Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] LEDs en lenzen.

Pagina: 1
Acties:

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik had het idee wat aan verlichting in m'n case te maken met LEDs. Ik zat aan lensjes te denken omdat je daarmee licht kan spreiden of juist concentreren op een punt, zo kan je mooie licht- en schaduweffecten maken. Maar wat voor lensjes moet ik gaan zoeken en waar sloop ik ze uit of haal ik ze voor weinig? Het hoeft geen superkwaliteits lens te zijn, plastic is goed genoeg. :)

Oja, en hoe bereken ik de afstand voor bijvoorbeeld een zo recht mogelijke straal bij een bepaalde lensdikte / diameter? Ik wil natuurlijk de lens zo dicht mogelijk op de LED hebben, dus dan moet ik naar dikke lenzen zoeken neem ik aan?

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Benadski schreef op 26 April 2003 @ 01:25:
Ik had het idee wat aan verlichting in m'n case te maken met LEDs. Ik zat aan lensjes te denken omdat je daarmee licht kan spreiden of juist concentreren op een punt, zo kan je mooie licht- en schaduweffecten maken. Maar wat voor lensjes moet ik gaan zoeken en waar sloop ik ze uit of haal ik ze voor weinig? Het hoeft geen superkwaliteits lens te zijn, plastic is goed genoeg. :)

Oja, en hoe bereken ik de afstand voor bijvoorbeeld een zo recht mogelijke straal bij een bepaalde lensdikte / diameter? Ik wil natuurlijk de lens zo dicht mogelijk op de LED hebben, dus dan moet ik naar dikke lenzen zoeken neem ik aan?
De soort lens maakt niet uit, het gaat bij een lens om de brandpuntsafstand. De dikte van de lens heeft er dus niets mee te maken. Je kunt best een dikke lens hebben met een grote brandpuntsafstand, maar andersom is ook goed mogelijk. Het probleem wat denk ik bij jou gaat spelen is dat niet elk accent wat je wilt gaan leggen evenver van de led+lens af ligt, en dat je dus verschillende lenzen nodig hebt.
Hiervoor kun je de lenzenformule gebruiken:
code:
1
2
3
1   1   1
- = - + - 
f   b   v
Hierbij is :
f de brandpuntsafstand,
b de beeldgrootte,
v de voorwerpgrootte.

Wat denk ik het handigst bij jou is, om gewoon een aantal lenzen zien te bemachtigen, en deze dan achter een led zetten en kijken hoe ver je de lens van de led af moet zetten om een situatie naar jouw wens te creëren. Ik denk niet dat het zo mooi wordt, want ik denk dat een led+lens nogal veel ruimte inneemt, en dit niet mooi staat in je kast.

Een led heeft een kijkhoek van 30-45 graden, dit is als je het ziet niet echt veel, en ik denk dus dat je zonder lens ook prima dingen kunt accentueren in je kast. Persoonlijk zou ik iig niet voor een lens gaan, maar gewoon een ledje op een plek richten. Bijkomend voordeel is dat je een led overal achter weg kunt stoppen.

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Ik heb voor m'n powerled etc een CD lensje gebruikt (ik had er nog 10 liggen)...

Verwijderd

de formule is nog steeds altijd:

code:
1
2
3
1   1   1
- = - + -
f   v   b

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 08:25 ]

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 13:28
check laupro voor een IA met 9000mcd LEDS, te verhogen tot zelfs 45000mcd :)

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 08:24:
de formule is nog steeds altijd:

code:
1
2
3
1   1   1
- = - + -
f   v   b
Kun jij mij het verschil vertellen tussen
code:
1
2
3
1   1   1
- = - + -
f   v   b

en:
code:
1
2
3
1   1   1
- = - + -
f   b   v

?????

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Dat zie je toch :P

code:
1
2
3
1   1       1
- + - = C = - 
v   b       f

Heb ik geleerd op school.

Ook misschien wel handig is:

code:
1
2
3
    b
N = -
    v

De lineaire vergroting geeft aan hoeveel maal een voorwerp door een lens in een bepaalde richting wordt vergroot.

Oftwel de vergroting van de lens is beeldafstand / voorwerpafstand. Dat is handig mocht je een lens willen kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethal op 26-04-2003 09:25 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
DRAFTER86 schreef op 26 April 2003 @ 09:01:
[...]

Kun jij mij het verschil vertellen tussen
code:
1
2
3
1   1   1
- = - + -
f   v   b

en:
code:
1
2
3
1   1   1
- = - + -
f   b   v

?????
Easy on the fella, hij heeft waarschijnlijk dit jaar voor het eerst natuurkunde gekregen en is nog niet helemaal bekend met de regels voor het omschrijven van formules :D

Verwijderd

Hm, misschien handig om dat eerst te leren voor je de lenzenformules leert :P

• Benadski
Die lenzenformules ken ik inderdaad, het rotte alleen is dat als je een zak plastic lensjes koopt er geen info beschikbaar is. :(

Nu moet het toch ook te bepalen zijn met een brekingsindex, omtrek en een dikteverschil tussen rand en midden!? Lijkt me wel in ieder geval anders kunnen ze geen lenzen maken en moeten ze gewoon gokken dat ze de goeie maken...

