Pentium II 350 overclocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60864

Topicstarter
He allemaal,

Ten eerste: ik heb net drie kwartier de search gebruik en ik heb ook in de faq gekeken ;)

Ik heb een Pentium II 350 Mhz (100 Mhz FSB) op een (noname) i440LX moederbord zitten (66 Mhz FSB). De processor werkt nu dus op 3,5 * 66 = 233 Mhz, maar ik wil hem eigenlijk een beetje in de buurt van zijn normale snelheid krijgen.

OK, ik weet dat de multiplier op mijn Pentium II 350 Mhz waarschijnlijk gelocked is (al las ik iets over dat de "boxed" uitvoeringen, waar ik er een van heb, dat misschien niet zijn). Dus stort ik mij op de FSB, maar deze kan ik niet in de BIOS veranderen, en ook in de handleiding wordt er met geen woord gesproken over de FSB.

Mijn vraag is nu: hoe krijg ik die FSB op 100 Mhz (of hoger). Ik weet van het bestaan van programmaatjes als CPUcool enz, maar dan moet je ook weten wat je clockgenerator is, en dat weet ik dus ook niet.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:15
Een noname mobo bestaat niet :P. Je zult op zoek moeten gaan op je mobo naar het merk en type. Anders kun je nog kijken met programma's zoals AIDA32 of SiSoft Sandra om te kijken wel mobo je hebt :).

En de LX gaat helaas niet harder dan 66 Mhz ;(. Met overklokken kun je zo'n ding soms nog wel op 75Mhz krijg ofzo, maar 100 zal nooit lukken door een te hoge PCI en AGP bus.

Kijk eens naar jumpers op het mobo, vaak moet je met jumpers overklokken :).

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 27-04-2003 08:35 . Reden: een quote verwijderd ;) ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, met AIDA32 krijg ik toch echt een "unrecognised" bij manufactorer.

Enne, is dat echt waar, dat een LX niet harder dan 66 Mhz gaat? Er zit overigens wel 100 Mhz geheugen in (niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667

lmao gewoon :P eigenlijk vreemd imho dat alles nog steeds zo direct vast hangt aan de FSB enzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

The LX supported Pentium II and later Celeron processors on a 66 MHz Front Side Bus, which was the standard for all chips which could be fitted to an LX board. Some later LX motherboards had support for 75 and even 83 MHz bus speeds, but these were not officially supported by Intel, although they were welcomed by the overclocking community. For the majority of LX motherboard, 66 MHz was all that was required.
van http://www.baznet.freeserve.co.uk/LX.htm

Mocht je bordje een fsb hoger dan 66 mhz hebben, dan moet je hogere snelheden vrijwel zeker met jumpers op je moederbord instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667

Ik heb zelf een celeron 300 overclocked dmv opvoering van de FSB van 66 naar 75 en daarna 83 MHz op een LXe, loopt als een trein in mu keldertje :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 58667 op 27-04-2003 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Anoniem: 60864 schreef op 27 april 2003 @ 03:19:
Tja, met AIDA32 krijg ik toch echt een "unrecognised" bij manufactorer.

Enne, is dat echt waar, dat een LX niet harder dan 66 Mhz gaat? Er zit overigens wel 100 Mhz geheugen in (niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar goed).
Het moet gewoon op je mobo staat (vind ik :P ). Ik heb iig nog nooit gehoord van een noname mobo. Trek je kast eens open en zoek op je mobo naar een type/merk numer :).
Anoniem: 42791 schreef op 27 april 2003 @ 03:22:
[...]

van http://www.baznet.freeserve.co.uk/LX.htm

Mocht je bordje een fsb hoger dan 66 mhz hebben, dan moet je hogere snelheden vrijwel zeker met jumpers op je moederbord instellen.
Maar hoger dan 75Mhz zul je er waarschijnlijk niet meer komen als het al kan. Bij 83Mhz is je PCibus namelijk al 41,5Mhz :(.

Heb je trouwens al geprobeert je multiplier te veranderen, er is een kans dat je cpu niet gelocked is :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

LX .... helaas 66mhz, thats all!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Mijn P2 233 die ik pas weer eens onder het stof vandaan heb gehaald, wil ook niet verder dan 233. Dat is een Abit LX6-mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga maar eens kijken of ik toch die multiplier op de een of andere manier omhoog krijg.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij een P2 is de multiplier niet aan te passen, die is hard in de processor gezet. Wat wel werkt en ik ook gedaan heb is de pinnetjes afplakken die de multip. doorgeven aan het mobo. Dit zijn er geloof ik 3 of 4 in totaal. Helaas zijn de pinnen op de printplaat nogal klein en je kan er vaak moeilijk bij.
Daarna kan je via je mobo de multiplier instellen.
je moet wel even goed zoeken op het inet want ik weet de pin combinatie zo niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 10:06

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Viper_74 schreef op 27 april 2003 @ 12:55:
Bij een P2 is de multiplier niet aan te passen, die is hard in de processor gezet. ....
Toch wel! Aangezien ik meerdere P2's heb gehad (steppings etc) konden ze allen een stap hoger.
Zo had ik op een Intel 440LX bord een p2 233 op 300 (350 pakte die ook, maar werd te warm :o)lopen, omgezet in het setup-bios van Intel, en volgens sisoft en aida32 was het gewoon 66Mhz.
Met een andere p2 233 kon ik op mijn Aopen mobotje die op een mp van 4 zetten.

Echt, het kán dus wel :).

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Viper_74 schreef op 27 april 2003 @ 12:55:
Bij een P2 is de multiplier niet aan te passen, die is hard in de processor gezet. Wat wel werkt en ik ook gedaan heb is de pinnetjes afplakken die de multip. doorgeven aan het mobo. Dit zijn er geloof ik 3 of 4 in totaal. Helaas zijn de pinnen op de printplaat nogal klein en je kan er vaak moeilijk bij.
Daarna kan je via je mobo de multiplier instellen.
je moet wel even goed zoeken op het inet want ik weet de pin combinatie zo niet meer.
Heb je daar ergens nog een tutorial ofzo van? Ik wil mijn P2 400 ook wel eens wat sneller laten draaien dan 412 :9.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je weet hoe je moederbord er uit ziet, en of er jumpers op zitten, kan je bij www.totalhardware.de kijken of hij er tussen staat, heb je gelijk een handleiding van hoe je de jumpers moet zetten om de FSB of MP te veranderen.

-edit-
Voor zover ik kan zien gaat de 440LX niet verder dan 66MHz bus.

[ Voor 15% gewijzigd door Resistor op 27-04-2003 19:18 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
mijn ouwe LX naamloze mobo ging tot 83 fsb :) draaide nog een c466 @ 581 oid :)
Pagina: 1