Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

FM transmitter Gruv-X bij CenDyne Gruvstick

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 16:46
Ik heb recent een Gruvstick aangeschaft (setje zit Gruv-X bij) in de US met de gedachte dat ik de FM transmitter kon gebruiken om mijn muziek ook simpel op de autoradio te krijgen. FM is FM, dacht ik... ware het niet dat ik op geen enkele FM radio op welke frequentie dan ook geluid krijg. Ik heb niet de apparatuur om te controleren of het ding uberhaupt een signaal uitzend, dus vandaar mijn vraag: komt de US FM band overeen met de Europese? i.e: zou een goed werkende Gruv-X -wel- een europese radio 'over kunnen nemen' :) Zijn er anderen die het zelfde apparaat in gebruik hebben?

Het enige dat ik in de specs kan vinden: Frequency Response: 50Hz – 15KHz

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Het verhaal op die website is erg wazig... Snappen doe ik het in ieder geval niet helemaal.

Anyway, als dat ding inderdaad gebruik maakt van de "normale" fm radiofrequenties (87,5 - 108 MHz), mag je dat ding niet eens gebruiken in Nederland.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 22:58:
Het verhaal op die website is erg wazig... Snappen doe ik het in ieder geval niet helemaal.

Anyway, als dat ding inderdaad gebruik maakt van de "normale" fm radiofrequenties (87,5 - 108 MHz), mag je dat ding niet eens gebruiken in Nederland.
Dat is dus bullshit, dat zou kloppen als het een zender was met een vermogen van enkele watts. Waarschijnlijk heeft dat ding zo'n laag vermogen dat je misschien 2 of 3 meters kunt overbruggen.

-

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 09:37

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Juicy schreef op 26 April 2003 @ 23:03:
[...]

Dat is dus bullshit, dat zou kloppen als het een zender was met een vermogen van enkele watts. Waarschijnlijk heeft dat ding zo'n laag vermogen dat je misschien 2 of 3 meters kunt overbruggen.
Nee hoor!
Je hebt een licentie nodig om op die gereserveerde frequenties uit te zenden. Dat is niet vrijgegeven beneden een aantal Watts zendvermogen. (voor zover ik weet)
Vreemd is dat er geen frequentie wordt weergegeven waarop wordt uitgezonden. (Ik dacht dat in de VS alleen op de AM band werd uitgezonden, omdat die zenders een groter bereik hebben dan de FM zenders)
Dutchman: probeer ook eens te luisteren op de AM/MW band. Misschien dat je daar wel iets hoort.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Dutchman! schreef op 26 April 2003 @ 22:53:
Het enige dat ik in de specs kan vinden: Frequency Response: 50Hz – 15KHz
Dit zegt alleen welke frequenties in het geluid worden doorgegeven, en zegt dus niet over op welke FM-frequentie wordt uitgezonden.
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 22:58:
Klopt. In Nederland - en voor zover ik weet heel Europa - is het verboden om iets op de FM band uit te zenden. Boetes hierop zijn vrij fors, in de orde van 1000-2000 euro. Er is voor zover ik weet geen vermogen waaronder het wel mag.

Dit is trouwens ook de reden dat deze apparaten niet of nauwelijks te koop zijn in Nederland. Je kan er wel zelf eentje bouwen, maar dat werkt vaak slecht omdat je constant aan het bijstellen bent :).
Cow_tipping schreef op 27 april 2003 @ 14:58:
Dutchman: probeer ook eens te luisteren op de AM/MW band. Misschien dat je daar wel iets hoort.
FM en AM zijn totaal verschillende technieken. Als dat ding "FM transmitter" heet, is het echt niet te luisteren op je radio in AM modus :P.

Bij de specs staat "User-settable frequency selector", dus als het goed is, kan je de frequentie instellen!

[ Voor 22% gewijzigd door Burat op 27-04-2003 16:58 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Dutchman!
Je kan de frequentie op de gehele FM band kiezen, tussen de 88.0 en de 108.0 MHz te kiezen in stappen van 0.1 MHz, maar -doen- doet hij het op geen van allen helaas. Ik weet niet of ze verboden zijn, kan me een infomercial met een vergelijkbaar apparaat herinneren van een paar jaar geleden. Voor de werking boeit dat echter niet zo, heb liever dat hij werkt en eigenlijk niet mag dan andersom ;)

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Hmm, beetje offtopic misschien, maar dit apparaatje is dan dus ook ali illegali ?
FM transmittertje bij webshop

...gamen blijft leuk...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Die FM zenders mogen wel hoor denk ik... Alleen maar met een heeel beperkt vermogen.

Veleman heeft zelfbouw kitjes, en er zijn ook babyfoons op de markt (ouders hebben ergens nog zo'n ding) die gewoon op de FM band werken

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-11 19:11

smallboy

N/A

Ik heb zo'n ding bij mp3man.nl vandaan, kun je uit aantal frequenties kiezen (vanaf 88.0 tot 89.nogwat stuk of 7 mogelijkheden). Werkt perfect. Komt wel 10 meter ofzo denk hoor. Als ik bij ons achter in de tuin zit en het apparaatje ligt voor in het huis (boven, op mijn kamer aan de pc :) ) hoor ik het nog heel goed (en stereo).

Of het illegaal is weet ik niet, misschien wel, maar ik zorg wel dat ik een frequentie gebruik die nog niet in gebruik is door een of ander radiostation.

Verwijderd

Het is gewoon toegestaan, tot 10 mWatt. (helaas)

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Het gaat volgens mij niet om of het is toegestaan in dit geval, maar waarom het niet werkt.
Je hebt toch wel een losse tuner gebruikt? Niet aan de kabel dus? :o

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Verwijderd

doet ie het al ?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:17
volgens mij mag je die dingen onder geen voorwaarde in nl gebruiken, maar lekker belangrijk zolang jij niemand lastig valt...
ik meen me van een ander apparaat (ipod?) te herrineren dat er een apart zendertje in moest worden gestoken (soort kabeltje). Zit die ook bij jou geval? Want volgens mij is zo een kleine mp3 stick nooit sterk en groot genoeg om 2 meter te zenden.

• Dutchman!
't is een op de normale 'out' jack aan te sluiten apparaatje, en ja, hij doet het al. Hij doet het echter alleen na veel heen en weer gezwaai en vooral als hij verticaal hangt ipv ergens op ligt. Zodra je hem draait valt het signaal weg. De afstand die je er mee kan halen valt op zich nog mee, en het signaal (de muziek die door komt iig) klinkt goed. Het is mij echter niet betrouwbaar en makkelijk genoeg, aangezien hij eens in de 3, 4 minuten wegvalt :/

Ik kan de FM zender afraden, de speler is goed.

Pagina: 1