Toon posts:

Hoe in te delen voor een goede Airflow

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is voor mensen die ervaring hebben met de Aopen behuizing H600A.

Ik ben benieuwd hoe deze mensen hun casefans hebben ingedeeld qua intake en outtake en wat de temperaturen zijn.

Aangezien ik niet continue mijn behuizing open wilt gooien en elke keer diverse mogelijkheden uit te proberen en mijn middag kwijt bent.
(dit is niet uit luiigheid maar aangezien de pc een beetje staat ingebouwd is het gewoon een rot klus om dit elke keer uit te voeren)

Deze vraag stel ik aangezien ik met een temperatuur zit van 52 graden idle van de processor en de temperatuur van de behuizing ligt zo tussen 48 en 50 en de hardiskken (3 stuks) ook over de 50 graden gaan (beetje te warm vind ik).

De temperatuur die wil ik gewoon wat lager hebben aangezien de zomer er weer aan staat te komen en de temperatuur dan weer aardig omhoog gaat.

Zelf heb ik een Zalman koeler op mijn amd 2600+ in Silent mode (deze moet waarschijnlijk wat opgeschroeft worden om te temperatuur omlaag te halen).

En heb ik 5 Papst koelers erin zitten die draaien op 1500 toeren.

De indeling:

Bij de processor, twee outtakes en dan uiteraard de (Zalman) voeding.
Aan de voorkant, drie intakes (bij de harddisken).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 15:55 ]

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

Uit de FAQ
Airflow

Laten we het eens over de airflow hebben. Om je te laten zien wat nou goed en wat nou fout zijn zie je hieronder 4 plaatjes staan. De eerste 2 zijn voorbeelden waarin de fans verkeerd geplaatst zijn. De nummers 3 en 4 zijn voorbeelden waar de fans wél juist geplaatst zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case1.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case2.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case3.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case4.gif

1. Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het theoretisch gezien zo dat de temperatuur hoger is.
2. Hier kun je zien dat de linker fan naar binnen blaast en de fan rechtsonder naar buiten. Eigenlijk is dit dus in precies de tegenovergestelde richting als dat warme lucht zich beweegt. Het is namelijk zo dat warme lucht stijgt, en koude lucht laag bij de grond blijft. Hier blaast met koude lucht bovenin naar binnen, waardoor de warm geworden lucht eigenlijk gezegd beneden weg moet, wat dus niet gaat.
3. Dit is een goed voorbeeld van een goede opstelling van de fans. De fan rechtsonder zuigt koude lucht aan van laag bij de grond en blaast die de kast binnen. De inmiddels warm geworden lucht stijgt op en wordt door de fan linksboven weggezogen uit de kast. Zo is er een positieve luchtstroom.
4. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij plaatje nummer 3. Zij het dat hier de fan bovenop de case de warme lucht naar buiten blaast, wat dus ook een optie is.

Verwijderd

Topicstarter
Deze had ik gelezen en zoals ik het nu heb ik het precies volgens deze FAQ.
Maar toch zijn de temperaturen aan de hoge kant (vind ik zelf).
Dus daarom de vraag hoe andere mensen met dezelfde behuizingen hoe die het hebben qua casefans en temperaturen.
Misschien dus hun al diverse mogelijkheden hebben uitgeprobeerd en mij kunnen vertellen wat de juiste opstelling is.

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je zegt dat je kast een beetje staat ingebouwd. Het zou best eens kunnen dat er wel genoeg lucht in en uit je kast stroomt (goede flow), maar dat je kast de warme lucht niet goed kwijt kan aan de omgeving. Vermeld ook even je kamertemperatuur, want die bepaald natuurlijk voor een groot deel de temperatuur in je kast.

Verder zou ik even onderzoeken waar je tempsensor voor de kasttemperatuur zit. Als die (zoals op mijn moederbord) bij de northbridge zit, en die northbridge erg warm wordt, dan is ook je hoge 'kasttemp' verklaard.

Om te onderzoeken waar dat ding zit, zal je even je pc open moeten gooien, en met een föhn over je moederbord heen gaan. Als je de kasttemp ineens omhoog ziet gaan dan heb je de temp sensor gevonden! :D (© LekkereKwal)

Edit: Als die intake fans van jou over de HD's blazen dan wordt de lucht natuurlijk al verwarmd voordat het goed en wel in de kast is......

[ Voor 10% gewijzigd door Tweeke op 26-04-2003 16:28 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

Tja veel fans wil niet altijd zeggen goede airflow en een goed plaatsing zoals jij hebt ook niet. Als jij namelijk veel zooi voor je fans hebt tja dan zal er weinig airflow zijn. Hoe zijn je temps trouwens met de kast open? Want een idle temp van slechts 4 graden boven de casetemp lijkt mij niet te kloppen.

[ Voor 17% gewijzigd door Memendo op 26-04-2003 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
En toch is het zo memendo, ik heb EasyTune4 gestart wat bij het Gigabyte board zat en geeft op dit moment aan: system 46 graden, cpu 51 graden.

Verwijderd

De beste plaats voor intake fans is beneden onderaan, omdat daar de lucht het koelste is. Voor de outtake plaats je deze het beste onder je voeding of bovenaan je case, naast de voeding.
Als je temps hoog blijven kan je natuurlijk je case een beetje modden :9 en een intake fan voor je CPU-NB plaatsen, dat scheelt veel (NB is bij mij 10° kouder geworden).
Je moet ook altijd zorgen dat je gaaten voor de intake en outtake groot genoeg zijn en dat er geen voorwerpen buiten de kast de lucht verhinderen naar binnen of buiten te gaan.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De Aopen H600A heeft uit m'n hoofd een beetje rare plekken voor casefans. namelijk eentje onderin voorin (standard), eentje onder de voeding achterin( ook standard),

maar achter de slede waar je HDD's in kunnen zitten als het goed is ook 2 plekken voor casefans aan de zijkant.

Als je daar 2 fans naar binnen laat blazen heb je dus betere HDD koeling, maar dan moet je case niet ingebouwd staan aan die kant natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.com/products/housing/exp-h600/exp_600_0.jpg

Dat zou hem moeten zijn. Maar volgens mi j heb je 2 uitvoeringen van deze kast. Normaal gesproken zit er namelijk een "normale" Aopen voeding in, maar laatst had ik eentje met een andere achterkant en een 12cm fan in de onderkant van de voeding :9~

[ Voor 28% gewijzigd door dreeke op 26-04-2003 21:40 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1