik ben het eens met dominique, maar om nog toe te voegen FSB+PCI = hetzelfde als multiplier van 1.33 reken maar na.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Waar jullie het over hebben is het overclokken van je FSB. Goed geheugen is hierbij van belang. Het volgende komt van http://www.athlonoc.com/

With FSB overclocking, your hardware might just not be able to take it. This form of overclocking is ESPECIALLY dependent on good memory as if you start running your memory at 133mhz (in asynchronous mode) and your system bus at 100mhz for the base line, things heat up for your memory really quick.
FSB Memory Speed (Synchronous) Memory Speed (Asynchronous)
100mhz 100 mhz 133 mhz
105mhz 105 mhz 140 mhz
110mhz 110 mhz 146.6 mhz
115mhz 115 mhz 153.3 mhz
125mhz 125 mhz 166.6 mhz
133mhz 133 mhz 177.3 mhz
Pagina: 1