Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] InfraRood Lego

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Hey Tweakers

Ik heb thuis Lego Mindstorms liggen! Bij die set zit een infrared zender en ontvanger in 1. En die zit op de Com Poort. Nou is mijn vraag zou ik met die ontvanger mijn pc aan en uit kunnen zetten doormiddel van een afstandsbediening???? En heb ik daar dan speciale software voor nodig?

Ik heb de Search al gebruikt ,maar kon niks vinden!
Alvast Bedankt ;)

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Verwijderd

WinLirc zou wel handig zijn...

Als die Lego ontvanger nu niet werkt met de software zou je kunnen overwegen om deze te maken voor op de serieele poort aan de PC:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 IC1 = TSOP 1738
+-----------------------+ 3                           R1 (4k7)
|               data -> +--------------------------------+------------o DCD
|                       |                 _______        | 
|      ______________   |                | 78L05 |      | |   D1 (1N4148)
|     /                 |    +-----+-----|OUT  IN|--+   | |
|    (                  | 2  |     | +   |__GND__|  |    |      | /|
|     \______________ + +----+   -----       |      +----+------|< |--o RTS
|                       |        -----       | IC2              | \|
|                       | 1        |         |
|                     - +----------+---------+------------------------o GND
+-----------------------+      C1 (4.7µF)

http://www.lirc.org/receivers.html

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/serial-IR-receiver.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 00:50 ]

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

uitzetten zal t probleem niet wezen als je de ir poort werkend krijgt, aanzetten is een ander verhaal omdat je compu UIT staat en dus nix met het signaal kan doen ;) je zal dus iets met een externe voeding moeten hebben en een relais of optocoupler (laatste is aan te raden ivm electrische scheiding) waarmee je de voeding aan kan schakelen.
bovenstaand schema is leuk (heb het hier ook liggen, kost iets van 5 euro aan onderdelen) voor bediening van windows en kan je dus ook compu mee uitzetten, maar aanzetten gaat er neit mee werken.

Verwijderd

Hee vet, dan zet je een robotje achter je deur dat kijkt of de deur opengaat, en als dat zo is rijdt ie naar je pc om hem met een infraroodsignaaltje aan te zetten :D

Verder denk ik dat het met een normale afstandsbediening niet zal werken omdat dat infraroodsignaal wordt gebruikt om software over te sturen, dus iets FastIrDA-achtigs zijn en dus ook niet geschikt voor afstandsbedieningsignalen (die zijn 'te sloom')

Verwijderd

Als je echt wil opstarten met een remote kun je hier es kijken
http://www.gideontech.com/guides/remote_start/
Dit gaat met een electrische draadlooze gong, dus niet via IR maar via radiogolven ;)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Met de lego afstandsbediening alleen gaat dat niet lukken. Als je PC uit staat kan hij ook geen berekening uitvoeren om de IR-signalen te verwerken.

Je zou een ontvangertje moeten maken dat bij het een secifieke infrarood-signaal kan herkennen. (Je wil niet hebben dat door ruis-infrarood je pc aanschakelt.) Het aanschakelen van een ATX-voeding is daarna relatief eenvoudig te regelen, het is geen 220Volt wat je moet schakelen zoals bij een AT-voeding, maar slechts een signaaldraadje dat doorverbonden moet worden.

Een ATX-voeding levert ook als hij 'uit' staat een klein beetje stroom om dingen als Wake-on-keyboard, Wake-on-lan en Wake-on-ring mogelijk te maken. Hierdoor heb je waarschijnlijk geen externe voeding nodig en kun je heel gemakkelijk stroom halen uit de toetsenbord-aansluiting of seriele poort.

(Elke electro-boer gat zich omdraaien in zijn graf, maar: misschien is zelfs de spanning die op de aan-uit-knop staat al genoeg om je ontvanger van stroom te voorzien, maar dan moet je wel een heel zuinige ontvanger hebben anders wordt het grote stroomverbruik gezien als signaal om de voeding aan te schakelen. En als hij het signaal heeft ontvangen moet hij zichzelf als het ware kortsluiten om de resetknop na te bootsen. Of dat mogelijk is weet ik niet, maar het zou het wel heel erg makkelijk maken om aan te sluiten/ in te bouwen.)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
hmm ik heb er overnaa zitten denken [kep er ook een :P] maar ik wouw ehm voor me winamp gebruiken, maar ik geloof ik niet iets van een afstands bediening van lego zelf, zijn die te bouwen? en zoja, HOE ? en zou ik eventueel mijn philps afstands bediening kunnen mollen daarvoor ?

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
wat? schrijf eerst eens nederlands of zo!

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Makkelijkst is gewoon iets nieuws bouwen, daarover is zat te vinden met google / de eigen search.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.