Foutmelding ABIT NF7

Pagina: 1
Acties:

• leonardus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-08 21:51
Systeem in elkaar gezet voor een familielid, rare problemen kom ik tegen.
(Abit NF7/amd2600+/radeon9500plus/80gb maxtor8mb/2x256 pc2700/cdrw/dvd)
Probleem 1: op het mobo branden 2 ledjes aan de linkerkant, ietsje boven de aansluitingen van de systeemkast (power on/of,hdd led/speaker etc). een groene en een rode. In de manual staat nergens wat dat betekend en abit werkt niet in het week-end om te bellen. Het www afgestruind, zonder suc6. Iemand enig idee?
Probleem 2: systeem start op, alle componenten worden herkend, incl. cpu met juiste freq. Bios kan nu worden benaderd en gesaved. CD met os (xppro) gaat erin. Cd wordt opgestart, tot het moment dat alles geladen is om xp te kunnen installeren en dan schiet de compu in de stress, gaat uit en genereerd een continue 2 tonig geluid. Bios nagekeken. Cpu temperature warning etc gechecked, staat allemaal goed. Geeft ongeveer een graad of 50 aan.
Indeling IDE:
1: HDD als master
2: DVD als sec master/ rw als sec slave
Handelingen gedaan om oplossing te vinden:
Met 2 mensen nogmaals alle instellingen nagelopen (hardware/bios)
Nieuw kabel voor ide2
Alleen dvd aangesloten
Alleen rw aangesloten
Andere voeding
Andere videokaart
Geheugen nagekeken, geeft geen foutmeldingen
Ander geheugen (op alle plaatsen)
Opgestart met bootflop (incl cd-rom ondersteuning en zonder)

Vraag:
Iemand enig idee? Het is nog geen maandag om te bellen naar de leverancier maar je wil graag zien dat het gaat werken toch?

Bedankt voor het lezen van deze post.

Leonardus

• leonardus
Sorry NF7 dus

Leonardus

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

leonardus schreef op 27 april 2003 @ 08:15:
Cpu temperature warning etc gechecked, staat allemaal goed. Geeft ongeveer een graad of 50 aan.
Wát geeft een graad of 50 aan? De temperature warning of de CPU itself?
Daar hebben we dus Schop een Modje en/of Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif voor ;)

• leonardus
Bedankt voor je snelle reactie. De cpu itself

Leonardus

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 15:02
Misschien is het wel een temp probleem. Als hij 50 graden aangeeft in het BIOS (2-3% cpu-load) en dan gaat stressen met je winxp install haalt hij misschien een veel hogere waarde waardoor hij zichzelf uitschakeld. Misschien een id om de koeler eens opnieuw te monteren en opnieuw koelpasta aan te brengen?
veel succes nog

edit: op deze: http://www.hardocp.com/im...61182NwVaVZ0gmx_1_2_l.jpg
http://www.fcenter.ru/images/whatnew/2002/oct/29/abitbig.jpg
foto's zie ik die ledjes niet staan :?

Je zou ook eens kunnen opzoeken waarvoor dat geluidssignaal staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Dupje op 27-04-2003 09:08 ]

• leonardus
Koeler en cpu heb ik gisteren opnieuw geplaatst, geen bijzonderheden gezien. Koeler draaid snel rond en er zit een normale hoeveelheid pasta tussen de koeler en cpu. De 2 ledjes zitten links naast de chip waar NF7 op staat. Zoeken op de site van abit en de rest van het www gaf geen resultaat. Het lijkt wel een politieauto als hij weer in de stress schiet. Iemand enig idee?

Leonardus

• leonardus
De chip waar op mijn moederbord nf7 op staat is de chip onder pci-slot 2

Leonardus

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je in het vervolg aub het edit-knopje gebruiken ipv om in korte tijd achter elkaar te posten? Zulke monologen kunnen op sommigen nogal irritant overkomen ;)

• Dupje
Op welke waarden heb je de shutdown temperature ingesteld?
verhoog ze misschien ietstje (65 gr ofzo)
Als het dan nog niet lukt zou ik er een andere processor in stoppen (duron 1000 ofzo, weet je zeker dat het niet aan de temp ligt. Welke koeler heb je gebruikt?
Heb je al het Bios upgedate?

Verwijderd

Wat betreft die led's: Red light is +5 volt to the board, green is the +12 volt , dus dat klopt wel.

Edit 1: Kijk anders even in het Het grote Abit NF7 S Topic.
Edit 2: Of hier http://www.abit-usa.com/ bij de forums.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 10:20 ]

• leonardus
In het vervolg zal ik de editknop gebruiken. Ben nieuw op dit forum.
Shutdown temp staat op 65. Koeler is de artic copper silent TC. Bios is geupdated. Probleem blijft (grrr)

Leonardus

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens de shutdown temp te verhogen (80 graden, een Athlon mag maximaal 90 graden worden) of gewoon uit te schakelen ;)

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Misschien virus warning (staat ergens in je BIOS) of een andere 'write beveiliging' ?
Oh en die ledjes... ik *denk* dat die aangeven of er stroom op staat, of de PC aan staat, en evnt als het er 3 zijn HDD gebruik.

[ Voor 66% gewijzigd door ernst op 27-04-2003 10:23 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

ik denk toch echt dat je de ingebouwde virusscanner even uit moet zetten, mischien en andere cpu, maar dat lijkt me stug omdat ie wel opstart enzo

• leonardus
Dat van de av scanner heb ik nog niet geprobeert, maar zal inderdaad wel eens kunnen. Zal het vanmiddag uitproberen. Aan welke andere write beveiliging zou ik nog meer kunnen denken?

