• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een degelijke, multifunctionele vervanger van m'n enigszins verouderde Palm V.

De markt is echter zo goed als verzadigd lijkt 't wel. ;) Ik heb al diverse topics doorzocht, maar vond geen recente topics over dit onderwerp.

Waar ik momenteel sterk tussen twijfel is de Dell Axim X5 (PPC) en de nét uitgebrachte Palm Zire 71 (Palm).

De PPC komt standaard met meer geheugen. Het Palm OS is me echter altijd heel goed bevallen en schijnt nog steeds erg in smaak te zijn. De Zire 71 is al vrij uitvoerig getest en komt overal aardig positief uit, al schijnt de output van de headphones wat aan de zachte kant te zijn. (Iets wat voor mij toch vrij zwaar meeweegt)

Heeft er al iemand ervaringen met de laatste Palm, of iemand die de voor- en nadelen van Palm & PPC tegenover elkaar kan zetten? Ik heb nog nooit een PPC in handen gehad, dus ben ook benieuwd naar mensen die hier iets over kunnen vertellen.

Ik ben dus voornamelijk op zoek naar een PDA voor planning ed, maar multimedia toepassingen zouden natuurlijk een leuke bijkomstigheid vormen. Ik zoek in de prijsklasse €300/€400.

Verwijderd

Om je keuze nog wat moeilijker te maken:

http://www.clieplaza.com/en/product/sj33/sj33.html

Sony PDA met palm os, kleurenscherm, en de mogelijkheid om mp3's af te spelen.
Hij kost ongeveer 340 euro. Hij zit er iig heel mooi uit vind ik

• Paradise
  • Niet online
Die lijkt me ook niet onaardig, maar tov de Zire 71 is dat toch een verouderd model, nietwaar? Bovendien kunnen daar alleen Sony Memorysticks in, die kennelijk maar tot 128 mb gaan en vrij prijzig zijn..

Zijn er nog mensen met ervaringen met liefst de Palm Zire 71, de Dell Axim X5 of een Sony Clié?

[ Voor 23% gewijzigd door Paradise op 28-04-2003 07:51 ]

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Koen Roumen schreef op 26 april 2003 @ 19:55:De PPC komt standaard met meer geheugen. Het Palm OS is me echter altijd heel goed bevallen en schijnt nog steeds erg in smaak te zijn. De Zire 71 is al vrij uitvoerig getest en komt overal aardig positief uit, al schijnt de output van de headphones wat aan de zachte kant te zijn. (Iets wat voor mij toch vrij zwaar meeweegt)
Jij bent dus zo iemand die je in de bus 5 rijen verderop kan horen? ;)
Als je goede headphones neemt schijnt de output prima te zijn..

Ik ben nog steeds een grote Palm fan, en als ik zou moeten kiezen (komt later nog wel) zou ik de Zire nemen. Of de nieuwe Tungsten natuurlijk ;)

• Paradise
  • Niet online
QuarK schreef op 28 April 2003 @ 15:56:
[...]

Jij bent dus zo iemand die je in de bus 5 rijen verderop kan horen? ;)
Als je goede headphones neemt schijnt de output prima te zijn..

Ik ben nog steeds een grote Palm fan, en als ik zou moeten kiezen (komt later nog wel) zou ik de Zire nemen. Of de nieuwe Tungsten natuurlijk ;)
Oh nee, ze hoeven echt niet keihard. Zeker niet zelfs. Maar liefst wel op een niveau waarop je toch lekker muziek kan luisteren zonder last te hebben van geluiden om je heen, zoals op de fiets. :)

En ik ben ook een soort van Palm fan, dat wil zeggen dat ik m'n Palm V altijd heerlijk vond werken. Is 't dan gewoon zaak door te gaan op Palm, want ik lees toch wel diverse berichten dat het hele date book ed van een PPC minder lekker schijnt te werken dan die van de Palm...

Verwijderd

Na 3 jaar met PDA's te hebben gewerkt ben ik begin febr. overgestapt op de Axim 5. Een wereld van verschil.... het overzetten van de data ging wat poblematisch maar er is zoveel meer mogelijk op het Windows CE platform... denk aan routeplanners icm gps , video filmpjes e.d.
Na een aanvankelijke aarzeling zeg ik nu ga over op Windows CE

Ronald

Verwijderd

*schopje*

heeft iemand al ervaringen met mp3tjes luisteren op de zire 71?
ik zie zoveel verschillende reacties op dit dat ik het maar eens hier vraag :)
twijfel tussen acer n10 (oid) of zire 71 (die wel geil is ;))
gebruik voor agenda, mp3 luistern in het OV, beetje klieren in OV en kleine notities maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 14:50 ]

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 05:04
Geen ervaring met zire, wel met Dell Axim.
Met mijn Axim kan ik complete divx films bekijken (natuurlijk wel bewerken voor ppc) of tv-series als friends ofzo.

• Douwetje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18
Ik heb zelf een Zire 71 en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Vooral het scherm is uitermate scherp en het apparaat is bijzonder snel (vergeleken met mijn oude Vx).

