[W2k] Uitbelserver / RRAS / NAT / Dial on Demand

Pagina: 1
Acties:

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 14:00
Vorige week heb ik op een oude PII 266 64MB Windows 2000 Server geinstaleerd.
Ik heb namelijk een abbonement bij friaco. Dit is een provider die "flatfree internet" aanbied. Tussen 18 en 8 welteverstaan, buiten die uren moet ik die schoften 5 eurocent per minuut betalen. (+ de 50 euro per maand voor de flatfree)

Nu hebben mijn ouders een wanadoo inbel abbo waar ik overdag op in kan bellen.
Dus nu wil ik graag wat regeltjes opstellen voor de uitbelserver waardoor deze op de flatfreetijden friaco uitbelt, en daarbuiten op wanadoo uitbelt.

Nu kan dat natuurlijk harstikke mooi met NAT onder RRAS.
De verbindingen zijn opgezet en de uitbel permissies staan ook goed.
(voorzover ik dat ik controleren)
De verbindingen werken en ik kan over lan via de server naar buiten.
Tot zover geen problemen, echter de server gaat elke zoveel minuten naar buiten lopen bellen. Dat is in het weekend niet zo'n probleem (hoewel ik het liever niet zie) Maar de wanadoo uren moeten wel betaald worden.
Ik kan zien dat de lijn open gaat omdat ik met regelmaat via terminal service inlog en naar de status van de verbinding kijk onder de rras console.

Ik wil graag weten waarom hij naar buiten wil en hoe ik dit kan loggen.
Zodat ik het eventueel uit kan zetten. Ik ben een beetje huiverig op dit gebied, want ik kan me geen hoge telefoonrekeningen meer permiteren. Dus ik probeer het zo veilig mogelijk te doen.

Heeft iemand een idee hoe ik het verkeer naar buiten kan loggen?
(Kan dit met de ppp log functie?, hier komt echter verdomt weinig informatie uit waar ik wat mee kan.)

Verwijderd

Tot nog toe zit ik met het zelfde probleem. ik heb uiteindelijk gewoon een extern modem gekocht wat ik gewoon uitzet als ik er niet ben.. Maar inderdaad is dit erg vervelend...

Verwijderd

Kijk even naar je Automatic Software Update (in je configuratiescherm). Die service van Microsoft is prachtig maar heeft een maat van mij behoorlijk wat KPN'centjes gekost.

Kijk ook naar je Anti Virus LIVE UPDATE (symantec bijvoorbeeld) want die checkt ook af en toe. Kortom: kijk even welke software je hebt geinstalleerd dat zichzelf update.

Om te zien wie-waarheen-gaat heb ik Active Ports. Freeware en te vinden op google.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Misschien dat dit iets is:

Afbeeldingslocatie: http://www.tjello.nl/meuk/rras.gif

Maar zou het niet verstandiger zijn om een echt flatfee abonnement te nemen bij een adsl of kabelboer?

[ Voor 19% gewijzigd door DynaMikeY op 26-04-2003 10:59 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Avenger84
Als ik die mogelijkheid had, dan had ik er ondertussen al wel 2 gehad.
Helaas zit ik in een gebied wat waarschijnlijk de komende 5 jaar geen adsl of vergelijkbaar zal krijgen.

Bedankt voor de tips. Ik ga zelf nog een beetje proberen.
Als "extra" zekerheid heb ik de isdn stekker door m'n kamer lopen. Die kan ik er 's avonds altijd uitrekken.

Ik ga eerst even naar software kijken

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:24
je rras server belt uit als er een request komt, dat kan van alles zijn.

automatic update van windows/virusscanner
iemand die z'n mail client open laat staan welke om de x aantal minuten een request doet.
een verzoek naar een ip adres buiten je subnet mask etc.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Avenger84
ik heb het opnieuw geinstaleerd en het lijkt nu wel te werken. Ik heb er alleen vrij slechte controle op. Aangezien ik dus niet goed kan zien of de verbinding open staat of niet.
Hij staat niet continu open, aangezien het wel een paar seconden duurt voordat ik een site heb bij het openen van een internet sessie. Ik moet alleen consequent msn afsluiten als ik stop met internetten, want die blijft maar reconnecten..

Ik laat hem voorlopig alleen op het flatfree abbo uitbellen, en ik check begin volgende week even of hij zich aan de rules houd (niet uitbellen tijdens piekuren) Dan zie ik het vanzelf op het overzicht van friaco hoevaak er uitgebeld is en wanneer.

