[delphi] xls bestanden genereren uit textfiles

Pagina: 1
Acties:

• Edsger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 17:39
Hallo, ik zit met de vraag hoe ik het beste het volgende kan aanpakken:
Ik zit met een project waar ik een programma moet ontwikkelen dat uit een textfile een .xls bestand moet genereren. Dit programma wordt eens in de zoveel tijd aangeroepen en haalt dan zijn input (de textfiles) uit een directory. Dit project moet op heel korte tijd gerealiseerd zijn en moet (bij voorkeur) in Delphi geschreven worden.

Het probleem is dat ik in alle ontwikkel tools en componenten geen overzicht zie. Ik heb al gekeken naar BDE/ODBC, na enig onderzoek twijfelde ik er echter sterk aan dat dit de beste manier was om dit project aan te pakken. Zeker aangezien ik geen ervaring hiermee heb en ik al gauw op problemen stuitte die mij geheel vreemd waren.

Mijn vraag is dan wat de beste aanpak voor dit ogenschijnlijk simpele projectje is.

All your quantifications are belong to me!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

xls is een ms proprietary format zover ik weet.
Genereren lijkt me niet mogelijk.

Het is natuurlijk wel mogelijk via bv. OLE/DDE oid. excel aan te sturen en deze het bestand in eigen formaat op te laten slaan.

Who is John Galt?

• siebrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 09:17

siebrand

Oops... typo

Er is een PHP module waarmee je .xls bestanden kunt schrijven. Ook kan je hetzelfde doen met een Perl module.

Maar had je vriend Google al gecheckt door daar gewoon 'delphi write excel' in te typen (tip!)? Je krijgt nl. als resultaat een Delphi component bij de gesponsorde koppelingen. voor $30 ben je de nieuwe trotse eigenaar van XLSReadWrite.

Veel plezier ermee.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Een andere optie is ExpresSheadsheet van Developer Express. Dat kost je US$ 300, maar dan heb je ook wat.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Pff. Ik zou gewoon een csv file maken, krijgt netjes de extensie die Excel ook kent en that's it.

Je hoef toch geen formules, VBA code of andere blabla toe te voegen?
Volgens mij kan je vrij makkelijk een .csv file maken.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 04:26
Er is ook een Driver voor ODBC (meen ik) die zorgt dat je een Excel bestand als database kan gebruiken, en dus data erin schrijven.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

justmental schreef op 26 april 2003 @ 17:36:
xls is een ms proprietary format zover ik weet.
Genereren lijkt me niet mogelijk.
Het .xls formaat is allang uitgemolken.
Check http://www.wotsit.org/
Het is natuurlijk wel mogelijk via bv. OLE/DDE oid. excel aan te sturen en deze het bestand in eigen formaat op te laten slaan.

• martijn_brinkers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Pagina: 1