Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el]Radiowekker in case, paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Nu ik heb een radio-wekker, en zoals alle radiowekkers geeft dit een verschrikelijk geluid dat niet op muziek lijkt.
Nu dat ding heeft een LCD en ik wil hem als klok op men case zetten.

Terzake, waar men vinger staat zit er een mooi ding. Dat ding verandert de stroomspanning (duh...) nu is de vraag, draait ie de spanning in 12 V of iets anders? Op het ding in kwestie staat "D35175A". Nu ik wil het ding dus op een molex krijgen, maar als ik zen huidige spanning niet heb geraak ik niet ver... En mijn voltmeter is stuk.

Welke spannign zou een radio-wekker zijn? En zit er spanning op de behuizing van die 'transfo' in kwestie, hier?

oooh de pic

Afbeeldingslocatie: http://juan.be/aa.jpg

Verwijderd

Ten eerste is het geen LCD maar een stel SMD ledjes op een printje met een rood folietje en een plastic maskertje eroverheen.
Ik denk dat alle wekkerradio's op andere voltages werken, maar ik schat dat het 5v of minder is. Er worden namelijk SMD ledjes gebruikt voor dat display, en die kunnen niet al te hoge voltages aan. Ik zou een potmeter met een hoge weerstand aan je 5v-lijn hangen en daaraan die wekkerradio, beginnend op zn hoogste stand (dus de hoogste weerstand), en dan langzaam terugdraaien tot het display op zijn normale sterkte is. Dan weet je ongeveer hoeveel Ohm de potmeter is (te zien aan de stand), en dan kun je een vaste weerstand kopen met die waarde en zo het ding aansluiten. Het voltage kun je alleen weten als je ook de stroomsterkte weet, en daarvoor heb je toch echt een multimeter nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 22:59 ]

• jvvv
Ja, ik heb ier zo'n meterke liggen, maar den deze snapt ni veel van de knopkes erop.... En moeten er baterijen in da spul ?

edit:
Stroom op behuizing ding?

[ Voor 19% gewijzigd door jvvv op 26-04-2003 23:05 ]

Verwijderd

jvvv schreef op 26 April 2003 @ 23:03:
Ja, ik heb ier zo'n meterke liggen, maar den deze snapt ni veel van de knopkes erop.... En moeten er baterijen in da spul ?
Ehh, leer Nederlands ofzo? Ik snap echt niet wat je bedoelt :/

• jvvv
Ik heb zo'n aparaat met een wijzerke, een mooi draaiknop , 3 connectors en twee kabels. Maar ik weet begot niet hoe het werkt en of er wel baterijen in moeten...

Verwijderd

ga bij je buur langs en leen zijn voltagemeter...
Waarom neem je geen displaytje van een rekenmachine veel mooier dan dit rood (vind ik)?

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
meestal 9 volt in wekkers/radio's.

• jvvv
Ja, jong. Van het displaytje van men rekenmachien kan ik geen nutige functie trekken, van deze wel. En trouwens dit past mooi in een bay en heeft niks qua controller nodig.

Verwijderd

Kijk in het boekje / zoek het boekje. Meestal moet je zo'n multimeter openschroeven en kun je er dan een 9v-blokje inproppen.
En voor de oplossing met de potmeter heb je niet eens een multimeter nodig, koop gewoon een potmeter met een redelijk hoge weerstand (kost minder dan een euro bij je lokale electronicaboer), zet hem op de stand met de hoogste weerstand en testen maar :)

Verwijderd

ik zou proberen om ergens constant stroom van te krijgen, want 9v batterijen gaan er hard door heen.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

offtopic:
Jvvv is denk dat je beter je best moet om duidelijker over te komen. Dit is een Nederlands forum, geen Belgisch. De Nederlanders hier begrijpen ons vlaams dialect dikwijls niet...

• jvvv
K, de volgende problemen: tis morgen zondag, en dus daag winkel. Men buurman zal zeker geen multimeter hebben, en er is hier geen elektronica winkel. Maar bon ik lus anders wel dat ding van 220V door naar men voeding.

Nu dak over displays bezig ben, ik heb hier een display liggen van een CASIO Graph 25 rekenmachien. De rekenmachien heb ik in een woede-bui doorbord met een bic, en nu wil ik weten of ik hier iets mee kan doen, er zit namelijk een soort van 'pin-layout op de print. (links-boven)

Afbeeldingslocatie: http://juan.be/bb.jpg
Bl4cKH4T schreef op 26 April 2003 @ 23:16:
offtopic:
Jvvv is denk dat je beter je best moet om duidelijker over te komen. Dit is een Nederlands forum, geen Belgisch. De Nederlanders hier begrijpen ons vlaams dialect dikwijls niet...
Ja, ik weet het, ik heb steeds meer moeite om degelijk AN te praten (ik wou al 'klappen' gebruiken')

[ Voor 31% gewijzigd door jvvv op 26-04-2003 23:20 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40

DinX

Motormuis

jvvv schreef op 26 april 2003 @ 23:17:

Nu dak over displays bezig ben, ik heb hier een display liggen van een CASIO Graph 25 rekenmachien. De rekenmachien heb ik in een woede-bui doorbord met een bic, en nu wil ik weten of ik hier iets mee kan doen, er zit namelijk een soort van 'pin-layout op de print. (links-boven)
uit de faq:

Ik heb een LCD uit een oude GSM/rekenmachine/Palm/i-mode/ander-cool-apparaat-met-grafisch-LCD gehaald. Hoe sluit ik die aan?

