[Suse 8.1] hangt bij booten?

Pagina: 1
Acties:

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 00:03
Oke, ik heb weer es een mooi probleem :)
Ik heb nu Suse 8.1 op mijn webserver/fileserver staan, en op mijn desktop, en het bevalt me zo goed dat ook mijn router er maar aan moet gaan geloven. Ook daar wil ik Suse 8.1 op.
Bij het installeren liep ik al tegen probleem 1:
Installeren direct van ftp gaat niet, omdat je dan minimaal 64mb ram nodig hebt (als ik het goed heb is dat om de volledige installatie procedure in ramdisk te laden).
Goed, dat moet geen probleem zijn -> schijf in andere pc met meer geheugen, en hopsa... downloaden/installeren maar.
De installatie is prima verlopen, en nu is mijn schijf dus klaar om omgezet te worden. Ik die bak booten, kzag een mooi GRUB schermpje, dus ik dacht, nou dat gaat goed! Schijf is iig gevonden, leest netjes mbr uit... toppie!
Hmja... nadat ik in Grub ook werkelijk het system ging booten kreeg ik meteen een zwart scherm, wat naderhand een keiharde reset bleek te zijn... Het systeem startte gewoon uit zichzelf opnieuw op. Nou ja, foutje kan gebeuren denken we dan maar... Nog es proberen... Weer precies hetzelfde!
Dus ik dacht, laat ik de bootcd van suse er eens in doen. Met deze bootcd kwam ik iig al iets verder. Mn kernel wordt iig geladen, tot op een bepaald punt. Bij ¨Moving into tmpfs¨ hangt het hele systeem weer. Er gebeurt helemaal nix meer.
Dus ik d8, laat ik dan es een oude bootcd pakken (suse 6.4, want dat is ook de suse die op dit moment op mn router staat) en vanaf daar proberen te booten naar mn schijf. Maar deze bootcd kan mn hardeschijven niet eens vinden? Het zou hda3 moeten zijn, maar ik heb hda1 t/m hdd9 geprobeerd, maar niets is bootable...

Specs van mijn router:
X-merk moederbord (type: oud)
Pentium 133
32mb ram
3,2gb seagate hd
3com 3c905 en 3c509
+ cd-rom + flop

Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Ik las ergens een dergelijk topic, ook over suse, daarin stond dat de min. req. van suse 64mb ram is, maar dat moet NA de installatie toch niet meer uitmaken lijkt me?

Verwijderd

Suse gebruikt vrij generieke settings, geloof ik. Dus tenzij je hele speciale hardware in je router hebt (lijkt me niet), zou deze methode op zich moeten werken. :).

Paar probleempjes: ten eerste kan Suse een CPU-optimized processor installeren. Het gevolg is dan dat een kernel wordt geinstalleerd/geladen die geoptimized is voor de processor die in je werkstation zat. Als dat een P-2 of hoger is, dan kun je die niet meer op een P-1 (je router) booten. Het gevolg is dan een invalid CPU initialization, en dus een reset. Dus op zich is dat niet vreemd. Wel irritant, maar da's wat anders. :P.

Voor de installatie heb je idd 64 MB nodig. Hij maakt een X (?) MB tmpfs aan in je RAM, en boot die vervolgens. Je snapt 't al - als dat halverwege stopt omdat 't geheugen op is, dan hangt ie. :{.

Wat je nu moet doen? Ik zou 32 MB erbij prikken voor tijdens de installatie (nu hoop ik voor je dat je een andere computer met zelfde type geheugen in huis hebt). Als je dat niet hebt, sjah... Dan wordt 't moeilijk om Suse erop te krijgen, vrees ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 09:52 ]

• The Jester
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Wat zegt je DMESG ??
Probeer eens met Knoppix te booten. Die heeft veel rescue-tools aan boord en draait volledig vanaf CD en ook nog eens in een grafische omgeving. Als dat te veel werk is, kijk dan eens met fdisk -l /dev/hda wat 'ie wél ziet. Best mogelijk dat er bij voorbeeld reiserfs is aangemaakt en daar kan SuSE 6.4 geloof ik niet mee ui te voeten.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Passenger
Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 09:51:
Suse gebruikt vrij generieke settings, geloof ik. Dus tenzij je hele speciale hardware in je router hebt (lijkt me niet), zou deze methode op zich moeten werken. :).