Trouwens over die versterkers voor de LEDs in die IA, die 5x zoveel licht geldt NIET voor heldere LEDs, wel voor diffuuse dus, die 9000mcd zal misschien 12000mcd worden, maar meer echt niet!!! Ik heb ze gekocht voor mijn RGB-LEDs, dat gaat wel mooi worden!

Ik wil allemaal lichtpuntjes over mijn mobo laten bewegen, de lens moet dus een kleine brandpuntsafstand hebben en niet te grote diameter hebben, de hele constructie moet ook nog bewegen namelijk... Die lensjes uit CD spelers zijn misschien wel goed, maar zijn die goedkoop te krijgen (<0.50 euro/stuk)?

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Benadski schreef op 26 April 2003 @ 20:17:
Die lenzenformules ken ik inderdaad, het rotte alleen is dat als je een zak plastic lensjes koopt er geen info beschikbaar is. :(

Nu moet het toch ook te bepalen zijn met een brekingsindex, omtrek en een dikteverschil tussen rand en midden!? Lijkt me wel in ieder geval anders kunnen ze geen lenzen maken en moeten ze gewoon gokken dat ze de goeie maken...
Als er verder geen informatie beschikbaar is, zul je toch zelf moeten zoeken naar gegevens. Zoals ik al zei maakt de dikte/verschil in dikte/diameter van een lens niets uit voor de sterkte. Denk maar aan een bril met varilux glazen: drie verschillende lenzen in 1 glas, en toch zie je geen verschil in dikte door het glas. Het heeft te maken met hoe een lens is geslepen.
De brekingsindex kun je ook zelf bepalen met een formule:
code:
1
2
3
    sin i
n = -----
    sin r

Ik weet zo alleen niet meer hoe deze formule precies werkt, volgens mij is het als volgt:
i: Hoek van de lichtstraal die de lens in gaat
r: Hoek van de lichtstraal die de lens uit gaat
Hieruit zou dan de brekingsindex n moeten volgen.
[...]

Ik wil allemaal lichtpuntjes over mijn mobo laten bewegen, de lens moet dus een kleine brandpuntsafstand hebben en niet te grote diameter hebben, de hele constructie moet ook nog bewegen namelijk... Die lensjes uit CD spelers zijn misschien wel goed, maar zijn die goedkoop te krijgen (<0.50 euro/stuk)?
Misschien heb ik nog wel een paar (3 of vier) van die lensjes liggen uit brakke cd-rom spelers, ik zal eens kijken of ik ze kan vinden, je mag ze van mij hebben.niet dus...

[ Voor 35% gewijzigd door Res-q op 26-04-2003 21:22 . Reden: toevoeging+verduidelijking ]

en zo is het voorspeld!

• Benadski
Res-q schreef op 26 April 2003 @ 21:03:
[...]

Als er verder geen informatie beschikbaar is, zul je toch zelf moeten zoeken naar gegevens. Zoals ik al zei maakt de dikte/verschil in dikte/diameter van een lens niets uit voor de sterkte. Denk maar aan een bril met varilux glazen: drie verschillende lenzen in 1 glas, en toch zie je geen verschil in dikte door het glas. Het heeft te maken met hoe een lens is geslepen.
De brekingsindex kun je ook zelf bepalen met een formule:
code:
1
2
3
    sin i
n = -----
    sin r

Misschien heb ik nog wel een paar (3 of vier) van die lensjes liggen uit brakke cd-rom spelers, ik zal eens kijken of ik ze kan vinden, je mag ze van mij hebben.
Heej, dat zou leuk zijn! :)

Ik mail je morgen wel ff.

[ Voor 5% gewijzigd door Benadski op 26-04-2003 21:17 ]

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Ik heb er 2 kunnen vinden, als je interesse hebt moet je maar ff mailen: jjboere [at] hotmail [dot] com. Je mag op dit adres ook msn'en :) Dan regelen we het daar wel af, buiten dit topic om.

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Ik weet zo alleen niet meer hoe deze formule precies werkt, volgens mij is het als volgt:
i: Hoek van de lichtstraal die de lens in gaat
r: Hoek van de lichtstraal die de lens uit gaat
Hieruit zou dan de brekingsindex n moeten volgen.
Niet dus: is de hoek van inval tov de lijn loodrecht op het oppervlak. r is de hoek van de lichtstraal tov de lijn loodrecht op het oppervlak IN het glas.
r is ook weer die hoek IN het glas op het moment dat hij weer uit de lens gaat en i dan natuurlijk weer de hoek tov de lijn loodrecht op het oppervlak als hij er weer uit komt en dan IN DE LUCHT.
Dat kun je dus nooit bepalen en daar heb je dus ook geen fluit aan.

