Toon posts:

[WIN95] Geen muis?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst op een oude bak van een vriend windows 95 opnieuw geinstalled. Alles werkt perfect, behalve de muis.
De muis wordt goed gedetecteerd als nieuwe hardware, en geinstalleerd als standaardmuis. Wel als PS/2 muis, wat ik al :? vond.
Maar het probleem is dat de muis helemaal niet werkt. Bij het opstarten van Windows komt het welbekende venstertje wat zegt dat er geen muis is aangetroffen. Apparaatbeheer geeft de volgende melding bij de muis:
Dit apparaat is niet aanwezig of het werkt niet goed, of niet alle benodigde stuurprogramma's zijn geinstalleerd. Raadpleeg de documentatie bij de hardware. (Code 24.)
Ik heb geen idee waar het aan ligt, de seriele port staat goed ingesteld (Setup defaults geladen in de BIOS).

edit:
Het gaat hier om een seriele muis, die bak heeft niet eens USB/PS2.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 21:20 ]

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-09 15:20
je zegt wel als PS/2 muis, maar bedoel je daarmee dat je een usb muis hebt aangesloten ??

Als dit het geval is ligt hier het probleem, de oudere versies van win95 supporten usb niet/niet goed, mijn advies zoek een leuk goedkoop ouderwets PS/2 muisje, hoeft niet meer dan 5 euro te kosten dan heb je zelfs nog een logitech ;)

Verwijderd

Topicstarter
MachoM schreef op 26 April 2003 @ 21:13:
je zegt wel als PS/2 muis, maar bedoel je daarmee dat je een usb muis hebt aangesloten ??

Als dit het geval is ligt hier het probleem, de oudere versies van win95 supporten usb niet/niet goed, mijn advies zoek een leuk goedkoop ouderwets PS/2 muisje, hoeft niet meer dan 5 euro te kosten dan heb je zelfs nog een logitech ;)
Neenee, het is een gewone seriele mouse :)
Het is een P133, dat ding heeft nog niet eens USB :)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Andere muis geprobeerd?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 07:28
Als je handmatig de driver opzoekt van een standaard seriele muis en daaarmee de ps/2 driver vervangt?

Verwijderd

Topicstarter
Al 3 :(
Ye Greate'96 schreef op 27 april 2003 @ 11:38:
Als je handmatig de driver opzoekt van een standaard seriele muis en daaarmee de ps/2 driver vervangt?
Ook geprobeerd, foutmelding blijft hetzelfde.

Verwijderd

Wat staat er allemaal in de device manager? Staan er ook uitroeptekens voor de COM poort(en)?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien is je COM-port wel opgeblazen, want hij zegt ook dat ie niet aanwezig is ofzo ;)

Hoewel Windows dit soort opmerkingen vaker plaatst als je echt verkeerde drivers installeert. Omdat het geinstalleerde apparaat niet overeenkomt met wat ie aantreft aan de COM port geeft ie een 'niet aanwezig'.

Als je een apparaat installeert die _echt_ niet aanwezig is krijg je deze melding ook ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Wrong Mouse Displayed in Mouse Properties
Ik denk echter niet dat dit het probleem is, omdat het vrij lastig wordt voor jou om je PS2-poort uit te schakelen :P.

Mouse Detected as PS/2-Style or Bus Does Not Work During Setup
Probleem lijkt zich echter alleen voor te doen tijdens de setup, ook niet echt jouw probleem dus.
You need to review the settings for IRQ and I/O address for your COM ports. Traditionally, COM 1+3 use IRQ4 while COM 2+4 use IRQ3. This may not always be a problem, if the ports are not active at the same time. In this case you may have an I/O address conflict with the modem (COM3, is that an actual COM3 or is it an internal modem?) and COM1.

Regards
/RID
What type of mouse? Serial or PS/2.

If it's serial, make sure that the IRQ is reserved in the BIOS for the ISA bus in PCI/PnP settings. IRQ 4 for COM1, IRQ 3 for COM2.

If it's PS/2 do the same for IRQ 12.

Check the connections to the motherboard and dab some contact fluid on the pins (mouse and header)
Kijk dus eens je IRQ-settings na :).

Verwijderd

Topicstarter
Compubiter schreef op 27 april 2003 @ 13:30:
Wrong Mouse Displayed in Mouse Properties
Ik denk echter niet dat dit het probleem is, omdat het vrij lastig wordt voor jou om je PS2-poort uit te schakelen :P.

Mouse Detected as PS/2-Style or Bus Does Not Work During Setup
Probleem lijkt zich echter alleen voor te doen tijdens de setup, ook niet echt jouw probleem dus.

[...]

[...]
Kijk dus eens je IRQ-settings na :).
Damn aan compubiter heb je wat :)
Ik heb deze settings net gecorrect, was er achter gekomen door "halt on all errors" in te stellen. Heb COM2 nu uitgezet, er was dus idd een conflict. Het probleem blijft echter :X

edit:
COM poort werkt, staat geen uitroepteken bij. Het ligt daar ook niet aan, heb al een LTP/COM kaartje geprobeerd maar dat werkte ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK mensen, het werkt. Alleen werkt de FDD voorlopig niet, maar dat komt een andere keer wel. Ik heb alle onboard poorten uitgezet en er een LPT/COM kaart ingegooid, nu werkt het wel. Waarschijnlijk is dus de onboard serial port wel gesloopt.
Raar dat windows dat niet weergaf alleen... Naja het is opgelost, hij mag dicht :)

Verwijderd

Je hebt toch niet toevallig een PS/2 muis via een adaptertje op de com-poort aangesloten?

Want dit wil veelal niet werken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 14:34:
Je hebt toch niet toevallig een PS/2 muis via een adaptertje op de com-poort aangesloten?

Want dit wil veelal niet werken.
Zie de post erboven: het werkt al ;)

offtopic:
Over topicreport: nee het hoeft niet dicht als het is opgelost, het zakt nu wel weg.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

right......

Verwijderd

Topicstarter
Ow OK, laat m maar open dan :)
Pagina: 1