Leonardus

• leonardus
Av staat uit in de bios.
CPU warning temp op 75 gr.
CPU shutdown temp op 75 gr
Shutdown when CPU fan failed enabled

Het rare is dat als je kijkt bij de settings van de fan's etc er staat dat de cooler 0 rotaties maakt maar hij draaid als een tierelier.

Niets helpt tot nu toe. Bij het aanspreken van data op de bootable cd, dus als tie daadwerkelijk de setup wil gaan doen, schiet tie in de vlekken. Hellup :(

Leonardus

Verwijderd

Zit de fan wel op de fan1 aanslutiting van je MOBO?
Anders denkt je MOBO dat er geen fan aangesloten is.

• leonardus
Yep, fan zit op cpu fan

Leonardus

• Dupje
probeer eens een ander os :?

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Zet anders eens Shutdown when CPU fan failed op disabled, ik kan me namelijk voorstellen dat als hij denkt dat hij niet draait hij je pc uitzet als dat aanstaat.

• leonardus
Deze staat op disabled, ik word gek! Als je de history van mijn probleem nakijkt schiet de pc in de stress op het moment dat het met data aan de gang moet. Dus na het opstarten en laden van stuurprogramma gegevens. Ik ben 1 x zover gekomen dat ik het scherm zag "welkom bij windows setup". Aan een kapotte processor denk ik niet omdat hij wel tot dit scherm komt. Misschien toch het moederbord?

Leonardus

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doublecheck eens de bekabeling/bejumpering van je IDE apparaten en haal zonodig de tijdens de installatie "overbodige" IDE apparaten los (zodat enkel de OS-HDD en een CD lezer overblijven). Je kunt de HDD's ook checken met het tooltje van de fabrikant, zie hiertoe de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) onder "mijn HDD doet vaag" :)

• leonardus
Moederbord, Cpu en de Cooler naar de leverancier (http://www.gistron.com)gebracht. Hun service tot nu toe prima. Ik hou jullie op de hoogte.

Leonardus

• Sayko
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

dag tweakers ff een schop als jullie het niet erg vinden. sinds gisteren ben ik ook de 2trotse2 eigenaar van een abit nf7-s. ik heb precies het zelfde probleem, alleen heb ik win 2k al geinstalleerd en alle nodige drivers ook alles lijkt stabiel totdat ik ga stressen. bij strss is het klabats pc uit en een alarm.

is hier al een oplossing voor, ook ik heb alles afgezocht en ik weet ook niet wat dat alarm betekent/inhoudt.

Verwijderd

Hoodlum2000 schreef op 09 July 2003 @ 23:33:
dag tweakers ff een schop als jullie het niet erg vinden. sinds gisteren ben ik ook de 2trotse2 eigenaar van een abit nf7-s. ik heb precies het zelfde probleem, alleen heb ik win 2k al geinstalleerd en alle nodige drivers ook alles lijkt stabiel totdat ik ga stressen. bij strss is het klabats pc uit en een alarm.

is hier al een oplossing voor, ook ik heb alles afgezocht en ik weet ook niet wat dat alarm betekent/inhoudt.
als dit klinkt als een brandweersirene heb je :
-of een temperatuurprobleem ->daar is genoeg over te vinden zoek eens op een aardige zoekmachine,de link is www.google.com of GoT heeft ook een behoorlijke searchfunctie
-of je hebt je temps voor de alarm te laag staan in de bios(kan eigenlijk niet ,maar schijnt bij sommigen een probleem te zijn,zet het alarm gewoon uit en alle beveiligingen tegen oververhitten en let dan natuurlijk wel ff op je temps in je bios,lijken je temps goed te zijn ,laat het dan uitstaan(btw :tot bios revisie 1.4 zijn ze een paar graden te hoog))

dit moet je eigenlijk wel zelf uit kunnen vissen er is al genoeg over gepraat in
het grote nf-7 topic
Het grote Abit NF7 S Topic
of het ervaringen topic (=deel 2 van de het grote nf-7 topic)
[rml]Abit NF7/NF7-M/NF7-S - Deel 2 [ Ervaringen][/rml]

en hier nog wat aardige links
http://www.motherboardfaqs.com/Abit_nForce2/index.php
http://www.nforcershq.com/forum/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 01:41 ]

Verwijderd

ik heb dezelfde problemen ( nog steeds) en na veel onderzoek lijkt het aan de voedingen te liggen, check je voltage's maar eens in de bios , hoge kans dat deze in idle mode al aan de lage kant zijn en tijdens stress knalt je voeding dan uit... als je alle temp warnings en shutdowns in je bios disabled, dan nog knalt het systeem uit, maar dan zonder sirene's

• Sayko
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

ik heb het al gevonden. ik heb als cooler een hhc-001 met zon uitsteeksel op de klip. die klip raakte de vooeding waardoor de cooler blijkbaar iets van de core werd gedrukt. nou heb ik een plaatje tussen de kast en de voeding geplakt waar door de voeding iets hoger ligt als normaal, zodat de klip niet wordt geraakt door de voeding. nu kan ik stressen wat ik wil.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Nog eventjes over de ledjes. Die rode houdt in dat er stroom op het moederbord staat. De groene draait alleen als de PC draait.
Pagina: 1