Site verschuift omhoog na aanklikken van link

Pagina: 1
Acties:

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Moggu mensen,

Ik heb een klein probleempje. Ik ben bezig met een site over omgevingsonderwijs en ik heb daar een schemaatje in gezet met links. De links verwijzen naar stukken text elders op diezelfde pagina. Wanneer je op één van die links klikt dan gaat hij direct naar het goede stuk text toe, alleen verschuift m'n pagina een centimeter omhoog.

Check maar eens:

home.wanadoo.nl/mvdeng/docenten

Klik dan via het menu op werkvormen. En als je daar op een link klikt dan veschuift die pagina een stukje omhoog. Ik wil dus graag dat m'n pagina gewoon blijft daar waar hij hoort.

Wie heeft hier een oplossing voor?

• Allanon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 15:25

Allanon

appearance is overrated

vleppyniles schreef op 26 April 2003 @ 10:02:
Moggu mensen,

Ik heb een klein probleempje. Ik ben bezig met een site over omgevingsonderwijs en ik heb daar een schemaatje in gezet met links. De links verwijzen naar stukken text elders op diezelfde pagina. Wanneer je op één van die links klikt dan gaat hij direct naar het goede stuk text toe, alleen verschuift m'n pagina een centimeter omhoog.
is dat niet alleen maar optisch omdat de font van "Welkom op O.D.I." +2 is en die van "inleiding" +1

de pagina schuift dan niet op alleen de eigenlijke tekst, maak van inleiding eens +2 en kijk of het dan beter is

hoop dat dit is wat je bedoelt

• vleppyniles
Nee het is geen optisch bedrog. Kijk maar eens naar het copyright stukje helemaal rechtsonder in beeld. Die verschuift een centimeter naar boven.

Maar wanneer de pagina dan omhoog geschoven is dan blijft hij daar ook ongeacht op welke link in het menu je ook klikt. Behalve wanneer je klikt op home in het menu, dan verschuift de pagina weer naar beneden.

Verwijderd

Ik heb zonet gekeken en diverse links aangeklikt , maar ik zie geen verschuivingen

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie wat je bedoelt. Heb ff de bron bekeken maar kom er zo snel niet uit ivm al je script (ben ik niet zo'n ster in). Maar ik gok dat je nu op 1024x768 draait, moet je maar eens overschakelen naar 800x600, dan zie je dat je site opeens helemaal verlept is. Ik vermoed dat je ergens echt in pixels aangeeft hoe groot een bepaalde layer/tekstvak moet zijn. Dit zou ik proberen te veranderen naar een percentage oid ipv echte pixels.

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

code:
1
2
 <p><font size="+1"><b>Doelen</b></font></p>
<p>Waar je ook gaat of staat, zonder doel heeft het geen zin.

code:
1
2
<p align="center"><font size="+2"><b>Welkom op O.D.I.</b></font></p>
<p align="left"><font size="3">O.D.I. staat voor

kan aan mij liggen maar als de kop van een tekst kleiner is schuift de rest toch een stukje omhoog....

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

Heb je het al gefixt of zo? ik zie het echt niet!!

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• Mike Jarod
  • Niet online
Ter informatie: als ik de pagina open op 1024x768, zie ik de copyright tekst rechtsonderin maar half, en er is geen scrollbar. Door een selectie te maken aan de rechterkant met je muis en naar onder te bewegen schuift de hele site opeens een stuk naar onderen, net alsof ie voor een deel onder mn startbak verborgen zit. Als ik resolutie >1024 kies is er niks aan de hand maar <1024 is het probleem nog beter merkbaar. Vandaar mijn opmerking over instellen van percentage ipv pixels.

Volgens mij bedoelt de topicstarter dit probleem (althans het heeft ermee te maken), en niet dat z'n algemene tekst opeens wat lager staat, das immers logisch als op de ene pagina wel een kop staat en de andere niet.

[ Voor 2% gewijzigd door Mike Jarod op 26-04-2003 10:35 . Reden: typo's ]

• vleppyniles
Dank jullie wel voor de snelle reacties.
kan aan mij liggen maar als de kop van een tekst kleiner is schuift de rest toch een stukje omhoog....
Wat bedoel je hiermee, Allanon?

Ik heb hem inderdaad gemaakt voor 1024*768. Maar niet alleen de stukken text verschuiven naar boven maar ook m'n achtergrond vershuift mee omhoog.

