Toon posts:

[Tiff] afmetingen op papier kloppen niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik weet niet of de titel zo duidelijk genoeg is maar ik heb een probleempje.

Ik heb van internet een plaatje af geplukt die 300dpi is, op dit plaatje staat netjes een schaal aangegeven, dat dat stukje 10cm moet zijn.

Nu heb ik hem uitgeprint (fit to page) en het stukje is nu 9.6cm.
Hoe krijg ik dit helemaal goed?

In principe zeg je van, 4mm wat maakt dat nou uit, in dit geval een hoop.

Het zijn namelijk wijzerplaten voor in een auto, en die moeten exact passen.

Als iemand me kan helpen erg graag, want ik heb geen idee hoe ik hem 4mm groter krijg.

http://www.imoc.co.uk/users/upload/IMOC-Dials-160-300dpi.tif (dit is het plaatje)

Verwijderd

fit to page uitzetten, gewoon op 100% printen is toch de bedoeling
met welk programma print je? dit kan bijna niet fout gaan

Verwijderd

Afstand tussen 2 lijntjes is 1182 pixels.
Dit moet op papier 10 centimeter worden.
Eén inch is ongeveer 2.54 cemtimeter.
Afdrukresolutie moet dus zijn: 1182 * 2.54 / 10 = 300 dpi

Kortom, het plaatje klopt, en je printer drukt het blijkbaar niet helemaal juist af.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe stel ik dit in bij een HP 843c.

Ik heb hieral naar gezocht, maar kan het nergens vinden :(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

anders vergroot je het plaatje een klein beetje zodat je de afwijking van je printer compenseert.

Verwijderd

Topicstarter
en hoe vergroot ik hem dat hij EXACT 4mm groter word??

Verwijderd

proberen?

• Sick Nick
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

het enige juiste antwoord, wij kunnen wel een berekening maken maar die zal nooit 100% goed uitkomen. Gewoon dat stukje van 10 cm even copy/pasten in een nieuw documentje en net zo lang met printen op 101%, 102%, enz testen tot hij er uit komt als 10 cm ipv 9.6 cm.

Verwijderd

Topicstarter
psycho!!!! (ik dan)

kom nu op 10.3 AAAAAAH

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
In de eerste reply staat volgens mij de goede oplossing: je moet fit to page uitzetten! Want dan gaat hij het plaatje dus een beetje verkleinen en klopt die 10cm ook niet. Printen op 100% dus, en niet fit to page gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
mijn printer staat niet op 300dpi, ik weet ook niet hoe ik dit instel.

als ik hem 100% uitrprint krijg ik hem op 6 blaadjes, zo groot is m`n dashboard niet :(

Verwijderd

met welk programma ben je dan bezig? dan kunnen we wat gerichter hulp bieden

en staat de resolutie van je plaatje wel correct ingesteld op 300 dpi, want als je hem over 6 blaadjes krijgt denk ik van niet

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
heren, het is gelukt, het programma wat ik gebruikte was dusdanig bagger dat hij het niet pakte. (ik heb zelf geen printer, dus op pc van ouders geprobeerd)

Ik heb toen maar photoshop geinstalleerd en nu klopt hij wel.

thanx voor de hulp, hij mag van mij dicht :)

• Dark Blue
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als je in Photoshop werkt, kun je hem gewoon instellen bij Image Size op 10 cm instellen, en de dpi op 300 (staat er direct onder).
Kijk dan maar eens wat PS met jouw image uithaalt.

Als je hierna wilt printen, klik dan in het menu Bestand niet gelijk op Print maar op Pagina Opties o.i.d.. Het staat nét boven printen. Ik geloof dat het printeropties heet, daaronder staat pagina-instelling en daaronder printen. Je ziet nu een preview van wat je wilt gaan printen en hoe dat op je papier komt.
Dit voorbeeld kwam bij mij altijd nog perfect overeen met wat er naderhand uit de printer rolde.

Topics die tot een einde zijn gekomen hoeven niet meteen dicht hoor :)
In dit geval kan iemand er over een tijd nog op reageren als zijn/haar kwestie niet iets anders is.

[ Voor 13% gewijzigd door Dark Blue op 26-04-2003 19:01 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1