[Benches] Verschil IBM 120GXP/180GXP, IDE/S-ATA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk maybe zijn er nog meer mensen in geintresseerd :) Ik had eerst een IBM 120GXP 80Gb en nu heb ik er nog een 120Gb 180GXP bij en ik wou wel eens het verschil weten. Ook heb ik net een nieuwe mobo met s-ata erop en daarvan heb ik ook een benchmark.

Ten eerst als je nu een 120GXP heb en je wilt een stille pc koop dan 180GXP. Ik heb eerst de 120GXP aangesloten op alleen een voeding zonder fan en deze maakt als je hem in je hand niet zo veel herrie maar als je hem in een HD rekje of in een 5.25" slot doet best veel herrie omdat die alles mee laat vibereren. Toen heb ik hetzelfde gedaan met de 180GXP en die maakt in je hand gewoon GEEN herrie en het mooie is, in een HD rekje of 5.25" slot maakt die niet meer herrie. Hij blijft gewoon super stil. En 40mm fannetje op 5v maakt nog meer herrie en ik kan me ook slecht voorstellen dat een seagate stiller is :)

Als eerst heb ik op me oude moederbord (AOpen AK73 Pro(A) ) Allebei de schijven aangesloten en van allebei de eerst partitie getest met SiSoft Sandra. Hieronder het resultaat:

modbreak: pic geresized .. klik voor vergroting ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/troep/Benches/HD-IDE.jpg
Zoals je ziet is de 180GXP wel een stukje sneller

Hieronder een test van dezelfde 180GXP maar dan aangesloten op me nieuwe moederbord (Abit NF7-S) via een converter op de S-Ata controller. Ik had eigenlijk niet verw8 dat die sneller zou worden, eerder langzamer door signaal omzetten maar in tegen stelling totdat is die een stuk sneller geworden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/troep/Benches/HD-SATA.jpg
Vooral het schrijven gaat een stuk sneller

Over een tijdje doe ik er nog een 120GIG 180GXP 8Mb bij en dan in raid-0. Dat zal helemaal wel supah snel zijn :9

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 26-04-2003 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het idd interessant, alleen poste ook iemand dat hij zijn IDE schijf met een converter @ S-ATA had, alles leek sneller maar zodra hij MP3s moest laden was hij 30sec. bezeg tegen 3sec. @ normal IDE heb jij dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 12:33:
ik vind het idd interessant, alleen poste ook iemand dat hij zijn IDE schijf met een converter @ S-ATA had, alles leek sneller maar zodra hij MP3s moest laden was hij 30sec. bezeg tegen 3sec. @ normal IDE heb jij dit ook?
Geen last van... alles gaat sneller dan ooit te voren :> Ook Win2k installen dat vloog voorbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 12:48:
[...]

Geen last van... alles gaat sneller dan ooit te voren :> Ook Win2k installen dat vloog voorbij :D
laatstaan dat je 2 echte S-ATA hardeschijven op de raid drukt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik ben ook van 120GXP naar 180GXP gegaan met inderdaad als grootste reden de takkeherrie die de 120GXP maakt. Die kwam met het spinnen gewoon boven al mijn fans uit. Toch wel jammer als je b.v. een Zalman ZM80HP koopt en er vervolgens nauwelijkt iets van merkt omdat die schijf alles overstemt. De 180GXP is inderdaad veeeel stiller en de volgende stap is mijn oude Maxtor (die stiller is dan de 120GXP) er uit gooien en vervangen door inderdaad weer een 180GXP. En lekker snel ook inderdaad. Ik heb ook de 120GB 8MB.