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 21:56:
[...]

Niet dus: is de hoek van inval tov de lijn loodrecht op het oppervlak. r is de hoek van de lichtstraal tov de lijn loodrecht op het oppervlak IN het glas.
r is ook weer die hoek IN het glas op het moment dat hij weer uit de lens gaat en i dan natuurlijk weer de hoek tov de lijn loodrecht op het oppervlak als hij er weer uit komt en dan IN DE LUCHT.
Dat kun je dus nooit bepalen en daar heb je dus ook geen fluit aan.
Volgens mij kun je dit prima opmeten, door een smalle lichtstrook, in het donker, vlak over een vel papier door een lens te sturen. Lekker zin, i know. Wat ik bedoel: Je neemt een donkere kamer, met een wit vlak. Je laat een smalle lichtstraal over dit oppervlakte gaan, zodanig dat je kunt zien hoe de straal loopt. Tussen deze straal zet je dan een lens, zodanig dat het licht gebroken wordt. Nu kun je met een geodriehoek gewoon opmeten hoe de straal wordt gebroken. Althans, zo deden wij het bij natuurkunde altijd.

[edit]
Damn, dit was bij een lens die ééndimensionaal het licht breekt, en niet zo 1 als hier bedoeld wordt, zodat het licht niet alleen links-rechts maar ook boven-onder gebroken wordt. Nu is het idd iets lastiger... Hmm... ik zou het eigenlijk niet weten dan hoe je het op moet meten :X

[ Voor 13% gewijzigd door Res-q op 26-04-2003 22:05 ]

en zo is het voorspeld!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 22:45
de brekingsindex van glas hoef je niet te bepalen, die is bekend: 1,51 (uit mijn hoofd) en die van persex is bijna hetzelfde (iets van 1,49 ofzo).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

/me leest alle replies hierboven en wordt een beetje duizelig van de formules

Wat ik in dit geval zou proberen is werken met reflectors.

Je kan ze voor zo'n 20 eurocent bij Reichelt krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.reichelt.de/bilder/web/A500/LEDREFLE.jpg

http://www.reichelt.de/In...REFLEKTOR%205MM+++++artnr

Om de straal te bundelen zou je 2 dingen kunnen doen:

- Pak een aansteker/fohn/oid en verwarm het plastic tot het buigbaar wordt... Daarna de reflector samenknijpen totdat je de gewenste bundel krijgt...

- Gebruik een alu buisje dat over de reflector heenpast van een bepaalde lengte zodat je daar de stalingshoek mee kan beperken...

Het verhaal met de lensjes klinkt wel interessant, maar er zitten ook een aantal minpunten aan:
- moeilijk/niet te krijgen
- als ze te krijgen zijn denk ik niet dat ze in verschillende soorten met verschillende brandpuntafstanden te krijgen zijn
- ze zijn waarschijnlijk ook nog aan de dure kant :'(

Misschien zou je ook nog kunnen kijken naar glasvezel / optische kabels... je kan daar erg mooie lichtbundels mee maken, eventueel zelfs vanuit een centrale lichtbron :9

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 06:08:
/me leest alle replies hierboven en wordt een beetje duizelig van de formules

Wat ik in dit geval zou proberen is werken met reflectors.

Je kan ze voor zo'n 20 eurocent bij Reichelt krijgen:

[afbeelding]

http://www.reichelt.de/In...REFLEKTOR%205MM+++++artnr

Om de straal te bundelen zou je 2 dingen kunnen doen:

- Pak een aansteker/fohn/oid en verwarm het plastic tot het buigbaar wordt... Daarna de reflector samenknijpen totdat je de gewenste bundel krijgt...

- Gebruik een alu buisje dat over de reflector heenpast van een bepaalde lengte zodat je daar de stalingshoek mee kan beperken...

Het verhaal met de lensjes klinkt wel interessant, maar er zitten ook een aantal minpunten aan:
- moeilijk/niet te krijgen
- als ze te krijgen zijn denk ik niet dat ze in verschillende soorten met verschillende brandpuntafstanden te krijgen zijn
- ze zijn waarschijnlijk ook nog aan de dure kant :'(

Misschien zou je ook nog kunnen kijken naar glasvezel / optische kabels... je kan daar erg mooie lichtbundels mee maken, eventueel zelfs vanuit een centrale lichtbron :9
conrad heeft ze geloof ik ook wel (gehad)
Pagina: 1