[XP/XP] Cross cable verbinding werkt, behalve internet

Pagina: 1
Acties:

• He-Man
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-12-2023

He-Man

By The Power of Grayskull

Topicstarter
Ik heb sinds kort een tweede netwerkkaart in mijn pc hangen. In mijn eerste netwerkkaart zit een Chello verbinding. De tweede netwerkkaart heb ik door middel van een cross cable aangesloten op mijn laptop. Op beide systemen staat XP Pro. Via de wizzard "Set up a home or small office network" heb ik een verbinding gelegd. Ik kan nu keurig netjes bestanden en printers delen, echter nog geen internet. (Ik heb geen routing software geïnstalleerd, dit moet XP kunnen volgens de FAQ)

Natuurlijk heb ik de faqs en andere post gelezen. Echter ik kom er nog niet uit. Op de laptop krijg ik maar geen internet. IE zegt "The page cannot be displayed - blabla - Cannot find server or DNS Error".

Misschien weet iemand wat ik niet goed doe of wat ik ben vergeten. Dit zijn de instelling die XP heeft gemaakt en voor zover ik kan zien zijn ze juist.

PC:
IP: 192.168.0.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

LAPTOP:
IP: 192.168.0.199
Default Gateway: 192.168.0.1
DHCP Server: 192.168.0.1
DNS Server: 192.168.0.1

De chello verbinding op de PC werkt overigens gewoon prima. Ook heb ik de laatste drivers.

Wie helpt mijn laptop aan internet?

[ Voor 2% gewijzigd door He-Man op 26-04-2003 18:27 . Reden: IP laptop = 192.168.0.199 ipv 192.168.0.2 ]

Verwijderd

Je moet de DNS van Chello instellen.
ff ipconfig /all in het uitvoer scherm of opdrachtpromt op je pc
de dns van chello staat hier. Deze dns voer je in op je laptop

Kijk verder of je internet delen op je pc hebt ingesteld

moet wel lukken, heb er zelf ook het probleem gehad

• He-Man

He-Man

Topicstarter
Ik heb nu van de laptop dit gemaakt:

LAPTOP:
DNS Server: 213.93.128.11
62.108.1.66

Dit heeft geen resultaat opgeleverd. Internet delen staat aan ja. Ik gebruik ook geen firewalls :)

-

Wat ik wel zag met ipconfig /all is het volgende:
IP Routing Enabled: YES
WINS Proxy Enabled: No

Is dit goed?

Verwijderd

Nee, als je een vast IP-adres instelt kun je niet ook nog een DHCP-adres instellen. Die dus weghalen, en dan kan je in principe internetten :)

Oh, en die Routing en WINS dingen staan ok. Routing staat aan (= internet delen) en WINS heb je niet nodig (is voor grotere netwerken).

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 18:32 ]

Verwijderd

idd DHCP weghalen

Verwijderd

ow ja en als je xp op je laptop draait zie je vanzelf in netwerkverbindingen een internet-gateway te voorschijn komen, ik weet niet of dit ook het geval is bij anders windows versies (denk het niet)

• He-Man

He-Man

Topicstarter
In eerste instantie had ik XP dus alles laten instellen. Nu heb ik het dus handmatig gedaan:

LAPTOP:
62.108.1.66

Helaas werkt het nog niet. IE blijft ongeveer 5 seconde zoeken, maar geeft dan dezelfde error.

Hoi x4: ik heb nog nooit iets gezien van een internetgateway bij netwerkverbindingen

Verwijderd

ja dat over die internet-gateway is als je xp op je laptop hebt en hij vind de verbinding van je pc.
De netwerkverbinding waar die van de laptop op zit (dus op je pc) heeft die wel een vast ip en deze moet dan 192.168.0.1 zijn, ik heb er zelf 192.168.0.2 van gemaakt (omzeil je mogelijke problemen) probeer dit eens. En natuurlijk op je laptop Default Gateway ook op 192.168.0.2 instellen.

• He-Man

He-Man

Topicstarter
Dit werkt jammer genoeg ook niet (maar natuurlijk THNXS ;) voor de reactie)

PC:
IP: 192.168.0.2

LAPTOP:
Default Gateway: 192.168.0.2
62.108.1.66

--

Ik heb wel eens ergens anders een netwerk ingesteld met twee xp machines en toen kreeg ik wel automatisch een internet-gateway. Alleen zat er toen nog een hub tussen. Ik krijg dus in ieder geval geen internet-gateway.

