Tekram DC-390U4W of Adaptec ASC-29320R aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Eén van deze twee controllers wil ik aanschaffen om op een Tyan Tiger MPX plank te zetten met XP Pro als OS; 2 hd's worden Seagate Cheetah 15K3.

Nou vraag ik me af of HostRaid van Adaptec toegevoegde waarde is.

Tekram ziet er goed uit, alleen de fan spreekt me totaal niet aan. Ziet er uit alsof de chip een overgeclockte U160 die met geforceerde koeling U320 kan draaien.
Doet doet mij denken aan de fannetjes die op agp kaarten zitten en na verloop van tijd vastlopen, gaan piepen etc.

Als om een reden de Tekram te heet wordt is het met de dataintegriteit op de SCSI disks wel gebeurd, dacht ik zo. (Geldt natuurlijk ook voor de Adaptec, maar die heeft geen eigen fan nodig)

Prijsverschil is € 50, dus dat is niet het probleem.

Welke controller is het meeste waar voor je geld?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik zit dus met hetzelfde dilemma.
Check even deze t.net revieuw.
Ik denk dat hostraid wel degelijk een positief iets is om te hebben.
Waarom ze bij tekram een massive koeler bovenop die chip hebben geplaatst is me onduidelijk, er is ook een kaartje van LSI zelf waarbij er helemaal geen koeler is. Het is dus overbodig? Maar goed, ik weet het ook niet.
Echter in de review (zie link hierboven) wordt gemeld dat de Adaptec niet echt boeiend presteert op een MPX plank. Nou heb jij een Tiger MPX en ik heb een K7D Master-L (allebei MPX planken dus) dus ik zit me nou af te vragen of die adaptec alleen maar slechter presteert op de asus plan (de A7M266-D) of dat ie het op alle MPX planken slecht doet en daarbij vraag ik me dan af waarom hij het slecht doet....
Kortom: ik weet het ook nog niet..... aan de ene kant vind ik de HostRAID optie wel netjes van de Adaptec, aan de andere kant wil ik wel performance hebben, en als ie dan matig presteert is dat een beetje zonde van het geld.
Ben nu dan ook maar aan het kijken wat U320 Scsi RAID kost....

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Had de t.net review al gelezen en was ook verbaasd over de matige prestaties van de Adaptec op een plank met MPX chipset; dus een nadeel.

De Tekram heeft een koeler (overbodig ??) en en geen HostRaid: beide nadelen.

LSI en U320 Raid gaat wel erg veel kosten.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Liam

Liam

Nahja, er veel, het dubbele van een gewone U320 controller.
Ik zit er nu over te denken om eens te kijken naar toch maar weer U160 raid.
Maar goed, wil eigenlijk U320 hebben, eventueel raid.

Femme, heb jij misschien al een verklaring of iets waarom die Adaptec het zo slecht deed op je MPX plank?
B.t.w. Zou het te maken hebben met de implementatie van de 64/66 mhz bus van de MPX? Of presteert de kaart in kwestie sowieso niet goed?
Ik neem aan dat adaptec praktisch dezelfde u320 chip gebruikt op de verschillende kaarten die ze uitbrengen?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-03 17:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Ultra320 adapters van LSI Logic zelf (die dezelfde controller gebruiken als de Tekram DC-390U4W) hebben geen actieve koeling. Het moet dus geen probleem zijn om die Tekram zonder actieve koeling te gebruiken. Het stekkertje van de fan kun je er eenvoudig uittrekken.

De Adaptec 29320 presteerde op mijn Asus A7M266-D inderdaad wat tegenvallend in de desktoptests. De 29320 heeft wel de beste busefficiency van alle zes Ultra160 en Ultra320 controllers die ik heb getest. Op een nForce2 presteerde de 29320 wel naar behoren. Het lijkt me een probleem dat specifiek met de Adaptec Ultra320 controller heeft te maken. Andere controllers presteren op de 64-bit 66MHz PCI bus van de 760MPX chipset juist iets beter.

Qua features is het kiezen tussen dual channel Ultra320 (Tekram) of single channel Ultra320 met RAID 0/1 (Adaptec).

• Liam

Liam

OgWok schreef op 27 April 2003 @ 17:02:
Had de t.net review al gelezen en was ook verbaasd over de matige prestaties van de Adaptec op een plank met MPX chipset; dus een nadeel.

De Tekram heeft een koeler (overbodig ??) en en geen HostRaid: beide nadelen.

LSI en U320 Raid gaat wel erg veel kosten.
Ja, U320 RAID is duur... maar ja, meestal maar 1,8 keer duurder dan een gewone controller, dus wel het overwegen waard denk ik.

Anyway, als de Adaptec tegenvallende waardes heeft moet ik die natuurlijk niet hebben :(
Bovendien heb ik nog een externe SUN-Array staan waar wel ff rekening mee mag gaan houden (nee deze is geen u320, is u2w) oftewel: kan de snelheid van mijn single-channel adaptec weer verder naar beneden trekken: kortom nadelen!.

Adaptec heeft als voordeel: HostRaid,Geen overbodige fans nadeel: 1 Channel
Tekram heeft als voordeel: 2 Channels, nadeel: Overbodige fan en geen HostRAID.

En ik draai nu ook scsi raid, zei het u2w, maar het is toch wel aantrekkelijk.
HostRAID leek mij dan ook een mooie goedkopere tussenoplossing..
Ik ga nog maar eens ff rondkijken wat te doen....
Heb jij nog ideeen of niet?

edit:

Ik heb dus net een U320 Single Channel SCSI RAID kaartje gevonden wat vanuit de UK verstuurd net geen 500 euro's is.... het is dus ongeveer 200 euro duurder en single channel...

[ Voor 8% gewijzigd door Liam op 27-04-2003 23:35 ]

Pagina: 1