software Raid 0 of 2 x losse HDD voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• mad-max
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2022
Ik zit momenteel te twijfelen wat ik beter kan doen. Helaas heb ik niet de tijd om het allemaal te testen en hoop ik dus dat één van jullie mij kan helpen.

Momenteel heb ik één 80 GB maxtor 7200 rpm harddisk. Nu ben ik begonnen met DVD's maken en ook Digitale video bewerking. De 80 Gb wordt dus te klein.
Op mijn asus P4PE zit een software Raid controller (1 x normaal ATA en 1 x S-ATA)

Ik moet nu kiezen of ik er een identieke 80 Gb maxtor bijzet of een 120 GB maxtor. Neem ik een 80 gb dan kan deze eventueel in raid 0 geplaatst worden. Dit zal vast een snelheids verbetering opleveren tijdens de video bewerking.
Anderzijds zit ik ook vaak andere dingen te doen terwijl op de achtergrond de videofilm gerenderd wordt of MovieFactory mpeg's klaar stoomt om op DVD gebrand te worden.

Ikzelf denk dat ik het meeste profijt heb van een extra losse harddisk waarop ik video files zet. Deze harddisk zal dan bezig zijn met dit werk terwijl de huidige 'OS' schijf ter beschikking staat voor de normale bezigheden.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren wat te doen.

dus 2 x 80 in raid 0 voor regelmatig grootte files maar ook gewoon office werk of
1 x 80 en 1 x 120 zonder raid.

PS of ik nu 80 of 120 GB erbij krijg maakt me opzich niet uit.

Alvast bedankt.

Asus P4PE, P4 2.4 @ 2.8Ghz, 1024 Mb PC2700, Maxtor 120 Gb + 80Gb 7k2, Asus v7700 Deluxe Geforce 2GTS, Plextor 24x10x40 CD-Rw, Nec DR-1100a DVD+Rw, 19" Iiyama, APC Backups 500EI Noodstroom

Verwijderd

RAID-0 is alleen nuttig als je echt een grote datadoorvoer nodig hebt. Dat gebruik je in jouw verhaal hooguit bij het toepassen van bv. filters op een hele film in 1 keer. Grabben lukt je echt ook wel op een enkele schijf. Hooguit uncompressed video op full PAL kan lastig worden om te grabben of te kijken. Maar dat doe je doorgaans niet.

Ik denk dat in jouw geval een extra losse schijf de beste oplossing is. Je zit tevens ook met minder risico als 1 van de 2 schijven klapt. Bij RAID-0 ben je alles kwijt.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
Voor dat soort videobewerking lijkt me je harde schijf niet echt de grootste bottleneck, eerder je CPU of de snelheid waarmee je DVD kan lezen maximaal. Dus denk ik dat het beste is, om een extra 120 gig er bij te kopen :).

• mad-max
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2022
Ik heb nog één toevoeging. Het opstarten van XP en het laden van nogal wat programmaatjes kost wel wat tijd. Er wordt dus wel wat doorgevoerd maar ik denk zelf dat het de access time is die hier de traagheid veroorzaakt. Ik zit nu te denken om misschien een 10.000 rpm S-ata drive te nemen voor het OS en progs en daarnaast een hele flinke 7k2 schijf. waarschijnlijk gaat dit nog beter dan ?!?!?!

De snelheid van de schijven is sowieso snel zat om Digitale video op te nemen. Dat is niet het probleem.

Asus P4PE, P4 2.4 @ 2.8Ghz, 1024 Mb PC2700, Maxtor 120 Gb + 80Gb 7k2, Asus v7700 Deluxe Geforce 2GTS, Plextor 24x10x40 CD-Rw, Nec DR-1100a DVD+Rw, 19" Iiyama, APC Backups 500EI Noodstroom

Verwijderd

Als je zorgty datr je genoeg koeling hebt. 80 mm voor elke schijf of zo.

10.000 als OS schijf ga je zeker merken. En idd je opslag schijf hoeft zo snel niet te zijn.

Het bizarre zal alleen zijn dat je tragere schijf een grotere doorvoer kan hebben dan je 10.000 rpm schijf, omdat die snelle schijf een lagere datadichtheid heeft. Maar accesstijden zijn op die 10K zeker sneller.