Paar probleempjes: ten eerste kan Suse een CPU-optimized processor installeren. Het gevolg is dan dat een kernel wordt geinstalleerd/geladen die geoptimized is voor de processor die in je werkstation zat. Als dat een P-2 of hoger is, dan kun je die niet meer op een P-1 (je router) booten. Het gevolg is dan een invalid CPU initialization, en dus een reset. Dus op zich is dat niet vreemd. Wel irritant, maar da's wat anders. :P.

Voor de installatie heb je idd 64 MB nodig. Hij maakt een X (?) MB tmpfs aan in je RAM, en boot die vervolgens. Je snapt 't al - als dat halverwege stopt omdat 't geheugen op is, dan hangt ie. :{.

Wat je nu moet doen? Ik zou 32 MB erbij prikken voor tijdens de installatie (nu hoop ik voor je dat je een andere computer met zelfde type geheugen in huis hebt). Als je dat niet hebt, sjah... Dan wordt 't moeilijk om Suse erop te krijgen, vrees ik.
hmm... dit klinkt allemaal wel vrij logisch en waarschijnlijk... het klopt idd dat die installatie op een >p2 gemaakt is (om precies te zijn een athlon thunderbird 900), dus dat klopt iig... Vandaar natuurlijk ook dattie vanaf cd wel boot!

32 MB erbij prikken wordt denk ik lastig... volgens mij zitten alle 4 de banken die erin zitten vol, laat staan dat ik nog van dat geheugen heb...

bedankt iig voor de reactie :) kga maar es naar een andere distro dan :)

• Passenger
The_Jester schreef op 27 April 2003 @ 10:43:
Wat zegt je DMESG ??
Probeer eens met Knoppix te booten. Die heeft veel rescue-tools aan boord en draait volledig vanaf CD en ook nog eens in een grafische omgeving. Als dat te veel werk is, kijk dan eens met fdisk -l /dev/hda wat 'ie wél ziet. Best mogelijk dat er bij voorbeeld reiserfs is aangemaakt en daar kan SuSE 6.4 geloof ik niet mee ui te voeten.
nu je het zegt :) klopt! ik heb idd een reiser schijf... nu is dus meteen alles helemaal duidelijk :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Tu-Tone schreef op 27 April 2003 @ 00:32:
Dus ik dacht, laat ik de bootcd van suse er eens in doen. Met deze bootcd kwam ik iig al iets verder. Mn kernel wordt iig geladen, tot op een bepaald punt. Bij ¨Moving into tmpfs¨ hangt het hele systeem weer. Er gebeurt helemaal nix meer.
Een vraagje: Boot je dan gewoon de installatie, of boot je hie de rescue-variant die ongetwijfeld op de CD staat ?
Dus ik d8, laat ik dan es een oude bootcd pakken (suse 6.4, want dat is ook de suse die op dit moment op mn router staat) en vanaf daar proberen te booten naar mn schijf. Maar deze bootcd kan mn hardeschijven niet eens vinden? Het zou hda3 moeten zijn, maar ik heb hda1 t/m hdd9 geprobeerd, maar niets is bootable...
Waarschijnlijk heb je reiserFS gebruikt, of de nieuwste versie van ext2 die niet backwards compatible is ofzo, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.

Je zou i.p.v. deze laatste bootdisc kunnen proberen te booten met bijv. de Knoppix cd die deze maand bij de C'T zit..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Zonder dat ik het zelf opzoek, volgens mij zeggen ze bij SuSE zelf dat je het met 32mb ram kunt vergeten. Minimaal nodig is al een tijdje 64mb, misschien kun je yast nog in textmode brengen, maar believe me, het zal niet lekker installeren, of het duurt ontiegelijk lang of je loopt tegen dit soort problemen aan.

Verklaart natuurlijk niet dat 6.4 ook niets doet, maar 6.4 is ook al vrij oud, kan best dat niet al je hardware wordt ondersteund. Bovendien wil je waarschijnlijk sowieso niet zo'n oude distro erop hebben.

opties:
- stick to SuSE >> get more ram
- andere distro.

[ Voor 3% gewijzigd door sebas op 27-04-2003 14:25 . Reden: tijpows ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1