Toon posts:

live sets zonder irritante pauze (tikje)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap toch echt niet hoe het kan.
Maar ik brand al jaren cds zonder pauze.. teminsten dat dacht ik altijd.
Maar als ik nu echt goed luister hoor je bij alle cds toch echt een tikje bij de overgang.
Hoe kan dit?
Ik brand live sets (mp3) en die deel ik dan in tracks met Winoncd 3.6
Dus eigenlijks is het 1 mp3 die ik opdeel.
En ik zet Disc At once wel aan, maar je hoort toch nog een tik.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42

Super_ik

haklust!

al een ander brandsoftware geprobeert (nero, easy cd creator)?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 26 April 2003 @ 12:41:
al een ander brandsoftware geprobeert (nero, easy cd creator)?
Neej dat nog niet.
Maar dan zit ik meteen weer met een probleem.
Met Winoncd kan ik gemakkelijk die ene grote mp3 opdelen in meerdere tracks.
Met Nero schijnt het ook te kunnen, alleen ik heb er al eens mee geprutst maar kreeg het toen niet voor elkaar.
Opzich zou ik dan met een sampler die mp3 kunnen opdelen in meerdere bestanden, maar dat is veel werk :'(
De software moet het werk doen, niet ik. :)
Ik heb tenslotte niet voor niks zon duure pc.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42

Super_ik

haklust!

mischien is linux iets voor jou dan :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Probeer het eens met Feurio. Feurio heeft een aantal goede opties voor pauzes (of geen) tussen tracks, en kan mp3s erg gemakkelijk splitten in meerdere tracks (intern).
Feurio is mij favo mp3 brand programma.. kan echt alles wat ik nodig heb.

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 26 April 2003 @ 12:48:
mischien is linux iets voor jou dan :)
ja, drijf er de spot maar mee :)

Maar ik ben Feurio 1.66 aan het downloaden nu.
Hopelijk lukt het zonder die irritante tikjes.
Anders koop ik wel een andere pc.

Verwijderd

Topicstarter
dubbele post

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 12:56 ]

Verwijderd

ik gebruik MP3Cutter om livesets in stukjes te knippen, en brand ze daarna met Nero (zonder de 2 seconden pauze). Dit is altijd prima gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 13:06:
ik gebruik MP3Cutter om livesets in stukjes te knippen, en brand ze daarna met Nero (zonder de 2 seconden pauze). Dit is altijd prima gegaan.
Die 2 seconden pauze heb ik ook niet hoor.
Het is echt een miniscuul tikje.
Je hoort het niet echt, maar het valt je gewoon op.
Ik stoor me er mateloos aan.

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 13:53
Je moet je mp3 eerst converteren naar een .wav file VOOR je'm gaat indelen in veschillende andere files.

Het Mp3 bestands formaat leent zich niet goed voor dit soort zaken. Dit ligt aan de manier waarop mp3 is ontworpen.

Neem bv 1 cd met een liveset op, verdeeld over 10 tracks. Als je deze 10 tracks dan in mp3 omzet zal geen enkele speler die mp3 tracks naadloos na elkaar kunnen spelen. Dit ligt aan mp3 zelf.

Om onder andere dit soort beperkingen op te heffen werd OGG Vorbis ontworpen, dat hier geen last van heeft.

Maar als het goed begrijp wil jij het omgekeerde doen : 1 grote mp3 opdelen en die dan op CD zetten? Dan blijft mijn advies gelijk : EERST naar .wav, en DAN pas opdelen.

Succes.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 12:39:
Maar als ik nu echt goed luister hoor je bij alle cds toch echt een tikje bij de overgang.
Hoe kan dit?
Door beperkingen in het MP3-formaat zullen de eerste samples van een MP3 steeds fout zijn. Daarnaast is de framelengte van MP3 verschillend van die van audio-cd. Dat geeft als gevolg dat aan het einde van een MP3 steeds een heel korte variabele stilte staat. Daarnaast hebben MP3 encoders nog een offset waardoor er nog een heel korte stilte aan het begin kan komen.

Bij gewone cd's heeft dan geen invloed omdat de nummers toch met stilte beginnen en in stilte eindigen. Echter, bij live- en mix-cd's is er applaus of muziek op de track-overgangen. Eerder vernoemde factoren zorgen ervoor dat de overgang nooit perfect kan zijn.

De stiltes kun je met veel geknoei in een wave editor nog wel wegwerken, maar weggevallen data door de offset en de foute startdata zorgen ervoor dat je nooit het origineel zult kunnen benaderen. Als je veel tijd hebt kun je experimenteren met een zeer kleine overlapping in een wave editor. Vaak kun je zo de overgang onhoorbaar maskeren, maar het is maar een 'patch' middel...

Als je toch tracks wil, én MP3 én onhoorbare overgangen, dan moet je de hele boel in 1 MP3 houden en een CUE sheet gebruiken voor de track posities. Maar aangezien je toch meteen op cd brandt is het veel interessanter om de MP3 naar WAV te converteren voor het branden (zoals "Archeon" ook al zegt) en dan pas op te splitsen. WAV is een verliesvrij formaat en kent de eerder genoemde nadelen van MP3 niet.

Verwijderd

Topicstarter
jah klopt.
Ik snapte het al niet.
Want vroeger had ik hier geen last van.
Toen waren er nog niet brand programma's waarmee je mp3's kunt opdelen.
In die tijd maakte ik er eerst een wav van.
Feurio waar ik vandaag mijn Qlimax setjes mee brandde maakt er automatisch al wav van.
En die cd's waren perfect!
Pagina: 1