Als er dan teveel uitgebeld is 's nachts dan ga ik wel weer verder zoeken, dan is er nog iets niet goed. Als er niet is uitgebeld op momenten dat ik het niet heb gerequest, dan loopt alles goed en ga ik proberen ook de wanadoo verbinding op te zetten.

bedankt voor de adviezen

• Avenger84
Hmm, ik wilde vanmorgen kijken of de server zich aan de uitbelrestricties houd, maar het lukte me toch om naar buiten te komen.
Hoe kan dat?

Afbeeldingslocatie: http://www.ellende.org/fout.JPG

Zie ook de tijd in de taakbalk, en de verbinding die "connected" is...

:?

(sorry voor de grootte)

[ Voor 12% gewijzigd door Avenger84 op 28-04-2003 19:09 ]

• DiGuru
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09-2008
Meestal is de DNS het probleem. Alle Windows servers proberen om de haverklap dat spul te updaten. Een gedeelte kun je niet uitzetten (dat wordt bot naar Microsoft gestuurd...), maar het grootste gedeelte vind plaats als hij niet meteen de doelcomputer kan vinden als er de een of andere huishoudelijke communicatie tussen de computers plaatsvind.

De twee makkelijkste oplossingen: Je kunt alle computers binnen je netwerk in de hosts tabel toevoegen of je kunt er voor zorgen dat er niet gerelateerd wordt aan externe domeinen en/of segmenten. (De DNS op de server afzetten kan ook, maar dat levert uiteraard weer andere problemen op.)

Ik had hier zelf een keer een probleem mee, en toen bleek dat de domeinnaam van het netwerk een bestaand domein was op het internet. Mooi stom.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Avenger schreef op 28 April 2003 @ 19:08:
Hmm, ik wilde vanmorgen kijken of de server zich aan de uitbelrestricties houd, maar het lukte me toch om naar buiten te komen.
Hoe kan dat?
Wat zijn je criteria om die verbinding op te hangen? Kan best zijn dattie om 7:59 uur heeft uitgebeld en nog steeds aktief is. 't Is niet zo dattie, zo gauw de "niet uitbellen"-tijd aanbreekt, alle verbindingen meteen ophangt.

[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 29-04-2003 02:57 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Avenger84
is daar geen mogelijkheid voor dan?
Ik zoek de optie om, zogauw de lijn open staat buiten de restrictietijden, alles dichtgegooit wordt.

ik merk in ieder geval dat hij nu niet uitbelt buiten de ingestelde tijden. Nu nog zorgen dat hij de verbinding verbreekt als de piekuren beginnen..

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Avenger schreef op 16 juni 2003 @ 17:46:
is daar geen mogelijkheid voor dan?
Ik zoek de optie om, zogauw de lijn open staat buiten de restrictietijden, alles dichtgegooit wordt.

ik merk in ieder geval dat hij nu niet uitbelt buiten de ingestelde tijden. Nu nog zorgen dat hij de verbinding verbreekt als de piekuren beginnen..
Scheduled Task aanmaken die om 08:00 runt; iets à la:
code:
1
RASDIAL /HANGUP
ofzo

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Avenger schreef op 16 juni 2003 @ 17:46:
Je kan ook eens naar 'netsh' kijken - als je je interface shutdownt, kan je zeker niet buiten bellen. Ofdat dit met RAS adapters werkt weet ik echter niet zeker.

• Avenger84
Ik zie met het netsh command wel de mogelijkheid om een interface te verwijderen. Maar een shutdown geven kan niet.
Ik heb het volgende artikel doorgelezen:

http://www.microsoft.com/...roddocs/netsh_routing.asp

Het verwijderen kan natuurlijk ook, maar is misschien iets te drastisch, aangezien ik dan ook een commandline nodig heb om hem weer aan te maken, inclusief de instellingen. Dat lijkt me nog lastiger.

Is er iemand die me een zetje in de juiste richting kan geven met dat shutdown commando in netsh?

edit,

ik heb niet goed gelezen, dat delete interface command wordt gebruikt voor het deleten van een interface onder een routing protocol.
Tot dusver snap ik het allemaal nog maar net... Onder welk protocol zou ik dat uit kunnen voeren, want het kan onder verschillende. Of moet ik daarvoor eerst kijken welke routingprotocollen er aanstaan. (ALS ze al aanstaan)

[ Voor 24% gewijzigd door Avenger84 op 18-06-2003 11:10 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
Heb je connection logging aanstaan bij je modem properties?
tracing doe je door: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Tracing
aan te passen.

diskeltische lurker

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:24
een beetje een oud draadje :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1