Over de MP3 functionaliteit; die viel me bar tegen. Het geluidsniveau is inderdaad veel te laag om met het apparaat te kunnen fietsen, op de werkplek is het net voldoende. De geluidskwaliteit is overigens wel uitstekend.
Er zijn drie programma's om MP3's af te spelen, ik gebruik Aeroplayer en deze heeft een "boost" functie waarmee het geluid met een extra 6 of 12 dB versterkt kan worden; 6 dB is nog net te doen maar de 12 dB versterking levert een zwaar vernaggeld geluid op (overstuurd signaal). Nog is het signaal niet hard genoeg.
Realaudio player krijg je bijgeleverd bij de Zire 71 maar deze heb ik nooit getest.

Nog een probleempje van de Zire 71; het overladen van MP3 bestanden naar de (verplicht aan te schaffen voor MP3 geluisterd kan worden) SD geheugenkaart gaat met de Hotsync applicatie bijzonder traag. Je bent eigenlijk verplicht om het programmaatje Card Export te gebruiken waarmee je de geheugenkaart in windows explorer benaderen kunt en welke ook veel sneller is als Hotsync.

Als je MP3 belangrijk vindt, bijvoorbeeld op de fiets, en je wil voor een palm gaan, kies dan voor een Sony want die schijnen veel harder te kunnen klinken. Een afstandsbediening kun je er dan ook bij krijgen. Van PPC weet ik eigenlijk verder niets af. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

Douwetje: je kan toch ook een cardreader erbij gebruiken? Dat is NOG sneller dan CardExport. En bij veel (grotere) SD kaartjes krijg je zo'n reader er gratis bij (de Sandisk Cruzer)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Douwetje
DAT kan uiteraard ook al haal ik niet al te vaak mijn SD kaartje uit de palm, aangezien dat op den duur toch wellicht slijtage oplevert e/o vuile contacten. Tis maar wat je wilt...

Verwijderd

Douwetje schreef op 10 September 2003 @ 15:23:
Als je MP3 belangrijk vindt, bijvoorbeeld op de fiets, en je wil voor een palm gaan, kies dan voor een Sony want die schijnen veel harder te kunnen klinken. Een afstandsbediening kun je er dan ook bij krijgen. Van PPC weet ik eigenlijk verder niets af. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Na dit gelezen te hebben.... :'( :/

Watvoor koptelefoon gebruik je dan trouwes?
Voor de zire 71 moet je echt speciaal zo'n kaartje kopen bij palm of kan je ook een mmc kaartje kopen?

Dell axim x5 gebruikers: hoe is de mp3 playback op dat gevalletje?

Welke sony behoort in dit grote PDA bos tot de categorie van onder de 300 euro die leuk mp3 speelt? Sj33 lijkt me wel aardig maar die loopt wel weer op een oudere palm os

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 05:04
Ik vind de mp3 playback op m'n Axim perfect (met hoofdtelefoon)
Zonder hoofdtelefoon vind ik het speakertje wat blikkerig klinken, maar is het in een leeg kantoorgebouw op vrijdag middag best nog wel te doen.

• Douwetje
Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 16:47:
[...]
Watvoor koptelefoon gebruik je dan trouwes?
Voor de zire 71 moet je echt speciaal zo'n kaartje kopen bij palm of kan je ook een mmc kaartje kopen?
..
Welke sony behoort in dit grote PDA bos tot de categorie van onder de 300 euro die leuk mp3 speelt? Sj33 lijkt me wel aardig maar die loopt wel weer op een oudere palm os
Ik gebruik een Sennheiser MX500. Voordelen: geweldige geluidskwaliteit, volume regeling in het snoer, relatief goedkoop. Nadelen: kort snoertje en dopjes zijn een beetje groot waardoor ze uit je oren vallen.
Voor de Zire 71 hoef je idd geen palm kaartje aan te schaffen, een willekeurige MMC of SD kaart is voldoende. Wel even de memory card update van de Palm support website installeren; soms wordt anders de geheugenkaart niet herkend.
Over een Sony apparaat heb ik geen eerste hand ervaringen; misschien dat de mensen van het palmclub forum je beter kunnen helpen. Op de palmclub website staat ook een overzicht van welke palms er allemaal zijn en wat ze allemaal kunnen + prijsindicatie. www.palmclub.nl
Overigens is het oudere OS4 t.o.v. OS5 nog steeds niet zo'n slechte keus; nog steeds is er meer software te verkrijgen voor OS4 dan voor OS5. De snelheid van de OS5 apparaten is daarentegen wel een stuk hoger door het gebruik van een snellere processor (IMAP v.s Dragonball processor) en langzaamaan komt er ook steeds meer software voor beschikbaar.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:41

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Koen Roumen schreef op 28 April 2003 @ 16:06:
[...]

Oh nee, ze hoeven echt niet keihard. Zeker niet zelfs. Maar liefst wel op een niveau waarop je toch lekker muziek kan luisteren zonder last te hebben van geluiden om je heen, zoals op de fiets. :)
Is dat juist niet ongelofelijk gevaarlijk? Op de meeste fietsen zitten namelijk geen achteruitkijkspiegels, als je dan de rest van het verkeer niet kunt horen ben je imho erg gevaarlijk bezig, voor jezelf en anderen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1