Verwijderd

Dan kan ik alleen nog zeggen, probeer nog wat dingen, ik heb zelf ook een tijdje lopen knutselen en kwam er wel uit. Ik kan je verder vanaf deze plaats geen tips meer geven (misschien kom ik nog wel ergens op). Veel succes iig.

Verwijderd

Je kunt onderling wel pingen? En kun je naarbuiten pingen? Kun je ipv. www.domein.nl wel het IP-adres pingen?

Dus ipv. www.tweakers.net, 213.239.154.35 ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 19:52 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:05
een verbindingbrug maken tussen de 2 netwerkkaarten, dat is volgens mij ook nodig.

sry KompjoeFriek

[ Voor 35% gewijzigd door Kevinp op 26-04-2003 19:55 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Volgens mij kun je tussen je Chello NIC en je thuis netwerk NIC een BRUG zetten in XP, zodat je de 2 netwerken met elkaar verbind.
in XP heet het Verbindingsbrug
edit:
ik moet toch 's leren sneller te type

[ Voor 18% gewijzigd door KompjoeFriek op 26-04-2003 19:55 ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Wat ik nog niet ben tegengekomen is of je daadwerkelijk een link hebt tussen beide systemen oftewel is je crosscable wel goed. Kun je dat checken en branden de link lichtjes wel. controleer je crosscable dus even goed.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

laptop statisch ip uitzetten dus gewoon IP en DNS verkrijgen aanzetten.

bij je gewone computer ff bij eigenschappen van je chello verbinding je internet delen aanzetten.. klaar

Verwijderd

Waar lees jij dat hij een DHCP-server heeft draaien dan? Sowieso, in een debug-proces moet je het zo simpel mogelijk houden, en dan heb je niks aan DCHP.

Over die brug: Dit is alleen als je een client via een andere client aan wilt sluiten. Nu vormt de routing-functionaliteit meteen een brug.

• Marc2984
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:23
Ik heb gewoon de wizard op beide pc's uitgevoerd en bij mij doet hij het gewoon zonder handmatige instellingen. Ik heb dan wel Kabelfoon, maar dat moet denk niet uitmaken. Wat je niet moet vergeten is dat je de PC's opnieuw moet opstarten wat ik dus wel vergeten was. Verder hoeft er niks te staan bij de LAN instellingen van internet opties->verbindingen.
En wat Frenkpie ook al zei: je moet wel je internet delen aan hebben staan.

Verwijderd

Marc2984 schreef op 26 April 2003 @ 20:09:
Ik heb gewoon de wizard op beide pc's uitgevoerd en bij mij doet hij het gewoon zonder handmatige instellingen. Ik heb dan wel Kabelfoon, maar dat moet denk niet uitmaken. Wat je niet moet vergeten is dat je de PC's opnieuw moet opstarten wat ik dus wel vergeten was. Verder hoeft er niks te staan bij de LAN instellingen van internet opties->verbindingen.
En wat Frenkpie ook al zei: je moet wel je internet delen aan hebben staan.
Internet delen staat aan ja. Ik gebruik ook geen firewalls :)
En persoonlijk heb ik het niet zo op automatische instellingen, als je alles zelf via deze guide instelt moet het echt wel werken: Hoe deel ik Internet ?

• Kevinp
he-man laat ff weten als het je gelukt is en wat de oplossing was

• He-Man

He-Man

Topicstarter
Ik kan niet de PC pingen vanaf de laptop: Request timed out.

JSS heeft me al een beetje geholpen met antwoorden :). Tussen netwerkkaart 1 en 2 moet ik geen brug leggen, want kaart 1 heeft internetverbinding. Als ik het probeer zegt XP dat je geen brug kan leggen met een internetverbinding (en die zit dus op kaart 1).

Voor alle duidelijke wijs ik nog even op de titel (Bajoran). Alles werkt dus, bestanden en printers delen, maar geen internet. Volgens mij zit er iets heel stoms fout... :) dat is meestal zo. Ik kijk nog even naar Frenkpies suggestie.

