PSU Fan Control en Sys Fan Connector

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 22:51
Ik heb hier een K7S5A Mobo en een PSU van Enermax EG365P-VE(FC) die geen adjustable fanknopje heeft maar wel de mogelijkheid van monitoring and control of the speed of the fan.
Daartoe zit er een draadje aan vast (3 pins) die naar ik aanneem op mijn mobo geprikt moet worden, maar waar?? Nu is er niks aangesloten, dus loopt de PSU fans op volle kracht. Dus klereherrie :(

Ik heb een CPU Fan aansluiting (gebruikt uiteraard) en nog een extra Sys Fan aansluiting. Verder nog een aansluiting met het bijschrift WOL1.
Zou ik em op de SysFan aan moeten/kunnen sluiten (of WOL1) of gaat er dan iets gigantisch mis?? 8)7

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

wol = wake on lan, is dus voor je netwerkkaart
je moet hem idd op de sysfan aansluiting stoppen en met bijvoorbeeld speedfan kan je dan de snelheid van die fan regelen.

• dirkjesdirk
Ja, maar die Fans in de PSU schijnen temperatuur geregeld te zijn. Enne, zo'n sys fan aansluiting levert 12v ofzo om een fan van voldoende sap te voorzien. Toch niet om die temperatuur geregelde fans van de PSU aan te sturen??? Een gewone fan werkt er in ieder geval prima op.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:22
als het goed is zit er ergens op je mobo een connector waar iets van pwr-fan bij staat.

vertrouw er niet op dat het werkt, ik probeerde het ook met de fan van mn chieftec voeding op mn ASUS P5A-B en toen kwam er ineens rook uit mn mobo en waren de baantjes naar de connectoer doorgefikt (of kwam dat doordat ik gewoon 12V op de rode en zwarte draad had gezet :? )

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Gewoon op de Sysfan aansluiting zetten.
Bij het ene mobo heet het Powerfan of Casefan en bij de andere weer Sysfan. whatever.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• dirkjesdirk
Tja, gewoon op de sysfan zetten, dat zeg je nu wel maar gaat het niet mis (rookwolken enzo)? Ik durf het nog niet. Wie legt het uit 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door dirkjesdirk op 30-04-2003 20:00 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
dirkdirk schreef op 30 April 2003 @ 19:59:
Tja, gewoon op de sysfan zetten, dat zeg je nu wel maar gaat het niet mis (rookwolken enzo)? Ik durf het nog niet. Wie legt het uit 8)7
Anders hadden ze trouwens andere stekkertjes gebruit zodat je niet in de fout kan gaan. En zoals je denk ik al kunt zien, zie je dat WOL een andere stekker heeft (kleiner).

BTW IK heb de 450Watter (maar dan wel met knopje) en daarvan heb ik ook gewoon het stekkertje aangesloten op mijn casefan aansluiting.

[ Voor 15% gewijzigd door XoReP op 30-04-2003 20:07 ]

• OkselFris

OkselFris

Is gewoon een 12Volts aansluiting met Fan Monitor.
Pak het boekje van je Mainboard erbij en de handleiding van je voeding, dan zie je:

1: Zwart = Aarde
2: Rood = +12Volt
3: Geel of Wit = Fan Monitor.

Als je hem op de WOL probeert, heb je die aansluiting waarschijnlijk nooit meer nodig. want dan wordt ie niet meer wakker. :)
En daar was dat juist wel voorbedoelt (Wake on Lan) ;)
Volgens mij wordt het ook stevig doordrukken.

Kortom lekker die Sysfan gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door OkselFris op 30-04-2003 21:44 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
Ik kan alleen maar snelheid uitlezen en snelheid regelen kank nie :'(

• dirkjesdirk
OK, ik ga het proberen. Wish me luck :)
@Master Tweaker: de snelheid regelen met zon knoppie kan toch, jij hebt het niet nodig, ikke helaas wel. En speedfan is niet compatible met mijn K7S5A :(

• dirkjesdirk
Gelukt! :) Ik zie het aantal RPM's
Maarre: HOE regel ik nu de snelheid. RPM controlled by Motherboard staat er zo mooi op de PSU, maar de snelheid neem niet af (2500-2800 rpm, en das teveel :()

Weet er iemand een ander progje (liefst freeware) dan speedfan???

