- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0
Op de VGA kaart zit een peltier, op de northbridge wil ik een gewoon waterblokje plaatsen zonder peltier, das dus mijn vraag.
Word het water niet te warm om de northbridge zonder peltier te koelen?
Hij word nu gekoeld met een fannetje (kamertemp 22C)
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
De extra kosten wegen niet op tegen de winst die je boekt met de FSB ik gok hooguit 2-3 mhz ivm een normaal WC blokje.
Zelf heb ik ook me GPU + NB watergekoeld
Het water word gewoon heel heet met een peltier en als je dat niet op een goede plek in je wc setup zet word je niet blij
Maar als je bijvoorbeeld eens deze volgorde doet.. -> NB -> GPU -> RAD -> pomp -> etc.
[ Voor 32% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 26-04-2003 15:14 ]
Turn it off and on again.
AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Hier ben ik het niet mee eens water kan veel meer verwerken en ook de prijzen vallen mee want een Nextcool blokje wat op chipsets kan kost ong 37 euro en dat vind ik voor wat je ervoor krijgt niet duur.cold schreef op 26 April 2003 @ 15:16:
ik denk dat je beter bij lucht kan blijven voor je NB is goedkoper en zal waarschijnlijk de zelfde temps halen als je echter voor WC gaat heb je bijna geen airflow nodig kijk maar.
Ook schommelt de temp. met lucht veel meer en is de temp veel stabieler met WC.
[ Voor 16% gewijzigd door cold op 26-04-2003 15:31 ]
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Ja Jusfire gewoon een WC blokje erop en gaancold schreef op 26 april 2003 @ 15:30:
ja maar een NB wordt niet echt warm en een 80Watt peltier stoot zeker 180Watt warmte uit (80Watt + Verbruik) de temp is mwt WC wel veel stabieler
een peltier erop is leuk maar een beetje te
Maar Feel Free er blijft natuurlijk maar 1 manier om hem uit te vinden
Zou warm water beter koelen dan lucht van 22C ?
Nope dan verwarm je je NB ipv andersomjustifire schreef op 26 april 2003 @ 15:43:
Vraag me af hoe warm dat water word?
Beetje rad kan meer warmte afvoeren dan dat jij produceerd met een tec en GPU hor. Man er zijn mensen die hun CPU + 172 watt tec en daarbij hun GPU en NB coolen en zelf dan kan de rad de warmte afvoeren. ik snap echt niet waar jij je druk om maakt.justifire schreef op 26 April 2003 @ 15:43:
Vraag me af hoe warm dat water word?
zou zonde zijn
Zat te denken aan de volgende setup:
Pomp - Southbridge - VGA+pelt - black ice 2 - tankomatic - pomp
Goed idee of niet?
In mijn geval heb ik een overclockte XP 2400+ en 2 HDD's in mijn water kring hangen en mijn water temp is ong 5 graden boven kamer temperatuur (stressed). En dat is met een Klax 2 x 12 cm fan rad die draaid op 5 V. op 12 V gaat de water temp nog een graad of 1,2 naar beneden maar dat is mij al dat lawaai niet waard.
In jouw geval heb je een 80 watt peltier, wat warmte van de NB en de VGA dus netto ongeveer dezelfde hoeveelheid warmte schat ik. Ik denk dat je water temp dan ook nog best mee zal vallen en de NB best goed kan koelen, beter dan een actieve fan koeler lijkt me. Maar het hangt dus helemaal af van de kwaliteit van je radiator, als die voldoende koelvermogen heeft zal het water zeker niet zo heel warm worden. Je noemt de black ice 2 en die zal zeker op vol vermogen je hele setup heel goed kunnen koelen lijkt me zonder dat je je druk hoeft te maken over
je water temperatuur.
Volgorde van de setup maakt niet zo heel veel uit, ik heb meerdere water temperatuur sensors in mijn setup en ik kwam met mijn Eheim 1048 uit op maximaal .5 graad temperatuur verschil in de setup wat niet noemenswaardig is lijkt me. Maar een die hard overclocker denkt daar vast anders over
En dan lijkt mij je volgorde heel goed hoor.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Kortom: het water kan erg veel warmte opnemen en het rad erg veel verstoken, waardoor het water bijna niet warmer wordt.
we hadden het over northbridge toch. Wie verschaft nu tegenstrijdige infojustifire schreef op 26 april 2003 @ 21:07:
Pomp - Southbridge - VGA+pelt - black ice 2 - tankomatic - pomp
Goed idee of niet?
Verwijderd
Je water zal idd lekker opwarmen, maar het is nog steeds beter om je NB te waterkoelen. Je water zal een paar graden warmer zijn met die pelt.
180watt kan ongeveer wel kloppen als warmte uitstoot van je videocard + pelt
100ml/s = 360 liter per uur
Maar wat is 180joule per 100ml water (allebei per seconde)?
dat is echt gruwelijk weinig
4.18 Kj / graad / liter is de warmte capaciteit van water.
418J / graad bij 100ml dus
nou, mag jij raden hoeveel graden je water opwarmte door die 180watt
Al zou je een pompje hebben die effectief maar 50 liter per uur doorpompt, zelfs dan is het nog maar 3 graden.
Je merkt het dus echt niet
Waterkoeling op je northbridge is echter wel een stuk lekkerder dan luchtkoeling. Al is het alleen al voor het geluid. De mogelijkheid om een peltier erop te zetten hou je altijd nog
suc6
Want per "cycle" warmt het water dan misschien maar maximaal 3 graden op, je rad moet die 3 graden wel weer kunnen afvoeren direct, als die maar 2 graden kan koelen bijvoorbeeld wordt je water netto een graad warmer, en de volgende keer zit je dan dus met 5 graden hoger, en 7 graden en ga zo maar door tot het stabiliseerd op een hogere temperatuur.
In de praktijk zal je water dus een paar graden warmer zijn afhankelijk van het vermogen van je rad
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
KloptGerco-M schreef op 27 april 2003 @ 19:42:
Eh Epsilon zoals jij het beschrijft is het niet helemaal correct volgens mij.
Want per "cycle" warmt het water dan misschien maar maximaal 3 graden op, je rad moet die 3 graden wel weer kunnen afvoeren direct, als die maar 2 graden kan koelen bijvoorbeeld wordt je water netto een graad warmer, en de volgende keer zit je dan dus met 5 graden hoger, en 7 graden en ga zo maar door tot het stabiliseerd op een hogere temperatuur.
In de praktijk zal je water dus een paar graden warmer zijn afhankelijk van het vermogen van je rad
dit had ook betrekking over de volgorde van de blokken
Dat boeit dus geen kont