Verwijderd

Maar nogmaals: kan je wel op IP-adres surfen? (Zie paar posts boven, mijn post)? Dat is zeg maar wel essentieel :)

En heb je de wizard internetverbinding gedaaan? (Resp. 'LAN-verbinding / handmatig' -> 'LAN-verbinding' -> 'Proxy autom. opsproren', de rest uitgevinkt laten -> OK instellen) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 21:04 ]

Verwijderd

Zet je dns server op 192.168.0.2 of zoiets.
tenminste zo heb ik het hier tussen 2 normale pc's dus zit geen verschil in
en je ziet inderdaad een internet gatewat op je laptop , zo niet dan is je internet niet goed gedeelt en moet je aan je pc gaan kutten totdat je hem wel ziet. Anders gaat het je zeker niet lukken

• He-Man

He-Man

Topicstarter
Het lijkt wel dat het op een of andere manier wordt geblokkeerd.

Ik heb Frenkpies suggestie uitgevoerd: laptop statisch ip uitzetten dus gewoon IP en DNS verkrijgen aanzetten.

Hiermee krijg ik weer dezelde settings als in het begin :)
LAPTOP:

Als ik nu in IE nu.nl open dan zie ik in de status bar "Connecting to site 62.69.162.11" Vervolgens is het weer wachten, todat ik de error krijg. Ik krijg dus geen sites te zien. De laptop pakt dus nu wel de goede getallen 62.69.162.11 (dns van de website heet dat toch?) in de status bar, maar meer nog niet.

Verwijderd

He-Man schreef op 26 April 2003 @ 21:07:
Het lijkt wel dat het op een of andere manier wordt geblokkeerd.

Ik heb Frenkpies suggestie uitgevoerd: laptop statisch ip uitzetten dus gewoon IP en DNS verkrijgen aanzetten.

Hiermee krijg ik weer dezelde settings als in het begin :)
LAPTOP:

Als ik nu in IE nu.nl open dan zie ik in de status bar "Connecting to site 62.69.162.11" Vervolgens is het weer wachten, todat ik de error krijg. Ik krijg dus geen sites te zien. De laptop pakt dus nu wel de goede getallen 62.69.162.11 (dns van de website heet dat toch?) in de status bar, maar meer nog niet.
Hmm, dan werkt DNS inderdaad wel goed, maar hij krijgt gewoon geen data binnen. Dat is wel vreemd :?

Misschien even alle protocollen eruit gooien, rebooten en opnieuw helemaal instellen?

• He-Man

He-Man

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 21:05:
Zet je dns server op 192.168.0.2 of zoiets.
tenminste zo heb ik het hier tussen 2 normale pc's dus zit geen verschil in
en je ziet inderdaad een internet gatewat op je laptop , zo niet dan is je internet niet goed gedeelt en moet je aan je pc gaan kutten totdat je hem wel ziet. Anders gaat het je zeker niet lukken
Dat dns hebben we al geprobeerd, zie deze draad :|
Zoals ik ook al eerder heb gezegt, die gateway krijg ik maar niet te zien :'(

• Kevinp
toch die verbindingsbrug aan de praat zien te krijgen lijkt mij wel iets??

Verwijderd

kevinp schreef op 26 April 2003 @ 21:15:
toch die verbindingsbrug aan de praat zien te krijgen lijkt mij wel iets??
Neheeee, dat hoeft niet. Lees de draad nou eens :P

• Kevinp
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 21:17:
[...]

Neheeee, dat hoeft niet. Lees de draad nou eens :P
ik heb alles gelezen, weet dat het nog niet werkt. en dat de verbindingsbrug niet werkt. Het lijkt overigens wel te werken(vind ip adress) maar het werkt niet dus valt dat te proberen.

• He-Man

He-Man

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 21:10:Misschien even alle protocollen eruit gooien, rebooten en opnieuw helemaal instellen?
THNX Guys :*) It's working... it's working!

Ik had nog naast TCP/IP een ander protocol geïnstalleerd op alle drie de netwerkkaarten. Dit protocol :(
NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol

Nadat ik dat had verwijderd was het redelijk gemakkelijk gedaan. De IP adressen van de PC staan nog zoals ze stonden en de adressen van de laptop laat ik nu zelf regelen door XP. Althans dat moest zo, anders werkt het niet. Ik heb dus alles weggehaald, zodat alles auto wordt neergezet. Dit zijn nu de werkende adressen volgens XP op laptop:

LAPTOP:
IP: 192.168.0.217

Het was dus waarschijnlijk dat irritante protocol wat zo }) was vandaag. Ik zie overigens nog geen extra internet-gateway icoontje bij netwerkverbindingen op de laptop. MAAR it's working :*)