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:05

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

dirkdirk schreef op 02 May 2003 @ 09:17:
Maarre: HOE regel ik nu de snelheid. RPM controlled by Motherboard staat er zo mooi op de PSU, maar de snelheid neem niet af (2500-2800 rpm, en das teveel :()

Volgensmij is ie dan temperatuur controlled... Dus als ie het warmer krijgt... gaat ie harder draaien.. :) Hier hetzelfde nl met een zelfde Enermax :)

[ Voor 3% gewijzigd door SideSwipe op 02-05-2003 10:32 ]

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

dirkdirk schreef op 02 May 2003 @ 09:17:

De pwr_fan connector op je mobo is idd zowat altijd om de rpm van je voedingsfan uit te lezen. Door mobofabrikanten wordt juist (via het mobo) zo min mogelijk controle gegeven over de fan van je voeding, omdat als je voeding niet goed gekoeld wordt en hij eruit knalt, ook alle andere onderdelen van je pc beschadigd kunnen raken. Dat rpm uitlezen is dus gewoon een stukje info voor een prog als MBM of speedfan of ASUSProbe etc. Als de rpm van je voedingsfan onder een bepaald niveau komt (zeg 1000rpm ofzo) dan gaat er wat piepen, en daarna schakelt het systeem zichzelf uit.

De enige manier die ik zie voor jou om je voedingsfansnelheid te regelen, is de fan vervangen door een gewone casefan, die je kan aansluiten op bv een Zalman of andere fan-controller. Dus (voeding)fan-connector->fancontroller->power. Of op een andere manier proberen die fan die er nu al in zit hardwarematig aan te sturen met een fancontroller o.i.d. :)

LinkedIn
Instagram

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
op een k7s5a kan je het toerental van je fans niet regelen. dus het verhaal om hier die voeding aan te hangen gaat niet op. tenzij je het natuurlijk alleen maar uit wilt kunnen lezen

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• dirkjesdirk
Bware81 schreef op 02 May 2003 @ 10:43:
op een k7s5a kan je het toerental van je fans niet regelen. dus het verhaal om hier die voeding aan te hangen gaat niet op. tenzij je het natuurlijk alleen maar uit wilt kunnen lezen
Grrr |:( Heb ik weer.
Toch geloof ik dat nog niet helemaal. Speedfan e.d. werkt niet met de K7S5A maar officieel is het kunnen aansturen van de snelheid van he fans ook geen ondersteunde feature. Bij mijn PSU is dat nu juist wel het geval volgens alle kreten op de doos enzo: fan controlled mij motherboard. Wat heb ik er anders aan?? Beetje naar het aantal RPM's kijken, wat dus ook niet wijzigt, NOOIT :'( (altijd tussen 2500 en 2800 rpm). Grrr

[ Voor 45% gewijzigd door dirkjesdirk op 02-05-2003 15:37 ]

• OkselFris

OkselFris

Die Fan toeren krijg je niet naar beneden.
Tenminste is mij nog niet gelukt.
Helaas helaas, want mijn kast vliegt hier ook bijna door de kamer van al dat geblaas.

Blijft dus bij uitlezen

• dirkjesdirk
Dus zonder control blijft dat ding dus op eenzelfde rpm draaien, daalt het aantal rpm's als de temperatuur daalt (bij mijn enermax dus). Wat is dan het verschil met een FM en een FC model (fm=fan monitor, fc=fan monitor en control) eigenlijk dan nog :? k Heb er wel meer (veel) voor betaald :Z

[ Voor 9% gewijzigd door dirkjesdirk op 03-05-2003 00:00 ]

• dirkjesdirk
Hier in ieder geval een uitleg met de verschillende modellen. http://www.enermax.nl/f_power.htm
Verwarrend is het wel. Kat in de zak of niet vraag ik me wel af.

Verwijderd

dirkdirk schreef op 02 May 2003 @ 23:59:
Dus zonder control blijft dat ding dus op eenzelfde rpm draaien, daalt het aantal rpm's als de temperatuur daalt (bij mijn enermax dus). Wat is dan het verschil met een FM en een FC model (fm=fan monitor, fc=fan monitor en control) eigenlijk dan nog :? k Heb er wel meer (veel) voor betaald :Z
Je zou de fan van de voeding kunnen veranderen.
Zet er een Enermax 80mm Silent fans with adj speed Blue UC-8FAB-B in.
Pagina: 1