Wat betreft dat m'n layers een vast aantal pixels hebben dat klopt maar ik zal hem ooit nog wel eens op een percentage zetten zodat het ook voor andere resoluties "bekijkbaar" is ;)

Alleen nu nog het probleem van het verschuiven. Moet ik niet iets in m'n body veranderen van die index.html. Er staat nu geloof ik scroll="no" maar misschien moet er wel iets anders staan...

• vleppyniles
Het probleem ontstaat alleen wanneer je je statusbar van je browser aan hebt staan, merk ik nu net.

Vreem verschijnsel. :?

• Mike Jarod
  • Niet online
Zet je resolutie eens hoger dan 1024, heb je het probleem dan nog? Zo niet dan is heeft het echt iets te maken met de vaste pixelinstellingen denk ik.

Edit: je pagina is (dankzij vaste pixelinstellingen) groter dan 1024x768 weer kan geven, daarom valt er een deel onder je stausbalk/startbalk.

[ Voor 35% gewijzigd door Mike Jarod op 26-04-2003 10:44 ]

• vleppyniles
Bij 1280*1024 heb ik hetzelfde probleem. Als ik dan m,'n statusbar uitzet dan is het probleem opgelost...

Maar ja ik wil graag m'n statusbar zien en misschien hebben andere mensen die mijn site willen bekijken ook hun statusbar aanstaan. Dan zien ze dus die vershuiving... en das niet netjes.

• vleppyniles
mikejarod schreef op 26 April 2003 @ 10:42:
Zet je resolutie eens hoger dan 1024, heb je het probleem dan nog? Zo niet dan is heeft het echt iets te maken met de vaste pixelinstellingen denk ik.

Edit: je pagina is (dankzij vaste pixelinstellingen) groter dan 1024x768 weer kan geven, daarom valt er een deel onder je stausbalk/startbalk.
Maar als ik hem op 1280*1024 zet dan heb ik hetzelfde probleem. En m'n achtergrond plaatje is maar iets van 1010*750 geloof ik....

[ Voor 13% gewijzigd door vleppyniles op 26-04-2003 10:48 ]

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 12:52
de pagina is hoger dan je browser window. Het beste kan je als je de pagina laadt, en op een resize een aantal divs dmv javascript de juiste hoogte geven. dan heeft de browser niet meer de kans om je pagina te verschuiven.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Je moet dus écht iets doen aan die vaste pixels, maak die eens om te testen iets kleiner. Heb je niet gewoon te grote layers gebruikt?

• vleppyniles
Oke ik zal even kijken of het via een verkleining van m'n layers beter gaat.
Dank jullie wel voor al jullie reacties.

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

vleppyniles schreef op 26 april 2003 @ 10:39:

[...]

Wat bedoel je hiermee, Allanon?

Ik heb hem inderdaad gemaakt voor 1024*768. Maar niet alleen de stukken text verschuiven naar boven maar ook m'n achtergrond vershuift mee omhoog.
dacht dat het probleem in tekstvlak lag dat de tekst een stukje omhoog verschuift. maar als de "copyright" veschuift moet je denk idd gaan zoeken in pixel/percentage instelling op de index.html en in het javascript

ook krijg ik nu halve "tiles" van je achtergond te zien bij 1280X1024

Verwijderd

Mijn resolutie is 1152 x 864 en ik heb de status balk van mijn browser aan staan, maar ik heb het probleem niet. Alles blijft netjes op zijn plaats, ook het copyright stukje.

Verwijderd

Hier met zowel mozilla als I.E. geprobeerd op 1024x768
er verschuift hier helemaal niets hoor... maar wat me wel opviel.. je nieuwsscroller werkt niet in mozilla :(

• vleppyniles
hmm very weird.... Maar het probleem ligt inderdaad bij de grote van de layers. Ik heb ze nu wat aangepast en het vershuift nog wel maar minimaal. Dus ik ga even verder stoeien met de goede instellingen van die layers.

En m'n newsscroller werkt niet in Mozilla... betere tijden kan ik daar ook nog eens naar kijken :( Oke, werk aan de winkel. Mensen bedankt voor alle reacties! Prettig weekend allemaal.

Verwijderd

Het lijkt wel alsof ie de hele pagina scrollt in plaats van alleen het iframe dat je gebruikt.

Misschien helpt het om je iframe een naam te geven d.m.v. name="naam" in de iframe tag te zetten en dan in je links een dat als target opgeven, dus dan krijg je links als dit:

code:
1
<a href="blabla.html#kop1" target="naam">Kop1</a>

ik hoop dat dit helpt ;)
Pagina: 1