Verwijderd

Hmm, waarschijnlijk zit er bij XP ín de ICS een soort DHCP-server, die je een adres toewijst, en je DNS-query's doorstuurt :) Geen ervaring met XP zelf, zou best kunnen dus. Maar mooi dat het werkt! :)
kevinp schreef op 26 April 2003 @ 21:42:
[...]

ik heb alles gelezen, weet dat het nog niet werkt. en dat de verbindingsbrug niet werkt. Het lijkt overigens wel te werken(vind ip adress) maar het werkt niet dus valt dat te proberen.
Er is al door verschillende personen aangegeven dat een brug niet nodig is. Als je je focust op de brug zelf, en even theoretisch nadenkt, snap je dat hij niet nodig is, omdat het NAT-protocol meteen een brug vormt tijdens het routen. :)

• He-Man

He-Man

Topicstarter
:/ It's NOT working, the next morning :'(

Ik zat er dus naast. Het protocol wat ik verafschuwde was niet de reden waarom het niet werkte. Vanochtend werkte internet namelijk echt niet meer. Daarnaast werkte ook het bestanden en printers delen niet meer. Het protocol wat ik had uitgezet zorgde daar namelijk voor. Dit moet dus WEL aanstaan als je bestanden en printers wilt delen. Waarom internet niet werkte volgt hieronder.

Dus ik weer even vrolijk :/ verder knutselen. Met pingen kwam ik er uiteindelijk uit.

Op de PC:

ping 192.168.0.199 -> ping: transmit failed, error code 65

--

Op de laptop

ping 192.168.0.1 -> Request timed out

Dus ik even verder zoeken op de error code 65 en wat leert microsoft.com mij: het is waarschijnlijk Zonealarm. :( Ja ik had gezegd dat ik geen firewall had en dat dacht ik dus ook. Ik had Zonealarm 3 wel geinstalleerd, maar NIET geladen bij het opstarten. Echter bleek dus dat Zonealarm niet uit stond. Althans niet - helemaal - totaal - voor 100% - uit. Ik heb vervolgens Zonealarm gedeïnstalleerd en klaar is He-Man. Nu werkte het dus wel met de auto-settings na een paar restarts.

:*) It's working.... now!

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Hey lui,

Er is gezegd dat je perse op je laptop dynamisch een IP nummer moet krijgen, dus windows (op de laptop) zelf alles laten configureren, want anders werkt het niet.

Nu is het zo dat ik op mijn laptop gewoon 192.168.0.2 heb ingesteld als vast ip-nummer en als gateway en DNS het ip-nummer van mijn host computer (192.168.0.1).

Dit trouwens nadat ik de zelf configuratie had laten uitvoeren van windows (op laptop). Daarna zag je dan die gateway met bla bla staan bij netwerkinstellingen.

Als je op je host computer de internet verbinding hebt gedeeld dan werkt dit ook gewoon.

Voordeel hieraan is dat je laptop sneller opstart, omdat deze niet hoeft te wachten op een ip nummer van je host...
Ik zie echter zie ik dat icoontje van gateway met bla bla nu niet meer staan, maar het werkt.

nog ff: Dat icoontje verschijnt pas na een kwartier ofzo, maar daarvoor werkt het al.

[ Voor 6% gewijzigd door intermusic op 27-04-2003 22:09 ]

• He-Man

He-Man

Topicstarter
Het klopt dat je het ook handmatig kunt instellen. Ik heb namelijk een dubbele boot op de laptop en draai naast XP ook 2000. Toen ik hier internet wilde instellen, heb ik dat inderdaad handmatig gedaan. Ik heb alleen de DNS gebruik van Chello. Ik weet niet ofdat verplicht is, echter bij mij werkt het in ieder geval in 2000.

LAPTOP:
IP: 192.168.0.217
62.108.1.66

PC instellingen blijven hetzelde.

Over dat internet-gateway icoontje heb ik nog weinig mededelingen. Ik heb het nog nooit gezien. Niet in XP en niet in 2000.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 20:06:
Waar lees jij dat hij een DHCP-server heeft draaien dan? Sowieso, in een debug-proces moet je het zo simpel mogelijk houden, en dan heb je niks aan DCHP.

Over die brug: Dit is alleen als je een client via een andere client aan wilt sluiten. Nu vormt de routing-functionaliteit meteen een brug.
je hoeft geen dhc server draaien op eenc ross cable netwerkverbiding. je kan gewoon op de computer waar internet doorgestuurd moet krijgen IP en DNS verkrijgen aanzetten. dan fungeert de computer waar internet binnenkomt als de DHCP server.
Pagina: 1