Die kun je niet aansluiten. De controller (als die er al op zit) van die dingen is industrieel gemaakt en afgestemd op het doel. Het is custom-built. Je kunt die gewoon niet aansluiten.
Er is dus weinig kans dat je dat lcd'tje kan aansluiten op je pc. Of je zou moeten weten hoe de originele controller van dat LCD wordt aangesproken door het rekenmachientje. Als je dat weet zou het kunnen lukken met de nodige programmeerkennis en electronica-kennis. (Als je de controller niet gesloopt hebt toen je het kapot gemaakt hebt toch)

offtopic:
Moeite met AN als je een richting met talen volgt ??
Je zal je toch wat beter moeten leren uitdrukken. Ik, en de andere Belgen hier, versta je wel ... maar voor de Nederlanders zijn sommige zinnen toch ontcijferwerk denk ik :)
Dat moet je na jou tijd op GoT toch al doorhebben ;)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• jvvv
Ik kende dat deeltje uit de FAQ. Maar who knows?

offtopic:
Ik probeer toch moeite te doen, maar als je je gezond verstand neemt, versta je wel wat ik bedoel.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 08:57
Dat led klokje zal idd 8 a 9 V wisselspanning zijn

en om het klokje te laten tikken moet het ook wisselspanning zijn, hij gebruikt
namelijk de 50Hz netfrequentie als tijdbasis

Repareren doe je zo.

• jvvv
k, beybey molex dus. Maar ja. Danku iig.

Verwijderd

Sine schreef op 27 april 2003 @ 19:56:
Dat led klokje zal idd 8 a 9 V wisselspanning zijn

en om het klokje te laten tikken moet het ook wisselspanning zijn, hij gebruikt
namelijk de 50Hz netfrequentie als tijdbasis
Hij gebruikt het denk ik (hoop ik) niet als tijdbasis, want de frequentie mag variëren van 50-60Hz en zo'n klokje moet echt wel preciezer zijn dan een mogelijkheid van 20% afwijking. Je zou raar staan te kijken als het ding in 50 minuten al een uur verder is.

Je zou kunnen proberen hem gewoon op gelijkspanning aan te sluiten, er zal toch wel een soort circuitje inzitten dat de spanning omzet in gelijkspanning en dat zal heus niet stukgaan als je er gelijkspanning aan de buitenkant opzet.

• Sine
Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 20:46:
[...]

Hij gebruikt het denk ik (hoop ik) niet als tijdbasis, want de frequentie mag variëren van 50-60Hz en zo'n klokje moet echt wel preciezer zijn dan een mogelijkheid van 20% afwijking. Je zou raar staan te kijken als het ding in 50 minuten al een uur verder is.

Je zou kunnen proberen hem gewoon op gelijkspanning aan te sluiten, er zal toch wel een soort circuitje inzitten dat de spanning omzet in gelijkspanning en dat zal heus niet stukgaan als je er gelijkspanning aan de buitenkant opzet.
Stuk gaat ie er zeker niet van , maar waarschijnlijk gebruikt ie de wisselspanning zelfs om het display te multiplexen (zoals 75% van de net gevoede digitale klokken van 5€)

en 50Hz kun je prima als tijdbasis voor een klok gebruiken hoor, die is op lange termijn heel stabiel

En ik kan het weten, ik heb al menig klok in elkaar geflanst waarvan de meesten de net freq gebruiken :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/nixie.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/ledklok2.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

lol, wtf zijn dat voor vage dingen op die bovenste klok?

En wat is multiplexen :/

• Sine
Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 22:38:
lol, wtf zijn dat voor vage dingen op die bovenste klok?

En wat is multiplexen :/
Dat zijn nixie buizen http://www.electricstuff.co.uk/count.html

en multiplexen is het om beurten schrijven van een letter op een display (om bedrading te sparen / logica simpel te houden)

Repareren doe je zo.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik was ook van plan om zo'n wekkerradio te gebruiken in een casemod. Kun je die 220 voltsstekker niet openknippen om er een monitorvoedingskabel aan te solderen? die kun je dan achter op je kast op de voeding aansluiten.
Moet je wel een voeding hebben met zo'n aansluiting.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1