[Debian] Wel pingen, maar geen mySQL connectie

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik gebruik overal mysqlhost in mijn PHP scripts omdat dit zo op mijn hosting moet. Nu wil ik mijn website lokaal op mijn Debian-servertje kunnen testen. Om mysqlhost thuis te kunnen gebruiken heb ik in mijn /etc/hosts volgende regel toegevoegd:
code:
1
127.0.0.1 mysqlhost

als ik nu ping naar mysqlhost, werkt dit perfect. Maar een connectie met mySQL werkt niet, terwijl dit met localhost wel gaat.

Hier een stukje uit mijn shell ter verduidelijking:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
debian:~# mysql --host=localhost -p
Enter password: 
Welcome to the MySQL monitor.  Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 9 to server version: 3.23.49-log

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> quit
Bye
code:
1
2
3
debian:~# mysql --host=mysqlhost -p
Enter password: 
ERROR 2003: Can't connect to MySQL server on 'mysqlhost' (111)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
debian:~# ping -c3 localhost
PING debian (127.0.0.1): 56 data bytes
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=0 ttl=255 time=0.2 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=1 ttl=255 time=0.1 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=2 ttl=255 time=0.1 ms

--- debian ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 0.1/0.1/0.2 ms
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
debian:~# ping -c3 mysqlhost
PING debian (127.0.0.1): 56 data bytes
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=0 ttl=255 time=0.3 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=1 ttl=255 time=0.1 ms
64 bytes from 127.0.0.1: icmp_seq=2 ttl=255 time=0.1 ms

--- debian ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 0.1/0.1/0.3 ms

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kijk es in je mysql.err logfile of daar wat nuttigs in staat?
Wellicht verbiedt mysql de toegang op 'mysqlhost' omdat het niet 'localhost' is en moet je de rechten.

Verwijderd

Zoals ACM al vermoed: elke user moet bekend zijn bij mysql, dus ook mysqlhost. Deze aanmaken en je probleem is verholpen (dat deel dan tenminste :) )

• WimB
Ik heb met GRANT mysql.users aangepast. Het probleem blijft exact hetzelfde. Hier mijn tabel mysql.users:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
+-----------+------------------+------------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-----------+-------------+---------------+--------------+-----------+------------+-----------------+------------+------------+
| Host      | User             | Password         | Select_priv | Insert_priv | Update_priv | Delete_priv | Create_priv | Drop_priv | Reload_priv | Shutdown_priv | Process_priv | File_priv | Grant_priv | References_priv | Index_priv | Alter_priv |
+-----------+------------------+------------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-------------+-----------+-------------+---------------+--------------+-----------+------------+-----------------+------------+------------+
| localhost | root             | 6a56991a1bd7bd9f | Y           | Y           | Y           | Y           | Y           | Y         | Y           | Y             | Y            | Y         | Y          | Y               | Y          | Y          |
| debian    | root             |                  | Y           | Y           | Y           | Y           | Y           | Y         | Y           | Y             | Y            | Y         | Y          | Y               | Y          | Y          |
| localhost |                  |                  | N           | N           | N           | N           | N           | N         | N           | N             | N            | N         | N          | N               | N          | N          |
| debian    |                  |                  | N           | N           | N           | N           | N           | N         | N           | N             | N            | N         | N          | N               | N          | N          |
| localhost | debian-sys-maint | 4735c9012475248e | N           | N           | N           | N           | N           | N         | Y           | Y             | N            | N         | N          | N               | N          | N          |
| localhost | bernaertsw       | 5e53371513e82e5c | Y           | Y           | Y           | Y           | Y           | Y         | Y           | Y             | Y            | Y         | Y          | Y               | Y          | Y          |
| mysqlhost | bernaertsw       | 5e53371513e82e5c | Y           | Y           | Y           | Y           | Y           | Y         | Y           | Y             | Y            | Y         | Y          | Y               | Y          | Y          |
| mysqlhost | root             | 6a56991a1bd7bd9f | Y           | Y           | Y           | Y           | Y           | Y         | Y           | Y             | Y            | Y         | Y          | Y               | Y          | Y          |

Mijn excuses voor de layout. Maar zoals je ziet heb ik zowel de root als mijn andere gebruiker toegang gegeven via localhost én via mysqlhost. Ik heb trouwens mySQL volledig heropgestart maar geen verschil.

Mijn mysql.err geeft alleen tijdstippen weer van het opstarten en afsluiten van mysql. Voor de rest niets.

• WimB
Ik heb even een zware maatregel genomen:
code:
1
GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO "%"@"%" WITH GRANT OPTION;

Mijn server is staat toch achter de firewall. Maar zelfs na herstarten krijg ik nog steeds dezelfde fout.

Verwijderd

Misschien gaat 't uitlezen van /etc/hosts niet helemaal lekker.

Geen idee wat je precies in je hosts file hebt staan, je hebt 127.0.0.1 mysqlhost toegevoegd zeg je.
Heb je nu 2 regels met 127.0.0.1 <iets> of heb je 127.0.0.1 localhost mysqlhost?? Je kunt nog steeds met localhost inloggen volgens je eerste post.

Haal alle (of die ene) 127.0.0.1 regels eens weg en vervang deze door:

127.0.0.1 mysqlhost

Nu heb je geen localhost, als je probleem nu wel opgelost is kun je erachter localhost zetten.

127.0.0.1 mysqlhost localhost

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 21:11 ]

• WimB
Als ik localhost uit /etc/hosts verwijder, kan ik met mysql nog steeds inloggen via localhost :? en niet via mysqlhost.
De inhoud van mijn host.conf is trouwens:
code:
1
2
order hosts,bind
multi on

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
heb je al "flush privileges" gedaan ?
bij nader inzien kan dit het niet zijn, want je dee al restart

[ Voor 53% gewijzigd door arikkert op 27-04-2003 12:25 . Reden: nader inzien ]

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

edit:

sorry.. mosterd na de maaltijd,
zal voortaan eerst de draad lezen voor ik blaat :D

van http://www.mysql.com/doc/en/Can_not_connect_to_server.html :
I've received "ERROR 2003: Cannot connect to MySQL
server on '<server_name>' (111)" when the loopback
has multiple addresses configured. One address
for 127.0.0.1 and at least one other address. As
soon as the alias for the loopback was removed I
was able to connect. This happened on a RH7.3 server.
misschien het proberen waard?

[ Voor 16% gewijzigd door pinball op 27-04-2003 12:09 ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:30
Even een wilde gok:

De Debian mysql package heeft standaard network accces disabled. Localhost wordt genegeerd en er wordt dan waarschijnlijk gebruik gemaakt van een UNIX domain socket, itt tot mysqlhost welke via een tcp/ip socket zal proberen.

Even in /etc/mysql/my.cnf een # voor skip-networking zetten en dan zou het opgelost moeten zijn.

• WimB
Bedankt Jelmer, dat was inderdaad het probleem
Pagina: 1